Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
En morgen begint de French Devide. Non stop van noord naar zuid Frankrijk op de mtb...ruim 2000km. Eerdere winnaar deed het in iets meer dan 8 dagen. Fietsvriendje hoopt er 10a11 dagen over te doen... :shock:
http://trackleaders.com/frenchdivide18f.php
Shane schreef:
vr 03 aug, 2018 10:30
@Groverr

Het is zeker mogelijk gewoon met fietstassen en voor 95% (km) zal het prima gaan. Er zijn een paar stukken dat je 20-30 minuten omhoog zal moeten duwen op een smal pad, dan zitten je achtertassen tegen je benen aan wat niet leuk zal zijn maar is te overzien. De stukje rondom Berlin zal ook niet leuk zijn met al de gevallen bomen, maar ook dat is maar een paar uur afzien. Als het lukt om je fiets met baggage in één keer over obstakels te tillen zal dat je wat tijd schelen. Maar niet iedereen reist zo licht of is zo sterk

Verder is het niet super technische dus met geduld en niet te veel baggage (en idd je tassen goed vast zetten) lijkt het me prima te doen. De eerste week waren er zeker een paar met achtertassen en dunne bandje die net zo snel waren als ik. Die heb ik daarna niet meer gezien dus geen idee hoe het verder is afgelopen.

Uitfietsen zit meer in je benen en hoofd dan je spullen vind ik. (maar uiteraard heeft je spullen ook invloed op hoe hard je benen en hoofd moeten werken... 8) )

Thanks.

Een Italiaanse man heeft een dagelijks verslag op YouTube gezet. Dat komt overeen. Lijkt mij erg leuk om eens te gaan fietsen met een bivvy en 2 kleine tasjes aan de drager. Die shelters zijn perfect.
Mooie impressie op YT: https://www.youtube.com/watch?v=CXh_QqzLDbI

Heeft er "ondanks het filmen" 11d 12h 16m over gedaan ;)
Fedor schreef:
Mooi opgelost met dat flosdraad (met naald en tang gedaan?). Waarom niet de band vervangen bij de fietsenmaker die je pedalen deed?
1. De fietsenmaker was al bezig met sluiten, dus ik was al lang blij de ik de trappers kon doen. 2. Dat tubeless gedoe is niet elke fietsenmaker goed in. 3. Omdat ik nu een knappe reparatie kan doen om door de winter te komen, ik vind het nogal duur banden om ze na 800km weg te gooien 8)

Die Youtube film geeft een goede indruk van de route idd.
gios schreef:
vr 03 aug, 2018 23:22
En morgen begint de French Devide. Non stop van noord naar zuid Frankrijk op de mtb...ruim 2000km. Eerdere winnaar deed het in iets meer dan 8 dagen. Fietsvriendje hoopt er 10a11 dagen over te doen... :shock:
http://trackleaders.com/frenchdivide18f.php
Ben benieuwd hoe lang Lael Wilcox er over gaat doen.
Zie ik nou dat de leider in het klassement, Philippe Boimare, 57 jaar oud is? Dat geeft hoop. Dan kan ik dus nog wel wat jaartjes trainen om op mijn top te zijn 8)
Heb in september 2017 een Ortlieb Seatpack L aangeschaft bij Zwerfkei Woerden. Afgelopen jaar 2 keer gebruikt, scheur aan onderkant, daar waar de Pack altijd een beetje doorbuigt. Hebben meer gebruikers deze ervaring? Wat is de ervaring met de service van Zwerfkei? Wilden Seatpack niet inruilen voor een nieuwe ondanks 5 jaar garantie van Ortlieb, want Ortlieb moet voorval eerst beoordelen. Is opgestuurd, hoor al drie weken niets van Zwerfkei. Meerwaarde t.o.v. internetaankoop is er op deze manier niet.
Hoewel het niet zo hoort, zou ik gewoon rechtstreeks contact met Ortlieb opnemen en vooral klagen over hun dealer Zwerfkei.
Bikepacking van een éénwieler.
https://youtu.be/AD6JRZzt-vk
Tammel schreef:
do 23 aug, 2018 12:49
Heb in september 2017 een Ortlieb Seatpack L aangeschaft bij Zwerfkei Woerden. Afgelopen jaar 2 keer gebruikt, scheur aan onderkant, daar waar de Pack altijd een beetje doorbuigt. Hebben meer gebruikers deze ervaring? Wat is de ervaring met de service van Zwerfkei? Wilden Seatpack niet inruilen voor een nieuwe ondanks 5 jaar garantie van Ortlieb, want Ortlieb moet voorval eerst beoordelen. Is opgestuurd, hoor al drie weken niets van Zwerfkei. Meerwaarde t.o.v. internetaankoop is er op deze manier niet.
Als je nog niets hebt gehoord is dat misschien omdat Ortlieb nog niet heeft gereageerd? Kan soms lang duren.
Tammel schreef:
do 23 aug, 2018 12:49
Heb in september 2017 een Ortlieb Seatpack L aangeschaft bij Zwerfkei Woerden. Afgelopen jaar 2 keer gebruikt, scheur aan onderkant, daar waar de Pack altijd een beetje doorbuigt. Hebben meer gebruikers deze ervaring? Wat is de ervaring met de service van Zwerfkei? Wilden Seatpack niet inruilen voor een nieuwe ondanks 5 jaar garantie van Ortlieb, want Ortlieb moet voorval eerst beoordelen. Is opgestuurd, hoor al drie weken niets van Zwerfkei. Meerwaarde t.o.v. internetaankoop is er op deze manier niet.
Ik had precies het zelfde na 1e week bikepacken; na paar boze mails geld terug gehad (maar dit was 1/2 maanden na aankoop).
Wat mij stoort is dat de zwaaropgetuigde servicebalie van Zwerfkei, waarvoor je betaalt met een hogere prijs, in feite niets voorstelt: ze schuiven hun verantwoordelijkheid gewoon door naar de fabrikant. Een winkelier met hart voor zijn klanten, stelt de vaste klant schadeloos en verhaalt dit vervolgens op de fabrikant (Ortlieb), zeker bij schade die gemakkelijk te beoordelen is. Klein risico.
Even voor de ervaren bikepackers onder ons, het volgende.
Ik ben aan het kijken of ik zonder rekje al mijn uitrusting meekrijg.
Ik heb geen plek op mijn voorvork.

Op de foto's een idee:
vooraan
rol: matje en slaapzak
oranje foedraal: tent
accessoire-tasje: tools, windjack

Cockpit tasje
eten/muslireepjes e.d.

Half frame bag:
tentstokken
toiletspullen en klein kampeergrut
biba en pomp

Manythings cage
Kookset

Zadeltas
EHBO
koffiepotje
fietskleding
(verder nog leeg/ruimte)

Oranje foedraal achter
casual kleding


De meeste spullen zitten al netjes opgeborgen. Ik zoek voldoende plek voor boodschappen onderweg.
Zie ik iets over het hoofd?
Zijn en andere efficiëntere manieren om bikepacking-style in te pakken? Iemand tips?

Bijlagen

Bij zoveel bagage en zonder singletracks (want daar is deze fiets minder geschikt voor) zou ik gewoon een rekje gebruiken. Je dagelijkse boodschappen kunnen eventueel in een rugzakje.
Zó veel bagage is het nou ook weer niet. Met deze uitrusting kan ik 2 weken op fietsvakantie.
Geen singletracks, wél een onverhard stukje onderweg.
Bidon uit het frame halen en naar een tas in de gehele framedriehoek gaan wellicht?

Krijgt die bidon onder je frame het niet lastig met de veerweg van je voorvork trouwens, of lijkt dat op de foto maar zo?
Die Lauf heeft maar 30mm! Dus dat past. :wink:
Aan een fullframe tas heb ik al zitten denken, maar waar laat ik dan mijn bidonnen?
Ik wil namelijk niet nóg meer aan mn stuur hangen. 2,5 kg is voor mij wel de max.
jwkeij schreef:
di 13 nov, 2018 13:26
Aan een fullframe tas heb ik al zitten denken, maar waar laat ik dan mijn bidonnen?
Camelbak?

Of misschien dat een dubbele bidonhouder achter de zadelpen die men in de triathlon wereld gebruikt te combineren is met je zadeltas, of anders zoiets iets aanpassen dat dat wel past?

Op mijn Pugsley kan ik ze bij de montagemogelijkheid op de achtervork kwijt, maar daar heb ik tijdens het rijden net zo weinig aan als die bidon onder het frame... Ben benieuwd hoe je het oplost!
Jurr schreef:
di 13 nov, 2018 14:06
jwkeij schreef:
di 13 nov, 2018 13:26
Aan een fullframe tas heb ik al zitten denken, maar waar laat ik dan mijn bidonnen?
Camelbak?
Camelbak kan prima in de framebag (als je hem niet op de rug wil hebben). Misschien klittenband aan de slang zodat je die "weg kan hangen".
Ik heb ook gebruik gemaakt van een camelbak en vond het een erg prettige oplossing; mits je niet een te grote variant koopt; drinken gaat veel makkelijker en je kunt er alle waardevolle spullen in stoppen zodat je die altijd bij je hebt; in combinatie met een full-frame tas zou je dan wel een heel eind moeten komen. Er bestaan ook nog langwerpige tassen voor aan je voorvork maar dan moet je wel oogjes hebben (zie: salsa anything)