Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker?? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker??

Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Zit er geen kunststof verstevigingsplaat aan de binnenkant van de Ortlieb tassen, daar waar de bouten doorheen zitten?
Jawel hoor. N.a.v. het bericht op dit forum heb ik afgelopen week in een buitensportzaak voor de zekerheid eens met de vingers aan een nieuwe tas gezeten en de platen zitten er nog altijd in.
Leon
Degene zonder die kunstof plaat heeft die misschien een 2de handsje van iemand die dacht z'n Ortliebs lichter te maken door deze platen eruit te halen? :(
Dat gaat dus niet goed als je ze vol belaad, alleen voor licht gewicht reizigers geschikt zonder platen.
TravelDuck schreef:Degene zonder die kunstof plaat heeft die misschien een 2de handsje van iemand die dacht z'n Ortliebs lichter te maken door deze platen eruit te halen? :(
Dat is net zo onwaarschijnlijk als gaan fietsen en het frame vergeten mee te nenem.
Leon
Bij mijn vriendin is recent na ruim 8000km hetzelfde defect opgetreden; een van de 3 bevestigingpunten thv de bovenste “rail” was ineens los?

Ik denk dat het schroefje gewoon is losgetrild want in het bijbehorende plastic dopje aan de binnenkant zat geen afgebroken stuk schroef en bovendien bleek bij controle dat bijna alle andere bevestigingspunten ook wat los zaten!

Waarschijnlijk gewoon “nieuwigheid”, ik heb alles weer even aangedraaid en verwacht eigenlijk dat ze niet meer 123 opnieuw loskomen (net zoals bagagedragerboutjes etc)

Voor de bezitters van Ortlieb tassen dus de moeite waard om thuis even alle schroefjes na te lopen want het kleine torx bitje dat je hiervoor nodig hebt zullen de meeste mensen niet onderweg bij zich hebben. En áls het schroefje zich eenmaal los heeft gewerkt ben je het voorgoed kwijt... :( (nog dank aan de mensen bij Bike4travel die ons gratis aan een nieuw exemplaar hielpen!)

Bijlagen

Niall schreef:
wo 26 sep, 2018 19:56
Bij mijn vriendin is recent na ruim 8000km hetzelfde defect opgetreden; een van de 3 bevestigingpunten thv de bovenste “rail” was ineens los?
Ik heb niet de hele discussier erop nagelezen of het hier al eerder vermeld is, maar in de gebruiksaanwijzing van mijn Ortliebtassen staat (weliswaar in tamelijk rebusachtige tekeningen waarvan ik me afvraag of gewone tekst niet voor meer mensen begrijpelijk is) dat je alle boutjes elke 500 km moet nalopen. Niet dat ik dat ooit gedaan heb, het viel me pasgeleden op toen ik op zoek was naar informatie over het aanhaalmoment na het verschuiven van de haken (waarover dan weer niks in de gebruiksaanwijzing stond). 500 km lijkt me nog steeds overdreven, maar af en toe eens kijken of alles nog vastzit is dus kennelijk geen raar idee.

Groetjes,

Carl
Niall schreef:
wo 26 sep, 2018 19:56

En áls het schroefje zich eenmaal los heeft gewerkt ben je het voorgoed kwijt... :( (nog dank aan de mensen bij Bike4travel die ons gratis aan een nieuw exemplaar hielpen!)


Stukje tape eroverheen, dan valt er de ene kant in de tas en blijft de andere kant achter het stukje tape hangen.
Afgelopen zomer ook last gehad van een losse schroef. Resultaat was een scheurtje in de tas door de punt van de schroef. Controlle is inderdaad een goed advies.
Het lijkt me aan het zien van de berichten van toen en nu vaker voor te komen met de nieuwe rails dan met de oude, het kan natuurlijk ook te maken hebben met de manier van beladen van de tas, door in plaats van de zware dingen onderin te stoppen ze boven in de tas te doen zorgt voor meer druk op de bevestigingen. Daarnaast is een lger zwaartepunt beter voor de stabiliteit onderweg. In een rugzak stop je de zware dingen ook onderin, al zie ik soms dat niet iedereen weet hoe het zou moeten om je rug zoveel mogelijk te ontlasten.
Reparatie onderweg kan ook prima met een kort imbusboutje en nylock moertje. Dat gaat echt slecht vanzelf los.
Het ligt allemaal aan de ontwikkeling die de tassen doorheen de jaren doorlopen hebben.
De oude Ortlieb tassen met het "quick lock 1" systeem waren supergoed.
Ik heb een setje uit 2004 liggen dat het nog steeds redelijk goed doet.

Daarna kwam "quick lock 2". Dat was al een serieuze verslechtering.

Nu worden de tassen geleverd met het "quick lock 2.1" ophangsysteem. De R&D afdeling heeft zich hier weer goed kunnen uitleven en de tassen zijn zo doorontwikkelt dat je kan stellen dat elke nieuwe versie een achteruitgang qua kwaliteit betekent.

Ze kunnen wel argumenteren dat de tassen 'flexibeler' zijn, want je kan ze nu ophangen aan dragers met verschillende breedte van buisjes, je kan de haakjes door een simpel klick-systeem verschuiven, ipv met een inbussleuteltje maar .... wie doet dat ?
Je stelt de tassen toch maar één keer af voor je reisfiets.
Spijtig, maar ik stel bij meerdere 'topmerken' vast dat hun producten door de jaren enkel brozer worden.
Loyaal aan hen blijven, wordt dus spijtig genoeg niet beloond/
De plus voor Ortlieb is dan wel dat veel oude onderdelen nog steeds leverbaar zijn, je zou als de gaatjes op dezeflde plaats zitten bij de nieuwe en oude rails de rails dus kunnen swappen.
En ja ik ben ook van mening dat er tegenwoordig industrieel ontwerpers en dergelijke aan het werk zijn en niet meer mensen die zelf door eigen ervaring ooit begonnen zijn tassen te maken.