Additionally, paste this code immediately after the opening tag: binnentent noodzakelijk?? - Forum Wereldfietser

binnentent noodzakelijk??

Is een binnentent eigenlijk wel noodzakelijk als je voornamelijk in de zomer kampeert ?
Ik denk soms dat het overbodige ballast is.....
wat denken jullie daarover?
Is een binnentent 'noodzakelijk'? Natuurlijk niet, want er zijn genoeg mensen die (een heel jaar door) kamperen met slechts een tarp (al dan niet met een klamboe).

Enkele voordelen voor een binnentent:
- Houdt insecten buiten.
- Houdt wind, stuifzand en (bij een buitentent met hoge rand en een binnentent met tentluier) opspattende regen buiten. (Ook in de zomer kan het regenen en hard waaien.)
- Zorgt voor extra isolatie. (Meestal niet noodzakelijk in de zomer, maar hangt ook van andere factoren af.)
- Van sommige tenten kan je niet alleen de buitentent opzetten.
- Je hebt niet noodzakelijk een (extra) grondzeiltje nodig. Je matje rechtstreeks op de grond leggen is zelden een goed idee. (Het gewicht dat bespaard wordt zonder binnentent is dus meestal beperkt.)
- Beschermt de buitentent tegen aanraking. Bij regen kan aanraken van de buitentent tot lekken leiden.

Dus de vraag is niet eenduidig te beantwoorden en hangt af van welke garantie je hebt op goed weer, waar je gaat kamperen, welk comfort je verwacht, ...

Renaat
Ik zou absoluut een binnentent meenemen. Redenen:

- je kan knutjes en muggen buiten de deur houden
- omdat ik doorgaans de binnentent wel open heb staan als sluiten niet nodig is (ventilatie), heb ik ervaring met kleine ongenode gasten in de tent. Eenmaal een muis en een andere keer een Canadian ground squirrel. Dan is het wel even schrikken als je deze beestjes 's nachts aan je kussen treft. Dus dan toch maar de binnentent (deels) dicht.
- wat denk je van toch een onverwachte regenbui? Het gras en de ondergrond waarop je ligt wordt vochtig zo niet nat
- door wind kan er de nodige rommel en zand onder je tent waaien, de binnentent houdt dat tegen.

Groetjes,

Willem
Nodig nee, in warme landen is het zelfs koeler zonder, maar als je naar een muggenrijk gebied gaat dan is het wel ten zeerste aan te bevelen anders wordt je helemaal lek gestoken. In Frankrijk/Spanje/Italië heb ik jaren met weinig meer dan een tarp gekampeerd, geen enkel probleem.
Het kan prachtig weer zijn en toch van het ene op het andere moment gaan spoelen. Met een beetje pech heb je dan een rivier door je tent stromen en spoel je zelf met spullen en al je tent uit.
LHTJoost schreef:Het kan prachtig weer zijn en toch van het ene op het andere moment gaan spoelen. Met een beetje pech heb je dan een rivier door je tent stromen en spoel je zelf met spullen en al je tent uit.
Toegegeven, ik had wel een grondzeil met opstaande rand. :P
Nog een functie is om eventuele condens (klein tentje/koude nacht/slechte ventilatie) op te vangen van het buitendoek, zodat dit niet op je slaapzak druppelt.
grondzeil met opstaande randen dacht ik ook aan eigenlijk....maar als ik het zo lees , precies toch niet zo een goed plan.....

ik heb een voor mij nog ideale fietstent hier liggen waar ik vroeger in kampeerde, helaas weegt die 5 kg zonder zonder extra grondzeil....nu heb ik de binnentent er eens uitgehaald en kom ik op 3,5 kg wat al iets meer aanvaardbaar is , ma ja, als ik het zo hoor toch geen goed idee dus.....spijtig
Gewoon de binnentent apart in een tas doen. Dan weegt je tent nog steeds 3,5 kg :wink:
LHTJoost schreef:Gewoon de binnentent apart in een tas doen. Dan weegt je tent nog steeds 3,5 kg :wink:
:lol: :lol: :lol:
Wat mij betreft moet de vraag luiden: is de buitentent noodzakelijk?
Ik heb een Birdland Ellips die een binnentent heeft die kan staan zonder buitentent, wordt dus niet aan de buitentent opgehangen. Thuislaten van de buitentent (met een extra stok voor de luifel) bespaart ca. 1,5 kg, denk ik. Voor droge gebieden wil ik dit eens proberen, hoewel ik ook nadelen zie (minder isolatie, minder privacy). Als het toch gaat regenen kun je er een stuk plastic overheen trekken.
Jan Eleveld schreef:Als het toch gaat regenen kun je er een stuk plastic overheen trekken.
Een stuk 'plastic' genaamd buitentent?! :wink:

Renaat