Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel: 'smal'of 'gewoon' en veren/geen veren? - Forum Wereldfietser

brooks zadel: 'smal'of 'gewoon' en veren/geen veren?

Op zoek naar een zadel die wat langer meegaat dan m'n vorige zadel (de Terry fly (?) welke overigens fantastisch zat, maar nu na 10.000km zo doorgezakt is dat het niet meer comfi zitten is), kom ik uit op bij de brooks zadel met een uitsnede.

Nu hebben ze drie verschillende edities:

Voor road/mtb fietsen: De 'B17 narrow imperial' versie: http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/

Voor Trekking/Touring:
De 'normale' B17 imperial http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/ en 'flyer imperial' (met veren):http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/

Nu heb ik twee concrete vragen:
1: Kan ik m'n terry zadel opmeten hoe breed/lang die is en dit gebruiken als leidraad of ik een 'smal' of breed zadel wil? Ik zit overigens wel sportief (heb santos travelmaster) maar veel minder diep dan bijv. op m'n racefiets (welke idd een smaller zadel heeft dan m'n tourfiets).

2: Veren of geen veren? Deze vraag komt nu eigenlijk spontaan bij me op, want zie nu pas dat dat ook nog een verschil is bij brooks zadels. We fietsen zelf ongeveerd, en gaan voor onbepaalde tijd op wereldreis en houden van gravel... eigenlijk lijkt mij geveerd dan wel handig? Ik zal hier zelf ook nog e.e.a. over opzoeken, maar als iemand er nu al ervaring mee heeft hoor ik het graag :D

Dank alvast voor alle tips/suggesties!
Ik denk dat voor een gemiddelde toerfietshouding een normaal formaat zadel aan te raden is, dus geen narrow. (als ik het goed heb is dat een model meer voor de racefiets-houding)
Verder hebben dames een breder bekken dan heren, dus ook dat gegeven pleit tegen een smal zadel. (als ik even van de naam 'Janneke' mag uitgaan)

Wat de veren onder een Brooks zadel betreft; ik zou een ongeveerd zadel nemen. Brooks zet hele stevige veren onder de zadels (sinds enige jaren, vroeger waren ze slapper, eea vanwege veerbreuk en claims destijds). De huidige veren geven geen noemenswaardige vering en leveren dus alleen een flink zwaarder zadel op.

Bovendien, maar dat is persoonlijk, heb ik een voorkeur voor het directere gevoel met de fiets op een zadel zonder veren. (heb met beide zadels ervaring overigens; de 'flyer' zoals Brooks het model met veren noemt, heb ik dan ook verkocht)
Het scheelt inderdaad behoorlijk in gewicht zag ik ja. Wij rijden nu ook ongeveerd, daarom ook de twijfel erover. Het liefst hebben we ook spullen die zo min mogelijk onderhoud vergen of onderdelen bezitten die kapot kunnen gaan (we zijn niet zo goed in onderhoud haha).
Ah, ik zie dat ze deze ook nog hebben, de speciale 'vrouwenversie' Die is stuk minder lang: http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/

Zal zeker even m'n oude zadel opmeten. Overigens zie ik dat mensen deze uitsparing ook zelf nog 'bijsnijden' als ze vinden dat ie niet genoeg drukverlichting geeft. Iemand hier ervaring mee?
Momenteel rijd ik op een geveerde versie maar het volgende zadel wordt een ongeveerde versie. De veren hebben nauwelijks effect en maken voortdurend een "kreunend" geluid tijdens het fietsen.
Ik rijd ook met de geveerde versie (Flyer van 2012), zo'n 9000km nu. Na 5000km 1 rotatie aangespannen en het ziet er naar uit dat het zadel nog lang meegaat.

Het is comfortabel rijden, met toch duidelijke demping van stevige schokken (putten die te laat opgemerkt worden bijvoorbeeld) ondanks mijn gewicht van rond de 75kg, dus zo stug zijn de veren nu ook weer niet. Redenen waarom ik eens deze versleten is toch de ongeveerde versie zou uitproberen: lichter en misschien iets betere controle van de fiets, bv. bij rijden zonder handen, maar dat laatste moet ik dus nog testen, is slechts een aanname...

Over geluid door de veren: ik heb de contactpunten van de mijne goed ingespoten met siliconenspray en nu is het zadel al 1000'en kilometers stil, dus dat is zeker geen probleem wat mij betreft.
Fiets nu 1800 km met een Brooks b67 pre-aged zadel met veren en die rare touwtjes. Volgende maand toch een b17 kopen. Zat vroeger altijd heel lekker.

Mario
Hallo Janneke

Ik heb nog een bijna nieuw brooks b17 voor trekkingfiets waar ik zelf een imperial van gemaakt heb,ziet er hetzelfde uit. Mijn vrouw heeft m enkele weken gebruikt maar kon er niet aan wennen zij zit ook redelijk sportief,daarom licht ie nu in de kast.
Voor 40 euro mag ie weg.....
Ik heb het met mijn eigen zadel ook zo gedaan en zit er al 24000 km zeer fijn op en
nog maar enkele keren bij gespannen..

Adriaan
Update:

Ik heb de brooks met dat gat erin gekocht, de dameseditie (dus wat 'korter' dan de heren). Rij er nu al 3 weekjes op op m'n fixie in de stad en dat bevalt prima. Hard maar fijn! We zullen maar moeten zien hoe blij ik er mee ben tijdens de langere dagen tijdens de reis.