Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warme slaapzak - Forum Wereldfietser

warme slaapzak

In mijn speuren naar een slaapzak rond -20°C comfort heb ik voorlopig twee opties:

http://www.pm-outdoorshop.de/shop/produ ... &counter=3
Is deze iemand bekend? Ervaringen? Of ken je de fabrikant?Ik vind er verder niets over. Tactical is een term in de militaire synth slaapzakken wereld als ik het juist heb. Als de beloftes waargemaakt worden is het volgens mij een koopje!

Nummer twee is een dons ongeveer tien jaar oud. -17 comfort aangegeven. Het is waarschijnlijk een birdland/demmenie. Waren deze slaapzakken toen al goed bestand tegen condens in alle mogelijke richtingen? Moet het dons geherimpregneerd worden?

danku, lars
Ken het merk niet. Heb zelf heel goede ervaringen met zakken van zowel Ajungilak (voordat Mammut om de hoek kwam kijken..) als die van Birdland..
Waren deze slaapzakken toen al goed bestand tegen condens in alle mogelijke richtingen?
ja zeker, in die zin dat men nog niet zover was met een lichte 'waterdichte + ademende' buitentijk zoals die nu gebruikelijk zijn.
Pertex-pertex werd het meest toegepast, ook nu nog. Pertex is goed donsdicht en behoeft daarvoor geen coating zodat zweet in de vorm van condens gemakkelijker wordt doorgelaten. Waar je evenwel rekening mee moet houden bij temp. lager dan ≈ - 10 C dat diezelfde condens gaat bevriezen tussen binnen- en buitentijk met als gevolg dat je het koud krijgt! Om die reden raadt men daarom ook altijd een zg. 'VBL' (vapor barrier liner) aan (= gecoate nylon lakenzak) opdat je isolatiemateriaal droog blijft.

Mbt impregneren van dons: onmogelijk. Al dacht men daar in de jaren negentig anders over en heeft men - ook bij fa. Birdland - gebruik gemaakt van 'geimpregneerd' dons. Enige dat dit goedje deed was een soort van 'film' creeren rondom het vlokje.. Kwam levensduur van de zak niet ten goede..

Slaapzak die ik van hen heb is 'custom made' 90 % gans en toentertijd geschikt tot 30 onder nul. Geen idee of die vlieger nu nog op gaat. Voorzover ik weet was dit ongeimpregneerd dons. Overigens kun je, mits de tijken nog goed zijn , een slaapzak ook laten bij vullen.

Een merk, dat ik hier ook eens voorbij heb zien komen en op diverse bushcraft fora, is: Nanok

De oprichters hebben hun roots bij Ajungilak dus men weet van wanten.. ;)


Mocht ik zelf toe zijn aan een nieuwe gaat mijn keus in eerste instantie niet uit naar een donzen zak, mede gezien het dierenleed erachter (kwam elders hier ook al naar voren). Daarbij isoleert een synthetische zak nog als ie nat is en dons niet.

Succes met je keuze..


grundig
Mil-tec is zeker lastig te zoeken. Ik vond dit nog wel meest informatief

http://www.varusteleka.fi/en/product/ma ... lang=en_US

En dit op 2 forums
http://www.ar15.com/archive/topic.html? ... 8&t=638652

http://www.zombiehunters.org/forum/view ... 14&t=15948


Zgn tactical gear is idd een aanduiding voor militair gebruik; alhoewel het ook vaak door de jachtsport gebruikt wordt. Bij tactical gear gaat het meestal ook over zwaardere gebruiksdoeleinden; niet altijd resulterend in compact en lichtgewicht.

walter

x

x
Die gaat heel soms naar engeland om gewassen te worden via beversport.
Engeland..? Mag wat kosten zeker..?
Nieuw voor mij..
Voor zover ik weet worden die 'gewoon' gewassen en gedroogd door fa. Birdland / lowland.. te Maarsbergen.
Wanneer je ze bij een filiaal van het knaagdier inlevert tenminste. 8)

x

x
Waarom zou bever daar over liegen?
Weet dat die twee ooit een zeer innige relatie hadden.. :wink:
Kan inmiddels heel goed beeindigd zijn..
Mij hoor je dus niet zeggen dat men liegt.

x

x
wakkeropdefiets schreef:Kost 25 euro.
Waarom zou bever daar over liegen?
voor dat bedrag gaat ie toch zeker niet ook nog eens bijgevuld worden?
het lijkt me meer op de verzendkosten van NL naar UK.


ik heb zelf dons en synthethisch in verschillende temp-categorieen.
de technologie is zozeer verbeterd dat mijn winterslaapzak een synthetische geworden is.
de dons heb ik -nog- wel, is al wat ouder (wel tussentijds bijgevuld) maar gebruik ik niet meer in vochtige omstandigheden of wanneer er sprake is van hoge condens omstandigheden in de tent.

dons heeft wel een groter temperatuur bereik en is daardoor meer multi-functioneel.

walter

x

x
lamaes schreef:Nummer twee is een dons ongeveer tien jaar oud. -17 comfort aangegeven. Het is waarschijnlijk een birdland/demmenie. Waren deze slaapzakken toen al goed bestand tegen condens in alle mogelijke richtingen? Moet het dons geherimpregneerd worden?
danku, lars
Mijn TNF pertex/ganzendonzen slaapzak (conf -5 volgens toenamalige info) is al een stuk ouder dan dat. Ik heb hem plm 4x gewassen waarvan 3x zelf (gedoe) en 1x bij Tattlejee. Dat laatste is me verreweg het beste bevallen. De zak kwam een stuk dikker terug. Hij zal nu nog een conforttemp van -2 of zo hebben maar het blijft een fijne slaapzak.
Blijven gebruiken van iets dat je al hebt wat anders wordt weggegooid is uiteraard het meest duurzame dat er is.
Leon

x

x
Hoi Lars,

ik heb je een PB-tje gestuurd.

Groeten, Toon
toen zeiden ze dat dons veel warmer was
Zo kort-door-de-bocht zou ik het niet stellen. Dons heeft doorgaans veel groter temp. bereik als een syn.slaapzak. Daarbij kan je bij veel zakken - zeker die van Birdland - het dons 'verplaatsen' in de tunnels waardoor je kunt kiezen of je het al dan niet iets warmer wilt hebben / koeler!

Het materiaal waarop je ligt wordt door je gewicht nl. geplet en verliest daardoor al z'n isolerende capaciteiten. Om die reden is een fatsoenlijk matje ook zo belangrijk.

Dons is met name veel lichter en gemakkelijker weg te proppen. Dat krijg je met geen een synthetisch zak fatsoenlijk voor elkaar zonder gebruik van een compressie-foudraal!

x

x
Leon schreef:Mijn TNF pertex/ganzendonzen slaapzak (conf -5 volgens toenamalige info) is al een stuk ouder dan dat. Ik heb hem plm 4x gewassen waarvan 3x zelf (gedoe) en 1x bij Tattlejee. Dat laatste is me verreweg het beste bevallen. De zak kwam een stuk dikker terug. Hij zal nu nog een conforttemp van -2 of zo hebben maar het blijft een fijne slaapzak.

Leon
Hoi Leon maakten ze toen nog niet de fout het dons te impregneren? In deze die ik vermeld is er effectief sprake van geïmpregneerd dons, als dit de kwaliteit op lange duur vermindert, zoals grundig zegt, dan heeft de slaapzak nu, zo'n tien jaar later, misschien toch al wat van zijn 'pluimen' gelaten (weet niet of deze uitdrukking in NL bestaat maar ik vond ze hier wel passend :wink: )
Blijven gebruiken van iets dat je al hebt wat anders wordt weggegooid is uiteraard het meest duurzame dat er is.
Als het anders wordt weggegooid heb je uiteraard gelijk. Maar stel dat ik een donzen tweedehands jas, slaapzak of whatever koop van iemand die gewoon goesting heeft in een nieuwe donzen whatever, dan maak ik het deze persoon wel heel makkelijk en ik weet niet of ik dat wil.

Maar laat ons focussen op de kwaliteit, voor ethische/duurzaamheids-overwegingen had ik een ander draadje (dit werd geen onverdeeld succes :? )
Bovendien kreeg ik een beter voorstel, van Toon, ik hou het nog eventjes voor mezelf :wink:
lamaes schreef:
Leon schreef:Mijn TNF pertex/ganzendonzen slaapzak (conf -5 volgens toenamalige info) is al een stuk ouder dan dat. Ik heb hem plm 4x gewassen waarvan 3x zelf (gedoe) en 1x bij Tattlejee. Dat laatste is me verreweg het beste bevallen. De zak kwam een stuk dikker terug. Hij zal nu nog een conforttemp van -2 of zo hebben maar het blijft een fijne slaapzak.
Leon
Hoi Leon maakten ze toen nog niet de fout het dons te impregneren? In deze die ik vermeld is er effectief sprake van geïmpregneerd dons, als dit de kwaliteit op lange duur vermindert, zoals grundig zegt, dan heeft de slaapzak nu, zo'n tien jaar later, misschien toch al wat van zijn 'pluimen' gelaten (weet niet of deze uitdrukking in NL bestaat maar ik vond ze hier wel passend :wink: )
Ik vermoed dat ik geen geïplregneerd dons heb. Voor wat betreft deze die jij vermeldt (?) heb ik geen idee. Voelt hij dik aan? Zijn de stiksels goed? Is hij lang genoeg voor je? En vooral: wat moet dat kosten?
Van een wasbeurt wortd hij hoogstwaarschijnlijk wel dikker.
Leon
De donzen slaapzak waarvan sprake bij topic start bevat geïmpregneerd dons. Een vriendelijk en wakker forumlid maakte mij hier op attent. Maar die zal het niet worden...
Dit zijn redelijk lichte betaalbare slaapzakken misschien een polycotten liner erin.
Mensen die winterkamperen gebruiken meestal een vbl liner. Misschien niet nodig in de Discover expedition.
Ook zeggen ze dat de buitentijk waterafstotent en ademend moet zijn, iets van event o.i.d.
Tenzij je een sherpa hebt lijkt het mij een afweging van gewicht, comfort en pakvolume.

Mountain Equipment Helium 800, 1.2 kg, -4/-11/-28, -4/-11/-28, 330 Euro
Mountain Equipment Glacier 1000, 1.6 kg, -8/-15/-35, 400 Euro

Carinthia DIScover ECC Expedition 600, 1.270 kg, -4.4/-11/-30, 559 euro
Carinthia DIScover ECC Expedition 800, 1.45kg, -8.3/-15.5/-36 , 630 Euro

Sea to summit alpine ap 2, 1.29kg, -9/-15/-35, 599 Euro
Sea to summit alpine ap 3, 1.53kg, -12/-20/-42, 599 Euro

Rab Ascent 900, 1.53 KG, -11/-19/-40, 330 Euro

Marmot tenton, 1.49KG, -17.3/-35.3, 160 Euro

Cumulus expedition 900, 1.55 kg, comfort -30, 419 pond