Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Tent deskundige / Erdman Schmidt kenner - Forum Wereldfietser

Gezocht: Tent deskundige / Erdman Schmidt kenner

Hallo beste fietsers.

Sinds 2 jaar zijn mijn maat en ik (20 jaar) begonnen met fietsvakanties. We hebben nu 2 maal in de zomervakantie wat grotere afstanden gefietst, met véél te véél bepakking, en sliepen hierbij altijd in goedkope rot tentjes. In 2 jaar tijd hebben we nu 2 tenten versleten, en we zijn nu eigenlijk op zoek naar iets 'serieuzer'. We zijn beide helemaal verkikkerd op de fietsvakanties, en willen samen ooit nog een keer met de fiets naar Rusland, dus investeren in een goede tent is geen slechte zaak.

Nu is de vraag, heeft er iemand tips. We zijn opzoek naar (natuurlijk) licht gewicht tent, en kwamen hierbij Erdman Schmidt tenten tegen. Het liefst zouden wij een katoenen oester, slak, kever variant willen. Deze zijn alleen vrij schaars, en je komt vaak de nylon variant tegen. Nu wordt er op dit moment een Kever aangeboden met nylon binnentent en katoenen buitentent. Heeft iemand hier ervaring mee, zijn er voor/nadelen? En waar moet je opletten als je een (oudere) katoenen tent aanschaft? Er wordt relatief weinig informatie over deze tenten aangeboden op internet, en we hopen dat iemand ons via deze weg kan helpen.

Verder heb ik informatie gevonden over de voor en nadelen van katoen tegen over nylon, wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Mocht iemand nog andere alternatieven hebben voor Erdman Schmidt tenten hoor ik het ook graag!

Een hele hoop vragen, maar ik hoop dat iemand ons verder kan helpen.
bvd

Tim & Tom
Ik snap niet dat je een katoenen tent wil. Ik snap wel dat er zo weinig te koop zijn. De meeste mensen hebben namelijk al ontdekt dat katoen geen handige keuze is. Katoen is zwaar en droogt traag.

Ik heb ook nog even op internet de tentjes van Erdman Schimdt bekeken. Zelfs de nylon tenten zijn behoorlijk zwaar. Dan kan allemaal veel lichter. Waarom wil hè katoen? En waarom dit merk?
Ik moet al mijn informatie van internet halen, en om heel eerlijk te zijn, er staat barweinig te vinden. Keuze voor katoen omdat ik begreep dat dit duurzamer is. Ik begrijp uit uw reactie dat u dit totaal anders ziet?

Ik noemde Erman Schmidt omdat mij dit een soliede en betrouwbaar merk lijkt, heeft u andere / betere opties qua merken dan hoor ik dit graag!
Dag Tim en Tom,

Wij hebben jaren met veel plezier in Europa rondgetrokken met een Kever, die een katoenen binnentent had en een nylon buitentent. Het is echt een tent zoals een (ouderwetse) tent moet zijn. Prachtig model, telescopische stokken en heel veel haringen, maar met ook alle nadelen van een gedateerde tent zoals, zwaar (4,4kg), te veel haringen (waardoor hij wel heel windvast is), kleine voortent, weinig ventilatie en lage instap. Op een gegeven moment begon het grondzeil te lekken. Verder was de tent nog prima waterdicht. Ter vervanging zijn we toen toch overgestapt op een moderne tent met kunststof materiaal. Onze huidige tent weegt maar 3,3kg, heeft veel meer binnenruimte, vooral in de voortent is op te zetten met 7 haringen, maar is minder windvast.
Er zijn vast nog wel meer voor en nadelen op te noemen tussen katoen en nylon. Als je deze tent heel goedkoop over kan nemen en je weet zeker dat het grondzeil goed waterdicht is kan je er als beginnende kampeerder nog veel plezier mee beleven, maar als jullie overwegen om verre reizen te gaan maken met veel klimwerk zou ik eens even rondkijken. Er worden regelmatig goede moderne gebruikte tenten aangeboden.

Veel plezier met fietsen en kamperen, Ronald van der Perk
TKH schreef:Ik moet al mijn informatie van internet halen, en om heel eerlijk te zijn, er staat barweinig te vinden.
Bizar :?

Maar als je op dit forum en op het forum van http://www.hiking-site.nl zoekt, dan heb je al uren leesplezier.
Om echt waardevolle antwoorden te krijgen, zal meer informatie toch nodig zijn (voor welke seizoen moet de tent bruikbaar zijn, waar wil je de tent gebruiken, wat is het budget, hoeveel ruimte willen jullie, ...)

Renaat
Bedankt beide voor reactie! genoeg stof om over na te denken en te lezen.

Tent zal voornamelijk in voorjaar/zomer seizoen gebruikt worden. om eerlijk te zijn weten we nog niet zo goed waar de tent bruikbaar moet zijn, het liefst in zo veel mogelijk omgevingen.. beetje ruim begrip natuurlijk.. Dit jaar willen we in ieder geval naar Denemarken, en we willen ook nog wel een keer naar Berlijn toen, maar voor de rest zijn er nog niet echt concrete bestemmingen gepland.. Het budget ligt vrij laag (blijven beide toch studenten) met een max. bedrag van 200 euro. We zijn beide niet erg klein, en ik zelf heb al aardig vaak met mijn voeten buiten de binnentent geslapen. Niet erg ideaal, dus binnentent van 2,20 m is wel een pree. Verder hebben we beide niet extreem veel plek nodig, maar middelgrote voortent is ook gewenst wegens opslag van bagage.

Ik merk dat katoen niet een erg geliefd product is, terwijl ik juist begrijp dat nylon in verhouding met katoen bijzonder zwak is. Maar dit is blijkbaar niet voldoende argument om kilootje(s) meer mee te nemen?
Katoenen tenten gaan zeker langer mee dan zelfs goede nylon tenten. Ze kunnen vooral beter tegen zonlicht. Maar ze zijn wat zwaarder en ze drogen langzaam. Ook zijn ze wat lastiger op te zetten dan moderne lichtgewicht tenten, al heeft dat meer met het ouderwetse ontwerp te maken dan met het materiaal. Wel ventileren ze beter. Kortom, ze hebben nog wel voordelen, maar dan vooral als je naar het zuiden gaat.
Erdman Schmidt was inderdaad een heel goede fabrikant van lichtgewicht katoenen tenten. De ontwerpen zijn een tijdje terug overgenomen door Tatteljee en worden daar nu nog in kleine aantallen gemaakt. Andere fabrikanten met een goed eigen atelier waren ondermeer Denig en Slee. Erg oude katoenen tenten uit de tijd dat er veel gekocht werden zijn nu zowat altijd te oud/vergaan. Op dit moment heeft Esvo nog een klassieke betaalbare tweepersoons katoenen trekkerstent van 3875 gram.
De mooiste moderne nylon tenten worden wat mij betreft gemaakt door Hilleberg. Die zijn niet de lichtste, en erg duur, maar ook heel praktisch en degelijk. Kijk verder eens naar mijn stuk over de eerste keer op fietsvakantie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Goed nylon is niet zwak, maar heeft last van UV licht, en gaat dus minder lanmg mee. Hoelang hangt erg af van het gebruik: ga er drie weken mee aan een Italiaans strand staan, en de tent krijgt een stevige tik. Op een trektocht waar de tent overdag op de fiets zit, en zeker in nw Europa, krijgt een nylon tent heel weinig te verduren, en gaat dus veel langer mee.
Wim
Zelf heb ik het liefste een katoenen tent. Vanwege het gewicht ga ik voor fietsvakanties voor een nylon. (beperkt budget)

Ik heb een katoenentent voor met de caravan. Deze is geweldig (koepeltentje van de Vrijbuiter van 70 euro. Oud model met zeer dikke ondergrond en dik katoen buitendoek) Hij heeft nu al ruim 8 jaar gemiddeld 7 weken per jaar gestaan. De kleur is er bijna uit maar hij is nog 100% waterdicht. Nadeel is wel dat hij langzaam droogt en enorm zwaar is (3 persoons-koepeltentje van 15 KG). De ventilatie is echter wel veel beter dan nylon en het doek wappert minder door het hogere gewicht.
Ja wat is lang meegaan? Mijn vorige nylon tent heb ik zo'n 250 keer opgezet. Meestal voor één nacht, ook vaak voor twee. Het was geen bijzonder dure tent. Er is een ruwe regel die zegt dat een tent uiteindelijk één euro per nacht kost.
Op de wiki staat nog wat algemene info en een lijst met adresssen naar gerenommeerde merken: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... riaal:Tent
Allen bedankt voor jullie informatie. Na alle tips er verhalen te hebben gelezen toch besloten verder te zoeken naar een nylon tent.

Ik heb er een aantal gevonden, en vroeg me af of jullie hierover nog gedachtes/tips hebben. Nog even ter opheldering, onze eisen zijn:
Niet te duur (200 max)
slaapgedeelte niet te klein ivm met lichaamslengte (1.80 en 2.00)
Ruimte buiten slaapgedeelte voor opslag. Dit moet enigzins droog kunnen staan.

- mountain equipment AR ultralite 2 ( http://www.zwerfkei.nl/tenten/tenten/mo ... ltralite-2 )
Voordelen: Nylon, erg licht, ook te gebruiken zonder tentstokken. Waterkolom grondzeil ligt vrij hoog.
Nadeel: Afmeting binnentent is vermoedelijk te klein, weinig ruimte voor opslag. 2e hands (welles waar 1 keer opgezet)

- Vaude Campo Arco 2P ( http://www.bever.nl/vaude-tent-arco-2p- ... lour=2998/ )
Voordelen: Relatief veel ruimte in slaapgedeelte, relatief veel opslag ruimte. Zeer lage nieuwprijs
nadelen: geen nylon maar polyester en polyamide.

- The North Face Rock 3 ( http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtge ... ce-rock-3/
Voordelen: 3 persoonstent, dus iets meer ruimte in de breedte, wat niet ten koste gaat van gewicht, geheel van nylon
nadelen: 2e hands (4 weken gebruikt). verder is er in de punt opslagruimte, echter is mijn ervaring met koepeltentjes dat het tentdoek nooit mooi/goed tot de grond gespannen staat. Gevolg is dat niet volledig droog staat.

Graag hoor ik jullie menig over deze tenten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nu uit naar de Vaude, maar ik heb geen ervaring met polyester en vraag me af wat hier voor en nadelen van zijn..?
Van schouder naar schouder ben ik 50 cm breed dus ik zie niet hoe er twee mensen zouden passen in een tent van 80 cm breed zoals de eerste.
Een tent kun je toch echt het best zien om te weten of het iets voor je is. Een wereldfietserweekend is daarvoor ideaal.
Die The North Face is wel een goede tent al houdt de ruimte in de voortent niet over. Vaude-tenten zijn vaak wat lichter voor de ruimte, maar daarvoor krijg je ook dunner materiaal.
Leon
TKH schreef:Mijn persoonlijke voorkeur gaat nu uit naar de Vaude, maar ik heb geen ervaring met polyester en vraag me af wat hier voor en nadelen van zijn..?
Ook dat kan google je al een pak verder helpen: http://www.hiking-site.nl/materialen_te ... ntdoek.php

En er is vast en zeker (zeker in het Engels) nog een pak meer te vinden.

Renaat
Voor twee personen zou ik altijd voor een 3 p tent gaan. Bij deze prijs gaat al te licht bovendien ten koste van de kwaliteit. Behalve de Vaude Campo Arco heeft Wild Country ook een dergelijke tent in de wat betaalbare prijsklasse.
Wim
Gjalt van der Wal is voormalig eigenaar tentenatelier Erdman Schmidt die tenten aanbied op Marktplaats.
Ik zou bij fietsvakanties niet voor katoen kiezen, mijn ripstop TNF gaat vanaf '96 mee.
Buitentent heeft nauwelijks aan zonlicht blootgestaan, zit overdag in een fietstas;)
/J
Ik heb deze tent laatst gekocht. http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtge ... oor-agave/

Binnen tent is 2,50 lang. Je kan er met 3 personen in liggen. Daarnaast heb je in de voortent genoeg ruimte voor je spullen
Kijk eens naar nosun webwinkel deze verkopen Vaude tenten die korte tijd gebruikt zijn, ook ik heb mijn tent daar gekocht na een tip hier op het forum.
Ik heb nog een heel mooi E.S. tentje op zolder liggen, gebruik het af en toe voor een kort fietstochtje zoals met Pasen vorig jaar [zie foto].
Het is een 2 stokkertje, erg comfortabel en warm tentje.
[kan evt van de hand gedaan worden]

Afbeelding

Voor de lange tochten gebruik ik een Hilleberg. Deze is lichter en droogt sneller.

Henk

kunst en fietswerk
Allen hartelijk dank voor jullie tips! Maar we denken hem dan toch eindelijk gevonden te hebben.

Met een pak gewicht van 3.15Kg en een enorme opbergruimte, is het geworden (wordt het waarschijnlijk).....

De Wild country Duolite tourer ( http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... urer-tent/ )

Voordelen van deze tent zijn de stof (polyester ripstof) en de extra ruimte voorin met mogelijkheid tot stallen van fiets, en uit de wind kunnen zitten/koken. Deze tent valt (met korting) precies in onze prijsklasse..

Nu hopen dat ze hem nog hebben, en anders maar weer verder zoeken...
Ik gebruik zelf een tent van Vango. Heb deze nu zo'n 5 à 6 weken gebruikt, en voor het geld is dit zeker een prima koop.

Zelf heb ik de tempest 300, en die is zeker groot genoeg voor 2 personen.

Uiteraard heb je betere tenten dan dit, eerdergenoemde Hilleberg, MSR, ... allemaal net wat degelijker maar ook duurder.