Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bottle cage Ortlieb - Forum Wereldfietser

Bottle cage Ortlieb

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het nogal raar om gaten te maken in mijn zaken om de bottle cage te bevestigen.
Is het systeem sterk genoeg om offroad te fietsen?
Blijft de drinkfles goed zitten tijdens offroad fietsen?

Alvast bedankt voor je reactie!!!
Water of benzine etc heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan de doorsnee kampeeruitrusting (dat zit eerder op 0.25 of 0,3). Met die bottle cage van Ortlieb hang je dus iets relatief zwaars op precies de meest verkeerde plek (zwabberend aan het uiteinde van je fiets). Mijn voorkeur gaat uit naar gewone bidons voor water en BikeBuddies op de nokken van het frame voor brandstof, thermosflessen of grote waterflessen. Klassieke plekken zijn verder bidonhouders aan het stuur of achter het zadel.
Wim
Misschien niet helemaal relevant, maar ik heb deze gemonteerd op een Ortlieb duffel die ik als sporttas in gebruik heb (hockey, watervelden, ik bespaar je de details maar mijn vorige tas heeft een keer naast de sproeier gestaan).

Je moet gaatjes maken in de tas waaraan dan de bevestigingsbeugel vastgemaakt wordt. Die zit met schroeven door de stof heen vast, zoals ik het zie is dat waterdicht, en ik geloof ook niet dat het voor een zwak punt zorgt.

Het zwakke punt echter is dat de flessenhouder ingeklikt moet worden op de bevestigingsbeugel. Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar laat ik het zo zeggen, ik heb al een paar keer de flessenhouder per ongeluk van mijn tas af getrapt in het voorbijgaan als de tas op de grond stond. Dus of het bij forse off-road tripjes blijft zitten met een volle 750ml bidon erin waag ik te betwijfelen. Maar nogmaals, mijn ervaring is alleen op een sporttas, wellicht dat anderen meer fiets-relevante ervaringen hebben.

[edit: eens met Wim]
Ah zoals ik al dacht...

Ortlieb Water Bottle Cages

Within two days of heading out on our trip, both of the cages I had mounted onto the back of my rear panniers had fallen off the bike. Awesome. I can’t speak to how this massive design flaw made it past Ortlieb’s engineers or quality control folks but just please do yourself a favor and take steps to prevent the cage from separating from its carrier. I used zip ties, one at each corner, and that has done the trick, so far. The next thing I have to tackle is fastening a loop of shock cord to the cage to prevent a bottle from being ejected when passing over rough terrain, an annoying event that has occurred more than once. Again, why do cycle tourists have to deal with these kind of obvious flaws when problems like this should have been corrected before the final design ever left the factory? Come on Ortlieb!


1e Google hit op "ortlieb bottle cage review": http://2cycle2gether.com/2012/03/gear-s ... months-in/
Mijne lag er ook na een dag al af. Bijna crimineel waardeloos, terwijl ik verder alleen maar goede spulletjes van ortlieb ken
Ik vind het een prettig idee dat achteropkomend verkeer bij ongunstige lichtomstandigheden de breedte van mijn beladen fiets waarneemt. Mij viel in negatieve zin op - misschien minder van belang bij off-road fietsen - dat de houder weliswaar voorzien is van een miniscuul reflecterend Ortlieb-logo, maar het dekt de grotere retroreflectieve driehoek van de Ortliebtas volkomen af. Dat is op te lossen met een speciale tape (van 3M of Avery Dennison bijv.), maar een misser is het wel, vind ik.

Als terzijde.
Ortlieb dacht wel aan retroreflectie bij de kleine buitentas (maat S) maar juist weer niet bij de grote buitentas (maat L). Waarom? Schiet mij maar lek; inconsequent is het in elk geval.

Update.
N.a.v. goede aanvulling van gios hieronder:
Voor alle anderen die niet weten waar het over gaat:

Afbeelding

Het lijkt me idd ook nix.
Het afdekken van de reflectie viel bij mij dan wel weer mee.
Het was nog ruim voor het donker dat ik hem kwijtraakte......
Bedankt voor jullie reacties. Misschien toch nog eens kijken om op het frame een extra fles mee te nemen...
Er zijn nog meer alternatieven:
  • Een grotere fles van 1 liter (als je nu 0,5 of 0,75 liter bidons hebt en het in je frame past [evt. een houder met zij-insteek toepassen]).
  • Zelf fiets ik niet graag met een rugzak, maar wat vind je van een drinkrugzak (zoals Camelbak)?
  • Als je een frametas gebruikt: een Camelbak of Platypus waterzak daarin met een drinkslurf eraan.
  • Drinkbussen aan je voorvork (zie bijv. deze of deze thread op het mtbr forum; niks voor mij: ik vrees [vanwege een eerder niet-bidon-gerelateerd ongeval] dat een fles tussen de spaken geraakt).
  • Of de door Wim aangehaalde alternatieven: 1 of 2 bidons achter je zadel (bekend van triathleten; niet mogelijk als daar i.v.m. bikepacking een grote zadeltas zit) danwel een bidonhouder aan het stuur (o.m. Minoura, Klickfix). Voor een foto van de bikebuddy met een grote rvs fles van 1,8 liter, zie: 2cycle2gether.com.
Je kan ook gewoon een 1,5L petfles bovenop je ortlieb vastmaken met de klipjes die er toch al zitten. Dan kan je daarmee gewoon je bidons onderweg bijvullen.
Afhankelijk van hoe zwaargewicht je wilt, kun je ook een rugzakje achterop binden en daar nog flessen in doen. Zoals in het rugzakje op onderstaande foto 5x een 3 literfles in het rugzakje zit (en 1x een 3 literfles buitenop wegens plaatsgebrek in het rugzakje):
Afbeelding