Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte één persoons tent. - Forum Wereldfietser

Lichte één persoons tent.

Wie kan me helpen aan de meest ideale één persoons tent.
Hij moet voldoen aan de volgende eisen:
Licht
3 seizoenen
Geschikt voor 194 lang persoon
Windvast

De Hilleberg Akto is een soort ijkpunt in deze categorie.
Wie kan mij, het liefst uit eigen ervaring, vertellen over deze tent
en zijn concurenten???
Ik gebruik zelf de vaude power lizard, deze weegt iets meer als een kilo en is ruim lang genoeg voor mij.
Ben zelf maar 183 cm lang maar denk dat ik wel meer dan 10 cm over heb.
Maar best kun je wel even vragen in een winkel om ze eens mogen op te zetten om eens te kijken of je zelf denkt dat deze lang genoeg is.
Windvastheid denk ik dat hij ongeveer hetzelfde is als de akto , constructie lijkt ook beetje op elkaar.
Ik heb een Hilleberg Akto, en ben daar best tevreden over. Maar een groot tentje is het niet bepaald. Wat lengte en recht zitten betreft met 194 cm, raad ik je toch ervoor te zorgen dat je het tentje ergens kan testen.

Heel veel tentenkennis is ook aanwezig op: http://www.hiking-site.nl/prikbord/

Even zoeken op Hilleberg Akto of eenpersoonstent zal een massa informatie opleveren.

Renaat
Dank Rafael,

Ziet er goed uit!
Er is ook een Vaude Power Tokee UL, een echte 1 persoons.

Afbeelding
Ja , deze bestaat ook , maar heb persoonlijk de keuze gemaakt voor de versie die iets groter is , omdat ik de gewichtsbesparing van de kleinere versie niet zag opwegen tegen de extra ruimte die ik nu heb.
Dit is natuurlijk wel een persoonlijke keuze maar is best hier toch ook rekening mee te houden.
In de lizard kan ik als ik echt wil alle 4 tassen mee binnen leggen en vind dat dit toch ook beetje voordeel geeft.
Kijk ook eens naar de modellen van Tarptent. Die krijgen vaak goede reviews bij ultralight wandelaars. Ik overweeg zelf ook hun modellen als aanvulling op mijn 3-persoons Hilleberg Nallo, voor het zomerse werk dan.
De Hilleberg Akto is nogal zwaar. Ik zou ook zeker kijken naar de Terra Nova Laser Competition. Lichter en naar wat ik er van gezien heb, ook gemakkelijker op te zetten. Met jouw lengte is de Laser Photon 2 misschien beter, die is 10 cm langer en wat breder.

In mijn Laser Comp kan ik met mijn 1,80 m net rechtop gaan zitten zonder het dak te raken. In de Akto zou dat waarschijnlijk niet lukken, die is namelijk 5 cm lager.

En ja, ondanks alle waarschuwingen over dat het een slap ding is dat je alleen in de zomer kunt gebruiken, heeft hij heftig weer in de Finnmark moeiteloos doorstaan, en winterkamperen in de sneeuw ging ook uitstekend.

De Helsport Ringstind Superlight 1-2 zou ook een goede optie kunnen zijn, die is nog wat langer en hoger. Ik ben erg te spreken over de 2-persoons Ringstind maar vind hem niet handig om in m'n eentje op te zetten. Wat dat betreft steekt de Terra Nova met kop en schouders boven de rest uit.

Grtjs,

Walter
Hoi Walter,

Jim v/d Berg heeft er geloof ik ook één.
Stop ik hem in youtube dan komt de slechte wind bestendigheid als algemene deler naar boven.
Kan jij dat onderschrijven?

Heeft iemand ervaring met de MSR hubba HP (s seizoenen uitvoering)

Ik heb de vaude power tokee ul, incl. een paar fatsoenlijke msr haringen. Voor mij geen smerige tassen in de tent. En incl grondzeil onder de kg...
johntelleman schreef:Hoi Walter,

Jim v/d Berg heeft er geloof ik ook één.
Stop ik hem in youtube dan komt de slechte wind bestendigheid als algemene deler naar boven.
Kan jij dat onderschrijven?

Terra Nova heeft de Solar elite momenteel in de opruiming. Y stok model, en daarom misschien wat stabieler (mits je er fatsoenlijke haringen bijzoekt ;) )
Idd, haringen van lichtgewicht tenten zijn lachwekkend.. ik heb rode msr (groundhog) haringen gekocht zodat ik ook wat aan mn tent heb bij flinke wind :wink:. Iemand nog een tip voor een lichtgewicht grondzeil en waar het te koop is overigens?
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Vela II van Exped. Deze bestaat niet meer, maar zijn eenpersoonsbroertje, de Vela I nog wel.

Dit heb ik in Yesemite zien staan en zag er net zo mooi uit als mijn 2persoons versie.
Groet, Paulien
Ha die John,

Mijn Vaude is officieel een tweepersoons tent, maar nog wel onder de 2 kilo.
Voordeel is de ruimte in mij tent.

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef:Ha die John,

Mijn Vaude is officieel een tweepersoons tent, maar nog wel onder de 2 kilo.
Voordeel is de ruimte in mij tent.

Groetjes,

Bert
De MSR Hubba (HP) is de éénpersoonsversie.
De MSR Hubba Hubba (HP) is de tweepersoonsversie.

De HP-variant is de duurdere all (of 3?)-season variant; de niet-HP heeft een mesh binnentent en is geschikter voor warmere klimaten als ik goed begrepen heb.

Ik had de MSR Hubba Hubba, al met al was deze tent inclusief footprint met een gewicht van 2.3kg nogal ruim in de breedte (die ruimte vond ik nutteloos), terwijl de lengte van de tent net wat weinig was voor mijn 1.90m. Verder wel een fijne tent maar qua afmetingen niet mijn ding.

Tegenwoordig maakt MSR ook een carbon variant die nog wat lichter is dan de HP-versie.

Er zit overigens veel verschil in waterkolommen, zeker m.b.t. de lichtgewicht tenten; de vaude power tokee/lizard scoorde daar in de specificaties erg goed wat voor mij een extra reden was om voor deze tent te kiezen.
johntelleman schreef: Jim v/d Berg heeft er geloof ik ook één.
Stop ik hem in youtube dan komt de slechte wind bestendigheid als algemene deler naar boven.
Kan jij dat onderschrijven?
Nee, dat kan ik zeker niet onderschrijven. Wel zet ik de scheerlijnen vast met kleine aluminium v-haringen in plaats van de titanium paperclips die erbij zitten. Verbazingwekkend hoeveel die nog houden trouwens, de rest van de tent zet ik er wel mee vast en dat ging tot nog toe goed.

Overigens trek ik een andere conclusie uit die filmpjes en bijbehorende commentaren: Verbazing dat zo'n licht tentje zulke extreme omstandigheden aankan. Als het bij een geclaimde 80 mph (windkracht 12!) beperkt blijft tot twee gebroken elastieken, hoor je mij niet klagen.

Grtjs,

Walter
Hallo John,

Net ook al gereageerde maar ik zie het niet terug duus daarom nogmaals.

Ik ben erg tevreden over mijn Marabut Mayo. Oerdegelijk en droog.
Opzetten is 3 minuten werk evenals opbreken.
Fietstassen kunnen allemaal in het voortentje.
3 Seizoenen!
Haringen oke.

http://www.marabut-tents.com/mayo%20NEW.htm

Gr. Wim
johntelleman schreef:Wie kan me helpen aan de meest ideale één persoons tent.
Hij moet voldoen aan de volgende eisen:
Licht
3 seizoenen
Geschikt voor 194 lang persoon
Windvast

De Hilleberg Akto is een soort ijkpunt in deze categorie.
Wie kan mij, het liefst uit eigen ervaring, vertellen over deze tent
en zijn concurenten???
Een in Nederland relatief onbekende is de Tarptent Scarp1 Iets lichter dan de Akto (1,36 kg) en met een maximum van 99cm ook iets hoger, wat met jouw lengte wel prettig is denk ik. Hou er ook rekening mee dat je "in het echt" i.t.t. in de winkel vaak niet meteen op het grondzeil zit maar op een matje of iets dergelijks, dus een paar cm extra hoofdruimte is geen gek idee. Wat ik er in Britse blogs en reviews over heb gelezen is 'ie ook bestand tegen barre Schotse/Scandinavische omstandigheden.

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een DuoMid gekocht; ik wilde meer "voortent".
Matthie9000 schreef:Ik had de MSR Hubba Hubba, al met al was deze tent inclusief footprint met een gewicht van 2.3kg nogal ruim in de breedte (die ruimte vond ik nutteloos), terwijl de lengte van de tent net wat weinig was voor mijn 1.90m. Verder wel een fijne tent maar qua afmetingen niet mijn ding.
Ik heb de Hubba Hubba HP en ben 1,98 m. Nog nooit een probleem met de lengte van de tent gehad. Als je een tweepersoonstent gebruikt als een éénpersoonstent kan ik me niet voorstellen dat je die extra slaapplaats als te veel ruimte in de breedte ervaart.

Het grondzeil van de hubba hubba is een beetje erg licht uitgevoerd. Na een jaar zeer intensief gebruik lekt ie als ik op mijn knieën zit.
Een ander soort tent die je niet vaak in Europa ziet, zijn de tipi of piramide tenten zoals de Shangri-La's van GoLite.com

Ze hebben vaak meer ruimte voor het hoofd. Je kunt er bijna in staan omdat ze verstelbaar zijn in hoogte. Ze hebben ook een verstelbare en grote ingang en meer mogelijkheden om allerlei tent onderdelen toe te voegen of eraf te halen, afhankelijk van type weer en vereiste comfort.

Deze Shangri-La 3 (link onderaan) weegt 680 gr en is voldoende voor in de zomer. Ik heb het gebruikt in wind en regen en met temperaturen van rond de 4 graden, zonder probleem. In echt koud weer kun je de nest van rond 450 gr toevoegen.

Er is voldoende ruimte voor 2 personen, 3 personen zonder stok in het midden (als de tent b.v. hangt aan een boom).

Als je alleen bent, kunt al je spullen inclusief de fiets erin stallen!

Enig nadeel: ze zijn moeilijk te krijgen en ook een beetje duur!

http://tinyurl.com/84y2gxn