Additionally, paste this code immediately after the opening tag: elektro vraag - Forum Wereldfietser

elektro vraag

hallo

ik heb zins kort een solar charger lava gekocht.

https://www.solarpowersupply.nl/solar-c ... ger-am-114

ik kan er mijn mobiele telefoon perfect mee opladen maar mijn gps doet het niet. als ik deze op wil laden dan gaat de lader uit. Deze geeft aan externe voeding uitgeschakeld. Doe ik nu iets verkeerd?

Deze lader heeft een batterij van 6000mah en 2 output openingen een van 5v/2.1a en 5v/1a. Moet ik de gps eerst aanzetten en laden of uit laten en dan laden.

Mario
Mario, wat voor GPS heb je, de mijne (een etrex 30) maakt gebruik van oplaadbare batterijen, die zijn niet via het apparaat zelf op te laden, al kan ik het apparaat wel laten werken als het via een USB-kabel op een stroomvoorziening wordt aangesloten.

Pak anders even de handleiding van beide apparaten erbij.
Ik heb een garmin oregon 600.

volgens mij kan ik met deze zonnelader ook de gps opladen via de oplaadbare eneloop batterijen die er in zitten.

Mario
Mario, volgens de handleiding die ik heb gevonden kunnen er naast het apparaatspecifieke batterypack wat je wel in het apparaat kan opladen ook gewone en oplaadbare AA-batterijen gebruikt worden, de oplaadbare batterijen (NiMh) zijn alleen niet in het apparaat op te laden. (Vraag me niet waarom) een 2e opgeladen batterypack als reserve is natuurlijk ook nog een optie.
Opladen zou met 1a moeten kunnen al is de handleiding daarin niet duidelijk.
Dat zou dan betekenen dat je de Oregon 600 met oplaadbare batterijen niet zou kunnen laden met een naafdynamo ?

Mario
supermario schreef:Dat zou dan betekenen dat je de Oregon 600 met oplaadbare batterijen niet zou kunnen laden met een naafdynamo ?

Mario
JA

Al heb ik daar geen ervaring uit eerste hand mee. Of je met behulp van een omvormer (die je er denk wel tussen hebt zitten) wel het speciale batterypack kan laden zal iemand anders moeten beantwoorden.

Peter
Peter

ik heb geen battery pack, gewoon losse oplaadbare eneloop batterijen.

Ik heb net nog wat informatie kunnen vinden. Je kan inderdaad de batterijen in de oregon niet opladen, alleen met een naafdynamo met de e-werk of de ZZing.

jammer want al mijn andere dingen zoals mobiele telefoon kan ik goed laden met de solar charger.

Mario
Volgens mij drukt de battery pack een schakelaar in (of een reed-switch) zodat de gps weet dat de originele battery pack aanwezig is. Mogelijk kan je hier iets in over-riden zodat gewone batterijen ook als battery pack worden gezien.
supermario schreef:Peter

ik heb geen battery pack, gewoon losse oplaadbare eneloop batterijen.

Ik heb net nog wat informatie kunnen vinden. Je kan inderdaad de batterijen in de oregon niet opladen, alleen met een naafdynamo met de e-werk of de ZZing.

jammer want al mijn andere dingen zoals mobiele telefoon kan ik goed laden met de solar charger.

Mario
Hoeveel batterijen gaan er in een Oregon? Kun je geen extra setje meenemen en die laden? Als de Orgeon dan leeg is, wissel je ze gewoon.
Zelf gebruik ik aan een USB-uitgang:
http://www.camerashop.nl/product/49925/ ... 0-mah.html.
Misschien dat je een andere kabel moet aanschaffen, maar daarin is de keus ruim voldoende.
En deze kun je gebruiker zowel als oplader als bufferaccu (hoewel je in dat laatste geval natuurlijk wel energieverlies hebt in het proces. Hetgeen te voorkomen is door je batterijen in geval van nood met de bijgeleverde adapter op te laden:
http://www.camera.nl/varta-57048-usb-ch-2xaa-2aaa
Tijdens mijn toertocht ben ik begonnen met oplaadbare batterijen in mijn Garmin 62S. Helaas, na anderhalve dag leeg. Nieuwe, volle, oplaadbare erin. Oók na anderhalve dag leeg.
Mijn GPS heb ik altijd ingesteld op 50m. Mijn vraag is in hoeverre de ingestelde afstand invloed heeft op het batterijgebruik? Omdat het display vaker wijzigt bij 50m dan bijv. bij 500 m. Wie weet daar het antwoord in?

Bij voorbaat dank,

Frits
Ventie schreef:Tijdens mijn toertocht ben ik begonnen met oplaadbare batterijen in mijn Garmin 62S. Helaas, na anderhalve dag leeg. Nieuwe, volle, oplaadbare erin. Oók na anderhalve dag leeg.
Mijn GPS heb ik altijd ingesteld op 50m. Mijn vraag is in hoeverre de ingestelde afstand invloed heeft op het batterijgebruik? Omdat het display vaker wijzigt bij 50m dan bijv. bij 500 m. Wie weet daar het antwoord in?

Bij voorbaat dank,

Frits
Anderhalve dag is wel gortig hoor. Ik heb nog de 60CSx, dus een minder krachtige processor en wellicht ook een scherm met een lagere resolutie, maar ik haal wel een dag of drie.

Wat wel érg helpt, is 'm op het scherm zetten dat het minst verandert, in mijn geval dde tripcomputer. Slechts overschakelen naar de kaart als je het niet meer weet . Ik heb meestal 80 of 120m, niet het hoogste detailniveau, maar wel koers boven. En de achtergrondverlichting altijd uit. Ook het elektronisch kompas staat uit.
Ik heb de 60Cx en de 62S. Bij de eerste deed ik ongeveer drie fietsdagen met 2 (oplaadbare) penlites. De 62s zit hier iets onder, ongeveer twee en halve dag.
Ik heb gemerkt dat het uitmaakt hoe oud de batterijen zijn en welk vermogen de batterijen hebben (duh). Zelf gebruik ik eneloops van 1800 en 2400 mAh. En ik ververs ze toch wel elke twee jaar.

Wat uitmaakt in het gebruik is het wel of niet aanzetten van de verlichting (staat bijna altijd uit bij mij) en mogelijk je instellingen voor het vastleggen van de track.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met de instelling van 50 meter. Is dat de schaal op het scherm? Het lijkt me sterk dat dit wat uitmaakt, maar goed, ik ben ook al vaker verrast...
HansvanderVeeke schreef:Ik weet niet goed wat je bedoelt met de instelling van 50 meter. Is dat de schaal op het scherm? Het lijkt me sterk dat dit wat uitmaakt, maar goed, ik ben ook al vaker verrast...
Juist, de schaal op het scherm bedoel ik daarmee.
Verlichting heb ik niet aan.

Frits
Ventie schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik weet niet goed wat je bedoelt met de instelling van 50 meter. Is dat de schaal op het scherm? Het lijkt me sterk dat dit wat uitmaakt, maar goed, ik ben ook al vaker verrast...
Juist, de schaal op het scherm bedoel ik daarmee.
Verlichting heb ik niet aan.

Frits
In mijn ervaring maakt dat dus uit, en wel om de simpele reden dat je dan sneller "door het scherm" fietst. De kaart bouwt zich aan de randen weer sneller/vaker op, wat gewoon stroom kost.
Travelmaster schreef:
Ventie schreef: Juist, de schaal op het scherm bedoel ik daarmee.
In mijn ervaring maakt dat dus uit, en wel om de simpele reden dat je dan sneller "door het scherm" fietst. De kaart bouwt zich aan de randen weer sneller/vaker op, wat gewoon stroom kost.
Het zou interessant zijn om dat eens te meten. Dus wat hier nu concreet de invloed van is. In de praktijk lastig te doen want dan zou ik meerdere dagen niet van zoomlevel mogen veranderen.
Overigens lijkt mij de invloed verwaarloosbaar, maar dat is een gevoel en niet gebaseerd op harde feiten.
Ik heb het ook niet concreet gemeten. Maar je kunt je voorstellen dat iets dat bijna geen rekenkracht aan de processor vraagt (stilstaand beeld) minder vermogen vraagt dan een bewegend beeld (kaart terwijl je rijdt). Ik heb het verschil gemerkt. Hoevéél het uitmaakt durf ik niet te zeggen. Achtergrondverlichting heeft het meeste effect, is mijn gevoel.
Ik heb de lava charger terug gestuurd, want ik had deze gekocht, om mijn gps mee te laden.Dee telefoon lukte wel, maar die heb ik toch altijd uitstaan.

Ik heb nu acht Panasonic eneloop oplaadbare batterijen gekocht, (aanbieding) van 2450 mah. kan ik mits goed opgeladen wel 10 dagen mee voort.

Ik moet alleen nog een goede lader kopen. Weet iemand wat een goede is, daar zijn ook weer veel soorten in.

Mario
draad
over oplaadbare batterijen, veel info over aanschaf en batterijonderhoud

en hier een lader tip vanuit bovenstaande draad
jasmon schreef:draad
over oplaadbare batterijen, veel info over aanschaf en batterijonderhoud

en hier een lader tip vanuit bovenstaande draad
Jan, inderdaad een prima lader (heb hem zelf ook), alleen wel een beetje groot en zwaar om mee te nemen onderweg.