Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte één persoons tent. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Lichte één persoons tent.

Deze aantallen gebruiksdagen (≥300 dagen) zijn overigens geen garantie. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant en winkel nog geen 100 gebruiksdagen (goede mix van zon- en regendagen) geeft op een tent met een doek van 1500mm waterkolom. Bij 5.000mm waterkolom wordt het al anders (polyester en nylon) en bij 10.000mm helemaal (zeker bij nylon).
Overigens kan ook deze laatste categorie 'expeditie'tenten niet tegen 6 maanden in de zuren etc. van dieren. Vandaar dat sommige fabrikanten expliciet aangeven als het grondzeil van een tent tegen de zuren van een mierennest kan. Schoonhouden is altijd het devies voor een langere levensduur.
johntelleman schreef:Zijn er mensen die Shanes situatie hebben meegemaakt
O ja, in Toscane heb ik 's morgens eens in haastige spoed alles in mijn waterdichte tassen gestopt en stond ik op een gegeven moment in de spreidstand in de tent omdat de haringen het zonder hulp niet aankonden. Na tien minuten was het over en was er, getuige een aardewerken koffiekopje dat ergens stond, zo'n 50 mm water gevallen. Een uurtje later was weer alles zomer :D
De tent was geen bijzondere Walk-a-Way van hfl 250,-, voor de stokken ervan heb ik nog altijd respect.
Leon
Robertjan schreef:Deze aantallen gebruiksdagen (≥300 dagen) zijn overigens geen garantie. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant en winkel nog geen 100 gebruiksdagen (goede mix van zon- en regendagen) geeft op een tent met een doek van 1500mm waterkolom. Bij 5.000mm waterkolom wordt het al anders (polyester en nylon) en bij 10.000mm helemaal (zeker bij nylon).
Wat wil je hiermee zeggen?

Levensduur is gekoppeld aan kwaliteit? Dan is het vermelden van hoeveel je een tent hebt gebruikt toch een teken van kwaliteit?
Niet helemaal. Volgens de BSA-standaard is een waterkolom van 1.340 of 1.350mm 'waterdicht' (weet het even niet meer uit m'n hoofd). Dat klopt, als er verder geen enkele druk op een stof komt te staan. Met je knie op een grondzeil kan bijv. al een druk geven ter waarde van 10.000mm. Zelfs de beste grondzeilen hoeven dus niet altijd al het vocht tegen te houden.
Bij zowel grondzeilen als buitententen heb je ook te maken met veroudering. M.n. zuren en stralingen hebben hier invloed, zoals UV-straling. Veel meer invloed dan vocht.

Zowel de stof (polyester/nylon) als het type coating (siliconen-elastomeer/PU) en de kwaliteit van beiden zijn van belang. Een waterkolom van 5.000mm kan in een betere tent verwerkt zitten dan een waterkolom van 7.000mm. Dat is afhankelijk van bijv. de achteruitgang van de coating.

De Hubba Hubba heeft nieuw een waterkolom van 1.500mm waterkolom, wat alleen maar minder wordt door gebruik in UV-rijke gebieden. Nieuw istie dus waterdicht. Een gemiddeld gebruik is zeg maar half regen, half goed weer gedurende 3 weken in een jaar. Een indicatie van het aantal gebruiksdagen van dit doek durf ik niet te maken (dat kan een fabrikant of winkelier beter, zij sparren hier mogelijk enigszins mee bij het inkopen), maar ik kan me dus voorstellen dat dit niet boven de 100 dagen/jaar uitkomt. Puur en alleen al vanwege de waarde van 1.500mm.
Daarnaast heb je aan een fenomenale waterkolom niet veel als na korte tijd de stiksels doorslaan of kapotgaan, de ritsen weigeren, een slecht ontworpen hoek uitscheurt, de binnentent alle scheurvastheid verliest of de krimp bij regen- en droogtewisselingen buiten proporties blijkt. Het gaat om het geheel.
Leon
Uiteraard.
De Lidl verkoopt volgende week een tent voor 20 euro met een water druk van 2000mm. Of het wat is weet ik niet.

Wie heeft er ervaring met die Lidl tent?

Mario
supermario schreef:De Lidl verkoopt volgende week een tent voor 20 euro met een water druk van 2000mm. Of het wat is weet ik niet.
Als het te goed lijkt om waar te zijn, is het ook zelden waar. Ik zeg niet dat Lidl (of Aldi) alleen maar rommel verkopen want soms verkopen ze zaken met een behoorlijke prijs-kwaliteitsverhouding. Maar zelf als die tent een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft, voor 20 euro kan je nooit een degelijke tent fabriceren.

(Het is te vergelijken met een volledig uitgeruste vakantiefiets van 150 euro. Je hoeft weliswaar geen 2000 euro uit te geven voor een goede fiets, maar voor 150 euro heb je nieuw nooit iets betrouwbaars in handen.)

Zolang het niet waait, je tent geen twee weken in de zon staat en het niet echt regent kan het wel ok zijn, anders ...
Dan zwijg ik overigens nog over de werkomstandigheden en de vervuiling bij de productie van zo'n tentje. Niet dat bij dure spullen de werkomstandigheden van de producerende arbeiders altijd goed is of men bij de productie milieuvriendelijk werkt, bij een tentje van 20 euro weet je wel zeker dat dat niet goed zit.
Om een indruk van dit tentje te krijgen:

http://www.youtube.com/watch?v=ectv0igFFhs

In het algemeen is bij dit soort enkeldoekstentjes de condensatie aan de binnenkant een probleem. Neemt niet weg dat het volgens mij een aardig tentje is voor deze prijs (1,5 kg en lengte tas op de fiets is 37,5cm en 16,5cm hoog).
Het is een MSR Hubba HP geworden.
Vanwege dat ie lang genoeg is, ik recht op kan zitten en dat ik hem moet zoeken in mijn tas:-)
Wie kan mij vertellen of de naden nog met siliconen behandeld moeten worden?

Mvg,

John.
Ik zie op de MSR-site dat 'ie zowel siliconen- als PU-gecoat is. Dat kan betekenen dat de buitenkant met siliconen is gecoat voor de duurzaamheid, en de binnenkant met PU zodat 'ie getapet kan worden. Dus je zou even moeten kijken of er taping zit (waarschijnlijk dan aan de binnenkant van de buitentent).
Zo niet, dan zou ik 'm toch even sealen. Let er dan wel op met wát je sealt: met een siliconensealer over PU heen gaan hoeft niet altijd de beste resultaten op te leveren. Dan kun je namelijk weer beter Seam Grip gebruiken (is voor PU).
Vraag het MSR.
Wim
Sorry, even beter gekeken, hij is nog getaped ook...

Bedankt,

john.
Hallo
Ik overweeg 'n Terra Nova Laser Competition 1 te kopen. Heb het internet afgezocht voor 'n winkel in de buurt van Utrecht om de tent te bekijken, maar ik heb geen winkel kunnen vinden. Misschien kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt
Annemieke101
Zwerfkei in Woerden?
Bedankt Loes, maar ik zie deze tent niet op hun site staan. Misschien toch even bellen.
Annemieke101
Kathmandu zou ook kunnen:
http://www.kathmandu.nl/outdoor-en-travel/home.html

Of Bever:
http://www.bever.nl/index.cfm/fuseactio ... d_shop/106

Houd er ook rekening mee dat op 20+21 april de ANWB Kampeerdagen zijn in Oudekerkerplas:
http://www.anwbkampeerdagen.nl/
Het kan zijn dat winkels nu nog vanuit aanwezige voorraad werken (van afgelopen jaar), terwijl over een maandje de nieuwe spullen binnen zijn.

Verder zijn ook alternatieven (zoals de VAUDE Power Lizard) met een wat hogere waterdichtheid. Wellicht ook interessant om je op te oriénteren.
Annemiek de Kampeermarkt (.com) in Eindhoven heeft de Terra Nova laserlite Comp 1,
zelfs in de aanbieding. Misschien willen ze hem voor je opzetten op een rustig moment.
Roel
Hallo Roel,
Inderdaad 'n zeer goede aanbieding. Ik bel ze even op of ze iets voor me kunnen regelen. In de omgeving Utrecht heb ik niets kunnen vinden. Bedankt Roel.
Annemieke101
Geïnspireerd door de lezing van Bert afgelopen zondag kwam ik net dit tentje tegen bij VOS outdoor te Gorssel,

http://www.seatosummit.com.au/products-page/shelters/

De één persoons weegt 625 gram kost 375 euro, en de duo weegt 845 gram kost 475 euro,
heeft iemand al ervaring met deze tent? Het is een enkeldaks tentje.

Zelf heb ik de Akto, en heb daar al jaren plezier van. Het is overigens niet de lichtste tent maar je hebt wel het gevoel een dak boven je hoofd te hebben.

Henk

kunst en fietswerk