Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra tas voor op het bagagenet, liefst zo licht mogelijk - Forum Wereldfietser

Extra tas voor op het bagagenet, liefst zo licht mogelijk

Op dit moment fietsen mijn vriendin en ik met Ortliebs achter en een bagagenet waar we van alles onderstoppen: handdoeken die nog niet droog zijn, regenkleding als het dreigend weer is, etc. Tot nu toe hingen we een katoenen tas met de hengsels door het net gestoken en om de zitbuis geslagen aan de achterkant waar we ons brood, zacht fruit en vuilniszak in doen. Op zich werkt dit goed, alleen is op die manier het achterlicht geblokkeerd en dat vind ik in gebieden met tunnels geen goed idee.

Dus nu vroeg ik mij af of er een hele lichte zak is, die bovenop de Ortliebs te bevestigen is, waar we dit soort zachte waren makkelijk kunnen bewaren? Ik zie wel een Ortlieb tas die bovenop geplaatst kan worden, maar die is nodeloos zwaar. Ook specifieke bagagedragertassen zijn erg zwaar en vaak ook erg duur.

Heeft iemand misschien een gouden tip?
Meestal is het wel handig om een rugzakje bij je te hebben voor boodschappen of voor als je eens gaat wandelen. Rugzakjes zijn er in alle mogelijke afmetingen en gewichten. Bij ons gaat o.a. het rugzakje onder het netje, naast een standaard roltas. Er zijn ook héél lichte roltassen, te koop bij de Bever; al weet ik niet hoe kwetsbaar die zijn. Een roltas moet je uiteraard zo kort en stijf rollen dat hij niet voor het achterlicht gaat hangen. Sommigen doen hem ook dwars, al geeft dat minder mogelijkheden om er nog wat extra onder te doen zoals de trui die je net uitdeed of een pak sap voor onderweg.
Daarnaast doen velen de tent achterop in de tenttas.

Voorbeeld van een dunne roltas met links en rechts wat 'dingetjes'
http://www.leonpoels.nl/fietsen/teruel/83.jpg

Bij mijn fiets wordt de 'toren' vrij hoog:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/teruel/33.jpg

Groet,
Leon
Leon, dankjwel voor jouw antwoord, maar ik wil dus eigenlijk mijn brood en zacht fruit niet onder het netje hebben, met name van het brood blijft dan niks over... We hebben kano's die we gebruiken voor met name de matjes en slaapzak, maar ik zoek eigenlijk heel simpel een vierkante zak met een rits die ik op elke hoek aan het net kan vastklikken bijvoorbeeld.
Ik snap 'm.
Fruit doen we in de stuurtas. Brood eten wij plat, maar we doen het ook wel in een van de voortassen, daar is nog wel ruimte over.
Geen idee van zo'n speciale tas. Ik denk toch weer even aan een rugzakje dat je op het netje bindt.
Leon
Ortlieb heeft kleine tasjes, met rolsluiting dacht ik, in de collectie die je aan de achterkant van de grote zijtas kunt vastmaken. Je moet dan een gaatje (ai!) prikken door de stof en daar later weer een dop op zetten die alles weer waterdicht maakt. Weet even niet hoe die tasjes heten dus google even.
Daar kun je best wat boodschapjes in kwijt.
Wij gebruiken de ortlieb mesh-zakjes die je achterop de tassen kunt bevestigen zoals Loes zegt. Daar doen we de dingen in die we liever niet willen pletten zoals brood. Daar kan meer in (de fietshelm zou er ook in passen) dan in de zakjes met de rolsluiting, en qua gewicht denk ik dat de mesh-zakjes lichter zijn.
Ik heb de genoemde zijtasjes van Ortlieb; daar krijg je geen brood in, hooguit een broodje (van het formaat pain au chocolat - wel een goed idee trouwens :) ). Die mesh-zakken met een fietshelm erin afgebeeld op de Ortlieb-website lijken me dan inderdaad geschikter. Jammer dat het een smal verticaal tasje blijft, zodat je brood je aardbeien snel tot jam perst of je appel je brood aandrukt als je een en ander er niet in de verstandigste volgorde in doet; dat heb je minder met een grotere tas die horizontaal bovenop je drager ligt.

Ligt het aan de hengsels dat jullie huidige tas voor het achterlicht bengelt, of is de tas zelf aan de lange kant? Misschien ligt de oplossing in een kleine modificatie met de naaimachine...

Groeten,

Carl
De Ortlieb mesh tassen zijn groot genoeg voor een half wit (maar een half volkoren zal ook wel lukken).

Monteer hem niet te laag en niet te dicht bij het wiel (zie foto).


Afbeelding

Afbeelding
Ik gebruik zelf deze http://www.seatosummit.com.au/products- ... -day-pack/

Zeer licht en stevig! Je zou het rugzakje kunnen vastknopen aan het bagagenetje.
Ik gebruik dit:

http://www.perrysport.nl/dry-en-compres ... 22029.html
25 liter, waterdicht. 65 gram, 19 euro.

Lijkt enorm op het Sea to Summit spul dat ook in zulke modellen wordt geleverd (bijv. bij Bever).

Als het niet waterdicht hoeft te zijn, is dit lichtgewicht rugzakje misschien ook wel iets voor je (€ 4,20, 14 liter, 55 g, klein samen te proppen, in veel kleuren)

http://www.decathlon.nl/opplooibare-rug ... 48606.html

Bij regen kan dat altijd nog in een plastic zak
Dank jullie wel voor alle reacties, het heeft me wel geïnspireerd... Misschien moet ik mijn moeder eens lief aankijken of ik even achter haar naaimachine mag zitten.

Bij Sea to Summit kwam ik dit tegen:

http://www.seatosummit.com.au/products- ... eck-bag-2/

Dat is weliswaar voor een kajak, maar het heeft wel de bevestigingspunten op de vier hoeken die ik zoek. Vrees alleen dat een brood ook in deze zak zo plat als een dubbeltje wordt
Is het allemaal nie veel handiger om een oplossing voor het achterlicht te bedenken? Daar begint je probleem namelijk. Als je iets kan bedenken waarmee je je achterlicht kunt vastplakken aan een van je tassen dan ben je er al. En dan hoef geen speciale tassen te kopen. Die opklik lichtjes zul je toch ook wel ergens op een tas kunnen vastklikken?
Sinds vorig jaar heb ik een kleine rugzak/roltas superlichtgewicht. Het is een exped cloudburst 25.
Ook ik heb lang gezocht naar een goede oplossing, en dit is toch een van mijn beste aankopen geweest.

Ik wilde namelijk een superlichte rugzak waar ik ook nog een beetje mee kon wandelen, waar ik spullen waterdicht kon stoppen en waar mijn tent ook in paste en ook nog eens netjes tussen mijn beide fietstassen paste zonder overal uit te steken. Dit rugzakje voldoet aan alles!

Het heeft goede schouderriemen, aanpasbare borstriem en een heupriempje. Het is superlicht gemaakt, maar toch heel erg stevig. Aan de voorkant nog een extra elastiek voor het een en ander onder te stoppen.

Ik stop hem onder zo een elastisch baggagenetje en hij valt mooi tussen mijn ortliebtassen.

Gebruik het rugzakje dus reeds een jaar intensief, en ziet er nog steeds als nieuw uit en ik ben niet van het "voorzichtige" type.
Ook wij hebben dit jaar ieder een extra rugzakje van exped (de cloudburst 15 en 25) meegenomen.
Die van 25 liter deed ik boven op mijn orlieb tassen op de bagagedrager (onder bagagenetje), gevuld met regenjassen, fleece etc.
Die van 15 liter deden we in de fietstas (de rugtas is heel flexibel). Deze tas bevatte de 'verse producten' (bijv. fruit, yoghurtjes, paprika, sla, tomaat, komkommer en andere groenten). Deze producten bleven zo een aantal dagen vers en fris. In de tent lieten we deze producten in de rugzak zitten en legden we deze op de ('s nachts afgekoelde) grond; zo bleef alles redelijk koel.
In de stad gebruikten we de rugzakjes ook.

Kortom: wij vinden ze geweldig!
Lichtgewicht, waterdicht en functionerend als een soort koeltas.
Enige nadeel: het is 1 groot vak, dus je kunt niet zo makkelijk wat vinden als je er allemaal kleine spulletjes in doet