Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX tracks uploaden en volgen in OSMAND - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPX tracks uploaden en volgen in OSMAND

OSMAnd is nogal buggy waardoor een GPX file openen soms niet meer lijkt te werken. De app verschijnt dan niet meer in het 'delen' lijstje, en is ook niet te kiezen als app bij het downloaden van de GPX file. Mijn oplossing was verwijderen en herinstalleren van de app.

Ik ben zelf inderdaad ook niet echt onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid van OSMAnd, maar als je eenmaal weet om de bugs heen te werken (en NIET UPDATEN vlak voordat je een rit gaat rijden!! want zo vaak gehad dat de app daarna stuk was) dan is het werkbaar.
Stap voor stap hoe ik mijn tracks in OSMAND+ krijg. Mijn versie is 3.7.4.

Ik mail mijn tracks altijd naar mezelf en download de tracks, waarna ze op mijn telefoon in de download folder staan.
  • Open OSMAND+
  • Druk op de menu button, links onder in de hoek. Aan de linkerzijde van het scherm verschijnt een menu.
  • Druk op "kaart instellen". Het sub-menu voor kaart instellingen verschijnt op het scherm.
  • In het sub-menu staat een regel "GPX-track ...". Druk op deze regel.
  • Nu opent een venster waarin GPX-tracks en een aantal opties voor tracks staan.
  • Helemaal onderin staan de keuzes "OK", "Annuleren" en "Meer toevoegen...". Scroll eventueel naar onder om de laatste opties te zien.
  • Druk op "Meer toevoegen...". Een venster met files wordt geopend. Bij mij staat hier standaard de download folder. Eventueel kun je met de menu button (drie streepjes) links boven in het venster een folder menu openen waar een andere folder gekozen kan worden.
  • Als je in de juiste folder staat druk je op de GPX-track die je wil weergeven. OSMAND+ importeert nu deze track.
  • In het venster met de track nog "Toon track op de kaart" aanvinken (1e regel onder de kaart) en met het pijltje linksboven in de hoek terug naar het submenu kaart instellen.
  • Nog een keer op het pijltje terug drukken en je bent terug in het beginscherm. Met je gekozen track zichtbaar in de kaart.
Navigatie zet ik niet aan om het batterijgebruik te beperken.

Wil je de track weer verwijderen dan gaat dat als volgt:
  • Druk op de menu button, links onder in de hoek. Aan de linkerzijde van het scherm verschijnt een menu.
  • Druk op "mijn plaatsen" Het sub-menu "mijn plaatsen" opent.
  • Druk op de tab "GPX tracks". Nu verschijnt een lijst met alle in OSMAND+ geplaatste tracks.
  • Druk op de drie puntjes rechts naast de track die je wil verwijderen.
  • Kies "verwijderen".
  • De track is nu uit OSMAND+ verwijderd
Succes!
Hebben we het hier over iOS (iPhone's) of Android (alle anderen)?
Flix schreef:
vr 24 jul, 2020 10:44
Hebben we het hier over iOS (iPhone's) of Android (alle anderen)?
Mijn stappenplan is voor een Android versie. :oops:

Ik heb geen ervaring met de IOS-app...
Ruud-H schreef:
vr 24 jul, 2020 10:39
Stap voor stap hoe ik mijn tracks in OSMAND+ krijg. Mijn versie is 3.7.4.

Ik mail mijn tracks altijd naar mezelf en download de tracks, waarna ze op mijn telefoon in de download folder staan.
  • Open OSMAND+
  • Druk op de menu button, links onder in de hoek. Aan de linkerzijde van het scherm verschijnt een menu.
  • Druk op "kaart instellen". Het sub-menu voor kaart instellingen verschijnt op het scherm.
  • In het sub-menu staat een regel "GPX-track ...". Druk op deze regel.
  • Nu opent een venster waarin GPX-tracks en een aantal opties voor tracks staan.
  • Helemaal onderin staan de keuzes "OK", "Annuleren" en "Meer toevoegen...". Scroll eventueel naar onder om de laatste opties te zien.
  • Druk op "Meer toevoegen...". Een venster met files wordt geopend. Bij mij staat hier standaard de download folder. Eventueel kun je met de menu button (drie streepjes) links boven in het venster een folder menu openen waar een andere folder gekozen kan worden.
  • Als je in de juiste folder staat druk je op de GPX-track die je wil weergeven. OSMAND+ importeert nu deze track.
  • In het venster met de track nog "Toon track op de kaart" aanvinken (1e regel onder de kaart) en met het pijltje linksboven in de hoek terug naar het submenu kaart instellen.
  • Nog een keer op het pijltje terug drukken en je bent terug in het beginscherm. Met je gekozen track zichtbaar in de kaart.
Navigatie zet ik niet aan om het batterijgebruik te beperken.

Wil je de track weer verwijderen dan gaat dat als volgt:
  • Druk op de menu button, links onder in de hoek. Aan de linkerzijde van het scherm verschijnt een menu.
  • Druk op "mijn plaatsen" Het sub-menu "mijn plaatsen" opent.
  • Druk op de tab "GPX tracks". Nu verschijnt een lijst met alle in OSMAND+ geplaatste tracks.
  • Druk op de drie puntjes rechts naast de track die je wil verwijderen.
  • Kies "verwijderen".
  • De track is nu uit OSMAND+ verwijderd
Succes!
Is vrij eenvoudig als je even de tijd er voor neemt op een avond en een goed glas wijn. Toen het mij duidelijk was heb ik de Osmand+ versie aangeschaft. Ik laat mij wel zichtbaar navigeren door uit de slaapstand te halen en daarna terug in slaapstand. Is geheel automatisch. En ben een 60+. Leeftijd is niet een issue vind ik 8)
Haha, jullie krijgen mij niet aan Osmand hoor, maar evengoed bedankt voor de tips.

<knip>commerciële info verwijderd<knip>

https://www.mygpsfiles.com/en/
Landelijke fietsroutes (gpx) : https://www.nederlandfietsland.nl/lf-routes/gps-tracks
Fietsen langs de Waterlinie (gpx) : https://nieuwehollandsewaterlinie.nl/ro ... aterlinie/
Wat een warrige, vervelende discussie over Osmand. Zoals ieder programma moet je je er even in verdiepen. Met de hierboven beschreven procedure is het kinderlijk eenvoudig routes in gpx formaat op je schermpje zichtbaar te maken. Het enige wat je daarna doet is langs het zwarte lijntje fietsen en je komt zonder zoeken waar je wezen moet.
Het is niet kinderlijk eenvoudig om een track weergegeven te krijgen in OSMAnd. er gaat in mijn ervaring namelijk altijd wel ergens iets mis. Dat je het een vervelende dsicussie vindt doet daar niet echt wat aan af.
Kinderlijk eenvoudig zou ik het niet willen noemen, maar bij mij gaat het inmiddels altijd goed.
Als het niet tenminste in de buurt van 'kinderlijk eenvoudig' komt, zou ik eens omkijken naar een andere app.
Want het zou toch wel kinderlijk eenvoudig moeten zijn.
Niet alles is Apple :wink:
PatrickL schreef:
vr 24 jul, 2020 16:34
Is vrij eenvoudig als je even de tijd er voor neemt op een avond en een goed glas wijn.
Klopt! Het werkt trouwens ook met speciaalbier of whiskey :lol:

Wat een feit is, is dat iedereen een navigatieprogramma zoekt dat het best bij zijn/haar behoeften past. Wat voor de één goed werkt is voor de ander een verschrikking.

Stap ik op mijn fiets dan gebruik ik Osmand: zonder andere apparaten een hele bibliotheek tracks kunnen gebruiken, geen datagebruik onderweg, voor €5 levenslang alle kaarten kunnen downloaden en met één acculading meer dan 100km een track kunnen volgen (ik heb zelfs een keer een rit van 200km gemaakt door het scherm vaak uit te zetten).
In mijn auto wil ik aanwijzingen krijgen waar ik naar toe moet en zonder veel gepuzzel files kunnen omzeilen. Dan neem ik het datagebruik van Google voor lief en laad ik mijn telefoon wel via een USB adapter bij (anders kom ik niet erg ver door het absurde accugebruik van de app).
Wat bij mij erg goed werkt is via dropbox. Ik zet op mijn computer de GPX-file in dropbox en open het bestand daarna via dropbox op mijn smartphone. Mijn smartphone opent het bestand dan automatisch met Osmand. Dit gaat altijd goed.
Bert, dat is inderdaad een goede manier. 1 keer aangeven wat er moet gebeuren met bestand type x en de gekozen toepassing wordt hier de volgende keer weer voor gebruikt. Zelf zet ik dat in het begin altijd even op altijd vragen want als de app niks blijkt te zijn moet je dat weer aanpassen.
Na het lezen van dit draadje ben ik zelf aan de slag gegaan met Osmand. In minder dan een half uur was het geïnstalleerd, had ik de kaart van Vlaanderen gedownload, had ik een gpx-bestand gemaakt met Brouter en dat geïmporteerd. Het ging zo vlot dat ik vermoed dat ik iets heel ergs mis gedaan heb :o

Toen ik van de route afweek, merkte ik wel dat Osmand dan begint te herberekenen en de route verlegt. Kun je dat vermijden? Ik zou de route van Brouter willen zien en de plaats waar ik ben, zonder herberekening. Bestaat die optie? Moet je dan "toon op kaart" kiezen onder het menu "Mijn plaatsen"?
Ja, je kunt de track op de kaart tonen zonder te navigeren. Dan krijg je geen aanwijzingen van over zoveel meter naar links of rechts, maar Osmand blijft wel van de track af.
eindgebruiker schreef:
di 28 jul, 2020 22:15
Ja, je kunt de track op de kaart tonen zonder te navigeren. Dan krijg je geen aanwijzingen van over zoveel meter naar links of rechts, maar Osmand blijft wel van de track af.
Dat is goed nieuws. Hoe doe je dat? Ik heb wat gezocht op het internet, maar vond niet meteen iets.
Ja, (en nee) je bent dan dus niet de track aan het volgen maar de aanwijzingen van Osmand op basis van je voorkeuren.Die maakt dan gewoon een route voor je van A naar B. Als je gewoon de door jou bedachte track wilt volgen dan selecteer je onder het hoofdmenu:
Mijn Plaatsen ->, Tracks en vervolgens de gewenste track, je kan er eventueel meerdere gelijktijdig zichtbaar maken,
Je krijgt dan geen waarschuwing over links of rechtsafslaan.
Als je die track wel met aanwijzingen wilt volgen dan klik je in het aanwijzingenscherm op het instellingen icoon en geef je aan dat je gpx-route X wilt volgen. Dit kost natuurlijk wel meer stroom.

Er zitten zoveel mogelijkheden in OSMand dat je echt wel even bezig bent ze allemaal te doorgronden.
Persoonlijk heb ik de instellingen op Engels staan, als je iets niet weet geeft zoeken op de engelstalige omschrijving vaak een beter antwoord. (Ik weet gelukkig ook niet alles)
_Peter_ schreef:
di 28 jul, 2020 22:23
Als je gewoon de door jou bedachte track wilt volgen dan selecteer je onder het hoofdmenu:
Mijn Plaatsen ->, Tracks en vervolgens de gewenste track, je kan er eventueel meerdere gelijktijdig zichtbaar maken,
Het kan blijkbaar op meerdere manieren. Ik gebruik Hoofdmenu > Kaart instellen > GPX-track...
Eenvoudige handleiding voor iphonegebruikers:

1. Zorg ervoor dat het gpx bestand in je dropboxmap op de iPhone staat (kan via je mac of rechtstreeks op je iPhone).
2. Ga naar je dropboxmap op je iPhone en tik op de drie puntjes achter het gpx bestand
3. Tik op exporteren
4. Je ziet een balk met logo's van berichten, email, facabook.... en "Kopieer naar Osmond maps"
5. Tik op de map "Kopieer naar Osmond maps"

Het bestand staat nu gebruiksklaar in Osmond.
IMG_DCBC854A42D2-1.jpeg