Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft iemand ervaring met deze slaapzak? Andere suggesties? - Forum Wereldfietser

Heeft iemand ervaring met deze slaapzak? Andere suggesties?

Beste,

Aangezien mijn goedkope (van lage kwaliteit) slaapzak kapot is gegaan, zoek ik voor de komende fietsreis in Zweden (en de daaropvolgende) een nieuwe slaapzak. De slaapzak ga ik gebruiken bij mijn fietsreizen in de periodes van ongeveer maart tot eind september.

Ik ben 1 meter 95 lang. Gebruik hem op fietsreizen en waarschijnlijk in de toekomst ook eens bij het backpacken. Het pakvolume is dus niet geheel onbelangrijk. Daarnaast is ook het gewicht belangrijk. In de tijd dat ik de slaapzak zal gebruiken zal het s'nachts waarschijnlijk (denk ik/hoop ik) niet kouder dan 5 graden worden.

Ik wil zus, ik wil zo en het liefst tegen zo een goedkoop mogelijke prijs natuurlijk. Dat maakt elke zoektocht moeilijk, ik weet het. Wel kwam ik de volgende slaapzak in mijn zoektocht tegen. De Vaude Kiowa 300 UL. Zie hier de link: http://www.buitensportwinkel.nl/vaude-kiowa-300-ul

Hij is 220cm lang, op de site staat geschikt voor personen tot 190 cm. Hoe nauw zou ik dit moeten nemen? Comfort tot 9 graden celsius. En het pakvolume is (via andere sites gevonden) min 20x18 en max 35 x 20. Wat is het verschil tussen deze min en max?

Zal deze slaapzak, gezien het verhaal hierboven wat voor mij zijn? Voor 100 euro dacht ik een leuke gevonden te hebben. Zo nee, heeft iemand dan nog andere suggesties voor een slaapzak die aan deze eisen kan voldoen en rond deze prijsklasse ligt?

Jullie helpen mij enorm bij het bekijken en beantwoorden van mij vragen. Alvast bedankt :)

Groeten,
Dave
Je wilt het onmogelijke, maar van deze slaapzak zou je spijt krijgen. Het temperatuurbereik is gewoon niet genoeg voor je. Je moet voor zulke plannen echt iets hebben met een comforttemperatuur rond het vriespunt, of nog iets lager, zeker als je ook op grotere hoogten gaat kamperen. Een waterafstotende tijk is ook fijn.
Om het dan nog licht en compact te houden zul je echt moeten denken aan een donzen slaapzak. Het Engelse Alpkit heeft relatief betaalbare donzen slaapzakken (maar hun vooraad is niet altijd groot). Cumulus in Polen levert over het web prima spul voor een scherpe prijs.
Het spijt me, maar voor 100 euro heb je geen slaapzak die warm genoeg is, en ook nog een beetje licht en compact.
Wim
Wij hebben pas een Cumulus slaapzak besteld, levertijd 3-4 weken, maar je kunt 'm customizen. Dus als je lang bent, een extra baan erbij nemen.

Ze zijn relatief goedkoop, de kwaliteit op papier is goed. Praktijk moeten we natuurlijk nog testen. :)

En inderdaad, ik zou ook voor rond het vriespunt gaan, maar voor 100 euro ga je niet ver komen. Het is misschien even een investering, maar als je een goede hebt, dan doe je daar jaren mee.

Succes!
dvdc15 schreef:En het pakvolume is (via andere sites gevonden) min 20x18 en max 35 x 20.
idioten die dat soort cijfers publiceren moeten ze een sigaret geven en een muurtje om tegen te leunen.

Een pakvolume laat zich niet in een oppervlakte uitdrukken!
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=18573 (Niet van toepassing op de slaapzak die je in de gedachte had, wel op de voorstellen van anderen.)

In ieder geval moet je al een erg warmbloedig persoon zijn en bereid zijn om s' nachts ook ten minste thermisch ondergoed te dragen om met zo'n slaapzak nog aangenaam te slapen bij 5°C.

Renaat
Geen ervaring met dit specifieke type wel met merk dat voor mij gemiddeld scoort maar dat is persoonlijk..

Heb zelf goede ervaringen met oa Ajungilak. Hun slaapzakken worden ook door 'defensie' gebruikt tijdens koudweertrainingen in Noord-Noorwegen en Snowdonia (UK).
Doordat Ajungilak is overgenomen door Mammut - omdat die zelf geen slaapzakken kunnen maken - zijn twee mensen, eerder betrokken bij Ajungilak, een nieuw bedrijf gestart: Nanok of Norway

En wanneer iemand als Ray Mears zelfs zakken van hun betrekt..

Anders zelf ff goegelen op 'nanok + reviews'


Succes met je keuze in elk geval


PS: denk ook aan de ondergrond waarop je ligt want met een goede slaapzak ben je pas op de helft!!
Gooi je budget omhoog en koop een degelijke donzen slaapzak, die van cumulus kun je langer laten maken, je zult er géén spijt van krijgen.
In Shetland, Zweden en Noorwegen sliepen wij in een combinatie van een dunne en dikke Vaude Mandan, met een Cocoon lakenzak van katoen. Deze slaapzak lijkt me wel erg dun, maar ik denk dat een synthetische die geschikt is voor de Scandinavische zomer best is te vinden onder de 100,-. Bijvoorbeeld de Mandan Comfort, of een wat lichtere met eventueel een zijden laken. Omdat ik dus maandenlang met een synthetische slaapzak heb gefiets vind ik dons niet verplicht, maar dit zal ook wel weer inzet van een of andere stammenstrijd zijn.

Oh en we hadden ook een isolatiemat over de hele vloer. Dit omdat ik ooit een "ultimate survival" programma zag waarin iemand ging slapen in een zelfgegraven ijshol. Hij zei dat je de meeste warmte aan de grond verliest. Dat ding woog niks, ook al was hij heel groot. In ieder geval denk ik dat het een goed idee is om speciale aandacht te schenken aan de het contact met de grond.
Dons is zeker niet verplicht maar wanneer je als eisen stelt: 1) een laag pakvolume, 2) een laag gewicht en 3) een warme slaapzak (comfort 5 graden lijkt mij nog best gewaagd voor Zweden) ontkom je bijna niet aan dons.
m-gineering schreef:
dvdc15 schreef:En het pakvolume is (via andere sites gevonden) min 20x18 en max 35 x 20.
idioten die dat soort cijfers publiceren moeten ze een sigaret geven en een muurtje om tegen te leunen.

Een pakvolume laat zich niet in een oppervlakte uitdrukken!
:lol:
Ach ja, er staan geen eenheden bij, dus zelfs als ze oppervlakte zouden bedoelen was het nog niet correct. Maar als je weleens naar een ingepakte slaapzak hebt gekeken is het niet heel moeilijk om hierbij voor te stellen dat het de hoogte en diameter van een cilinder betreft, toch? (maar ok, dan zou men er goed aan doen te spreken over pakformaat ofzo ipv pakvolume)

on topic: ook ik wacht op een cumulus (liteline 400), dus als je geen haast hebt kun je over een paar weken putten uit een hele lading ervaringen met deze zakken...
Wellicht een tikkie off topic, maar volgens mij ook weer niet onbelangrijk bij de keuze van een slaapzaak: hoeveel graden isoleert een tent doorgaans? Het kan buiten wel nul graden zijn, maar binnen in de tent is het dan nog een graadje of vijf warmer neem ik aan?
Pedalero schreef:Wellicht een tikkie off topic, maar volgens mij ook weer niet onbelangrijk bij de keuze van een slaapzaak: hoeveel graden isoleert een tent doorgaans? Het kan buiten wel nul graden zijn, maar binnen in de tent is het dan nog een graadje of vijf warmer neem ik aan?
Dan is het in de tent vast niet veel warmer op de thermometer. Maar je raakt veel minder warmte kwijt omdat het niet waait, ev droger is en omdat je minder warmte naar de hemel afstraalt
Yep. Typisch Scandinavische tenten zoals van Hilleberg zijn warm, en zeker als je de ventilatieopeningen verder sluit. De doorsnee Amerikaanse tent wordt in hete klamme zomers gebruiikt, en heeft dus vooral heel veel gaas. Horses for courses, dus. Verder is een kleine tent ook duidelijk warmer, maar dat is niet steeds een oplossing voor winterkamperen omdat je dan ook wat meer ruimte nodig hebt vanwege de volumineuze winterkleding, en omdat je langer binnen zult zitten.
Wim
Okidoki, dat is duidelijk.
Geweldige respons. :D

Het kopen van een slaapzak heeft inderdaad geen haast en ga ik bij deze sowieso de cumulus reviews afwachten. Voordat ik inhoudelijk op de bovenstaande reacties ga reageren, ga ik mij eerst overal eens goed in verdiepen.

Super,
Dave
Ik heb alle berichten eens doorgelezen. Op het web een hoop rondgekeken, en kom tot de conclusie dat Cumulus inderdaad een aanbieder is met scherpe prijzen gezien het product met zijn eigenschappen. Of deze eigenschappen in de praktijk net zo mooi zijn en klinken als ze dat op papier doen, weet ik nog niet. Daarom ga ik zeker wat Cumulus reviews afwachten. Jammer dat ik er bij de inkoop actie niet bij was :(

Heeft iemand zijn Cumulus slaapzak al binnen en ook toevallig de drang hier een review over te schrijven? :lol:

Op de website van Cumulus kom ik meerdere potentiële slaapzakken tegen.
Xlite 200: (€149*)
- Comfort 3 graden Celsius
- 430 gram/200 gram dons
- Up to 185 cm
- Geen rits
- Breedte van slaapzak loopt van 77 cm boven af naar 51 cm onder.
- Stuffzak van 2.75dm3 (volume van 2.75 liter)

LiteLine200: (€169*)
Zelfde als de Xlite 200
- Met rits
- 90 gram zwaarder

Liteline300: (€189*)
- Comfort -2 graden Celsius
- 630 gram/300 gram dons
- Up to 185 cm
- Met rits
- Breedte van slaapzak loopt van 77 cm boven af naar 51 cm onder.
- Stuffzak van 3.5dm3 (volume van 3.5 liter)

LiteLine 400: (€209*)
- Comfort -6 graden Celsius
- 770 gram/400 gram dons
- Up to 185 cm
- Met rits
- Breedte van slaapzak loopt van 77 cm boven af naar 51 cm onder.
- Stuffzak van 4.5dm3 (volume van 4.5 liter)

Mysterious Traveller 500: (€199*)
- Comfort -4 graden Celsius
- 880 gram/500 gram dons
- Up to 190 cm
- Met rits
- Breedte van slaapzak loopt van 80 cm boven af naar 50 cm onder.
- Stuffzak van 5.5 dm3 (volume van 5.5 liter)

* Wanneer je de site in het Pools bezoekt en de prijzen in Poolse zloty's staan is het met deze wisselkoers voordeliger.


- Het inpakvolume is duidelijk, alleen in welke vorm zich deze bevindt staat er helaas niet bij.

- De slaapzakken zijn allemaal up to 185/190. Aangezien mijn lichaamslengte van 195, zou ik dus de slaapzak moeten verlengen. Waar ik dit kan doen is mij ook niet duidelijk op de site van Cumulus. Waar zou je dat moeten aangeven? En zit daar een meerprijs aan vast?

- Ik zal de slaapzak gebruiken van maart/april tot eind september. Deze zomer ga ik naar zweden van 22 juli tot 18 augustus. De nachttemperatuur is daar in deze maanden gemiddeld rond de 10 graden Celsius.

-Als ondergrond heb ik een Synmat 7 LW (met geïntegreerde pomp). Zie hieronder de details;

Afbeelding

Raden jullie aan de hand van deze gegevens een bepaalde bovenstaande slaapzak aan?
Ik heb laatst geïnformeerd naar de meerkosten voor het verlengen van de Cumulus Liteline 200. Het (snelle) antwoord:

'We can make a longer version for users up to 201cm. Lite Line 200, longer version 220g of down - 199 EUR'

Meerprijs van 30 euro dus. Kan me voorstellen dat dat bij de modellen met meer vulling meer is.
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van de Cumulus Xlite200 in de standaard uitvoering. Ik heb deze slaapzak o.a. gebruikt in Noorwegen op hoogtes tot 1.000 m en een temperatuur van iets boven de 0 graden. Met een binnenzak en kleren aan denk ik deze slaapzak te kunnen gebruiken tot circa 0 graden. Ik heb wel een kleine tent met weinig ventilatieopeningen. De rits heb ik nog niet gemist, vooraf heb ik in mijn oude slaapzak proefgeslapen zonder de rits te gebruiken. Daar ik 186 cm lang ben, heb ik wat getwijfeld over de standaardlengte, dit voldoet echter prima. Naast een grotere lengte kan je ook meer dons en/of een andere (stevigere/waterafstotende) buitentijk bestellen. Toen ik de slaapzak kreeg, dacht ik hem nooit in het minimalistische zakje te krijgen. Inmiddels lukt dit prima!
De zakken van die inkoopactie zijn nog niet binnen, maar als dat zover is wil ik wel vertellen wat ik van m'n lite-line 400 vind. Ook zijn er op de Hiking site al weer wat mensen met interesse, dus wellicht kun je aan de volgende inkoopactie meedoen. Verder heb ik geen advies klaarliggen, behalve dan dat ik niet voor de x-lite zou gaan behalve als je extreem wil grammenjagen. Niet alleen omdat ie redelijk dun is, maar vooral omdat ie geen rits heeft, en dus niet open kan als het een keer wèl warm is. Ook zou ik die mysterious traveller links laten liggen, omdat die met mindere kwaliteit dons gevuld is (een panyam van dezelfde grootte en gewicht is veel warmer). Volgens mij was bij de inkoopactie voor alle verlengde zakken de meerprijs 30 eu, ook voor dikkere zakken. 50/50 vullen voor zijslapers is gratis (normaal vullen ze 60/40 omdat de (platgedrukte) onderkant toch niet isoleert, daar is je matje voor).
@Bert:
En dat zakje is inderdaad maar 12 x 22 cm?

Zou je de standaard maat ook nog aandurven als je vijf cm langer was? Of zit je nu echt klem met de capuchon op?

Wat waren de verzendkosten?