Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cumulus slaapzak? - Forum Wereldfietser

Cumulus slaapzak?

Ik ben nog steeds op zoek naar een betaalbare, warme, niet te zware slaapzak voor de fietstocht volgend voorjaar naar S de C. Als ik de zoekfunctie gebruik zie ik dat er vorig jaar een aantal mensen samen een bestelling hebben geplaatst bij Cumulus. (Geldt ook voor het forum van de Hiking-site)Weet niet of dit echt kostenbesparend is en ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Ik lig graag iets ruimer in de slaapzak, hoe valt het reguliere model? En zijn er meer mensen die willen bestellen?
Benieuwd naar jullie reacties. Ook als er betaalbare en goede alternatieven zijn natuurlijk, ik weet dat Alpkit ook hele mooie zakken maakt maar die zijn blijkbaar steeds niet leverbaar, en zo'n gedoe met ponden en euro's. Of valt dat ook mee?
Anja
Cumulus zijn mooie slaapzakken, en denk wel het beste wat je voor die prijs kunt krijgen. Ik heb vorig jaar meegedaan met een inkoopactie op Hiking-site. Dat leverde 15% korting op en de 14 euro verzendkosten betaalden we met 18! personen. Scheelt behoorlijk dus(de levertijd was wel een week of 8 voor deze order, daar zit hem het voordeel voor Cumulus dan weer in natuurlijk) .
Ik denk echter dat je bij Cumulus niet aan het juiste adres bent voor een ruime slaapzak(weet ook niet welke je bedoeld met het reguliere model)de slaapzakken zijn aan de smalle kant.
Ook ik heb (begin dit jaar) meegedaan met de inkoopactie. Bij die ronde was de korting iets lager (volgens mij 10%) omdat nogal wat mensen geen standaard-zak bestelden, maar aanpassingen aan lengte, kleur en/of vulling wilden. Als je graag iets ruimer in de slaapzak ligt, dan is het dekenmodel van cumulus te overwegen in plaats van de mummy-modellen. Wel wordt de zak dan wat zwaarder, en is het niet meer ècht lichtgewicht.

Mijn lite-line 400 beviel prima bij de Berlijn-tocht in het voorjaar. De pakmaat en het gewicht was een grote verbetering in vergelijking met wat ik eerst had. Het is overigens geen zomer-zak; daarvoor is deze te warm.
kwootje schreef:Mijn lite-line 400 beviel prima bij de Berlijn-tocht in het voorjaar. [...] Het is overigens geen zomer-zak; daarvoor is deze te warm.
Ik heb het vrij snel warm. Als ik een -20°C slaapzak (800gr. dons van 900 cuin vulkracht) in de jungle over me heen kan draperen en een prima nachtrust kan hebben, moet dat in een West-Europese zomernacht met slechts 400 gram dons zeker gaan lukken.

Dat terzijde, zijn deze inkoopacties pas op touw gezet nadat anderen voorzichtig hebben geconstateerd dat de prijs-kwaliteitsverhouding van de donzen slaapzakken van Cumulus wel erg gunstig is. Houdt er rekening mee dat aan donzen slaapzakken ook nadelen zitten.

Verder zijn er nog vele andere merken natuurlijk, alleen zit je vaak met de levertijd en met evt. aanpassingen indien gewenst. Of met de prijs, als je bij PHD in Engeland gaat shoppen.
Ik heb slaapzakken van zowel het Duitse Yeti als het Poolse Yeti.

Duitse Yeti:
Deze zou bijv erg geschikt kunnen zijn voor S de C:
http://www.bergfreunde.de/yeti-vib-250- ... chlafsack/
Goede kwaliteit dons, waterafstotende tijk (erg prettig als je per ongeluk tegen de natte buitentent aanligt) en slechts 600 gram. Niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Soms interessante aanbiedingen via Ebay of Amazon.

Poolse Yeti:
En de Poolse concurrent van Yeti, ook Yeti genaamd 8) heeft eveneens prima zakken (heb ik eerder besteld en dat ging echt prima). Een stuk gunstiger in prijs. Bij hen is volgens mij alles mogelijk ook al staat het niet op de website; gewoon even mailen.
http://www.yeti.com.pl/en
Hoi,
Ik ben net als Anja, ook op zoek naar een fijne slaapzak, geen mummi-model, want ik wil wat ruimte voor mijn benen en voeten en helaas is de link naar de Yeti-slaapzak, vorige reactie, toch een mummi. Zijn er ook leuke rechthoekige modellen?
Groet, Petra.
...en groen zeker?!
Ik ben erg tevreden van mijn Cumulus Liteline 200 maar ook van mijn (veel zwaardere en warmere) Alpkit Skyehigh 800. Absoluut geen gedoe bij Alpkit, goede klantenservice en betaling met kredietkaart gaat even makkelijk als met euro's hoor. De extra lange Alpkit die ik kocht is natuurlijk iets ruimer dan de reguliere Cumulus maar ook die laatste is ruim genoeg voor mijn (slanke) 1,9m, maar dan wel maar net lang genoeg.
Cumulus gebruikt wel betere dons voor zover ik weet. Beide aanraders voor een beperkt budget, Cumulus is nog iets scherper geprijsd dan Alpkit denk ik.
Binnen de verschillende soorten mummies zit nog wel verschil in breedte, de Exped comfort is behoorlijk ruim, daar kan mijn minder slanke lijf :wink: zich goed in bewegen. Bij Zwerfkei in diverse zakken gelegen en bij Bever de Sierra Design met een soort inleg dekentje geprobeerd. Die laatste was geweldig maar weer veel te zwaar en te groot om mee te nemen met alleen 2 achtertassen. Dus toch maar wachten tot Exped ze in de opruiming doet of bij Cumulus en wat bredere bestellen?
Hoi Anja,

Wij hebben bij deze fabriek twee slaapzakken (lite line 400) gekocht, aangezien Hilda wat sneller last heeft van koude is die van haar extra gevuld en ik heb die van mij 15 cm langer laten maken. Kortom alles is mogelijk en wij hebben dit en de levering ervaren als prima service. Qua kosten, dons kost wel een beetje maar invergelijking met andere merken waar je individuele aanpassingen kan doen zijn ze erg goedkoop.

Voor het inpakken in je tas zijn ze geweldig, klein volume en ruim onder een kilo!

Kortweg een goede keuze.

Succes
@ henk,
Bedankt voor de info, ik was inmiddels ook al zover dat deze nog op het to do lijstje staat van aanschaffen. Zag dat ik hem ook bij Verreweg in Belgie kan bestellen. Voelt voor mij net iets veiliger, maar dat zal wel schijn veiligheid zijn. Is heb nog nooit iemand negatief commentaar zien geven.
Verder ben ik sinds vrijdag de bezitter van een Vango Blade 200. Ook voor een voordelig prijsje aangeschaft en gisteren even in de tuin opgezet. Fluitje van een cent en hij oogt ruim genoeg. Weegt helaas wel 2 kg maar ik moest concessies doen. Of een lichte voor meer geld of wat zwaarder en dan voor een zacht prijsje. Waterkolom is prima dus daar maak ik me geen zorgen over. Als hij echt in gebruik is genomen zal ik een review schrijven. Kan ik bij dit forum nog niet vinden.
En vanmorgen een Mayfly van Alite bij de Futurumshop gekocht. De uitrusting is bijna compleet.
Nu nog wachten tot april voor ik echt op stap mag.
Groet Anja
ik zelf heb in het voorjaar wat besteld bij cumulus zelf in polen
en dat ging gewoon goed ,geen problemen of zo
een vriend van mij heeft ook een slaapzak gekocht en laten verlengen bij hun
en dat ging ook goed
dus onze ervaring met cumulus zelf is dus gewoon goed zonder problemen
ik zie dan ook geen obstakels , zeker als je aanpassingen aan je slaapzak wil
want dan is het lijntje het kortst met direct zaken doen met hun
Ik kocht bij Cumulus een verlengde Xtralight 200 met rits. Levertijd ongeveer 5-6 weken toen (voorjaar). Emails worden snel beantwoord, 'service' voor zover ik dat kan beoordelen is dus goed. Men adviseert ook goed via de mail. (ik had vragen over de lengte)
De vermelde gewichten zijn betrouwbaar gebleken.
Kwalitatief lijkt het me een prima slaapzak, al heb ik niet heel veel ervaring met andere merken. (ik bezit nog een Lowland slaapzak, ook prima trouwens)
Zoals gezegd is de prijs kwaliteit verhouding wel erg sterk, vergelijkbare West-Europese merken zijn hoger geprijsd.
De vermelde temperatuur-ratings kloppen in mijn geval ook wel, ik vond het met 2 graden Celcius buitentemp te koud worden, op een Exped UL luchtbed, met kleding aan.
Wellicht dat een beter isolerende mat het temp bereik voor mijn slaapzak nog fors naar beneden toe kan uitbreiden.
Overigens is het bijgeleverde zakje voor de slaapzak veel te klein voor normaal gebruik, ik kocht een echte compressiezak erbij.
De breedte is voor mij prima, en ik ben redelijk claustrofobisch aangelegd...
op deze Duitse site zijn er nu een paar in de aanbieding
http://www.trekking-lite-store.com/trek ... :::35.html
Ik heb afgelopen jaar de cumulus panyam 450 gekocht.
Ik vind hem fantastisch. Ik gebruikte hem van de lage landen tot in Alaska. Als hij te warm is gebruik ik hem gwn als deken.
Pakvolume en gewicht zijn mijn inziens ook zeer goed.
De prijs is goedkoop tegenover andere merken