Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg of niet? - Forum Wereldfietser

Hilleberg of niet?

Hallo allen
Ik ben opzoek naar een degelijke trekkerstent om mijn huidige tent op termijn te vervangen. Op een beurs kwam ik mensen van Hilleberg tegen en na wat opzoekwerk op het internet lijkt met dit voor trekkerstenten "het neusje van de zalm".
Mijn vraag voor jullie: is Hilleberg inderdaad zowat de standaard, maar vooral, loont het de moeite om hierin te investeren? (prijs is zowat het achtvoudige in vergelijking met mijn huidig decathlon trekttentje....) Zijn er andere merken die gelijkwaardige alternatieven aanbieden voor een leukere prijs? Wat is jullie ervaring met Hilleberg tenten? Voldoen ze al dan niet aan de verwachting?

bedankt alvast!
mvg
Frank
Zoek op dit forum eens op Hilleberg en je komt heul veul tegen. De standaard? Nee, wel een benchmark, denk ik.
Het is zoals met veel spullen: je kan er veel geld aan uitgeven en hoe meer je uitgeeft hoe groter de kans dat het echt supergoed spul is, maar ook veel goedkoper vind je tenten die voldoen aan je eisen.

Ik heb geen Hillberg (noem mijn tent maar prijsklasse decathlon) en ik vervloek mijn tent vrijwel nooit (enkel als het echt heet is want het is eerder een winter tent dan een zomertent). Als ik een Hillberg had, zou ik ongetwijfeld even blij zijn of nog blijer, maar ik zou niet weten dat ik voor minder ook een goede tent had gehad. (of omgekeerd: ik weet nu niet hoe fantastisch een tent had kunnen zijn:-))
Wij stonden voor hetzelfde dilemma en uiteindelijk gekozen voor een (iets) goedkopere Lowland Caribou:
Afbeelding
Vinden het echt een heerlijke tent en de service van Lowland schijnt(net als die van Hilleberg) erg goed te zijn, zelf alleen nog geen ervaring mee.
In het voorjaar heb ik mij ook blindgestaard op die prachtige Hilleberg tenten. In mijn ogen nog steeds het neusje van de zalm. Maar telkens als ik verliefd keek, brak het zweet mij uit bij het zien van het prijskaartje. Ik heb zelfs nog contact gehad met de Hilleberg vertegenwoordiger voor Europa om een demo tent te kunnen bemachtigen. Dat laatste kan helaas alleen in Zweden.

Uiteindelijk heb ik besloten een tent te zoeken die aan diverse eisen voldeed en betaalbaar was. Dat werd uiteindelijk de Robens Osprey 2, model 2012. Twee ingangen, 2,4 kg, voor 4 seizoenen, Dac-stokken, en meer. Dit model werd in de UK voor een spotprijs gedumpt. 180 euro en ik was klaar.

Net terug van 5 weken fietsen door Spanje, met veel zon, onweer, windstoten, en de laatste dagen erg veel regen. Geen centje pijn met deze tent. Ben er absoluut zeer content mee. De komende 5 tot 10 jaar kan ik weer vooruit. Zeker zolang het relatief korte reizen zijn. Misschien als ik ooit eens een wereldreis-achting iets ga doen, kijk ik misschien nog eens naar een Hilleberg.

Groet,

Arno.
Het zegt natuurlijk niet alles, maar ik kwam in IJsland een Fransman tegen waarvan de Hilleberg kapot was gewaaid. Het was volgens hem wel een storm van 17 m/s.

Gerd
Dat is windkracht 7. Een storm (windkracht 10) begint bij 24,5m/s.
Buitensportspullen kopen is een soort kansspel: duurdere dingen zijn waarschijnlijk beter en gaan langer mee, maar dat is niet helemaal zeker.
Ik ben de afgelopen jaren verrast door dingen van dure merken die na een teleurstellend aantal jaren spontaan uit elkaar vielen: de stof een TNF-broek leek sterk maar was het niet; in tests geroemde bergschoenen van Hanwag bleken een tussenzool te hebben die na ca 8 jaar tot poeder vergaat.
Ik probeer daarom niet meer voor de duurste dingen te gaan.
Leon
Ik heb een Hilleberg. Echt de beste tent die ik ooit heb gehad. Of de prijs het waard is dat is denk ik persoonlijk. Je kunt met een Suzuki Alto en met een Mercedes de wereld rond rijden. Als je het budget hebt voor een Hilleberg dan gewoon doen. Je krijgt er absoluut geen spijt van. Is 500 euro te duur voor een Hilleberg? Tien nachten in een motel kosten je ook 500 euro. Streep dit tegen elkaar weg en je hebt nog steeds een super mooie tent. Ik ben begonnen met een Eureka tent daarna een Vaude en nu een Hilleberg. Alle drie prima tenten maar de afwerking en de kwaliteit van Hilleberg onderscheid zich van de andere twee. Kan je potemonnee het lijden, koop een Hilleberg en je krijgt er geen spijt van.
Ik had eigenlijk niet willen reageren, maar kan het toch niet laten.
In het algemeen kun je ervan uitgaan dat eigenaren van een Hilleberg-tent vaak spreken met het hart, eigenaren van tenten van vergelijkbare (of betere) kwaliteit spreken vaak met het hoofd. :wink:
We hebben hier een paar Hillebergs liggen evenals wat andere tenten. De Hillebergs zijn goede tenten, met veel oog voor detail in elkaar gezet, maar ook niet voor iedere situatie optimaal natuurlijk, dat is geen enkele tent. Veel details waardoor ik voor mijn Nallo 3 koos kan je ook bij andere tenten terugvinden en andere merken zullen ook wel een goed soort tentdoek gebruiken. Je moet het echt per situatie bekijken en uw eigen eisen goed onderzoeken voordat je een bepaald model/merk kiest (ongeacht van welk merk). Hilleberg is Zweeds design en naar mijn ervaring ook meest geschikt voor het Scandinavische klimaat.

Bij Hilleberg weet je wel dat de tent volledig genaaid is door 1 naaister in Estland (haar naam staat er in) en dat drijft de prijs natuurlijk op maar ik vind dat wel een grote plus.
Ik heb vorig jaar voor het eerst een Hilleberg gekocht, de Anjan 3. We vielen op het model, het lage gewicht en de fraaie afwerking. En in de praktijk blijkt dat inderdaad een goede gebruikerservaring op te leveren, om het zo maar te zeggen, al hebben we nog geen echt noodweer meegemaakt. Wel oogt zo'n Hilleberg tamelijk fragiel, ik heb de neiging er veel voorzichtiger mee om te gaan dan met de tenten van € 200 of minder die we eerst hadden. Hoe de duurzaamheid echt is, zal de praktijk moeten leren.
Een Hilleberg is zijn prijs vooral waard als je gaat kamperen in extreme omstandigheden. Pas dan komen zijn kwaliteiten echt tot zijn recht en maakt hij het verschil met goedkopere tenten. Een Hilleberg is bedoeld en ontworpen om te kamperen in slecht Scandinavisch weer, met veel wind, regen, koude en muggen. Ik heb al vijftien jaar een Nallo 2 en ben er erg tevreden over. Hij heeft me in vele honderden kampeernachten nooit in de steek gelaten en bood me veiligheid en beschutting in omstandigheden waarin ik die hard nodig had. En dat voor nog geen twee euro per nacht :!: Dus hoezo duur? De aanschafprijs is misschien fors, maar die heb je er binnen een paar jaar uit als je je Hilleberg gebruikt in de omstandigheden waarvoor hij is gemaakt. Ga je echter alleen in de zomer naar zuidelijke landen, dan zijn er veel andere merken die het ook doen en die veel goedkoper zijn. Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding van Hilleberg nog altijd erg goed. En als je deze tent koopt met je hoofd, dan zal je hart daar geen spijt van hebben. Je portemonnee hooguit tijdelijk :D .
Bedankt allen voor jullie inbreng! Het is altijd interessant omVeens wat verschillende meningen te horen. Omdat ik niet vaak in 'extreme omstandigheden' kampeer, ga ik alvast nog eens opzoek naar alternatieven voor de Hilleberg. Mijn volgende tocht zal pas voor volgend jaar zijn, dus nog even tijd om alle opties naast elkaar te leggen.

Andere ervaringen met een Hilleberg nog steeds welkom!
Groet, Frank
'Alle opties' betreft niet zozeer merken, maar modellen van tenten. Hilleberg is namelijk niet in ieder segment een topper. Zo ondervindt de Akto danige concurrentie van de MSR-modellen uit de Hubba-serie, van de Helsport eenstoks boogtentjes, van de Terra Nova Laser Light serie en van de VAUDE Power Lizard. Bij andere modellen, zoals de Nallo, komt de concurrentie weer uit een andere hoek. Bij de Keron-modellen komt er concurrentie zelfs uit de hoek van tipi-tenten. Het is dus maar net wat je wilt.
Het is ook maar aan welke gebruikersgroep je het vraagt. Bij mensen die op fietsvakantie gaan is de Hilleberg heilig en onovertroffen zo lijkt het. Als je het vraagt aan de gemiddelde alpinist/bergsporter krijg je waarschijnlijk een ander antwoord. In het hooggebergte, waar je toch de meest extreme omstandigheden vindt, zie je vooral MSR, Eureka, North Face, Mountain Hardwear, Black Diamond etc. Uiteraard zijn dit veelal 4 seizoenen modellen, maar die heeft Hilleberg ook. Toch zijn die bij bergsporters minder populair naar mijn idee.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met MSR en Mountain Equipment, maar geen ervaring met Hilleberg (toch vanwege het prijskaartje :shock: ).

Gr. Dirk
Hilleberg dwingt dealers ook om tegen adviespijzen te verkopen (op straffe van stoppen met levering) hierdoor zijn de tenten onnodig duur.
Zuiz schreef:Hilleberg dwingt dealers ook om tegen adviespijzen te verkopen (op straffe van stoppen met levering) hierdoor zijn de tenten onnodig duur.
Ik dacht dat ook Zweden bij de EEG zat!
GerdC schreef:
Zuiz schreef:Hilleberg dwingt dealers ook om tegen adviespijzen te verkopen (op straffe van stoppen met levering) hierdoor zijn de tenten onnodig duur.
Ik dacht dat ook Zweden bij de EEG zat!
Dat zegt natuurlijk niks, aangezien zelfs de nationale overheden er alles aan doen om de gemeenschappelijke regels te ontduiken, op te rekken, verbuigen, verdraaien, vergeten, verkeerd vertalen etc. Dan mag je dat een commercieel bedrijf nauwelijks kwalijk nemen.

Overigens is de 'EEG' wat gedateerd; sinds 2009 heet het de EU en daarvoor vanaf 1993 de EG... Tsja, de tijd vliegt... :wink:

Gr. Dirk
iceman schreef:Overigens is de 'EEG' wat gedateerd (...)
Ik ook.

Gerd