Additionally, paste this code immediately after the opening tag: therm-a-rest repareren? - Forum Wereldfietser

therm-a-rest repareren?

Er zit een lekje in mijn Therm-a-rest matje.
Nu zijn daarvoor wat prijzige reparatiesetjes te krijgen, maar heeft iemand het wel eens zonder zo'n setje gerepareerd?
Ik dacht zelf even aan een fietsbandplakker maar ik ben bang dat ik met de solutie meer schade aanricht.
bandenplakkers is geen succes.
Seamgrip wel. Werkt prima.
Klopt, bandenplakkers werkt niet, seam grip heb ik zelf nog niet geprobeerd maar is een prima idee om te onthouden.
Op mijn Therma-Rest staat "lifetime warranty"! Betekent dat niet zoiets als levenslange garantie. Dus hoezo repareren?

Gerd
Als je er met de punt van een zakmes in hebt geprikt, geldt die garantie niet meer. Ik noem maar een dwarsstraat.
Bij mijn therm-a-rest matje zit een reparatie plak setje (lijm + stukje om lek dicht te plakken)
Heb je dit niet bij het matje bewaard?
SeamGrip of SeamSeal gaat perfect, na openen in de vriezer bewaren dan gaat de open tube langer mee.
Eridanos schreef:SeamGrip of SeamSeal gaat perfect, na openen in de vriezer bewaren dan gaat de open tube langer mee.
Thnx. Dat lijkt me voor thuis een goede tip, mijn tube is inmiddels uitgedroogd na 2 jaar. Voor onderweg is mijn verlengkabel te kort :lol:
Leon
Wat ook goed zou kunnen werken is: http://www.tear-aid.nl/

Het is prijzig, maar erg multifunctioneel, dus het zit standaard bij mijn reparatiemateriaal (binnenkort samen met een pakje Sugru: https://sugru.com/).

Ik heb er nog geen ervaring mee als materiaal om een luchtmatje te herstellen, maar het zou wel bruikbaar moeten zijn. Ik heb er al wel succesvol een regenjas, een rugzak, twee Ortliebtassen, een kanotas, een kaarthouder, ... met hersteld en op vakantie een probleem met de kettinggeleider van de Hase Pino met opgelost.

Op de website lijkt het een 'wonderproduct', maar tot nu toe maken ze voor mij hun beloftes volledig waar.

Renaat
OmeGerrit schreef:Klopt, bandenplakkers werkt niet, seam grip heb ik zelf nog niet geprobeerd maar is een prima idee om te onthouden.
Bij mij is het wel gelukt met een bandenplakker.
Ik dacht: "Ik kan het allicht proberen". Hij zit er inmiddels een paar jaar op en het matje loopt niet meer leeg.

Bij een ander Therm-a-rest matje heb ik een grote blaas aan het hoofdeinde.
Eers wel handig als ingebouwd kussen, maar inmiddels wel erg groot geworden.
Zijn er meer mensen met dit probleem ?
Matje is wel ruim 10 jaar oud en vrij veel gebruikt.
franck schreef:
OmeGerrit schreef:Klopt, bandenplakkers werkt niet, seam grip heb ik zelf nog niet geprobeerd maar is een prima idee om te onthouden.
Bij mij is het wel gelukt met een bandenplakker.
De ene bandenplakker, is de andere niet. Ik kan me voorstellen dat het werkt met zo'n zelfklevende bandenplakkers, maar niet met klevers die werken met een vulkaniseringsmiddel. Of is het daar wel met gelukt?

Renaat
franck schreef:Bij een ander Therm-a-rest matje heb ik een grote blaas aan het hoofdeinde.
Eers wel handig als ingebouwd kussen, maar inmiddels wel erg groot geworden.
Zijn er meer mensen met dit probleem ?
Matje is wel ruim 10 jaar oud en vrij veel gebruikt.
Ja, had ik in 2010 in Schotland. Blaas groot en midden van de Mat en was dus niet meer bruikbaar om op te slapen. Foto gemaakt van blaas en van het serienummer op de mat. En de mat weggegooid.
Thuisgekomen terug naar Bever met de foto´s. De eerste juf die me hielp had zoiets van: Je hebt je mat niet meer, dus kunnen we niks doen.
Een iets meer ervaren kracht had daar toch problemen mee. Greep de telefoon en belde met de importeur. Op basis van het feit dat ik een foto met het serienummer kon overleggen, heb ik keurig van Thermarest een nieuwe mat gekregen.
Want die liftime warranty slaat inderdaad niet op het lek raken, maar wel op het delamineren.
Ik zou dus gewoon teruggaan naar de winkel.

Peter
Revanho schreef:
franck schreef:
OmeGerrit schreef:Klopt, bandenplakkers werkt niet, seam grip heb ik zelf nog niet geprobeerd maar is een prima idee om te onthouden.
Bij mij is het wel gelukt met een bandenplakker.
De ene bandenplakker, is de andere niet. Ik kan me voorstellen dat het werkt met zo'n zelfklevende bandenplakkers, maar niet met klevers die werken met een vulkaniseringsmiddel. Of is het daar wel met gelukt?

Renaat
ja, met een standaardbandenplakker met zo'n folie'tje erop, vastgeplakt met solutie.

Ik ga het idd gewoon maar eens proberen met die mat met blaas. Weet al niet eens meer waar ik hem destijds gekocht heb. Maar dat zou ook niet echt uit hoeven maken aangezien de winkel waar ik naar toe ga slechts als tussenpersoon fungeert tussen mij en Therm-a-rest.
Het proberen waard.
franck schreef: Maar dat zou ook niet echt uit hoeven maken aangezien de winkel waar ik naar toe ga slechts als tussenpersoon fungeert tussen mij en Therm-a-rest.
Als men gebruik wil maken van een (levenslange) fabrieksgarantie, dan klopt dit. Dus in deze situatie heb je gelijk.
Voor de standaard garantie van twee jaar die voor bijna alle artikelen (door Europese regelgeving) van toepassing is, is de leverancier/winkel wel degene die instaat voor het vervangen of herstellen van een falend product. Hoe hij/zij dat dan verder afhandelt met de fabrikant, is niet het probleem van de klant.

Renaat
Ook ik had een piepklein gaatje in mijn slaapmatje. Geen reparatiesetje bij me. Wel compeed. De blarenpleisters. Een groot exemplaar op het gaatje geplakt met het idee om het matje op de juiste manier te repareren zodra een reparatiesetje te koop of binnen handbereik was. Nu 6 jaar later zit de compeed pleister er nog steeds op en ik slaap nog steeds prima op dit matje.
Ook een matje gehad dat blazen vertoonde. Ingeleverd bij REI een keten buitensportzaken in de V.S. waar we toen waren. Keurig een nieuw matje ontvangen op het opgegeven adres in de V.S. Dit matje vertoond inmiddels 8 jaar later ook blazen, dus deze gaan we inleveren bij de Vrijbuiter (zonder bon, want die hebben we natuurlijk niet) en gaan ervan uit dat ook deze weer vervangen zal worden door Therm-a-Rest.

Groet Ineke
Peter M schreef:Op basis van het feit dat ik een foto met het serienummer kon overleggen, heb ik keurig van Thermarest een nieuwe mat gekregen.
Want die liftime warranty slaat inderdaad niet op het lek raken, maar wel op het delamineren.
Ik zou dus gewoon teruggaan naar de winkel.
Waar kan ik dat serienummer vinden ?
Ik kan me voorstellen dat dat op de sticker op de mat heeft gestaan, maar die sticker is vrijwel volledig weggesleten.
Met veel fantasie is nog net te zien dat het een Therm-a-rest is.
applemeisje schreef:Bij mijn therm-a-rest matje zit een reparatie plak setje (lijm + stukje om lek dicht te plakken)
Heb je dit niet bij het matje bewaard?
Ik geloof niet dat ik ooit een reparatiesetje bij mijn matje heb gehad maar bij de tent zat een merkloze tube seamseal en een stukje grondzeil. Inmiddels is het gelukt om daar de (zo bleek) twee lekjes mee te repareren.
Iedereen bedankt voor de tips, ik neem bij de volgende vakantie naast seamseal ook zeker Compeed pleisters mee.