Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wollen fietsbroeken - Forum Wereldfietser

wollen fietsbroeken

Ik ben op mijn afgelopen tocht erg tevreden geweest over mijn wollen T shirt van RAB en over de vrij dikke wollen sokken van Falke. De wol was koeler als het warm was en warmer als het koud was, en stonk niet. Daarom vroeg ik mij af of er ook al weer net als vroeger wollen fietsbroeken zijn. Ook daarbij zou wol voordelen kunnen hebben boven nylon, dacht ik. Vroeger vond ik het een fijn materiaal voor fietsbroeken, maar het is zo lang geleden dat ik het niet heel goed meer weet.
Wim
Hoi Wim,

Ik weet dat "Icebreaker" merino-wollen fietsbroeken heeft met de eigenschappen die je beschijft (warm/koel). Ik heb er geen ervaring mee.

Groet Lancelotte
http://shop.ibex.com/Apparel/Mens-Ride

De kans dat de schapen die voor de wol zorgen niet zo'n fijn leven hebben gehad is overigens behoorlijk groot.

Renaat
Denk ook aan de veel grotere kans op bacteriële infecties met die zeemleer en zo'n wollen broek (ik betwijfel of ze nog bestaan, maar heb er wel ervaring mee) moet drogen....Wel een uur of 10 kan ik me herinneren. En bij 14 graden wel een heel etmaal.
Ice-breaker heeft ze inderdaad. Volgens de verkoper zelf duur, kwetsbaar (als je van wol zo'n dun garen spint moet je van het eindprodukt niet te veel verwachten) en een dikke zeem.

Het idee is dus leuk nu alleen de uitvoering nog.
Ik heb in het verleden een wollen broek gehad (Italiaans merk - weet niet meer welk) en vond die mn in de winter erg fijn. Ik moest me alleen mentaal wapenen tegen de jeuk want daar heb ik met wol altijd last van.

Merino heeft inderdaad wollen broeken maar die zijn heel erg duur.
In koude winterlanden is het dragen van merino/wollen fiets/onderkleding heel normaal, zelf draag ik het ook altijd (zonder zeem): geen jeuk, geen geurtjes, geen vocht, niet duur als je weet waar je het koopt, lekker warm .. ideaal!

Hier ff snel uit het zweedse fietsforum geplukt (met zeem):

http://www.vintagevelos.com/en/19-wool-cycling-shorts

http://www.kucharikclothing.com/wool-sh ... 0d11c62aca

http://www.boure.com/8150.html
Ik kwam deze tegen, misschien is dat wat? Ziet er wel lekker warm uit, maar niet al te aerodynamisch :wink:
http://www.ikzegniets.nl/wp-content/upl ... broek1.jpg
Dirk
Yopie, welke wollen broeken draag je dan zonder zeem? Ik ben zelf ook fan van wollen kledij (afgelopen week ook heerlijk mee rondgefietst in Engeland) maar qua broeken is het aanbod toch vrij beperkt, vooral zonder zeem.
Icebreaker had ze inderdaad maar is ermee gestopt. Helaas net zoals hun andere fietskleding.

Ik heb de broek toentertijd getest. De padding was echt erin gezet voor een racefietser; oftewel voor iemand die heel diep zit.
Ik zit ietsje meer rechtop en zat daarom op de rand van de padding. Bovendien heb je als je iets meer rechtop zit ook een brede padding nodig (net zoals het zadel).
Ben ook benieuwd of ze er nog zijn. Ik heb er nog 2 hele oude liggen die ik in de winter gebruik maar zou graag een nieuwe hebben
Dat zijn ze ook al eerder genoemde broeken van Woolistic. Bicycle Quarterly was er positief over. Woolistic is een Zwitsers bedrijf, maar de enige leveranciers lijken in de VS te zitten. Resteert de vraag waar ze in Europa te koop zijn. Ik denk dat ik naar Woolistic moet schrijven.
Wim
Lasse schreef:Yopie, welke wollen broeken draag je dan zonder zeem? Ik ben zelf ook fan van wollen kledij (afgelopen week ook heerlijk mee rondgefietst in Engeland) maar qua broeken is het aanbod toch vrij beperkt, vooral zonder zeem.
Sorry, ik lees nu pas je vraag.
Ben blijkbaar weer wat onduidelijk geweest want ik draag zelf alleen maar wollen onderkleding: sokken, lange onderbroeken, onderhemden, dunne onderhandschoenen, mutsen .. Wil deze winter ook de korte merino onderbroek proberen want katoen houdt toch vocht vast, lastig bij sporten/transpireren als het erg vriest.
En wol is ideaal bij winterkamperen: minder luchtjes, warmer en droger dus je kunt toe aan minder kleding/bagage.

Ik heb vooral merino onderkleding van Woolpower, Bergans, Helly Hansen en wat goedkope onbekende merken. Icebreaker vind ik zelf minder goed bij extreme kou (bij pauzes krijg je het sneller koud bij bv knieen, kont etc).
Koop zelf vrij vaak bij Outnorth.se. Hier de link (535 wollen kledingstukken), tis alleen wel in het zweeds ..

Ook Ylle.net verkoopt verschillende merken, hier een paar trainings/broeken/shorts etc. Ja, ook in het zweeds, ik heb alleen maar zweedse onlineshops, sorry.

Een beetje googlen op de woorden 'ull byxor' (wol broeken) levert zweedse/noorse sites op, maar ik zal vanavond op de zweedse (fiets)fora proberen nog wat links te zoeken.
Als je bij Outnorth op het zweedse vlaagetje (boven in) klikt kun je ook een andere taal kiezen. De andere is inderdaad alleen zweeds.
Ik volg dit allemaal met veel belangstelling, en ben erg dankbaar voor de informatie. Zodra ik even tijd heb ga ik er zelf ook eens achteraan.
Wim
Houdt ons vooral op de hoogte als Woolistic of andere antwoorden op uw schrijven, Wim. Zou handig kunnen zijn... :)

Wat ik me trouwens afvraag bij wollen broeken op de fiets: hoe zit dat met duurzaamheid tov bv nylon over een merino boxer? Rapha die anders wel bekend zijn voor hun merino verkoopt bv nylon shorts om over hun merino ondergoed te dragen uit ervaring blijkt dat katoen etc toch snel slijten ter hoogte van het kruis op een fietszadel...