Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleine laptop / notebook/ netbook voor onderweg... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kleine laptop / notebook/ netbook voor onderweg...

Beste mensen,

Wat een reacties in ruim 24 uur! Hartelijk dank allemaal tot zover!

Hartelijke groet,

Paul
Frank schreef:Ja, ik heb er ook één en ben er ook tevreden over.
Wij hebben ook een MacBook Air. Deze is ons op reis heel goed bevallen. Ook na bijna een jaar in een fietstas is het nog steeds een van onze favoriete reisspeeltjes.

Maarten & Line
Frank schreef:Volgens informatie uit het blad Computer en Techniek (nr. 11/2012) zijn SSD's minder gevoelig voor stoten, hebben ze minder koeling nodig en zullen ze minder snel kapot gaan door oververhitting.
En, niet onbelangrijk voor reizigers, ze verbruiken véél minder stroom.

.tsooJ
Klopt dat ssd schijfen mooi en zuinig zijn.
Maar wij hebben toch wel een hoop ocr dingen gehad die er spontaan mee ophielden. Gewonen disken 1 of 2 stuk in het jaar...
Het kan zijn dat de moderne ssd beter is natuurlijk.....
Maarten & Line schreef:
Frank schreef:Ja, ik heb er ook één en ben er ook tevreden over.
Wij hebben ook een MacBook Air. Deze is ons op reis heel goed bevallen. Ook na bijna een jaar in een fietstas is het nog steeds een van onze favoriete reisspeeltjes.

Maarten & Line
Wij willen in Oktober een jaar gaan fietsen, twijfelen nog. MacBook air mee of toch maar een eenvoudige netbook kopen. Zijn een beetje bang dat zo'n Mac iets te opvallend, misschien een beetje patserig is? Last van gehad?
Ja, op een fiets met bijbehorende uitrusting die het gezamenlijke jaarinkomen van het dorp waar je doorheen rijdt ruim overstijgt, kan zo'n MacBook nét de druppel zijn die je als een rijke westerling te kijk zet!

.tsooJ
@berger Nee, geen last van gehad. Maar we pronken er onderweg ook niet mee. Veel hotels hebben wifi, dus je kunt rustig op je kamer je gang gaan op je MacBook.

En dagelijks gebruiken doen we niet, als we kamperen blijft ie ergens verstopt in een tas zitten. Het is puur voor die ene rustdag, dat je je foto's wilt bewerken of je website wil updaten.
berger schreef: Wij willen in Oktober een jaar gaan fietsen, twijfelen nog. MacBook air mee of toch maar een eenvoudige netbook kopen. Zijn een beetje bang dat zo'n Mac iets te opvallend, misschien een beetje patserig is? Last van gehad?
Mijn uiteindeliljk overweging was ook idd dat je kan 3x een acer kopen voor hetzelfde prijs als een mac book. Druppel of niet het blijft een hoop geld...
En investeer dan gelijk in een ultra platte usb stick die in je portomonee past. Wordt je notebook gejat dan heb je de foto's nog. :? :roll:
@berger: Ook wij hebben dezelfde ervaring als de fietsjunks. Je haalt de laptop niet te pas en te onpas tevoorschijn.

En inderdaad, het is een bizar bedrag aan materiaal wat je bij je hebt. De meeste mensen die wilde weten hoe duur onze fietsen waren konden we tevreden stellen met de mededeling dat ze ongeveer een maandsalaris kosten. Wij hadden overigens de mazzel dat de laptop grotendeels gesponsord was door een avontuurlijk ICT-bedrijf.

Maarten
Ook wij hebben sinds kort een notebook voor onderweg. Wat doen jullie als je in een hotel zit en de straat opgaat? Laat je hem in het hotel of neem je hem mee? Ik was van plan om hem continue bij me te houden. Net zoals alle andere spullen van waarde zoals mijn geld, paspoort en filmcamera. Ben dus op zoek naar een goede tas voor de camera, 15 inch notebook en waardespullen voor op de fiets en tijdens het lopen. #endatisbestnogwelmoeilijk
Mijn samsung galaxy tab 8.9 tablet past precies in een Ortlieb Ultimate stuurtas (daar heb ik de tablet op uitgekozen). Ik heb ook als stelregel dat ik alle waardevolle spullen altijd bij me houd en niets in het hotel laat liggen.
Kijk anders eens bij Crumpler, die hebben allerlei handige tassen.
Het mooie van SSD is dat het tegen stoten kan terwijl deze in werking is. Wie heeft zijn laptop aanstaan tijdens fietsen?

Elke moderne harddisk heeft nergens last van in de stand uit. Kan heel veel G's en stoten aan. Het enige argument om een SSD te nemen is snelheid en werking tijdens een bumpy ride.

Gebruik je de laptop alleen op de camping op schoot, dan is elke kleine laptop met normale harddisk meer dan voldoende. En ja een airbook 11" is een heel mooi formaat, een iPad ook, maar een ASUS EeePC zoals de ASUS Eee PC 1025C kost maar 280 euro nieuw, daar kun je er 2 van kopen t.o.v. 1 iPad en dan heb je een volwaardige Windows PC. Niet supersnel, maar meer dan voldoende.


Voor mij is de keuze ene keer geweest: Ik ga naar Peru en ga rondreizen, wat neem ik mee: MacBook 13" twv 1500 euro of een Asus EeePC van 300 euro. Het is de laatste geworden en de accu gaat langer mee dan me MacBook, feilloos wifi, skype, internetten, BaseCamp, MapSource, kaarten erop, etc etc en misschien nog belangrijker lichter, kleiner, ook de bijbehorende voedingsadapter is lichter en kleiner.

Verder zitten er in moderne laptops een programma wat schokken detecteert en dan de harddisk uitschakelt. Tuurlijk, bij echt heftige bewegingen loop je risico, maar bij een laptop met ssd gaat dan ook de boel kapot. (want dan laat je de laptop gewoon vallen en breekt behuizing, scheurt scherm etc etc.).


Ben je een beetje voorzichtig met je spullen en de laptop op de fiets tussen je kleren vervoert, dan heb je niet eens een apart neopreen hoesje nodig.


De EeePC van mij doet nog steeds regelmatig dienst als "tablet" op/naast de bank (nu 2 jaar oud).
GPS Expert schreef:Het mooie van SSD is dat het tegen stoten kan terwijl deze in werking is. Wie heeft zijn laptop aanstaan tijdens fietsen?

Elke moderne harddisk heeft nergens last van in de stand uit. Kan heel veel G's en stoten aan. Het enige argument om een SSD te nemen is snelheid en werking tijdens een bumpy ride.
En de al eerder genoemde energiezuinigheid en daarmee samenhangende verminderde warmteontwikkeling, natuurlijk.
Gebruik je de laptop alleen op de camping op schoot, dan is elke kleine laptop met normale harddisk meer dan voldoende.
Ik denk dat je niet zonder meer kunt stellen dat dat voor iedereen geldt.
En ja een airbook 11" is een heel mooi formaat, een iPad ook, maar een ASUS EeePC zoals de ASUS Eee PC 1025C kost maar 280 euro nieuw, daar kun je er 2 van kopen t.o.v. 1 iPad en dan heb je een volwaardige Windows PC. Niet supersnel, maar meer dan voldoende.
Laten we wel wezen: een Mac(Book) koop je niet vanwege de lage prijs. Wat dat aangaat, valt er voor sommigen op de woordcombinatie "volwaardige Windows PC" nogal wat aan te merken. Vooral de term "volwaardig".

.tsooJ
Alien schreef:
GPS Expert schreef:En ja een airbook 11" is een heel mooi formaat, een iPad ook, maar een ASUS EeePC zoals de ASUS Eee PC 1025C kost maar 280 euro nieuw, daar kun je er 2 van kopen t.o.v. 1 iPad en dan heb je een volwaardige Windows PC. Niet supersnel, maar meer dan voldoende.
Laten we wel wezen: een Mac(Book) koop je niet vanwege de lage prijs. Wat dat aangaat, valt er voor sommigen op de woordcombinatie "volwaardige Windows PC" nogal wat aan te merken. Vooral de term "volwaardig".
Sommige Apple fans hebben wel wat weg van gelovigen. :P

Die Apple producten mogen dan misschien wel goed gevonden worden, als ze beoordeeld worden dient toch wel de prijs meegenomen te worden, het gaat immers om de prijs/kwaliteit verhouding.

De spulletjes van Apple zijn toch wel erg duur, en als iemand maar een beetje technisch onderlegd is kun je met veel minder geld iets heel goeds krijgen. En dan hoeft het alternatief niet eens per sé Windows te zijn, Linux is tegenwoordig ook al voor veel meer mensen toegankelijk en is veelal gratis.

Mocht iemand denken niet met Linux te werken, dan zou dat weleens tegen kunnen vallen. Zowat ieder apparaat dat een netwerkverbinding heeft en niet verteld dat het met Windows, Apple, Android werkt, draait naar alle waarschijnlijkheid op Linux.
Denk maar aan: modems, routers, switches, NAS'en, tv's, bluray spelers, versterkers, etc. etc.
En dan zeggen dat Applegebruikers "wel iets van gelovigen" hebben. Maar goed, we dwalen nogal af.

Punt is: alle waar naar z'n geld en er is meer dan de kale verkoopprijs die bepaalt of een product de juiste keus is.

.tsooJ
Peter_K schreef:Laten we wel wezen: een Mac(Book) koop je niet vanwege de lage prijs. Wat dat aangaat, valt er voor sommigen op de woordcombinatie "volwaardige Windows PC" nogal wat aan te merken. Vooral de term "volwaardig".
Sommige Apple fans hebben wel wat weg van gelovigen. :P"
't ja en je zou je kunnen afvargen in hoeverre je volwaardog nodig hebt onderweg.
Kan me voorstellen dat een cd/dvd/blue-ray speler niet noodzakelijk is, dat maakt de laptop ook weer kleiner.
Peter_K schreef: De spulletjes van Apple zijn toch wel erg duur, en als iemand maar een beetje technisch onderlegd is kun je met veel minder geld iets heel goeds krijgen. En dan hoeft het alternatief niet eens per sé Windows te zijn, Linux is tegenwoordig ook al voor veel meer mensen toegankelijk en is veelal gratis.

Mocht iemand denken niet met Linux te werken, dan zou dat weleens tegen kunnen vallen. Zowat ieder apparaat dat een netwerkverbinding heeft en niet verteld dat het met Windows, Apple, Android werkt, draait naar alle waarschijnlijkheid op Linux.
Denk maar aan: modems, routers, switches, NAS'en, tv's, bluray spelers, versterkers, etc. etc.
Mocht je Linux overwegen kijk dan 's naar Ubuntu Linux, naar mijn idee snel onder de knie te krijgen als je van windows af komt, of van apple.

ook een mac is op linux draaiende te krijgen..

Dell heeft nu een laptop die ook als tablet gebruik kan worden, wellicht een overweging...
Mij gaat het niet zozeer om het Operating System, maar meer wat heb ik nodig onderweg en wat kost het me als het kapot gaat of gestolen word (reisverzekeringen zijn niet zo makkelijk meer tegenwoordig).

Als dat alleen internet en skype is, dan kan dat zelfs op een smartphone. Zoals bv een Samsung Note (5") alles in 1 en als je die net als een laptop overdag uit laat staan en alleen aanzet als je die echt nodig hebt, dan gaat de accu ook lang mee.


Als je "laptop" ook bedoeld is als foto-buffer, bewerken routes voor je GPS, de administratie van je bedrijf, .. dan is een volwaardige laptop een goede keuze.


Zelf vind in ik het dagelijkse leven een 14" notebook het maximale waar ik mee wil rondlopen/rijden. Nog goed vervoerbaar in rugzak, koffer enzo. 15" is dan net een maatje te groot.

(en het mag bij mij linux, osx en/of windows zijn, Word/Excel zijn bij mij vervangen door OpenOffice en dat werkt op alle platformen hetzelfde, idem met Firefox/Chrome als browser).
Peter_K schreef:Mocht iemand denken niet met Linux te werken, dan zou dat weleens tegen kunnen vallen. Zowat ieder apparaat dat een netwerkverbinding heeft en niet verteld dat het met Windows, Apple, Android werkt, draait naar alle waarschijnlijkheid op Linux.
Android is ook Linux. Verder helemaal mee eens, Linux is heel fijne, betrouwbare software waarbij je zelf de baas bent over je data en je systeem. Kies een variant met de KDE4-desktopomgeving en je hebt het gebruiksvriendelijkste systeem dat ik ken.

Walter - OpenSuse
En dan nu mijn reactie aan de originele vraagsteller: Heb je wel een netbook nodig?

Ik gebruik mijn smartphone om te bloggen onderweg. Het is al een wat oudere, een Nokia N900 die op, jawel, Linux draait. Er kan een micro-SD in, en daarmee heb ik ook de foto-oplossing: in mijn camera gebruik ik micro-naar-gewoon-SD-adapters. Ik kan dus oploaden, met een wifi-verbinding zelfs online backuppen als ik dat wil.
Zelf vind ik het veiliger om volgeschoten SD-kaartjes in een onbetekenend ziplockertje te bewaren dan dat mijn foto's op een gewild apparaat staan. Bij DealExtreme heb je voor 35 dollar een 32GB class10 micro-SD met adapter. Voor de prijs van een netbook kun je dus best veel opslag kopen.
Mijn GPS heeft ook een micro-SD, dus ook dat kan ik koppelen.
Op deze manier heb ik maar één klein en licht apparaat nodig, wat dus ook weer een lader scheelt én een stopcontact als je op de camping zit. Want je wilt je dure apparaten toch het liefst tegelijk laden.

Het is waar dat een telefoon minder handig typt dan een netbook. Maar dat went. Het heeft mij er niet van weerhouden om behoorlijk uitgebreide verhalen te schrijven onderweg.

Groet,
Walter - vanaf mijn Nokia N900