Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 49 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Echt wel. Dank! En singlespeed bikepacker, net als ik :-) dus een groot voorbeeld als ik twijfel of het wel gaat lukken met een bepaalde route
Ik ga morgen mn vakantie naar Chili boeken. Zoals ik een keer eerder heb gepost vond ik achtertassen qua rijcomfort dramatisch rijden offroad. Ik ga denk best veel onverhard rijden daar,dus ga over van achtertassen naar een bikepacking setup.

Ik heb inmiddels aardig wat over tassen gelezen. Ik twijfel nu nog over mn stuurtas en frametas.

Mijn vragen:

Hebben jullie een sterke voorkeur voor een bepaalde stuurtas?Ik twijfel tussen Ortlieb,Apidura en Topeak. Maar sta opzich overal voor open. Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik een full frametas neem of een halve (oa ivm mn 2 bidons die aan mn frame zitten) Tips hierover zijn ook welkom.

En tenslotte ben ik eerlijk gezegd ook vrij sceptisch over het rijcomfort offroad net bikepacking setup. Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien en biivoorbeeld mn stuurtas niet comfortabel fietst. Maar ik ga het sowieso testen voordat ik het vliegtuig in stap. Mijn vraag is dus:Vinden jullie het offroad relaxter rijden met een bikpeacking setup? Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er velen zijn in deze reeks die zullen zeggen dat het 3 keer niks is haha.
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
Ik ga morgen mn vakantie naar Chili boeken. Zoals ik een keer eerder heb gepost vond ik achtertassen qua rijcomfort dramatisch rijden offroad. Ik ga denk best veel onverhard rijden daar,dus ga over van achtertassen naar een bikepacking setup.

Ik heb inmiddels aardig wat over tassen gelezen. Ik twijfel nu nog over mn stuurtas en frametas.

Mijn vragen:

Hebben jullie een sterke voorkeur voor een bepaalde stuurtas?Ik twijfel tussen Ortlieb,Apidura en Topeak. Maar sta opzich overal voor open. Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik een full frametas neem of een halve (oa ivm mn 2 bidons die aan mn frame zitten) Tips hierover zijn ook welkom.

En tenslotte ben ik eerlijk gezegd ook vrij sceptisch over het rijcomfort offroad net bikepacking setup. Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien en biivoorbeeld mn stuurtas niet comfortabel fietst. Maar ik ga het sowieso testen voordat ik het vliegtuig in stap. Mijn vraag is dus:Vinden jullie het offroad relaxter rijden met een bikpeacking setup? Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er velen zijn in deze reeks die zullen zeggen dat het 3 keer niks is haha.
Om maar een direct antwoord te geven op je vragen:

Stuurtas: niet stabiel. Als stabiliteit je grootste zorg is fiets dan niet met een gewicht relatief ver van je stuur af. Kies dan voor een rolzak.

Fietstassen: wel stabiel maar alleen als de tassen wat kleiner zijn (B.V. voortassen of echt Bikepacking tassen) waardoor het gewicht ook een stukje lager is. Zet op de tassen dubbele haken en dan blijft de boel ook bij ruig onverhard keurig strak op je fietsje zitten. Kijk maar eens op onze website.

Zadeltas: stabiliteit zit er een beetje tussenin. Je moet de boel flink aanspannen of stabiliseren. Grote zadeltassen zijn minder stabiel dan stijf verankerde kleine tassen maar je bent we een stukje smaller en dat helpt bij smalle passages.

Helpt dat een beetje?
Marco Meijerink schreef:
za 22 feb, 2020 22:28
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
Ik ga morgen mn vakantie naar Chili boeken. Zoals ik een keer eerder heb gepost vond ik achtertassen qua rijcomfort dramatisch rijden offroad. Ik ga denk best veel onverhard rijden daar,dus ga over van achtertassen naar een bikepacking setup.

Ik heb inmiddels aardig wat over tassen gelezen. Ik twijfel nu nog over mn stuurtas en frametas.

Mijn vragen:

Hebben jullie een sterke voorkeur voor een bepaalde stuurtas?Ik twijfel tussen Ortlieb,Apidura en Topeak. Maar sta opzich overal voor open. Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik een full frametas neem of een halve (oa ivm mn 2 bidons die aan mn frame zitten) Tips hierover zijn ook welkom.

En tenslotte ben ik eerlijk gezegd ook vrij sceptisch over het rijcomfort offroad net bikepacking setup. Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien en biivoorbeeld mn stuurtas niet comfortabel fietst. Maar ik ga het sowieso testen voordat ik het vliegtuig in stap. Mijn vraag is dus:Vinden jullie het offroad relaxter rijden met een bikpeacking setup? Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er velen zijn in deze reeks die zullen zeggen dat het 3 keer niks is haha.
Om maar een direct antwoord te geven op je vragen:

Stuurtas: niet stabiel. Als stabiliteit je grootste zorg is fiets dan niet met een gewicht relatief ver van je stuur af. Kies dan voor een rolzak.

Fietstassen: wel stabiel maar alleen als de tassen wat kleiner zijn (B.V. voortassen of echt Bikepacking tassen) waardoor het gewicht ook een stukje lager is. Zet op de tassen dubbele haken en dan blijft de boel ook bij ruig onverhard keurig strak op je fietsje zitten. Kijk maar eens op onze website.

Zadeltas: stabiliteit zit er een beetje tussenin. Je moet de boel flink aanspannen of stabiliseren. Grote zadeltassen zijn minder stabiel dan stijf verankerde kleine tassen maar je bent we een stukje smaller en dat helpt bij smalle passages.

Helpt dat een beetje?
Thanks voor je reactie! Ik denk dat ik me niet goed heb verwoord.

Ik had alleen twee grote achtertassen. Ze bleven wel goed zitten,stabiel is niet het beste woord. Op onverhard terrein fietste het enorm zwaar/log. Elke steen waar ik overheen fietste voelde als een klap op me fiets. Het voelde alsof ik een tank bestuurde, zo log. Heb echt de hele dag lopen vloeken,het reed niet smooth.

Hoop dat Ik mm gevoel zo wat duidelijker heb uitgelegd. Ik moet mm banden sowieso wat minder hard oppompen heb ik geleerd. Daarnaast neem ik ook wat bredere banden dan ik nu heb.
Ah. Nu begrijp ik je.
Ja, dat is vooral een kwestie van gewicht. Als je de tassen voor de helft vol doet dan zal het fietsen een heel stuk beter gaan en dan kom je ook meer in de richting van het gewicht van een Bikepacking setup.
Marco Meijerink schreef:
za 22 feb, 2020 23:03
Ah. Nu begrijp ik je.
Ja, dat is vooral een kwestie van gewicht. Als je de tassen voor de helft vol doet dan zal het fietsen een heel stuk beter gaan en dan kom je ook meer in de richting van het gewicht van een Bikepacking setup.
Mooi. Ik moet er ook maar een beetje vertrouwen in hebben. Snel geschikte tassen kopen en een rondje testen.
Het grootste nadeel van (kleine) achtertassen vind ik dat ze in de weg zitten als je je fiets bergop moet duwen en heel soms bij smalle diepgelegen tracks raak je de zijkant. Verder vooral voordelen.
@gaanmetdiebanaan.

Om mee te leren, ben ik wel benieuwd wat voor fiets je gebruikt, hoeveel dagen je zelfstandig wil zijn (benodigd gewicht), welke varianten van bepakking overweegt en natuurlijk naar de uiteindelijke setup.

Er zijn best wat fietsenzaken waar mensen werken die zelf bikepacking tochten maken. Wellicht vind je daar info die online niet snel eruit te filteren is.

Vinden van de juiste set bikepacking setup qua tassen en cages lijkt een nogal lange en dure exercitie. Ik hoop bij een van de offroad activiteiten ervaring op de doen en verschillende varianten van fietsers te zien. Afhankelijk van waar je woont kun je van mij wel één smaak zadeltas, front rolzak en halve frametas lenen om uit te proberen op mtb-routes in de buurt of zo, stuur dan een pb.
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
Ik ga Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien
'k Heb zelf deze:

https://www.wohobike.com/collections/xt ... -anti-sway

Let bij gebruik met bidons wel op dat die niet te hoog komen, dan heb je er last van tijdens het fietsen. 'k Heb er nu 500ml bidons in zitten, binnenkort eens proberen met King Bottle Lowering Cages of dat een maatje groter kan.

Maar vaak genoeg zitten er voor korte trips bij mij geen bidonhouders aan en hangt alleen de zadeltas ertussen.

Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik een full frametas neem of een halve (oa ivm mn 2 bidons die aan mn frame zitten)
Heb je aan de zijkanten van je vork al wat zitten? Anders zouden daar je bidonhouders ook naartoe kunnen, en je naar een full-frametas kunnen gaan.
Het vinden van de juiste combi van tassen duurt wat langer dan bij tassen aan de drager. Het is een combinatie van persoonlijke voorkeur en de maat van je frame. Bij kleine frames heb je minder ruimte en is je framebag kleiner. Dat zul je dan moeten compenseren met compactere spullen (of minder) of bv. een grotere zadeltas.
Ik ben uiteindelijk uit gekomen op een full frame tas met onderin een 2.5L drinkzak. Achterop heb ik een Carradice op een bagman drager met extra steuntjes.
Bagman: https://www.carradice.co.uk/products/sa ... n-original
Steuntjes: https://www.carradice.co.uk/products/ac ... rt-strutts

De rol aan mijn stuur heb ik inmiddels vervangen door de Teardrop van Bags by Bird: https://www.bagsxbird.com/product-page/teardrop

Daarmee heb ik voor en achter een van bovenaf te openen tas (handig) die niet heen en weer beweegt en iets meer capaciteit heeft dan een stuurrol en een 'arschrakete'. Ik kon in de kleine Ortlieb rol niet eens mijn slaapzak en matje kwijt (groter past niet op mijn racestuur).
Ik moet er bij zeggen dat ik mij soms verbaas over de kleine hoeveelheid spullen die men meeneemt. Mij lukt het niet om tijdens een tochtje vier dagen in dezelfde outfit te fietsen. Anderen doen dat wel en slapen in een bivy . Zo hardcore ben ik niet. 😁

Verder gebruik ik nog twee feedbags voor eten en klein grut.
Bert van Sprang schreef:
za 22 feb, 2020 23:15
Het grootste nadeel van (kleine) achtertassen vind ik dat ze in de weg zitten als je je fiets bergop moet duwen en heel soms bij smalle diepgelegen tracks raak je de zijkant. Verder vooral voordelen.
Dit. Hangt dus van de route af. Verwacht dat je veel moet lopen?

Anderszijds: De linkertas kan ff op de schouder/rug bij een duwsessie en je hebt er geen last van.
Bovenstaande klopt deels. Bij gewone grote fietstassen heb je inderdaad het probleem dat je er tegenaan loopt. Maar bikepacken gaat ook over minder meenemen en dan heb je met kleinere achtertassen geen probleem. Die onderkant van de tassen hangen ook hoger. Komt maar heel weinig voor dat de tassen aan de onderzijde vastlopen.
Op de fiets en wandelbeurs volgend weekend geven we een lezing over bikepacken in Spanje. Paar minuutjes zullen we ook besteden aan de keuzes die we hebben gemaakt om onze spulletjes mee te nemen op de fiets. Kom gerust langs...
Schermafbeelding 2020-02-23 om 12.14.47.png
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
En tenslotte ben ik eerlijk gezegd ook vrij sceptisch over het rijcomfort offroad net bikepacking setup. Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien en biivoorbeeld mn stuurtas niet comfortabel fietst. Maar ik ga het sowieso testen voordat ik het vliegtuig in stap. Mijn vraag is dus:Vinden jullie het offroad relaxter rijden met een bikpeacking setup? Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er velen zijn in deze reeks die zullen zeggen dat het 3 keer niks is haha.
Ik heb dezelfde zadeltas als jij, heb daar als extra nog de Seat-Pack suppart strap (https://www.ortlieb.com/nl/seat-pack-support-strap) bij gekocht. Dit neemt het zwaaien zeker niet helemaal weg, maar het scheelt al een hoop in het zwaaien van de zadeltas.
mijn ervaring is dat een goede stuurharnas met een rolzak het strakst op je stuur zit en niet zwabbert
was wel een geklooi met het harnas op het stuur monteren door de kabels en remgrepen
maar als het er goed op zit blijft het de hele tocht er op en haal je alleen de rolzak er uit
verder is een halve frame tas het voordeel dat er nog een kleine bidon past maar dat ligt ook aan je framemaat
ik rijd verder met een achterdraagertje en voortassen achterop en heb er een extra spanbandje om heen dat werkt top
vriend van me had een zadeltas xl en werkt ook wel maar zwaait wel wat heen en weer
maar hij reed op een fully dus kan geen drager op
voordeel van drager is dat als je even iets meer moet mee nemen je er nog wat op kan stouwen
heb ook met drager een xl rolzak gefietst maar vond dat niet zo top
en de rolzak sleet ook snel kapot door de contact punten op de drager
verder zou ik als het lukt alles even lenen en uitproberen op een mtb route
en niet te veel meenemen dat is echt the key
ThomasG schreef:
zo 23 feb, 2020 13:26
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 22 feb, 2020 22:15
En tenslotte ben ik eerlijk gezegd ook vrij sceptisch over het rijcomfort offroad net bikepacking setup. Ik vrees dat mn zadeltas (Ortlieb L) gaat zwaaien en biivoorbeeld mn stuurtas niet comfortabel fietst. Maar ik ga het sowieso testen voordat ik het vliegtuig in stap. Mijn vraag is dus:Vinden jullie het offroad relaxter rijden met een bikpeacking setup? Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er velen zijn in deze reeks die zullen zeggen dat het 3 keer niks is haha.
Ik heb dezelfde zadeltas als jij, heb daar als extra nog de Seat-Pack suppart strap (https://www.ortlieb.com/nl/seat-pack-support-strap) bij gekocht. Dit neemt het zwaaien zeker niet helemaal weg, maar het scheelt al een hoop in het zwaaien van de zadeltas.
Thanks voor alle reacties!
Ik ga die straps ook kopen. Wat is je algemene mening over het rijcomfort en zwaaien van de zadeltas?Prima te doen en niet hinderlijk?

Voor nu denk ik dat ik mn tent,mat en slaapzak in mn zadeltas doe. Aan mn stuurtas mn kleren en kookspullen. Dan aan mm frametas en top tube tassen eten,reserveonderdelen,Powerbank,tool+Wat reserveonderdelen en toilettas.

Hopelijk past het allemaal zo.

@Marco:Ga ook overwegen volgende week om langs te komen.
Gaanmetdiebanaan schreef:
zo 23 feb, 2020 15:46

Voor nu denk ik dat ik mn tent,mat en slaapzak in mn zadeltas doe.
'k Zou de tent apart houden van mat en slaapzak. Vooral als die nat is wil je daar niet je slaapzak en mat bij in de buurt hebben.

Bij mij zit de tent voorop aan het stuur, en in de zadeltas slaapmat, slaapzak en wat kleding.
Helemaal mee eens. Die dingen wil je niet bij elkaar hebben.
Tent voorop aan het stuur is de meest gekozen setting. Ook goed om je tentstokken kwijt te kunnen.
Gaanmetdiebanaan schreef:
zo 23 feb, 2020 15:46
Thanks voor alle reacties!
Ik ga die straps ook kopen. Wat is je algemene mening over het rijcomfort en zwaaien van de zadeltas?Prima te doen en niet hinderlijk?
Ik vind het zelf prima fietsen met die zadeltas! Ook al ligt dat misschien nog wel een beetje aan je fietsstijl. Ik kom bijna nooit uit het zadel, en zittend merk ik eigenlijk niets van die tas. Ook in de ruigere afdalingen niet. Als je even op de pedalen gaat staan en je fiets heen en weer gooit dan merk je die zadeltas wel degelijk.

Een andere optie die ik laatst tegenkwam ziet er ook gaaf uit, namelijk de AeroPack van Tailfin. Die is net iets zwaarder dan een zadeltas, maar schijnt ook veel stabieler te zijn. Heeft iemand hier misschien ervaring met het spul van Tailfin?
ThomasG schreef:
zo 23 feb, 2020 18:36
Heeft iemand hier misschien ervaring met het spul van Tailfin?
In de posting in dit topic die op dit moment als laatste staat heeft iemand het erover:

viewtopic.php?f=23&t=34266
Vanmorgen in de lidl-folder kwam ik deze stuur-, zadel, frametassen tegen: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/CRIVIT-F ... p100285548. Dacht die hier nog niet gezien te hebben. Geen gewicht bij vermeld en uiteraard interessant qua prijs (misschien iets voor jouw lichtgewichtgoedkoopvisie Wim, waar ik heel wat van opstak, dank).