Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX tracks uploaden en volgen in OSMAND - Forum Wereldfietser

GPX tracks uploaden en volgen in OSMAND

Hallo,
Ik wil graag routen van andere doen met mij fiets en mobile telefoon.
Ik heb OSMAND apps geïnstalleerd. Ik heb de open street maps van NL,BE,A,CH en D geinstallerd.
GPS tracks heb ik in GPX format. Ik heb twee vragen
1. Hoe kan ik deze routes in OSMAND uploaden ?
2. Hoe kan ik deze tracks volgen met mij fiets?

Bij voorbaat dank,
Miro



PS Ik ben beginnende in GPS navigatie maar ik heb brede computerkennis. De instructie in OSMAND site is outdated of ik doe iets verkeerd.

==========
How To View GPX Tracks
You can view gpx tracks generated in OsmAnd both in OsmAnd itself and in other software (e.g. PC Mac) after transferring the files.
Hint: You may also have some GPX tracks from other sources like friends or from commercial hiking guides. In order to view them in OsmAnd, copy them to your SD card to the existing folder /osmand/tracks.
Viewing GPX Tracks in OsmAnd
1. Go to Map screen.
2. Tap device menu button. – Ik heb geen DEVICE MENU button
3. Tap "Define view" - Ik heb geen define view
4. Check "GPX track".
5. A list of tracks will appear, named with the track starting date and time. Check the desired track to view.
6. Tap OK. You will return to the map screen and zoom to the start of the track.
A. Sluit je telefoon aan op de computer en verplaats de gpx-track naar het mapje gpx-tracks van Osmand.

of:

B. Installeer Dropbox op je computer en je telefoon en verplaats de gpx-track naar Dropbox, open Dropbox op je telefoon en verplaats de gps-track naar het mapje gpx-tracks van Osmand.

Vervolgens open je de kaart in Osmand en ga je vervolgens naar kaartlagen (door linksonder te klikken) en activeer je de gewenste gpx-track. Deze verschijnt nu als een streep op je kaart. Je kunt ook kiezen voor navigeren, echter sinds de laatste update weet ik even niet mer waar dit zit. Bovendien kent Osmand dan geen verschil tussen een bocht in de weg en een afslag en is je batterij sneller leeg.
Ik ben een beginner wat GPS navigatie betreft en ben niet echt een held wat de computer betreft, wie kan mij op weg helpen.

Ik heb Osmand geïnstalleerd en kan inmiddels van adres naar adres navigeren, wat echter niet lukt is GPS routes in Osmand importeren, ook de spraak krijg ik niet geactiveerd. Graag stap voor stap aangeven, hoe ik die routes geïmporteerd krijg en de spraak geactiveerd krijg.
Jammer, dat niemand mij op weg kan helpen ( zie onderstaande tekst ), is er misschien wel iemand die mij kan aangeven, waar ik de nodige info kan vinden? Alvast bedankt.
Laverda schreef:Ik ben een beginner wat GPS navigatie betreft en ben niet echt een held wat de computer betreft, wie kan mij op weg helpen.

Ik heb Osmand geïnstalleerd en kan inmiddels van adres naar adres navigeren, wat echter niet lukt is GPS routes in Osmand importeren, ook de spraak krijg ik niet geactiveerd. Graag stap voor stap aangeven, hoe ik die routes geïmporteerd krijg en de spraak geactiveerd krijg.
Beste Laverda,

Volgens mij heb ik een paar posts terug omschreven hoe je een gpx-track in Osmand krijgt. Ook spraakactivering is me gelukt, echter weet ik er niet zoveel van dat ik hete je zo stap voor stap kan uitleggen. Een gpx-track kun je maken met bijvoorbeeld het programma bikemap.net.
Op onze site staat een gratis te downloaden boekje over navigeren met de Smartphone of iPhone: http://www.vakantiefietser.nl/201308/sm ... e-op-reis/

En volgende week dinsdag (de 3e juni) is er een smartphone avond en op 17 juni is er een iPhone avond.
Mooie informatieve pdf, Eric!

Misschien kan de Osmand handleiding van PeeWee Laverda ook op weg helpen:
http://home.xmsnet.nl/peewee/osmand.html
Uiteindelijk heb ik tijd gehad met OSMAND/smartphone spelen.
Na twee avonden /2x4uurs/ heb ik bijna OSMAND werkend gekregen.
Ik ben zelf software ontwikkelaar en ik vind OSMAND een interesante spelgoed maar Hij is nog te veer van een volwassen product.
Mijne ervaring met OSMAND 1.7.5 is
- Het is een dynamiek ontwikkeld product.
- Documentatie en wikipage is niet up to date. Bijvoorbeld – de GPX tracks in laste versie van OSMAND is in folder osmand/tracks/ i.p.v. osmand/gpx-track/. Menu en instellingen veranderd van versie naar versie, werkende dingen stopt werkend en andersom.
- perfecte speelgoed voor een software engineer - zelfs heb je de source code.


Mijne conclusie is – OSMAND in huidige stand is geschikt voor software enthousiasten, maar is nog te veer van een volwassen product
Bij mij werkt het prima op de manier die ik zelf uitgevogeld heb:
- ga naar de kaart van Osmand;
- open het menu linksonder (of gebruik je android menu-knop (device menu));
- open map layers/kaartlagen;
- kies de gpx track(s) die je wil
- open het menu nogmaals;
- kies Directions/Aanwijzingen, waar je gevraagd wordt of je de GPX track wil volgen.

Het was de eerste keer even wennen, maar je kan vrijwel alles regelen vanuit het menu. En voor de grap eens alle icoontjes op het scherm aantikken om te kijken wat het doet is ook erg verhelderend (horen software ontwikkelaars dat niet standaard te doen? handleidingen zijn overrated ;)), dan kom je er achter hoe je hem snel in de fietsmodus zet en hoe je je GPX track omdraait. Bij de Map Layers kan je trouwens ook diverse POI's aanzetten, erg handig als je een supermarkt, pin-apparaat of camping zoekt, die zitten ook allemaal in de OpenStreetMap kaarten.
Het enige probleem was trouwens dat je het menu niet kon vinden, denk ik. Vroeger hadden alle android telefoons een menu-knop, en veel moderne telefoons nog steeds. Maar voor volledige compatibiliteit hebben ze bij osmand dus dat menu-icoon toegevoegd, wat precies hetzelfde doet als de oude menu-knop.
Ik heb nog steeds problemen met de voice. Ik gebruik english synthesized ''en-TS''. Waarshijnlijk moet een bestaande Android english voice syntesizer installeren. Dus ik loop van een probleem naar andere . Grappig genoeg - freenav en Igo ging met eens werken
Na instalatie van Ivona English spech to text applicatie, voice in OSMAND werkt goed
Bedankt voor jullie reactie en help
Laverda heb jij nog problemen met OSMAND?
Hallo Miro, ik heb nog steeds problemen, ik krijg het niet voor elkaar om Gps routes in Osmand te importeren, ook krijg ik de spraak niet geactiveerd, heb van alles geprobeerd en heb mij er eigenlijk al bij neer gelegd dat het gewoon niet lukt!! Maar een stap voor stap overzicht is uiteraard nog steeds welkom :?:
miro schreef:Na instalatie van Ivona English spech to text applicatie, voice in OSMAND werkt goed
Bedankt voor jullie reactie en help
Laverda heb jij nog problemen met OSMAND?
Onderstaande even van Erik gepikt en aangevuld ter verduidelijking

Bij mij werkt het prima op de manier die ik zelf uitgevogeld heb:
- ga naar de kaart van Osmand;
- open het menu linksonder (of gebruik je android menu-knop (device menu));
- open map layers/kaartlagen;
- klik op GPX-track (ook al staat er al een vinkje achter)
- kies de gpx track(s) die je wil
- open het menu nogmaals;
- kies Directions/Aanwijzingen, waar je gevraagd wordt of je de GPX track wil volgen.

Een GPX-track download je van internet of maak je zelf met map-source of basecamp van Garmin, je hebt hier volgens mij geen Garmin apparaat voor nodig om te gebruiken, ook OSM kaarten kun je prima in Basecamp gebruiken. Vervolgens kopieer je de track naar de map OSMAND\Tracks van je SD-card.

Peter

Stemmen gebruik ik niet dus daar heb ik ook geen antwoord op.
Hallo Peter,

Bedankt voor je info, echter die Gps tracks kopiëren naar de sd card vd smartphone kan op mijn Samsung nexus S niet, deze heeft namelijk geen sd poort. Zou dat ook anders kunnen?
_Peter_ schreef:Onderstaande even van Erik gepikt en aangevuld ter verduidelijking

Bij mij werkt het prima op de manier die ik zelf uitgevogeld heb:
- ga naar de kaart van Osmand;
- open het menu linksonder (of gebruik je android menu-knop (device menu));
- open map layers/kaartlagen;
- klik op GPX-track (ook al staat er al een vinkje achter)
- kies de gpx track(s) die je wil
- open het menu nogmaals;
- kies Directions/Aanwijzingen, waar je gevraagd wordt of je de GPX track wil volgen.

Een GPX-track download je van internet of maak je zelf met map-source of basecamp van Garmin, je hebt hier volgens mij geen Garmin apparaat voor nodig om te gebruiken, ook OSM kaarten kun je prima in Basecamp gebruiken. Vervolgens kopieer je de track naar de map OSMAND\Tracks van je SD-card.

Peter

Stemmen gebruik ik niet dus daar heb ik ook geen antwoord op.
Ik kan via mijn PC bij de interne opslag van mijn telefoon, als ik hem via het USB-kabeltje aansluit. Het enige wat ik dan hoef te doen is de gpx tracks in het goede mapje kopiëren.
Een alternatief is de bestanden naar jezelf mailen en de attachments downloaden. Dan staan ze ergens in je telefoon (meestal in de Downloads map) en moet je ze alsnog in de juiste map krijgen, daarvoor gebruik ik dan een file explorer (ES File Explorer).
Of je download ze rechtstreeks met de browser op je telefoon, dan komen ze ook in de Downloads map. Dat is waarschijnlijk nog het simpelste.
Andere optie om bestanden op je telefoon of tablet zonder SD-card te krijgen is mbv een USB-OTG kabel (LET OP: Niet alle kabels werken op alle toestellen) en de juiste app (Die vaak verlangt dat je ROOT-rechten hebt) of via een app als WiFi file explorer, moet je natuurlijk wel WiFi hebben.

Zoals je ziet er is een heleboel mogelijk, of dat ook voor iedereen uitvoerbaar is is vraag 2.
Wat een gemodder met dat Osmand zeg, weinig intuïtief.
Om een route te kunnen maken moet je zowat een week studeren.
Na een helf uurtje was ik het al helemaal zat.
Alleen al het feit dat je niet even een gpx bestandje kan inladen middels bestand openen of zo iets.
Nee, dat gaat het niet worden tussen mij en Osmand.
Dan Garmin Basecamp, net zo iets, waarom gebruiken mensen zo'n draak van een programma.
Modderen, studeren, uitzoeken, laaaastig.

<knip>commerciële info verwijderd<knip>

Voor het opknippen van een gpx bestand in meerdere stukken (voor een wat oudere telefoon) gebruik ik gpsfiles.(http://mygpsfiles.com/app/#)
Is ook makkelijk voor het maken van een route op de pc (gpx).
Werkt alleen hemelsbreed, dus wat meer waypoints plaatsen.
Wat een gemak zeg, in tijd van 5 minuten heb je in de gaten hoe dat moet.
Er zal zeker een element van persoonlijke voorkeur meespelen, maar Osmand en Basecamp zijn echt een ramp.
Per, ik ben bang dat leeftijd ook een rol speelt, Toegegeven OSMand heeft inderdaad zijn uitdagingen maar als je doet zoals ik beschreven heb is het dus eigenlijk een fluitje van een cent. De truuk zit hem in het weten wat waar stat, en dat is met elk computerprogramma zo. Hoe eeenvoudiger hoe korter de tijd om er mee overweg te gaan.

Voor die 3,99 krijg je dus 1 kaart, en andere kaarten kun je in de app kopen, dan is OSMand wat dat betreft goedkoper.
Als je wilt zien of Topo GPS wat is zul je België of Frankrijk moeten installeren want die zijn gratis, om mij onduidelijke reden.
Per - probeer voor Osmand deze website eens https://www.je-we-es-2.nl/ - afhankelijk van de versie kan het zijn dat er iets net ergens anders zit/ of eruit ziet maar heb de site gebruikt om Osmand voor mij in te stellen.
En de youtube filmpjes van deze gast https://www.youtube.com/user/barteisenberg/videos zijn ook erg handig.

ja, Osmand heeft een learning curve - maar als je een maal weet hoe het werkt is het erg fijn vanwege de vele mogelijkheden. Nadeel van TopoGps is vind ik de beperkte aantal kaarten die verkrijgbaar zijn.