Additionally, paste this code immediately after the opening tag: licht in donkere tunnels - Forum Wereldfietser

licht in donkere tunnels

Aanvullend op mijn stuur heb ik een Led Lenser P7 gemonteerd in een speciaal daarvoor bedoelde houder. Een stoot licht waar een eventuele tegenligger waarschijnlijk niet blij mee is. http://www.ledlenser.com/ENG/startseite_1024.php
Maar mijn fietsmaatje achter mij heeft wel goed zicht. Ook handig als je in het donker je tent op moet zetten.
Ik weet het niet. Ik heb zelf een edelux koplamp, en hoewel die veel licht geeft zie je als je een donkere tunnel in rijdt geen bal. Het contrast is gewoon te groot. Om mijn tent op te zetten heb ik eerlijk gezegd liever een hoofdlampje met een brede bundel en heel geringe output.
Wim
Wim schreef:Ik weet het niet. Ik heb zelf een edelux koplamp, en hoewel die veel licht geeft zie je als je een donkere tunnel in rijdt geen bal.
Met een auto en alles aan wat branden kan zie je op een zonnige dag nog steeds niks
Precies, het contrast is gewoon te groot.
Wim
koert siepel schreef:Aanvullend op mijn stuur heb ik een Led Lenser P7 gemonteerd in een speciaal daarvoor bedoelde houder. Een stoot licht waar een eventuele tegenligger waarschijnlijk niet blij mee is. http://www.ledlenser.com/ENG/startseite_1024.php
Maar mijn fietsmaatje achter mij heeft wel goed zicht. Ook handig als je in het donker je tent op moet zetten.
Ik ben van mening dat het gebruik van zaklampen als fietslamp ongewenst is en niet tot een optimaal resultaat leidt.

Een fietslamp zou geen perfect ronde lichtbundel mogen geven (zoals een zaklamp wel doet), want dan zijn ze nooit dusdanig in te stellen dat men een goede lichtbundel op de grond krijgt zonder tegenliggers te verblinden. Een goede fietslamp zorgt er met de plaatsing van het lampje en met een goede reflector voor dat de lichtvlek naar boven wordt afgetopt.

De lichtbundel die men met zo'n lamp krijgt is zelf net het tegengestelde van wat optimaal is. Verderaf is een bredere, diffuse bundel nuttig, zeker als men op een kronkelige weg fietst. Dichtbij mag de bundel dan weer redelijk smal zijn.
De lichtbundel die zo'n lamp geeft is goed op lange rechte polderwegen (die men kent), maar is niet heel geschikt voor onbekende kronkelige wegen.

Natuurlijk kan men met veel licht een slechte bundel 'compenseren', maar dan zit men weer met de problematiek van verblinding.
Om op relatief grote afstand nog een bruikbare vlek op de grond te krijgen met een niet afgetopte (ronde) bundel, moet men het licht behoorlijk rechtdoor laten schijnen wat de kans op het verblinden van tegenliggers erg groot maakt. Ook naar links en rechts speelt dat probleem.

Sommige (vaak dure) lampen om in het donker te mountainbiken hebben ook wel een ronde bundel, maar die lampen zijn bedoeld voor specifieke situaties waarin men ook zelden tegenliggers treft.

Renaat
Zo is het. Je wilt dat het licht zo ver mogelijk naar voren gericht wordt, en dan toch naar boven heel scherp afgeschermd wordt. De zaklamp doet precies het omgekeerde: veel licht dichtbij zodat je door je eigen licht verblind wordt, en tegelijk geen afscherming naar boven zodat tegenliggers ook last van je hebben.
Wim
In een tunnel maak ik me minstends even veel zorgen om achteropkomend autoverkeer als over gaten in de weg. Het probleem van de gaten kun je ook met een petzl oplossen door eenmaal in de tunnel te wachten tot je ogen wat gewend zijn en niet te vergeten je zonnebril af te zetten. Het probleem van achteropkomende auto's is vaak nauwelijks op te lossen.
Leon