Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M USB-Werk - Forum Wereldfietser

B&M USB-Werk

De E-Werk van Busch & Mueller is een superieure lader en als je een beetje experimenteert krijg je 'm meestal wel zo ingesteld dat jouw apparaat of accu er optimaal mee laadt.
Voor iedereen die daar geen zin in heeft en die toch niets anders hoeft aan te sluiten dan een USB apparaat is er nu een E-Werk met interne bufferaccu. De maximale uitgangsspanning en -stroom is vast ingesteld op 5V/1A.

Een alles in één oplossing van B&M voor Garmin's en andere apparaten die "klagen" over de externe stroombron wanneer deze wordt uit- of ingeschakeld (stoppen/wegrijden).

Kwam 'm tegen op de site van B&M.

Frank
De E-Werk van Busch & Müller is een superieure lader…dat is helemaal waar, maar hun nieuwe lader, de USB-Werk, met batterij is wel wat duur. Bij DynaLader heb je hetzelfde maar dan voor ongeveer 1/3 van de prijs wat de nieuwe USB-Werk van B&M kost. Zie DynaLader Eco-U http://www.dynalader.de/index.php?page=categorie&cat=10
Ik heb z’n grote broer, de DynaLader Modular, even mogen uitproberen en was onder de indruk. Twee wereldfietsers rijden al geruime tijd met deze lader rond en zijn er erg tevreden over.
Henk
henkk schreef:De E-Werk van Busch & Müller is een superieure lader…dat is helemaal waar, maar hun nieuwe lader, de USB-Werk, met batterij is wel wat duur. Bij DynaLader heb je hetzelfde maar dan voor ongeveer 1/3 van de prijs wat de nieuwe USB-Werk van B&M kost. Zie DynaLader Eco-U http://www.dynalader.de/index.php?page=categorie&cat=10
Ik heb z’n grote broer, de DynaLader Modular, even mogen uitproberen en was onder de indruk. Twee wereldfietsers rijden al geruime tijd met deze lader rond en zijn er erg tevreden over.
Henk
Ik wil niets promoten maar zag veel vragen over usb laders. De nieuwe Usb-werk wordt niet genoemd, vandaar.
Overigens, ieder die een keus moet maken raad ik aan om eerst het degelijk duitse onderzoek "Steckdose unterwegs" van Fahrad Zukunft eens te bekijken.

Frank
Iemand al ervaring met de usb-werk op de fiets ?
Product moet inmiddels al een maandje of 2 op de markt zijn.
De USB-werk is OK. Hij doet gewoon wat hij moet doen en dat is het gelijkrichten van een wisselspanning met een redelijk rendement. Ik zou er wel een bufferaccu achter hangen.
Het voordeel van de USB-werk is dat je hem makkelijk kunt loshalen en vastzetten op het frame of stuurpen/voorbouw/stuur. Zo'n bufferaccu is ook aan te raden voor de 2 jaar oudere E-werk, The Plug of the PP+.
De accu is handig omdat apparaatjes soms van slag raken als de laadspanning wegvalt en zijn goedkoop verkrijgbaar bij de ANWB of internet.

Oh ja, je hebt ook nog de Biologic Reecharge Power Pack en de Super iCable. Bij deze laatste twee krijg je een accu erbij met een redelijke capaciteit.
Nouja, er zit al een geintegreerde accu in dus nodig is het niet, tenzij je stroom wil opsparen om na het fietsen nog zaken te laden; voor het in leven houden van je mobiel of gps tijdens het fietsen zou het voldoende moeten zijn.

.
De accu in de USB-werk stopt bij die van mij na 10 minuten. Hoe lang houdt die van jou het vol?

(toelichting: omdat ik van alles uittest, krijg ik vaak spullen die nog niet helemaal uit-ontwikkeld zijn, dus het kan zijn dat de recentere USB-werken een betere bufferaccu hebben. Ik zal morgen de tijdsduur eens bij een nieuwe meten)
Eric Schuijt schreef:Ik zal morgen de tijdsduur eens bij een nieuwe meten)
Die moeite kun je jezelf besparen. De accu van de USB Werk is zeer klein en niet bedoeld om apparten te laden. Dit zegt B&M erover:

"Ein integrierter, kleiner Pufferakku stellt sicher, dass auch bei langsamer Fahrt und kurzen Stopps die Spannungsversorgung konstant bei 5 V bleibt."

Zoiets als het standlicht van de verlichting dus. Het enige doel van de buffer accu is om USB apparaten die niet zelf batterijen kunnen laden, zoals de meeste GPS-en, van stroom te voorzien bij korte stilstand. Hiermee wordt het hinderlijke aan-uit schakelen voorkomen.

Frank
Eric Schuijt schreef:De accu in de USB-werk stopt bij die van mij na 10 minuten.
Dat is toch lang genoeg als buffer, of heb je de gewoonte vaak een kwartier stil te staan tijdens het fietsen?
Ik wil graag de USB-Werk aanschaffen. Hoe sluit je zo'n ding eigenlijk aan op een SON naaf? Kun je een aftakking maken op je verlichtingsdraden zodat je gelijkertijd (edelux)licht hebt en allerlei spullen op kunt laden/voeden (smartphone, camera, gps).... of bepaalt de stekkeraansluiting op de son-naaf dat je ofwel een aansluiting op je verlichting hebt, danwel een aansluiting op je usb-werk hebt?
Beide (parallel) aansluiten op de stekker die op de son zit, maar je kunt ook een aftakking hoger (voor de lamp) maken; scheelt weer onnodig draad.

Wel solderen natuurlijk!!!
Wat ik mij nu afvraag: Stel dat je een (extern) powerpack wilt opladen, zou er dan verschil in efficiëntie zitten tussen de e-werk en usb-werk? Zo ja, is dat significant?
eindgebruiker schreef:Wat ik mij nu afvraag: Stel dat je een (extern) powerpack wilt opladen, zou er dan verschil in efficiëntie zitten tussen de e-werk en usb-werk? Zo ja, is dat significant?
Goeie vraag en het antwoord is waarschijnlijk ja, tenzij de USB-Werk een schakeling heeft waarmee het laden van het externe apparaat plaatsvindt zonder tussenkomst van het bufferbatterijtje. Batterijen laden met batterijen is behoorlijk inefficiënt. Tijd voor een test.

Bovendien ben je met de USB werk gebonden aan 5V/1A. Met de E-Werk kun je bijvoorbeeld ook op 12 Volt laden, de waarde van de autoaansteker aansluiting die sommige acculaders bezitten.

Frank

NB acculader is een beetje ongelukkig woord hier. Batterij lader, of powerbank.
AB schreef:Ik wil graag de USB-Werk aanschaffen. Hoe sluit je zo'n ding eigenlijk aan op een SON naaf? Kun je een aftakking maken op je verlichtingsdraden zodat je gelijkertijd (edelux)licht hebt en allerlei spullen op kunt laden/voeden (smartphone, camera, gps).... of bepaalt de stekkeraansluiting op de son-naaf dat je ofwel een aansluiting op je verlichting hebt, danwel een aansluiting op je usb-werk hebt?
Afbeelding


Deze stekkers aan de kabelboom van de lader zetten, op de dynamo steken, en de lamp aansluiten op de extra lippen. Kun je het na de vakantie weer demonteren.
B&M levert de stekers er standaar bij, maar ze zijn ook los leverbaar via oa de Son dealert
Zijn de USB-stekkertjes eigenlijk soort van waterdicht te maken? Want als 't tijdens het fietsen voornamelijk regent kun je dus niks opladen.

En is het niet slimmer om een simpele USB-output zonder energieverlies via een accu te combineren met een zonnelader? Die kun je namelijk ook als bufferaccu gebruiken en gelijktijdig opladen via de zon; wat is dan nog de meerwaarde van een pufferaccu tenzij je andere voltages nodig hebt voor cameras ed?
Matthie9000 schreef:En is het niet slimmer om een simpele USB-output zonder energieverlies via een accu te combineren met een zonnelader?
Ik wil voorstellen om ons tot de USB-werk, eventueel in vergelijk met andere dynamoladers te beperken. Dat is al complex genoeg.
Bovendien, over zonneladers is recent veel geschreven, ik meen naar aanleiding van een vraag van Blanche.

En wat betreft je vraag over de waterdichtheid van de stekkertjes: er worden krimpkousjes geleverd bij de USB- en E-Werk. Die passen echter niet over de stekkertjes van het plaatje :(

Frank
Klein zijspoortje van het topic.
Matthie9000 schreef:Zijn de USB-stekkertjes eigenlijk soort van waterdicht te maken? Want als 't tijdens het fietsen voornamelijk regent kun je dus niks opladen.
Sinds vorig jaar heb ik een Biologic Reecharge op de fiets. De aansluiting voor de voeding en de USB-poort zitten aan de onderkant. De eigenlijke batterij zit opgesloten in een siliconenrubber jasje. Als je de stekkers er in steekt wordt het goed afgesloten door flapjes.
De GPS op het stuur was bij lichte en matige regen onbedekt en met de stekker aan de onderkant gaf dat geen problemen. Bij zware regen deed ik de Ortlieb-kaartentas er overheen.
Geen enkel probleem gehad.
De Biologic Reecharge heeft 2 ontwerpfouten.
- Als je hem aan het net wilt opladen moet de jas uit. De stekker van het oplaadsnoer is te groot voor het gat.
- Je kunt opladen aan- en uitzetten. Als er opgeladen wordt, gaar er een groen ledje branden. En dat is nauwelijks te zien. En naar mijn idee is het ook nog een nutteloze functie.

Peter
Die moeite kun je jezelf besparen.
Frank, ik heb vandaag toch de moeite genomen, want ik wil het gewoon weten!
Immers tijdens een theepauze is 10 minuten wat kort. (maar wellicht drink jij de thee heter dan dat hij geschonken wordt en heb jij daaraan genoeg:-)
m-gineering schreef:
AB schreef:Ik wil graag de USB-Werk aanschaffen. Hoe sluit je zo'n ding eigenlijk aan op een SON naaf? Kun je een aftakking maken op je verlichtingsdraden zodat je gelijkertijd (edelux)licht hebt en allerlei spullen op kunt laden/voeden (smartphone, camera, gps).... of bepaalt de stekkeraansluiting op de son-naaf dat je ofwel een aansluiting op je verlichting hebt, danwel een aansluiting op je usb-werk hebt?
Afbeelding


Deze stekkers aan de kabelboom van de lader zetten, op de dynamo steken, en de lamp aansluiten op de extra lippen. Kun je het na de vakantie weer demonteren.
B&M levert de stekers er standaar bij, maar ze zijn ook los leverbaar via oa de Son dealert
Let er bij het loshalen van de kabel wel op dat je dat rustig doet, de lipjes zijn de zwakkere schakel in het geheel, zeker als er door weersinvloeden sprake is van oxidatie (roest in welke vorm dan ook). Varkensruggen en gewone stekers (ook de mannetjes) gewoon bij Marten bestellen en niet in de buurt gaan zoeken want daar zijn ze niet te vinden.
eindgebruiker schreef:Wat ik mij nu afvraag: Stel dat je een (extern) powerpack wilt opladen, zou er dan verschil in efficiëntie zitten tussen de e-werk en usb-werk? Zo ja, is dat significant?
De vraag hield mij ook bezig dus ik het het B&M maar eens gevraagd. Dit is het antwoord:

das E-Werk ist leistungsstärker als das USB-Werk und bringt daher schneller und langanhaltender die USB-Spannung.

Dat is uitgaande van gelijke instellingen bij USB-Werk en E-werk, dus 5V/1A.

Frank