Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe nemen jullie je netbookje mee op fietsreis? - Forum Wereldfietser

hoe nemen jullie je netbookje mee op fietsreis?

Hallo wereldfietsers,

De afgelopen jaren heb ik steeds mijn netbookje meegenomen op fietsreis.
Helaas heeft die de laatste reis niet geheel ongeschonden overleefd, dwz een barst in de bovenkant waardoor er rare geluids- en beeldstoringen komen.
Ik heb 'm steeds met een handdoek omwikkeld, in het dagrugzakje en bovenop de achtertassen gebonden, waarschijnlijk iets te strak, waardoor de barst in ontstaan.
Er gaat dus een nieuwe komen.
Mijn vraag is:
hoe en vooral waar in je tassen, nemen jullie je netbook/tablet mee, zodat deze niet beschadigd.
Hij past niet in de stuurtas en ik wil ook geen smart phone mee, omdat ik dat te klein vindt om mijn reisverslag te schrijven en naar huis te sturen.
Gebruik 'm verder alleen om aan het eind van de dag de foto's te kijken, wat te mailen en af en toe iets op te zoeken (en natuurlijk dit forum te lezen :) ).
Zijn er misschien ook netbookjes, die beter geschikt zijn om mee op fietsreis te nemen dan andere?
Ik had nu een Asus EEE, waar ik verder wel blij mee was.

alvast bedankt voor jullie tips
José
Ik heb mijn Macbook en eerst ook mijn netbook in een met foam beklede foedraal (sleeve), die ik in een achtertas heb. Eronder zit mijn zak met reserve kleding, aan de dragerkant een handdoek en aan de andere kant een zak waarin de kleding zit die ik 's avonds draag. De voedingadapter zit ergens anders in mijn bagage. Ik heb Vaude tassen en die hebben een harde zijkant bij de bagagedrager. Mijn fiets is een paar keer aan die kant omgevallen, de computer heeft dit goed doorstaan.
Voor solofietsers lijkt me een achtertas toch niet zo fijn. Als je dan boodschappen doet moet je ofwel die tas meenemen de winkel in, ofwel steeds schichtig je fiets in de gaten houden of de tas met inhoud nog op de plek staat waar je hem achterliet.
Of ben ik nu te achterdochtig?

Peter
Een netbook is een enigszins achterhaald concept. Ik zou een iPad mini meenemen, die past wellicht in sommige stuurtassen. Die heeft bovendien een langere batterijduur dan een gemiddeld netbook.
Desnoods een ander tablet van vergelijkbare grootte.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk met wat je er mee wilt. Maar als het beperkt blijft tot FB, een blog, internetten, e-mailen en dergelijke, dan zou ik het bij een klein tabletje houden.
In de achtertassen wordt hij tussen de kleding meegenomen of met een fleecetrui omwikkeld. Kan weinig mee gebeuren.
Wij hadden 'm in een sleeve in de achtertas zitten, tegen de achterkant (fietszijde) van de tas. Onze Ortliebs hebben daar nog een extra opberghoesje hangen met een rits - daar past ie achter. Zo raakt de laptop niet de onderkant van de tas.
Op die manier heeft onze laptop de reis zonder problemen overleefd.

We hebben de fietsen regelmatig achtergelaten met allerlei apparatuur in de tassen. Onder het motto; wie verwacht er nu een laptop in een fietstas?
Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik twijfel nu wel of het een nieuw netbookje of een tablet moet gaan worden.
Moet me eerst maar eens in de verschillen/voordelen gaan verdiepen.
Een langere accu duur is natuurlijk wel prettig, maar wij overnachten eigenlijk altijd in GH's, zodat stroom meestal geen probleem is en eens een dagje zonder is ook niet heel erg.

Bedankt, José
PeterVanRijn schreef:Voor solofietsers lijkt me een achtertas toch niet zo fijn. Als je dan boodschappen doet moet je ofwel die tas meenemen de winkel in, ofwel steeds schichtig je fiets in de gaten houden of de tas met inhoud nog op de plek staat waar je hem achterliet.
Of ben ik nu te achterdochtig?

Peter
Klein slotje gebruiken om de achtertassen vast te zetten. Bemoeilijkt diefstal weer iets.
Een iPad mini in zo'n neopreen sleeve, ik vond de gewone iPad te groot en die zou de randen van de tas raken.
Is de na de zomer verschijnende surface pro 3 misschien een idee?
Ik heb een iPad mini bij me. Past prima in een Ortlieb stuurtas.
Voor extra bescherming heb ik de SlimCover van Decoded. Anders dan een sleeve heeft deze een harde achterkant waar je de tablet in klikt, en ook de oprolbare voorkant is stevig.
Deze combinatie heeft vorig jaar een tocht van 3 maanden heel goed doorstaan.

Verder heb ik een camera-adapter van Apple bij me zodat is s'avonds de overdag gemaakt foto's van mijn fototoestel op de iPad kan back-uppen.
Om mijn blog bij te houden gebruik ik Blogger waarmee je ook offline je blog kunt voorbereiden.

-Jan
Mijn Eee pc gaat al jaren mee in een zelf gemaakte zak van dik bubbeltjes folie. Plastic tas er om heen er gewoon in mijn ligfiets bananentas onder de fiets. De twee ritsen zitten, als ik het echt nodig vind met een slotje dicht. (meestal niet) Ook als ik alleen ga, nooit een onveilig gevoel er bij. Tot nu toe al jaren goed gegaan.

Groet Erik
Bepaald niet goedkoop maar wel heel prettig is een MacBook Air. Dan heb je ook meteen BaseCamp, kan je je muziek en foto's opslaan, en zelfs nog op een regenachtige dag een filmpje kijken in de tent (bijzonder prettig, zeker als je wat langer alleen bent!). De accu houdt het iets van 12 uur uit.

Ik stop hem (samen met mijn andere valuables) in mijn linker voortas, in een traagschuim beschermhoesje. Hij staat altijd verticaal in de voortas, direct tegen het wiel aan, want de Ortlieb Frontrollers hebben aan de binnenkant een stevig plaatje zodat de tas niet kan buigen. Door de andere spulletjes zit die voortas altijd precies vol, waardoor de laptop "vast staat". Volgens mij is het belangrijkste dat de laptop aan de binnenkant van je tas zit en niet in de tas kan bewegen, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat 'ie beschadigt.
Sinds 1991 (Echt waar!) neem ik al een laptop, notebook mee op al mijn fietsreizen.
Of in een sleeve of in een stukgeknipt isolatiematje. Altijd rechtopstaand tegen de achterkant van mijn fietstas.

Stroom is nooit een groot probleem geweest. Als ik ergens ben waar geen stroom is, had ik sowieso geen behoefte om iets te gaan doen met mijn computer.
Midden in de woestijn of boven op een bergrug in de Himalaya ga je geen DVD's bekijken, filmpjes of foto's editten of een boek schrijven.
Hoi,

Ik heb een google Nexus 7 en ben hier zeer tevreden over. Ik bewaar hem in een dik gevoerd (schuimvulling?)tasje van de Hema.
gr Linda
Zo'n netbook gaat kapot door de klappen die hij te verwerken krijgt.
Een handdoek eromheen zal daar niet veel aan verhelpen.
Beter is om, indien je een geveerde voorvork hebt, hem in een afgeveerde voor/stuurtas te stoppen.
Wat ook wel wat helpt is dikke mountainbike banden, en dan niet zeer hard oppompen, zodat ze ook de grootste klappen op kunnen vangen.
Je hebt tegenwoordig ook apparatuur die "shockproof" ontworpen is, zo'n apparaat is dan ontworpen om een val van bijvoorbeeld 1,2 meter hoog op een dikke triplexplaat te overleven. Zo'n apparaat is echter meteen een stuk duurder en waarschijnlijk ook zwaarder.
Als laatste redmiddel is er dan inderdaad nog het omwikkelen met iets zachts als een handdoek.

Als je een gewoon (niet Shockproof) apparaat meeneemt moet je maar afwachten of er zwakheden in het apparaat zitten, tijdens het ontwerp is daar dan niet speciaal naar gezocht om ze te verbeteren.

Bij een gewoon apparaat kun je wellicht op ervaringen van anderen (reviews) afgaan. Het probleem is dan weer dat de omloopsnelheid van electronica vrij hoog is: tegen de tijd dat er relevante reviews verschijnen is het apparaat vaak al niet meer verkrijgbaar.

De Apple spulletjes waar mensen hier naar verwijzen is in ieder geval een stuk duurder dan vergelijkbare electronica, maar zeker niet robuuster.
Ik heb mijn nieuwe tablet speciaal uitgezocht met het oog op de fietsreis, en wilde hem daarbij mee kunnen nemen in mijn ortlieb stuurtas. kwam uit op een Nexus 7 die daar perfect in past. Een degelijke hoes (met harde achterkant) beschermt hem tegen beschadigingen en buigkrachten.

Nadeel blijft wel dat het halve scherm wegvalt door het virtuele toetsenbord, dus bij een nieuwe reis neem ik ws. een keyboard-oplossing mee.

Een netbook zou ik ik 'm in een neopropeenhoesje doen. Indien ik 'm achterop zou vastbinden, dan een stuk hard plastic bij stoppen, bv gezaagd van de bodem van zo'n goedkoop plastic brievenbakje.
Ja dat virtuele keyboard vind ik maar niks, dus ik heb een Nexus 7 met toetsenbordje mee. Als ik niet afwissel met een normaal formaat toetsenbord, dan went het typen redelijk snel. 500 gram, heeft iets van 170 euro gekost, dus hij is ook nog een keer te vervangen.
Afbeelding
Vervolgens gaat ie in een envelop met bubbeltjesfolie in een achtertas, meestal tegen de bagagedrager aan, maar ik let er niet echt op. Het is een behoorlijk stevig pakketje zo.
Afbeelding
Veel ideeën en tips!
ik ga me er eens verder in verdiepen.
Bedankt allemaal
José
Heehoi,

Tablets zijn achterhaald, omdat mensen toch altijd ook een telefoon mee willen nemen. Een 'phablet' is daarom handiger. Dat is een klein tablet waarmee je kan bellen. Ik heb de Sony Xperia Ultra; 6,4". Dat is groot genoeg om foto's goed te kunnen bekijken en te internetten. De foto's zet ik over door in mijn camera een micro-SD in adapter te gebruiken. Deze past ook in de Sony. En hij is nog waterdicht ook.

Groetjes,

Walter
Wij hebben een macbook bij ons in een neopreen hoes van de action, omwikkeld met bubbeltjesplastic en in een plastic tas. We hebben hem in de achtertas samen met onze camera spullen. Gaat al 12 maanden goed.