Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent? - Forum Wereldfietser

Welke tent?

Ben zelf nog zoekende voor een tentje.

Maar de tent die ik kwa prijs interessant vind is de Vaude campo arco p2 of p3

Heb geen hoge eisen. Wil gewoon droog kunnen zitten en onderdak hebben.
Mijn grootste eis is dat ik mijn fiets tassen ook in een voor tent kan plaatsen.
Maar volgens mij is deze vaude tent niet aan de voorkant dicht te maken...?

ps. Waarom komt deze tent niet veel op dit forum voor?
Als je in die prijsklasse (100-150 euro) zoekt, kan je ook kijken naar de tent die wij hebben: een Gelert Beyond Orion 2 of 3.
Ik kon wel wat vinden op het forum over deze tent.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=18526
Het zou eventueel ook een ten van 300 a 400 mogen kosten, maar dan wel van Vaude. Kan het via mijn werk goedkoper krijgen dus wil hiervan kunnen profiteren.

Maar omdat ik nog een beginnende vakantie fietser ga worden ;) wil ik wat goedkopere spullen uit testen om te kijken of ik ze goed genoeg vind.

Ik ben een makkelijk persoon en kan makkelijk door nadelen heen prikken.

Ik zal mijn eerste reis alleen gaan rijden in Italie. Maar als dit allemaal bevalt volgend jaar de Pelgrim toch naar Santiago. En deze tocht wil ik met zijn 2e gaan doen.

Dacht aan een 3p tent omdat veel hier roepen dat 2p toch erg klein is.
En gewicht en grote van de zak is niet veel meer.

Uiteindelijk mijn eisen.

Vaude.
+- 3kg.
Makkelijk op te zetten. [geen Y stokken]
3p
Tassen in een voor tent kunnen plaatsen.
Geen roze :P

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de Vaude Campo Arco P3
Het enige wat mij nu tegen houd is dat ik niet kan zien of de tent een klein voor tentje heeft. Op alle foto's lijkt het aan de voorkant open...

Grt. Martin
Google is your friend: http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... _nr=175251 Op deze foto kun je zien dat de voortent afgesloten kan worden. Al met al is het met alle respect een soort imitatie Hilleberg Nallo. Maar dat is niet verkeerd, en Vaude maakt geen rommel. Ik heb deze tent nooit in het echt gezien, maar ik zou me van de voortent geen al te grootse voorstellingen maken. Hij zal groot genoeg zijn om vieze schoenen in te zetten, een natte regenjas, en ook nog aan elke kant een achtertas, zeker de driepersoons. Als ik naar de maten kijk dan is de tweepersoons eigenijk een eenpersons tent, en de driepersoons een tweepersoons (tenzij je met de rugzak gaat). Het is in mijn ervaring een heel prettig en efficient model tent, met een licht gewicht, met genoeg binnenruimte en net genoeg hoogte, en een makkelijke entree (je stapt de voortent in, draait je om en gaat voorin in de binnentent zitten. Met een achtertas in de voortent en eentje binnenin, net als de stuurtas, moet het allemaal prima gaan. Als je voor en achtertassen meeneemt en die volstopt met spullen zou ik een grotere tent kopen. Zoals gezegd zou ik altijd een maatje groter dan de nominale maat kopen.
Wim
Bedankt Wim.

Had op google gekeken. Maar ben waarschijnlijk te vroeg gestopt met zoeken ;)

Normaal koop ik spullen die ik zelf mooi vind. En luister ik vooral naar mezelf.
Maar van tenten weet ik echt niks.
Voordeel is dat ik niet veel eisen heb en niks van tenten af weet.
Hierdoor word bijna iedere tent wel een geschikte tent voor mij :D

Maar omdat ik toch op dit mooie forum zit kan ik deze vraag ook stellen.

Waarschijnlijk zal deze tent het worden. Maar als je een tent van 400 euro vergelijkt van het zelfde merk met de paar eisen die ik heb. Zou zo'n tent van die prijs nou echt beter zijn voor mij en in de toekomst? Hoe is jullie ervaring daar in geweest... Vroegah toen iedereen het eerste trekkers tentje kocht.
Als je wilt weten hoe hetzelfde idee eruit ziet maar dan beter en ook veel duurder, moet je deze Vaude vergelijken met de Hilleberg Anjan (3 seizoenen en heel licht), Nallo (4 seizoenen en tamelijk licht) of Nammatj (het slechtste weer, heel degelijk, en ook weer wat zwaarder). Ik vind die Vaude Campo Arc echter een heel mooie aanbieding als je geen extreme eisen stelt. Gebruik wel een ondergrondzeil (footprint) ter verlenging van de levensduur van het gewone grondzeil.
IK weet niet of je het hebt bemerkt, maar deze Vaude (niet alle Vaude's) en de Hillebergs zijn van het principe buitentent eerst. In de praktijk zitten buiten en binnentent aan elkaar vast, en zet je ze dus in een beweging op. Dat is heel handig.
Wim
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/nosu ... nosun-mate

Bij de wandel vereniging nosun reizen verkopen ze goede 2e hands. Slechts een paar weken gebruikte tenten, voor weinig geld.

Mario
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/nosu ... tra-light/

Wie heeft er ervaring met deze tent

Mario
Ik vind 70% van de nieuwprijs voor een tweede hands tent niet echt goedkoop.
Die Arco 3p hier nieuw voor 200 euro: http://www.bergfreunde.de/vaude-campo-a ... onen-zelt/
Wim
Als de fiets klaar is ga ik eens naar een camping winkel dat vaude tenten verkoopt.

Dan kan ik de puntjes op de I zetten. Ben benieuwd of ik met mijn eisen uiteindelijk ook echt voor de vaude campo arco ga.
Ook ik ben op zoek naar een fietsvakantietentje. Aangezien ik groot ben, ga ik voor een 3P-type, ondanks dat ik meestal alleen zal gaan. Misschien krijg ik ooit een gezinslid mee, wie weet.

Ik ben nu al enige tijd aan 't rondkijken en zelf gaat mijn voorkeur toch uit naar een tunneltent met 3 bogen zodat een ruime voortent ontstaat. Daarbij wil ik ook een zij-ingang in plaats van ene aan de voorkant. Ik heb hier een grotere tent met opening langs voor waarbij dat je die voorkant dan als luifel kunt gebruiken, maar bij regen, regent het dan toch teveel binnen en moet je de luifel dichtdoen. Vandaar mijn voorkeur voor een verticalere zij-ingang.
Bij dit type ligt je bagage ook samen. Bij de meeste tenten met vooringang (ik denk dan aan de koepeltentjes, dwarsslapers en zo) ligt de bagage dikwijls aan twee zijden van het slaapgedeelte. Dat moet toch wat vervelend zijn, tenzij in enkele specifieke gevallen?

Wat me ook verbaast zijn de tenten waar het buitenzeil op enige afstand van de grond begint. Zal wel goed zijn voor ventilatie, maar wat belet voorbijgangers een tas uit de voortent mee te grabbelen van onder het zeil: die liggen dan toch zichtbaar?
Als je een grondzeil liggen hebt mag dat dan ook niet tot de rand komen, of het van de tent afdruppende water valt erop. Op mij huidige grotere tent (niet bruikbaar voor fietsreis) zijn er onderaan nog flappen voorzien die het water nog een 10 à 20 cm verder op de grond doet belanden, wat ik toch een voordeel vind.

En dan vooral: waar liggen de voornaamste oorzaken van de prijsverschillen tussen de verschillende merken? Ja, de duurdere is beter (?). Maar hoe uit zich dat? Een Vaude of 'The North Face' kost 50 à 100% meer dan een Robens. Een Hilleberg is dan nog eens een stuk meer.
Aan (enkel) de hoogte waterkolom zal het niet liggen: soms zijn de goedkopere (op papier) zelfs beter dan de duurdere op dat vlak.
Is het de afwerking? is het dat half kilootje gewichtsverschil op 3,5kg?

Normaal ben ik wel gewoon om voor kwaliteit te gaan, maar met zo'n relatief prijsverschil weet ik dan toch graag concreet waar het zit. Temeer dat ik nooit heel intensief zal fietsreizen: dat zal pas af en toe (ik hoop een drietal keer per jaar) een paar dagen in de buurlanden zijn gezien ik dat slechts naast de gezinsvakantie (die een autovakantie is) zal kunnen doen. Dit toch voor de komende jaren...

Een hele epistel met veel vraagtekentjes, maar ik ben wel benieuwd naar jullie reacties op/ervaringen met deze details, die ik eerder niet besproken vond op dit forum. Indien wel, mijn excuses daarvoor.
Xyuny schreef:Ik ben nu al enige tijd aan 't rondkijken en zelf gaat mijn voorkeur toch uit naar een tunneltent met 3 bogen zodat een ruime voortent ontstaat. Daarbij wil ik ook een zij-ingang in plaats van ene aan de voorkant. Ik heb hier een grotere tent met opening langs voor waarbij dat je die voorkant dan als luifel kunt gebruiken, maar bij regen, regent het dan toch teveel binnen en moet je de luifel dichtdoen. Vandaar mijn voorkeur voor een verticalere zij-ingang.
Bij dit type ligt je bagage ook samen. Bij de meeste tenten met vooringang (ik denk dan aan de koepeltentjes, dwarsslapers en zo) ligt de bagage dikwijls aan twee zijden van het slaapgedeelte. Dat moet toch wat vervelend zijn, tenzij in enkele specifieke gevallen?
Voordeel is dat ieder zijn/haar eigen spullen bij elkaar heeft.
Xyuny schreef:Wat me ook verbaast zijn de tenten waar het buitenzeil op enige afstand van de grond begint. Zal wel goed zijn voor ventilatie, maar wat belet voorbijgangers een tas uit de voortent mee te grabbelen van onder het zeil: die liggen dan toch zichtbaar?
Als men iets wilt meenemen, snijdt men gewoon het tentzeil door. Daar helpt een tot de grond doorlopend doek echt niet tegen.
Xyuny schreef:Als je een grondzeil liggen hebt mag dat dan ook niet tot de rand komen, of het van de tent afdruppende water valt erop. Op mij huidige grotere tent (niet bruikbaar voor fietsreis) zijn er onderaan nog flappen voorzien die het water nog een 10 à 20 cm verder op de grond doet belanden, wat ik toch een voordeel vind.
Daarom lopen die ondergrondzeilen ook tot 10cm van de omtrek van de buitentent.
Xyuny schreef:En dan vooral: waar liggen de voornaamste oorzaken van de prijsverschillen tussen de verschillende merken?
Kwaliteit van de naden en ritsen, treksterkte van het doek en naden, doordachtheid van de details, duurzaamheid van de coatings, etc.

Evt. Heb ik een Helsport Pasvik 2-P te koop. PM me voor details.
Robertjan schreef:
Xyuny schreef:En dan vooral: waar liggen de voornaamste oorzaken van de prijsverschillen tussen de verschillende merken?
Kwaliteit van de naden en ritsen, treksterkte van het doek en naden, doordachtheid van de details, duurzaamheid van de coatings, etc.
+ doordachtheid van de tent als geheel. Grote merken brengen niet vaak een geheel NIEUWNIEUWNIEUW model uit maar maken een versie 2, 3 etc. waarbij de tent slechts op details is aangepast.
+ Afwerkingskwaliteit van alle details. Alle stikwerk goed uitgevoerd; niet toevallig deze keer een inferieure lijm- of tapesoort gebruikt omdat die goedkoper was of kunststofklemmetjes die - o dat hadden we niet verwacht - na 4 jaar (8 weken gebruikt) alle 32 spontaan desintegreren.
Waarmee ik zeker niet zeg dat je met een tent van 200 euro niet ongelooflijk lang zou kunnen doen op wat puntjes die je zelf reprareert of waar je goed mee kunt leven na.
Leon
Xyuny schreef: En dan vooral: waar liggen de voornaamste oorzaken van de prijsverschillen tussen de verschillende merken?
Buiten de hierboven reeds genoemde verklaringen, spelen soms ook de volgende factoren een rol:

- ontwikkelingskosten: afkijken is goedkoper
- klantenservice: niet alle prijzige merken bieden een goede klantenservice en sommige goedkopere merken bieden ook een prima klantenservice, maar over het algemeen is er toch wel een verband
- verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen
- duurzaam, milieubewust, mensvriendelijke productie: ook hier zijn er zeker (veel) uitzonderingen op de regel, maar de merken die de nodige aandacht besteden aan die factoren zijn vaak de toch wat duurdere merken

Heel veel oorzaken (ook de eerder door anderen genoemde) zijn dus helemaal niet 'op het zicht' vast te stellen.

Renaat
en niet te vergeten de hoeveelheid geld die op gaat aan marketing
Alvast bedankt voor de commentaren. Ik heb voor mezelf een overzichtje gemaakt van enkele tenten en enkele parameters. Een overzicht van alle parameters zou me te ver leiden, dus waarschijnlijk zijn er nog wel belangrijke parameters die niet in de tabel staan en die zelfs niet quantificeerbaar zijn, zoals afwerkingskwaliteit en zo.
Dus allemaal met een korreltje zout te nemen:
Afbeelding

Voorlopig zou mijn keuze vallen op de Nordisk Nordheim 3 Si of FjellRaven Akka3. Ik moet nog even uitvissen met welke tenthoogte ik kan zitten (al dan niet op stoeltje) en of dit dan het eventuele meergewicht waard zou zijn.
Afgelopen jaar hebben wij een Eureka Bighorn 3 SUL gekocht. Een erg fijne tent moet ik zeggen, met heel veel ruimte! Wij hebben er nog een grondzeil en een kidsroom bij gekocht en komen dan net niet op 5kg. En dan heb je een tent waar je ruim met 3 volwassenen en 1 kind ik kan. Dat is ook de reden waarom we deze tent hebben gekocht, de kidsroom. Zeer fijn. En het gewicht is meer dan netjes voor zo'n tent volgens mij.

De tent is snel op te zetten en de vestibule is, zelfs met kidsroom, erg ruim. Ruim genoeg voor 2 volwassenen om er in te zitten. Zelf met een laag stoeltje moet dat lukken wat de tent is relatief vrij hoog.

Zeer fijne tent waar ik hoop, ook nu er nog een kleine opkomst is, nog jaren plezier van gaan hebben, een aanrader!

Edit: ik lees nu dat je vaak alleen zal gaan. Dan zal ik deze tent niet nemen maar de Bighorn 2 SUL, de 3 is wel heel groot voor iemand alleen. Zal dan ook meer dan ruim genoeg voor jou moeten zijn. De 3 is, zoals je wellicht hebt begrepen eigenlijk een 3+ tent.
Ben het eens met roosterveld. Wij hebben vorig jaar de Akka3endurance gekocht.
Mooie tent, heel ruim met zijn tweeën. Ik heb hem ook wel eens alleen gebruikt, maar dan heb je wel 'hectares' grondzeil waar je niet eens komt; dat is kouder ook. Als ik vaker allen zou gaan zou ik daar een 2p-tentje van zo'n 2,5 kg bijkopen.
Leon