Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB lader voor de fiets - Forum Wereldfietser

USB lader voor de fiets

Hallo allemaal,

Voorbereiding voor mijn eerste tocht beginnen(Ja je kan nooit te vroeg zijn). Omdat ik van de generatie ben die de mobiele telefoon echt niet achterlaat, ben ik opzoek gegaan naar een USB lader.

Er springer er echter 2 naar voren:
B+M Lumotec IQ2
http://www.rose.nl/artikel/b--m-koplamp ... aid:620049
Het voordeel hiervan is dat er een koplamp bij in zit. (Of is het nou een koplamp met een usb lader erin). Ik was toch al van plan om een iets fellere koplamp erop te zetten, dus dit is een mooie combi. Maar hiervan ontbreekt voor mij gevoel veel informatie. Hoe groot is de bufferaccu? En wat is de maximale laadstroom?

E-Werk
http://www.rose.nl/artikel/b--m-e-werk/aid:399590
Een iets meer complete webpagina, dus hier vrij weinig vragen over. Maar is in aanschaf met bufferaccu toch aan de dure kant.

Zelf heb ik een Shimano DH-2N35 naafdynamo, is dit voldoende of moet er toch echt een andere op?
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... -2N35.html

Allen bedankt voor het meedenken,
Tom
Heb je echt een dynamo lader nodig? De accu van een telefoon / GPS gaat toch meestal wel een dag mee, en ik ben nog geen camping / hostel / B&B tegengekomen waar ik niet even de electronica aan de stroom kon leggen.

Dat gezegd hebbende, ik heb een ZZing voor de dagen dat ik de GPS wat te intensief gebruik en/of wanneer ik wildkampeer. Simpel ding, wat goedkoper dan de alternatieven die jij noemde en werkt prima.
Ik denk wel dat ik een lader nodig heb. Ik zal me ook even in een ZZing, bedankt voor de tip!
Hier mijn oplossing met penlite batterijen.
Zeer flexibele oplossing.
Werkt perfect.

Afbeelding
@Peter. Werkt zo'n Zinng ook op een Shimano naafdynamo?
Hoe lang duurt het vooraleer een smartphone of gps toestel opgeladen is?
De site is heel erg karig met informatie.
Alvast bedankt
De ZZing bestaat uit een stel NiMH penlites en wat electronica om ze met de 6V wisselspanning te kunnen opladen. En wat electronica om er een stabiele 5V gelijkstroom uit te krijgen natuurlijk. Lijkt me dat elke dynamo die 6V levert gaat werken, maar dat je met een Shimano (of als je een "SON voor kleine wielen" in je 28" wielen gebruikt) er wat langer over doet omdat er wat minder amperes uitkomen.

Ik heb om eerlijk te zijn geen idee hoelang het duurt voordat m'n GPS weer vol zit; ik sluit 'm op de ZZing aan zodra 'ie begint te zeuren dat de accu leeg raakt en hang dan ook de ZZing aan de dynamo, verder geen omkijken meer naar... Volgens fahrradzukunft kan de ZZing meer dan 4 Watt leveren, dus dan kun je uitrekenen hoe lang het in theorie duurt voordat de accu van je mobieltje vol is. Voorbeeldje: accu van 3,7V, 1400mA = 5.2 Watt-uur, dus zeg maar 80 minuten laden.

Nadeeltje van de ZZing is dat je geen enkele indicatie hebt hoe vol z'n eigen accupack nog is. Maar in de praktijk heeft het nog nooit tot problemen geleid.
Koop een powerbank van 10.000 MaH (of meer). Ik heb de Samsung Galaxy S3 (op het moment de snelste telefoon van de wereld) en die heeft een, eens even kijken, 2100 MaH batterij. Doe ik een dag mee met GPS.

Kan ik dus 5 dagen wildkamperen en mijn telefoon + GPS elke dag opladen en gebruiken. Gaat hij overdag toch sneller op, dan hang je simpelweg even je powerbank aan je telefoon.

Na 5 dagen zorg je ervoor dat je een keer niet wild gaat kamperen, en dan laad je de powerbank even een nachtje op.

Het laden gebeurd via een kleine USB (ook heb je overloopnippels) en je kan dus eigenlijk alles opladen.

Dat met die dynamo's (ook extra weerstand), omvormers en gezeur is met zo een powerbank totaal niet nodig. Moet ik wel zeggen dat ik nooit een dynamo heb gehad, dus ik weet niet hoeveel gezeur het nou echt oplevert. Maar ik zie genoeg topics met dit probleem.
De extra weerstand van een (goede) naafdynamo is nagenoeg verwaarloosbaar. De Zzing is best aardig maar officieel niet bestand tegen 'de elementen'; tegenwoordig heb je meer keus en zou ik verder kijken.

De Shimano DH-2N35 is volgens mij geen geweldige naafdynamo wat betreft weerstand (m.n. ook wanneer hij niet gebruikt wordt) dus het is niet zo'n heel raar idee om dat wiel om te wisselen voor één met een betere naafdynamo of om zonder naafdynamo op pad te gaan en een (zonne)accubank o.i.d. mee te nemen.
Matthie9000 schreef:De extra weerstand van een (goede) naafdynamo is nagenoeg verwaarloosbaar. De Zzing is best aardig maar officieel niet bestand tegen 'de elementen'; tegenwoordig heb je meer keus en zou ik verder kijken.
Ik heb de ZZing nu ruim een jaar aan mijn fiets hangen. Onbeschermd, ook als het giet uit de lucht. Wel met de USB-uitgang naar beneden, zodat zich daar geen water verzamelt. Ook tijdens hevig noodweer bleef de gps, continu gevoed via de Zzing, werken. Dus - hoewel niet echt waterdicht - kan de Zzing best goed tegen 'de elementen'.
Zelf heb ik deze op het oog:

http://www.ecolader.nl/juice-pack-15000-mah.html

Ik kan met deze powerbank dus ruim 7 keer mijn heavy-telefoon opladen. Een week lang in het wild zonder stopcontact. Laten we een zekerheidje pakken, kan je 6 dagen wild en één dagje ergens met beschikking tot een stopcontact kamperen.
De extra weerstand van een (goede) naafdynamo is nagenoeg verwaarloosbaar. De Zzing is best aardig maar officieel niet bestand tegen 'de elementen'; tegenwoordig heb je meer keus en zou ik verder kijken.
Hmm.. goed om te weten. Daarbij zal ik zelf de powerbank gewoon in me fietstas zetten en niet aan me stuur hangen. (alleen als ik hem tussendoor moet opladen)
keesswart schreef:
Matthie9000 schreef:De extra weerstand van een (goede) naafdynamo is nagenoeg verwaarloosbaar. De Zzing is best aardig maar officieel niet bestand tegen 'de elementen'; tegenwoordig heb je meer keus en zou ik verder kijken.
Ik heb de ZZing nu ruim een jaar aan mijn fiets hangen. Onbeschermd, ook als het giet uit de lucht. Wel met de USB-uitgang naar beneden, zodat zich daar geen water verzamelt. Ook tijdens hevig noodweer bleef de gps, continu gevoed via de Zzing, werken. Dus - hoewel niet echt waterdicht - kan de Zzing best goed tegen 'de elementen'.
Ik gebruik hem zelf nu een aantal jaren en heb wel degelijk problemen gehad met de Zzing i.c.m. regen, dat ligt vooral aan de kwetsbaarheid van de USB-poort. Daarnaast mis ook ik een indicatie van hoe vol het ding is! Ik ben er wel achter dat het niet verstandig is om je telefoon er continu aan te hangen want dan trek je de zzing na verloop van tijd leeg.
Ondertussen is er al lekker gepost :)
Matthie9000 schreef: De Shimano DH-2N35 is volgens mij geen geweldige naafdynamo wat betreft weerstand (m.n. ook wanneer hij niet gebruikt wordt) dus het is niet zo'n heel raar idee om dat wiel om te wisselen voor één met een betere naafdynamo of om zonder naafdynamo op pad te gaan en een (zonne)accubank o.i.d. mee te nemen.
Jammer dat Trek dan hun fietsen hiermee uitvoert.

Verder zou ik binnenkort met mijn lokale fietsenmaker naar de mogelijkheden kijken, wat hun allemaal in de schappen hebben. En hopelijk kunnen zij me dan ook meer uitleggen over de B+M Lumotec iq2 lamp.

Misschien was dit een makkelijkere vraag geweest: Wat gebruik jij om je telefoon op te laden(Tijdens het fietsen) en waarom?
Hou wel rekening met p=i*u
Dus deze dynamo leverd 2,4 watt bij 6volt en dus 400Mah.
En als je iets van pak em beet 10.000Mah wil opladen je, er heul erg lang gefietst moet worden.
Iets met 15.000Mah met af en toe een 220v stopcontact lijkt mij de beste oplossing.
Als een slimme fabrikant nou eens iets als volgt maakt:

- 10.000MaH oid, bij voorkeur verwisselbaar ivm verlies van capaciteit
- Oplaadbaar via naafdynamo
- Oplaadbaar via netstroom
- Oplaadbaar via (ingebouwd) zonnepaneel
- Eenvoudig vast te maken bovenop bagage
- Indicator voor laadstatus
- Waterdicht
- Waterdichtte USB uitgang/stekkers
- Zo licht mogelijk ;-)
Matthie9000 schreef:Als een slimme fabrikant nou eens iets als volgt maakt:

- 10.000MaH oid, bij voorkeur verwisselbaar ivm verlies van capaciteit
- Oplaadbaar via naafdynamo
- Oplaadbaar via netstroom
- Oplaadbaar via (ingebouwd) zonnepaneel
- Eenvoudig vast te maken bovenop bagage
- Indicator voor laadstatus
- Waterdicht
- Waterdichtte USB uitgang/stekkers
- Zo licht mogelijk ;-)
En liefst iets wat jaar in jaar uit op de fiets kan blijven zitten.. Dus niet hele makkelijke montage/demontage ivm diefstal. Daarom leek mij zon Lumotec IQ2 wel wat..
nvt
peterv schreef: Ik heb B+M gevraagd wat de output is van de IQ2 (en hoe groot de buffer is) maar nog geen antwoord gekregen.
Dat kan nooit meer zijn dan je dynamo kan leveren!
dus 400Mah bij 2,4 watt of 500Mah bij 3watt dynamo
dus als je dan 15.000Mah wil opladen ben je 37uur aan het fietsen en dan heb ik het nog niet over de 400Mah en de verliezen.
Wimmert schreef:
peterv schreef: Ik heb B+M gevraagd wat de output is van de IQ2 (en hoe groot de buffer is) maar nog geen antwoord gekregen.
Dat kan nooit meer zijn dan je dynamo kan leveren!
dus 400Mah bij 2,4 watt of 500Mah bij 3watt dynamo
[gaanweweer] een 3W dynamo levert 3W als je er een 3W lampje aan hangt. Mits je hard genoeg gaat kun je er door te spelen met de electrische belasting best meer uit halen. Met een Sondynamo bv va ca 20 km/h 2 lampjes in serie, dus 6W (En bij 200km/h 220V, 110W maar dat halen de meesten niet ;) ) [/gaanweweer]
peterv schreef:
Die staat hier voor $41,40 (€32,50) incl porto. Scheelt nogal met de gevraagde €84,95 excl porto.

Deze heb ik ook van DX en werkt super. Volgens mij is die identiek.
Ik dacht ook de dynamo te gebruiken, maar om eerlijk te zijn rij ik vaak altijd met mijn licht aan om beter zichtbaar te zijn. Power pack is een goede oplossing.
nvt