Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleine laptop / notebook/ netbook voor onderweg... - Forum Wereldfietser

kleine laptop / notebook/ netbook voor onderweg...

Hallo,

Volgend jaar wil ik een jaar gaan fietsen en wil voor onderweg een notebook o.i.d. meenemen om enerzijds mijn reisblog bij te werken en anderzijds foto's op te zetten. Mogelijk zet ik er ook nog wat (route)kaarten op...

Wie heeft er ervaring met een notebook o.i.d. tijdens fietsreizen en kan adviseren welk apparaat/merk het meest geschikt is voor onderweg en waar ik naast onderstaande punten nog op moet letten?
- lange batterijtijd
- klein (en licht)
- (zeer) schokbestendig

Wie kan mij verder helpen? Ik hoor het graag!

Groeten,

Paul
Een stevige netbook met SSD in lijkt mij ideaal.
Netbooks hebben meestal een lange accuduur (7uur is niet uitzonderlijk) en zijn compact, maar hebben wel nog een echt toetsenbord. Een SSD is een type opslaggeheugen dat praktisch geen last heeft van schokken, veel minder dan klassieke harde schijven (waar bewegende schijven in zitten, in een SSD bewegen er alleen elektronen). Foto's zou ik onderweg proberen online krijgen, zodat je ze enerzijds niet allemaal in eens kan verliezen en zodat je geen ruimte verspilt op de netbook (SSD's zijn een stuk duurder dan klassieke harde schijven).
Beste Paul,

Ik gebruik al een paar jaar een EeePc met solid state harddisk. Hierdoor is deze schok bestendig. Geen gezeur met schijven die draaien en koppen die geparkeerd moeten worden.
Er bij heb ik twee extra grote accu's en heb ik geprobeerd welk besturingssysteem het zuinigst met de accu's om gaat. Voor mij is dat Ubuntu gebleken. Dit is gratis en er bij krijg je allerlei nuttige programma's om te typen en de foto's te verzorgen.
Ik heb Qlandkarte geïnstalleerd, zodat ik mijn GPS ook onderweg aan de kabel kan leggen om tracks uit te wisselen
Verder een kleine lader met een hoop internationale verloop stekkers.
Als er geen WiFi is gaat dat op de laptop uit om daar ook zuiniger door te zijn.
Kortom: een tevreden man met een al oud netbook.
Met vriendelijke groet
Erik Heijn
ik weet niet of je dynamo op je fiets hebt, maar een netbook lader die daar mee compatible is zou een overweging kunnen zijn.
met de zoekfunctie vindt daar een draadje over; Evenals andere ervaringen met netbooks/notebooks.

Hier enkele links met dezelfde vraag en antwoorden/ discussies. Ik hoop dat je er wat aan hebt.


http://bikingaroundagain.com/2011/03/06 ... e-touring/

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1851027

http://travellingtwo.com/resources/laptop-review


Walter
Ik heb altijd de IPad mee. Daar heb ik tot nu toe nog alles mee kunnen doen wat ik wil. Blogs, internet, email, boeken lezen, films kijken en foto's. Wat er niet mee kan (althans ik kan het niet) is mijn GPS er aan koppelen en gegevens uitwisselen. Als je dat wilt, dan moet je geen IPad nemen.
Is deze al langs gekomen? Ultrabook, licht, dun, toetsenbord, touchscreen, redelijk schokbestendig, wel erg duur (voorlopig).
Nog duurder en robuuster:CF19 Toughbook
Kijk eens naar een netbook 11inch van hp of sony.
Wel met amd professor nemen dan kan er meer geheugen in.
Zeker met garmin basecamp is dat fijn.
Ook hebben de amd professors goede videokaarten!
Wimmert schreef:Kijk eens naar een netbook 11inch van hp of sony.
Wel met amd professor nemen dan kan er meer geheugen in.
Zeker met garmin basecamp is dat fijn.
Ook hebben de amd professors goede videokaarten!
AMD professor :shock: ! Aan welke universiteit heeft die zijn leerstoel :P ?

Sorry, flauw geintje, moet kunnen!
Lasse schreef:Een SSD is een type opslaggeheugen dat praktisch geen last heeft van schokken, veel minder dan klassieke harde schijven (waar bewegende schijven in zitten, in een SSD bewegen er alleen elektronen).
erikheijn schreef:Hierdoor is deze schok bestendig. Geen gezeur met schijven die draaien en koppen die geparkeerd moeten worden.
Zoals Lasse zegt: SSD's zijn echter een stuk duurder voor dezelfde opslagcapaciteit. Wij hebben vijf jaar lang enkele laptops/netbooks met 'traditionele' harde schijven in de fietstassen gehad, maar de harde schijf hield er nooit mee op...
Ssd schijven hebben de gewoonte om er in eens mee op te houden.
Niet zo betrouwbaar als een normale disk, waarbij de koppen geparkeerd worden bij beweging!
Acer aspire one N255

13 maand in een fietstas
11,000km op de fiets
3,000km bussen/boten/autos
1 val 2m uit een vleigtuig baggagebak
1 ongeluk met 50km/h
1 ongeluk met 20km/h
ca 500uur aan films gekeken

So far so good.

Op papier niet zo schokbestendig maar wel redelijk betaalbaar en hij doet het nog....

Tip : als je films/muziek op dat ding wil luister neem een X-mini speaker mee, ook lekker voor je ipod trouwens. Neem ook een externe hardschijf mee, om videos over te nemen van andere reizigers en je foto's op te slaan. 8)
GPS er aan koppelen en gegevens uitwisselen. Als je dat wilt, dan moet je geen IPad nemen.
Garmins met ANT+ kunnen in principe wel communiceren met iPhones en iPads. Dat gaat draadloos. Ik heb er nog geen ervaring mee.
Zelf neem ik een Acer One minilaptop mee op de fiets. Dat gaat al een paar jaar goed.
De MacBook Air die eigenlijk lichter is, laat ik toch maar thuis, want ik ben bang voor diefstal.
Ant+ is niet bedoelt voor synchronisatie garmin en ipad e.d.
Voor basecamp moet je echt usb+laptop oid hebben
Met een Android apparaat die USB On-The-Go ondersteunt kom je ook al een heel eind lijkt mij. En die Android apparaten zijn tegenwoordig al voor een prikkie te koop. Ik heb er bijvoorbeeld vorige maand bij AliExpress nog een aangeschaft voor minder dan 50 euro, inclusief verzendkosten.
Paul, als er een Garmin op je stuur zit lijkt me een windows netbookje met Basecamp of Mapsource de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing. Niet dat ding van Shane, die weegt een ton en begon onderweg onverklaarbaar te stinken :!: :wink:
Pas op met windows 8, alleen met 8 Pro kun je Basecamp of Mapsource gebruiken.

Een Android tablet met bijvoorbeeld Locus om offline tracks in te tekenen is natuurlijk mooi en kan meer dan een kilo lichter zijn. Gebruik je een smartphone voor navigatie dan zal de samenwerking met de tablet niet veel problemen geven. USB OTG tussen Android en Garmin Oregon 450 is me echter nog niet gelukt. SD kaartjes uitwisselen is een hoop gedoe en niet alle tablets hebben een SD slot.

Zolang je niet met een draaiende harddisk gaat fietsen gaan ze zelden stuk. SSD is stiller, start sneller op en is ik denk ook wat lichter. In elk geval wordt je portemonnee er lichter van.

I-dingen weet ik niets van.


Frank
Niet zo betrouwbaar als een normale disk, waarbij de koppen geparkeerd worden bij beweging!
De koppen zijn alleen als de laptop/PC uit staat geparkeerd en kunnen ook dan nog bij een val klapperen tegen de schijven. Als de schijf draait zijn de koppen ook vrij. Dan zijn harde stoten helemaal het einde.
Dat SSD schijven de geest zouden geven is absoluut nieuw voor me en ik ben een redelijke nurd op dit gebied.
Groet Erik
Wijziging: nog een taal fout
Ook SSDs gaan na verloop van tijd stuk ja, maar 'gewone' schijven zijn ook verre van betrouwbaar (ik heb er al een stuk of 4 dood zien gaan).
Volgens informatie uit het blad Computer en Techniek (nr. 11/2012) zijn SSD's minder gevoelig voor stoten, hebben ze minder koeling nodig en zullen ze minder snel kapot gaan door oververhitting. Het is een feit dat de geheugencellen maar een bepaald aantal schrijfbenaderingen kunnen verdragen en dus aan slijtage onderhevig zijn. In de praktijk speelt dit echter nauwelijks een rol. Zogenaamde wear-level-algoritmes in de SSD-firmware zorgen ervoor dat de slijtage gelijkmatig verdeeld wordt. Gangbare SSD's zijn volgens de specificaties met minstens 35 TB data te beschrijven. Dat komt overeen met een hoeveelheid data van 20 GB per dag gedurende vijf jaar. Zoveel data wordt er bij normaal gebruik niet geschreven.

Het hangt van je wensen en budget af of een netbook volstaat of een snellere, mooiere maar ook duurdere ultrabook/laptop aan te raden is.
Sinds vorig jaar nemen wij een MacBook air mee op onze fietsreizen. Weegt een kilo, heeft SSD schijf en nahja, verder ben ik ook gewoon een Apple groupie... :)

We zijn van plan deze straks ook mee te nemen op de lange reis. Toch leuk om onderweg wat foto's te bewerken, online te zetten en verhalen te schrijven.

Ook info voor de reis kunnen we digitaal meenemen en opslaan in iCloud. Mocht ie gejat worden, kunnen we daar nog altijd bij.

Ben er tevreden mee! :)
Ja, ik heb er ook één en ben er ook tevreden over.