Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
@ Emikaly: voor een goede film zijn beelden nodig uit verschillende invalshoeken en over het algemeen heb je er dus niets aan om je action cam een uur lang aan te laten staan. Ik film in scenes: per scene (locatie) probeer ik beelden te maken met zowel de vaste camera als met de gopro uit verschillende perspectieven, zodat ik in de uiteindelijke montage genoeg afwisseling kan aanbrengen. Als je op die manier te werk gaat doe je een eeuwigheid met één accu. Ik kan me niet herinneren de accu van mijn Gopro onderweg verwisseld te hebben.
ik film met meerdere cams tegelijk, dan is het nogal omslachtig om steeds cam aan en uit te zetten. selecteren doe ik later op de laptop op de storyboard.
C.H. Emikaly schreef:ik film met meerdere cams tegelijk, dan is het nogal omslachtig om steeds cam aan en uit te zetten. selecteren doe ik later op de laptop op de storyboard.
Dan heb je inderdaad heel veel stroom nodig, en - niet te vergeten- heel veel geheugenkaarten. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat. Kunnen we je werk ergens zien?
nee
Nu maak je ons wel erg nieuwsgierig hoor.

Of heeft het iets met je username te maken en is het explosief materiaal?
haha...nee niet explosief. maar het komt op een wordpress site te staan als het klaar is. :lol:
op deze manier is de kamera beschermd tegen allerlei natuurgeweld, en heeft door de batterypack toch een lange opname duur.

Afbeelding

Afbeelding

:wink:
@Chemicalie. Ik denk eigenlijk dat ik weinig aan een camera heb. Een camera op het stuur zou op mijn fiets nooit lang overleven, vooral niet bij het tillen van de fiets of stuiterend tussen grote rotsblokken door. Eigenlijk gaat alles kapot wat uitsteekt. Dus het zou alleen op de helm kunnen die ik in de winter nooit op heb (te koud) en bij moeilijk duwen/tillen in de zomer hangt ie meestal ook al aan de rugzak te bungelen. En op lange zware tochten kan ik sws niks meer meenemen, alle tassen zitten propvol, kan niks meer bij. Kan wel de Anything cages meenemen (drybags aan de voorvork) maar dat is meer geschikt voor tochten waarbij je niet hoeft te tillen of niet over smalle elandpaadjes gaat en dat doe ik bijna nooit.

Denk eigenlijk dat een camera meer geschikt is voor korte tochtjes of voor bewoonde mooi-weer gebieden waarbij je niet zoveel zooi bij je hebt. Of niet solo gaan want dan kun je bagage verdelen. Of niet gaan bikepacken maar netjes met zijtassen op bestaande wegen fietsen. Of een Alma zijn, maar dié zijn uiterst zeldzaam. :wink:
alma schreef: In totaal had ik zo'n 8,5 kg bij me [..]
Netjes! 8) Ik heb dat ook meestal maar het ziet er veel meer uit dan wat jij hebt, hoe kan dat nou?? Ben nu natuurlijk jaloers op je setup. :)
Met filmen in extreme koude heb ik geen ervaring, daar kan ik dus weinig zinnigs over zeggen, maar timelapses van het noorderlicht lijken me prachtig!
Als je ooit de kans krijgt om hier te komen: zeker doen! Het is ongelooflijk mooi, tis onwerkelijk, sprookjesachtig en overweldigend groots. Het is zoveel meer dan je ziet dat een foto nooit toereikend kan zijn, dit kun je echt alleen maar filmen.

Het is de combinatie. Van het witte sneeuwlandschap, de barre vrieskou, de enorme stilte, je hoort alleen nog maar je hart kloppen, je zwoegende ademhaling en de knerpende sneeuw. En opeens, uit het niets, is er een explosie van dansende figuren in een gekleurde hemel. Je wordt omringd door zachte kleuren groen, paars, roze, lila, ze bewegen, laten je dansen, voeren je mee .. Het is overweldigend mooi, je wilt lachen, huilen, dansen, zoenen .. alles tegelijk, maar je kunt alleen maar stil zijn en met open mond staren.



Er zijn veel mooiere filmpjes te vinden (vooral mooier door een weids landschap) maar ik heb een zwak voor de zweed Franzén. Hij werd hier verrast door het noorderlicht en vooral door zijn gevoelens. Hij probeert te vertellen wat het bij hem losbrengt maar vindt er geen woorden voor, het is iig het mooiste wat hij ooit heeft gezien, juist ómdat het zoveel losmaakt. (sorry dat het zweeds is, daar denk ik nu pas aan).
Da's mooi verwoord, Yopie. Ziet er inderdaad prachtig uit, dat noorderlicht.
Yopie schreef:
alma schreef: In totaal had ik zo'n 8,5 kg bij me [..]
Netjes! 8) Ik heb dat ook meestal maar het ziet er veel meer uit dan wat jij hebt, hoe kan dat nou?? Ben nu natuurlijk jaloers op je setup. :)
Mijn filmuitrusting is natuurlijk relatief zwaar, maar wel compact. Verder is de kleding, de slaapzak en het matje in de dryback achter mijn zadel bijna maximaal gecomprimeerd en wordt die dryback ook nog eens met banden "in" mijn zadel getrokken.
@yopie

lezen is waarschijnlijk niet je sterkst punt, maar er staat toch echt een y.

een actioncam op je stuur of helm is daarnaast al zoooo 2015. er zijn nog legio mogelijkheden om een cam te bevestigen. kijk bv bij martin e doornik.

Een beetje actioncam is trouwens echt wel bestand tegen ontmoetingen met rotsblokken of andere objecten. een gekraste behuizing is nog geen kapotte behuizing.

wat betreft energievoorziening, er zijn op de fiets voldoende mogelijkheden om het drie tot vier weken uit te houden zonder op te laden. (niet continu filmen natuurlijk)

dus om nou te zeggen dat het voor alleen korte tripjes in de bewoonde wereld geschikt is....nou nee. :|
C.H. Emikaly schreef:@yopie

lezen is waarschijnlijk niet je sterkst punt, maar er staat toch echt een y.
Waar is dat nou voor nodig? *zal wel aan mij liggen hoor*

@ yopie: mooie video inderdaad!
C.H. Emikaly schreef:@yopie

lezen is waarschijnlijk niet je sterkst punt, maar er staat toch echt een y.
Okee, jij je zin Nobbie, als je zo graag schuil gaat achter C.H.Emikaly ..
Max2015 schreef: @ yopie: mooie video inderdaad!
Ah fijn! tenminste één iemand die ik blij heb gemaakt vandaag. :)
alma schreef:Mijn filmuitrusting is natuurlijk relatief zwaar, maar wel compact. Verder is de kleding, de slaapzak en het matje in de dryback achter mijn zadel bijna maximaal gecomprimeerd en wordt die dryback ook nog eens met banden "in" mijn zadel getrokken.
Denk dat je idd compactere spullen heb. Samen zijn m'n tentje, slaapzak en matje ook net onder de 2kg maar de slaapzak heeft bv -27°C als limit temperatuur, dus is wrs dikker. En kookspullen en brandstof kun je ook niet handig opvouwen en dat heb jij geloof ik niet bij je toch?
Denk dat ik ook meer gereedschap heb, iig al een vette binnenband die meer dan een halve kilo weegt (erg he). En visspullen, reddingsdeken, kompas, twee messen waarvan er eentje behoorlijk groot is (om houtjes mee te splijten), dat is ook niet echt compact. En ik zit altijd met veel voedsel want er zijn zo weinig winkels.

Maar dat doet niet af dat ik toch jaloers ben op je setup! :wink: Mss wordt het ook wel tijd om dit jaar ergens anders heen te gaan dan dat hoge noorden. Waar het makkelijk fietsen is, altijd warme zon, terrasjes, ijsjes, biertjes .. lijkt me wel wat ja. 8)
Yopie schreef:Hij werd hier verrast door het noorderlicht en vooral door zijn gevoelens. Hij probeert te vertellen wat het bij hem losbrengt maar vindt er geen woorden voor, het is iig het mooiste wat hij ooit heeft gezien, juist ómdat het zoveel losmaakt. (sorry dat het zweeds is, daar denk ik nu pas aan).
Mooi filmpje. Dat vind ik persoonlijk het mooiste aan de natuur, wanneer je ernaar kijkt en zodanig door gegrepen wordt dat het zoveel losmaakt.
Waar het makkelijk fietsen is, altijd warme zon, terrasjes, ijsjes, biertjes .. lijkt me wel wat ja. 8)
Haha, ik ben nu in de buurt vd Galibier, terrasjesland dus. Al 4 dagen is het zo'n 30 graden.. Ben aardig gaar 8) na gisteravond nog even de Telegraphe op na 85 km al gehad te hebben. Als het zo blijft dan wordt het plannen bijstellen, of heel vroeg weg, of de kampeeruitrusting de berg af kieperen, of... weet nog niet :D. Nu eerst een rustdag in de schaduw! Heerlijk. Nee geen bier nu, wel yop. :lol:
Geniet ervan Yvon, heerlijk! En pics willen we zien! van kokende fietsen en smeltende ijsjes. 8)

yop?? kun je dat ook drinken? Als ze mij Yop noemen zijn ze meestal geïrriteerd en moet ik erg oppassen wat ik zeg dus lijkt me geen lekker drankje haha
Bij de start van de Tour Divide '16 race, vandaag 20 dagen geleden, heeft Bikepackers Magazine van 54 deelnemers fiets en bepakking gefotografeerd en beschreven, zie http://bikepackersmagazine.com/2016-tour-divide-rigs/ . Je kunt er misschien bruikbare ideeën uit opdoen en verder is het vooral eye candy.

Ik heb geturfd hoe het met deze deelnemers verlopen is: 3 zijn nu gefinished, 30 zijn nog onderweg, 1 moet nog starten en er zijn 20 uitvallers.

Ook interessant : een interview met de winnaar van dit jaar, Mike Hall.
math schreef:Bij de start van de Tour Divide '16 race, vandaag 20 dagen geleden, heeft Bikepackers Magazine van 54 deelnemers fiets en bepakking gefotografeerd en beschreven, zie http://bikepackersmagazine.com/2016-tour-divide-rigs/ . Je kunt er misschien bruikbare ideeën uit opdoen en verder is het vooral eye candy.
Ik volg ze ook, blijft leuk! 8)

Keek net snel op het lijstje en zag een stuk of 3 Apidura, BigDude en Alpkit maar de rest was geloof ik allemaal Revelate, dat is en blijft toch de favoriet.

En veel Salsa's (stuk of 20?) maar wel weinig 29'ers, mss 15 van de 54? Had eigenlijk verwacht dat dat aantal meer zou zijn. Opvallend vond ik de stuk of 10 carbon frames en ook een paar titanium. En allemaal schijfremmen natuurlijk, heb alleen niet opgelet of ze hydraulisch of mechanisch zijn. Wel intressant, ook leuk dat de fietscultuur daar zo anders is dan bv de Nederlandse.

Oja en drie 60plussers, geloof dat de oudste 69 is en op een singelspeed! Groot respect hoor. 8)
Mij totaal onbekend was de Lauf voorvork. Twee van deze groep gebruiken hem: Rob Colliver en Josh Kato (winnaar van vorig jaar; laatste in deze presentatie). Kennelijk is deze heel lichte vork met een veerweg van maar 6 cm erg geschikt voor dit werk. Kost wel wat centen.
@Yopie; volgens mij zijn de meeste toch 29ers.
cervus schreef:@Yopie; volgens mij zijn de meeste toch 29ers.
Ja ik las het te snel, of met mijn neus, kan natuurlijk ook. Zo weinig 29'ers leek me ook een beetje vreemd. Heb jij mss geturfd want dan hoef ik het niet te doen :D , ben nl nieuwsgierig: wat is nou de meest geschikte fiets voor zo'n mega bikepack-race? Zou ook best een keer mee willen doen, maar maak op mijn dikke fatbike vast geen kans (om nog maar te zwijgen over mijn eigen kunnen). :lol:
math schreef:Mij totaal onbekend was de Lauf voorvork. Twee van deze groep gebruiken hem: Rob Colliver en Josh Kato (winnaar van vorig jaar; laatste in deze presentatie). Kennelijk is deze heel lichte vork met een veerweg van maar 6 cm erg geschikt voor dit werk. Kost wel wat centen.
Afbeelding

Mooi hoor die fietsontwikkelingen; een superlichte onderhoudsvrije voorvork met bladveren ..
En 1000 euro valt best mee want zie nu dat er nog duurdere zijn, maar dan krijg je ook meer want die wegen tegen de 3kg. :wink:

Ik heb ook nog niet gekeken hoeveel er vering hebben, maar vraag me wel af of dat echt nodig is. Tis een superheftige race (wekenlang een gemiddelde van 300km offroad per dag) maar geloof dat de route maar weinig echt ruige grond heeft. Vering geeft dan toch alleen maar meer gewicht wat je juist op dit soort bikepack-races niet wilt. Of zie ik dit verkeerd?
Bijna iedereen heeft trouwens een ligstuur/aero-bars, dat extra gewicht heeft men er blijkbaar toch voor over.

Ik las net een interview met de vrouwelijke winnaar van vorig jaar, Lael Wilcox, ze verbrak toen ook het record voor de vrouwen. Ben zelf altijd nieuwsgierig hoe men op dit soort zware bikepack-races met eten omgaat. Knap hoor, 4418 offroad km's in 17 dagen en dan maar één 'maaltijd' waarbij ze niet naast haar fiets stond.

"What was your daily food intake like?

I didn’t want to stop and wait for prepared food, so I mostly resupplied at gas stations. I’d load up on anything they had in the hot case– chicken strips, fried burritos, egg rolls, or anything else I could find. I found that fritos and cheese tasted almost like nachos, so I ate a lot of that. I probably ate about a hundred Clif bars. Whenever I stopped, I filled my bottles with juice or coconut water, kombucha and probiotic drinks if available. I packed nuts for long stretches as emergency food. I didn’t eat any candy, but by the end of the race, I was drinking a lot of soda.

The only meal I sat down to eat were the two slices of pie in Pie Town. Everything else, I’d take to go and eat on the bike. I’d dump chips or burritos directly into my Revelate Gas Tank and eat out of that. If I got off the bike to pee or change layers, I’d fill the Gas Tank with food and get back on the bike. In this way, I acted as my own aid station. I aimed to maximize my time on the bike. I figured any time I didn’t waste, could be spent riding or sleeping."