Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg of niet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hilleberg of niet?

nicolevelo schreef:
wo 09 sep, 2020 16:36
Wat was er dan mis met de stokken?
Zie de foto vrijwel bovenaan de vorige pagina :)

Elastiek was "uitgelubberd". De Zwerfkei gaf aan dat het soms niet meteen zichtbaar was, maar pas na een paar keer gebruik. Maar in het geval van de foto was het al meteen duidelijk (wat misschien komt omdat de stokken al eens gebruikt waren).
Er was dus niets mis met de stokken. Wel met de elastiek. Gewoon even contact nemen met de klantendienst van Bever en ze sturen je een nieuwe elastiek (eigen ervaring).
Oei, wij hebben vorige week een Nallo bij Carl Denig gekocht. Kwam een tip op het forum tegen en voor die prijs konden we hem niet laten liggen.

Afgelopen dagen hebben we geen tijd gehad, en ook veel regen, dus geen idee hoe de elastieken er uit zien.

Komende dagen opzetten en hopen dat het de juiste stokken zijn.

Anja
dijken63 schreef:
wo 09 sep, 2020 21:26
Oei, wij hebben vorige week een Nallo bij Carl Denig gekocht. Kwam een tip op het forum tegen en voor die prijs konden we hem niet laten liggen.
Tip kwam van mij :)

Van de Nallo waren meerdere tenten beschikbaar, van de Niak maar 1 dus ik was bang dat dat dan een showmodel zou zijn (Carl Denig verkoopt die om de zoveel jaar). En Amsterdam ligt bij mij niet om de hoek (en het is een crime om er heen te gaan) en wilde toch graag eerst de tent goed in het echt beoordelen (zelfs vandaag bij De Zwerfkei nog eens gecheckt of het de Juiste keus zou zijn omdat daar ook de Enan stond).
Mijn MSR Hoop is inmiddels 5 jaar oud.
Na 1 jaar maakten binnen- en buitentent al contact.
Dat heb ik opgelost door de binnentent iets lager op te hangen.
Afgelopen zomer was een nacht regen de druppel die de emmer deed overlopen.
Het drupte gewoon naar binnen. Ook de vloer helemaal nat.
Ik denk er sterk over om een goedkope Decathlon tent te kopen en die na drie jaar te vervangen door een nieuwe.

Overigens neem ik geregeld een hotel als het shitweer is. Ik ga voor m'n plezier op vakantie en niet om onnodig af te zien.
Was het niet voldoende om de tent wat beter af te spannen? Als een tent (ook nylon) nat wordt gaat die vaak hangen, als je de scheerlijnen dan wat strakker zet wordt het geheel weer mooi strak. Wat er bij jou dus naar je binnentent loopt is condens en geen regenwater (in de meeste gevallen).
Een goedkope of dure tent maakt wat dat betreft geen verschil.
Nee, helaas daar valt niets beter aan af te spannen en was het maar condens.
Die tent heeft gewoon het einde van z'n levensloop bereikt.
Dat is vlot voor MSR.
Maar mogelijk intensief gebruikt?

Anja
Vandaar dat ik een Decathlon tent overweeg, gewoon na een paar jaar een nieuwe tent.
Geen Hilleberg voor mij.
Als ik de fora zo lees vinden veel mensen (vooral in de USA) het vrij normaal dat een extreem lichtgewicht tent ook maar één seizoen mee gaat. Ze calculeren gewoon elk jaar een nieuwe tent in.

Nemo heeft bijv. grondzeilen van 10D siliconen-tentdoek (en het tentdoek zelf is 7D). Dan hoop je maar dat ze het gras niet te kort gemaaid hebben op de camping zodat het stekelig is ;)

Dan ga ik liever voor wat degelijkers wat (vele) jaren meegaat. Ik verwacht dat Hilleberg dat kan bieden. Daar neem ik het extra gewicht dan wel voor lief.
Poppink schreef:
do 10 sep, 2020 09:06
Vandaar dat ik een Decathlon tent overweeg, gewoon na een paar jaar een nieuwe tent.
Fedor schreef:
do 10 sep, 2020 10:07
Als ik de fora zo lees vinden veel mensen (vooral in de USA) het vrij normaal dat een extreem lichtgewicht tent ook maar één seizoen mee gaat. Ze calculeren gewoon elk jaar een nieuwe tent in.
[cursiveringen van mij]
Persoonlijk vind ik het 'gewoon' om niet meer afval te produceren dan nodig. :|

Groetjes,

Carl
Daar heb ik ook wat moeite mee.
Beter kwaliteit en dan wat duurder en/of zwaarder dan iets wat na een jaar op is.

Maar zou me niet verbazen als de tenten van de Decathlon wel een poosje mee gaan.

Anja
Fedor schreef:
do 10 sep, 2020 10:07

Nemo heeft bijv. grondzeilen van 10D siliconen-tentdoek (en het tentdoek zelf is 7D). Dan hoop je maar dat ze het gras niet te kort gemaaid hebben op de camping zodat het stekelig is ;)
Is dat de Nemo Hornet Elite? ik zie dat de aanbevolen prijs in de USA wel $ 499,95 bedraagt.
Als je die tent elk jaar moet vervangen wordt kamperen niet alleen erg milieu-onvriendelijk maar ook nog eens erg duur.
Zoals elke revolutie is de ultralight-revolutie wel erg ver doorgeslagen als je het mij vraagt.
derdekeer schreef:
do 10 sep, 2020 12:11
Fedor schreef:
do 10 sep, 2020 10:07

Nemo heeft bijv. grondzeilen van 10D siliconen-tentdoek (en het tentdoek zelf is 7D). Dan hoop je maar dat ze het gras niet te kort gemaaid hebben op de camping zodat het stekelig is ;)
Is dat de Nemo Hornet Elite? ik zie dat de aanbevolen prijs in de USA wel $ 499,95 bedraagt.
Als je die tent elk jaar moet vervangen wordt kamperen niet alleen erg milieu-onvriendelijk maar ook nog eens erg duur.
Zoals elke revolutie is de ultralight-revolutie wel erg ver doorgeslagen als je het mij vraagt.
Is wel een extreem voorbeeld. Bij de tentenshow in Houten stond een Nemo Dagger. Die heeft een grondzeil van 30D SilNylon. Dat ziet er al bijzonder ielig uit, laat staan doek wat drie keer zo dun is.

Maar idd alles voor een laag gewicht. Heb gelezen van lui die op een reis van een jaar 4 tenten hadden versleten (en dat van tevoren ook ingecalculeerd hadden).
Erg tevreden met mijn lichtgewicht Terra Nova Laser Competition 1. Eerste exemplaar in 2010 2e hands gekocht en in 2018 vervangen door nieuw exemplaar. Door steeds een los grondzeil te gebruiken (sowieso handig om condens te verminderen) blijft de bodem van de binnentent goed. Als ik er een jaar lang iedere dag in zou willen slapen, zou ik voor iets anders kiezen, maar dat wil ik niet. Lichter wil niet altijd zeggen kwetsbaarder, mijn titanium haringen zijn vele malen duurzamer als stalen of aluminium exemplaren en ook mijn slaapzak zonder rits is duurzamer als een met rits.
@Bert van Sprang; welk grondzeil gebruik je dan?
Want een stevig grondzeil dat beschermend werkt is relatief zwaar, en een (bij zo'n lichte tent als de Terra Nova passende) licht grondzeil biedt weinig extra bescherming(?).
Ik heb zelf een bij mijn Akto geleverd origineel Hilleberg grondzeil; dat weegt 250 gram, en dat vind ik te veel (bij de al niet superlichte Akto), daarom ligt het zeil in de kast.
Ik gebruik het bij de tent horende grondzeil, wat ook de voortent afdekt en 195 gram weegt. Dit grondzeil is kwetsbaar, al diverse gaatjes en oprekkingen, maar voorkomt tot nu toe wel schade aan de binnentent.
Joris Flemming schreef:
do 10 sep, 2020 13:16

Ik heb zelf een bij mijn Akto geleverd origineel Hilleberg grondzeil; dat weegt 250 gram, en dat vind ik te veel (bij de al niet superlichte Akto), daarom ligt het zeil in de kast.
Ik vind het wel lekker degelijk die footprint. Kan wildkamperend dat ding echt overal neer gooien. En gemakkelijk dat het aan de tent vast zit ook, geen gedoe met een los grondzeil.
Ik haal ieder jaar een stuk iets dikker schilders plastic.
Houdt het perfect een paar weken uit een kost bijna niks, weegt ook bijna niks.
Gaat het toch kapot dan is er altijd een locale Brico, Baumarkt, ferramenta te vinden voor een nieuw stukje plastic
Bij ieder jaar grondzeil vervangen komt helaas toch weer: onnodig afval naar boven. Ik gebruik bij de Ss2 al ene heel aantal jaar een tyvek grondzeil en bij de nog aan te schaffen nieuwe tent komt er eentje waar ene vast grondzeil onder kan. gemak wil ook wat + is een stuk duurzamer dan steeds ander plastic eronder leggen.