Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Dazer...!? - Forum Wereldfietser

Ervaringen Dazer...!?

Ik vertrek binnenkort naar Turkije om van daaruit een tocht te maken door Oost Turkije, Georgië en Armenië.
Waar ik een beetje bang voor ben zijn de loslopende honden; zie filmpje

http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/43016138

Heeft iemand ervaring met een Dazer? werkt zo'n ding echt of kan ik het met mijn antie hondenstok af !? :(

Henk

kunst en fietswerk
hoi Henk,

omdat ik hier in NL te vaak door honden word aangevallen als ik op mijn ligfiets rijd, heb ik ook aan een dazer gedacht, maar als ik het goed begrijp (heb aantal tests op youtube bekeken) zou de dazer slechts bij enkele honden werken.

Leuk filmpje overigens en mooi land; veel plezier daar :)

groeten, Jeroen.
Ik heb geen ervaring met een dazer, maar ik denk dat sommige honden ook doof zijn, dan heb je meer aan je stok.


gr. Eelco
Ik ben een absolute angsthaas voor honden,
Ik zou vooral als anti-hondenmiddel inzetten, waar je het meest geloof in hebt,
Ik heb gebruikt:
--kiezels in Chili.
--een bidon met water (waar je mee kan spuiten en waar honden van zouden moeten schrikken)
--een dazer
--gewoon vertrouwen op je adrenaline, waarmee je heel hard kan fietsen
--een paardenzweepje (vastgetaped aan de bovenbuis van mij fiets). Misschien helemaal fout.........maar dat laatste.....daar geloof ik het meest in: Let them basterds come
Ik heb slechte ervaringen met de dazzer, het ding werkte bijna nooit, alleen tegen zwerfkatten :lol:
Tijdens mijn laatste tocht door Griekenland het ding niet meer meegenomen. Maar moest wel de honden van me afgehouden door stenen te gooien :x :? :oops: :cry:
Bron
Is al eerder op dit forum aan de orde geweest. Januari 2007.
Trefwoord Dazer.
Ik heb goede ervaringen met de Dazer op de TransAm route. De staat Kentucky is berucht om de loslopende honden. De meeste honden schrokken vreselijk als je je Dazer gebruikte op een afstand van ongeveer 10 meter of minder. Ze dropen meteen af. Veel honden waren al geïmponeerd als je greep naar het zakje op de rug van je fietsshirt. Een beter bewijs dat de Dazer werkt (Pavlov reflex!), ken ik niet, tenzij uit die zakjes normaal een pistool te voorschijn komt.

Dat veel honden doof zijn heb ik ook vaak horen zeggen. Ik betwijfel het zeer! Waarom zouden er meer dove honden rondlopen dan dove mensen? Ik vermoed dat 'the survival of the fittest' hier bij uitstek van toepassing is. Dove honden overleven niet lang. In Kentucky en Missouri lagen overrreden honden op de weg, naast veel andere 'road kill'.
Heb de dazer nooit onderweg gebruikt.
Maar wel speciaal gekocht om de blaffende buurhond van het buurbalcon te verjagen.
Als ie begon te blaffen kon in vanuit mijn bed door de openstaande balcondeuren het beest flink bedazeren. Hield tie gelijk op en schoot terug naar binnen.
Afstand: minder dan twee meter.
Ik spreek honden altijd kalmerend toe. Als ze te hard blaffen doe ik een vinger in mijn oor.

Groetjes,

Walter - heeft liever een dazer waarmee je brommers en auto's weg kan jagen.
Heb reis door Servie, Bulgarije en Turkije onderweg naar Cyprus en Israel achter de rug (mei / juni). En vaak veel honden achter me aan gehad in de drie genoemde landen. Mijn ervaring met de dazer is wisselend: de ene keer schoot het mormel er als een haas vandoor, de andere keer kreeg ik het beest / beesten niet van het wiel. Zeker wanneer er meerdere honden achter me aan zaten. Maar goed de dazer geeft je 'n zeker gevoel van veiligheid waardoor je niet direct in de angststress schiet en dat laatste is misschien wel het belangrijkst. En...zolang ze blaffen bijten ze niet.
Mike
Mijn ervaringen op de Balkan: de meeste loslopende honden zijn bang van je als je er aan komt fietsen, om de uitzonderingen af te schrikken heeft het in de meeste gevallen geholpen door recht op ze af te fietsen, piepend lopen ze dan weg om vervolgens blaffend achter je aan te hollen, na 25 meter ben je uit hun territorium en is het wachten op de volgende. Waar je in de Balkan wel voor op moet passen zijn de honden die een schaapsherder om zich heen heeft lopen, die luisteren zelfs niet altijd naar hun baas. (Ze krijgen daarna wel ongelofelijk op hun flikker, dus zo slim zijn ze ook weer niet). Geen dazer dus, en waarom ook, vaak ben je volgens mij ook te laat om het ding te pakken om te gebruiken, honden dienen zich niet altijd aan. Wat ook opvalt is dat met name zwerfhonden banger voor mensen zijn dan honden die op een erf lopen (al dan niet aan de ketting) of in een dorp. ze
Ik heb vorig jaar de Transam gedaan en ik heb goede ervaringen met de Dazer. Het hielp bijna altijd, je moet ze alleen redelijk dichtbij laten komen. Ik kwam een Amerikaanse tegen in Kentucky en die overwoog om een pistool te kopen. Ik ben een keer gered door een automobilist die over de groep honden heen reed die me al kilometers achterna zaten. Hoe zo, je beste vriend? Ik heb een persoonlijke oplossing voor de honden. Maar die zal ik hier maar niet schrijven.
Op Bali, waar ook veel honden los lopen, heb ik de Dazer regelmatig met succes gebruikt. De honden gingen er vandoor of werden door het irritante geluid van dat ding zodanig in verwarring gebracht dat ze hun oorspronkelijke idee om het die fietsers lastig te maken in ieder geval even vergaten. Dat was voldoende om er dan voorbij te zijn.
Een waterpistool met ammoniak werkt ook goed tegen honden las ik ergens
Wimmert schreef:Een waterpistool met ammoniak werkt ook goed tegen honden las ik ergens
En wat zijn de gevolgen voor de hond als deze ammoniak in de ogen krijgt?

Renaat
Dat hij niets meer doet.
Maar even een paar uur janken en zo.
Maar een hond die mijn kuiten er af wil bijten vind ik niet lief.
Ze overleven het wel.
In Louisiana, USA telde ik de honden, het record was 40 achtervolgingen op 1 dag. A man's best friend, jaja.

Water met ammoniak in een waterpistool ben ik bij meer fietsers tegengekomen, zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de mensen die het gebruikten waren enthousiast.

Een dazer had ik bij me, maar ik vond het uiteindelijk toch te omslachtig en het werkte ook niet altijd.

Hard schreeuwen werkte eigenlijk in alle gevallen goed. Daarvan schrikken ze en tegen de tijd dat ze het allemaal weer op een rijtje hebben, ben jij al weg.
Proef ik nu dat ik toch medestanders heb?
Er helpt maar een ding echt tegen al die opdringerige honden. :D
Neem zelf een hond mee!
Wimmert schreef:Dat hij niets meer doet.
Maar even een paar uur janken en zo.
Maar een hond die mijn kuiten er af wil bijten vind ik niet lief.
Ze overleven het wel.
Als je echt aangevallen wordt, dan kan ik dat nog begrijpen, maar hoe zeker ben je in de meeste gevallen dat een hond je wil bijten? Heb jij enige idee welke verdunning je moet gebruiken om een hond wel weg te jagen, maar te voorkomen dat er blijvende oogschade ontstaat? Want ammoniak in de ogen doet echt wel meer dan wat pijn veroorzaken.

Renaat