Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Ardo schreef: Iemand eigenlijk ervaring met de tassen die ze bij rose verkopen, leken me erg goedkoop, bijvoorbeeld deze framebag van Xtreme: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-easyb ... aid:635693
Ik denk dat ik me geen ilusie moet maken, erg waterdicht zal het waarschijnlijk niet zijn voor die prijs maar ziet er verder toch wel een mooie tas uit voor die prijs?
Ik ben er tevreden mee. Maar wat absoluut niet nat mag worden gaat apart in een waterdicht zakje want frametassen zijn toch geen drybags.
Bij mij zit er meestal dit in: mini pompje, dun kabel/cijferslotje, Craft UL jasje, geld/pinpas/ID/rijbewijs, camera en eten/knabbels voor onderweg. Soms een klein petflesje maar daarvoor moet er wel ruimte gemaakt worden.

Wat een nadeel van een frametas kan zijn is dat je vaak bidonruimte verliest. Hier kun je zien hoe knel de bidon bij de Xtreme zit (in de kleine bidon zit gereedschap dus dat maakt niet uit), wil nu ook graag een bidonhouder met de opening opzij:

Afbeelding


De Xtreme bolt wel snel uit zodat je benen ertegen komen, dus een beetje opletten met wat je erin stopt. Hier moest ik bv stoppen want een appel had zichzelf naar beneden gewerkt en ook al zie je het bijna niet, hij zat toch vervelend dik te zijn:

Afbeelding


Heb ook een Scott frametasje (120g), klein maar prima voor snelsnel in de zomer. Hier een plaatje van een van m'n allerlichtste setups: tentje, matje, slaapzak (Haglöfs lim50, weegt 460g), kleding, gereedschap, cameraatje en onderwegknabbels ('t scotttasje hoort eigenlijk anders maar dan past de bidon niet meer). Totaalgewicht is net onder de 4kilo :

Afbeelding
Hoi fietser,

Omdat ik niet een nieuwe topic aan wil maken over gewicht en banden voor off road doeleinden stel ik de vraag hier.

Volgende lente wil ik de 350km lange mtb route Grand Traversees du Jura gaan fietsen, met tent, zonder kookgerei. Ik heb een giant expedition (28") met handgebouwde exal 19 wielen (tenminste: die zijn in bestelling). Op deze fiets past op het achterwiel nog net een schwalbe mondial 1.75, voor off road toch vrij smal. Omdat ik liever de grenzen van mijn fiets ondervind alvorens nieuw spul aan te schaffen heb ik besloten het er op te wagen. Hoe kan ik het gewicht het beste verdelen? Op het voorwiel past een 2.00 band, dus moet ik zorgen dat ik zoveel mogelijk gewicht op het voorwiel plaats? Hoeveel kilo's kan ik aan het stuur hangen?

Jullie mogen me deze onderneming afraden natuurlijk, misschien luister ik wel.

Bedankt!

Tim
Meer gewicht op het voorwiel beinvloed sterk het stuurgedrag. Of je fiets daardoor stabieler of onstabieler wordt, beter of slechter bestuurbaar, is functie van zoveel parameters dat er maar één methode is om erachter te komen: testen! Test ook bij hogere snelheden of het geheel niet begint te zwabberen, je wil toch minstens 50 km/u kunnen rijden zonder noemenswaardige onstabiliteit.

Een achterwiel dat wat smal is, zal misschien zorgen dat je niet overal opgeraakt, een voorwiel dat geen grip heeft is meestal een pak pijnlijker. Een zwaar beladen voorwiel ploegt zich diep in los zand waardoor je moeilijk kan sturen, een achterwiel heeft daar minder last van (het ploegt zich ook diep in het zand, maar het volgt nu eenmaal het voorwiel).
timvanveen schreef: Hoe kan ik het gewicht het beste verdelen? Op het voorwiel past een 2.00 band, dus moet ik zorgen dat ik zoveel mogelijk gewicht op het voorwiel plaats? Hoeveel kilo's kan ik aan het stuur hangen?
Hoeveel kilo denk je mee te nemen en wat voor tassen heb je? Als je een frametas hebt zou ik daar de zwaarste dingen in doen, water in een camelbak/bidons en verder het gewicht gewoon verdelen over stuur en zadel. Je hebt met bikepacking ook weinig keus.
Misschien is een kleine rugzak ook een optie voor je?

En mooie tocht Tim!
Bedankt voor de reacties.
Ik ben van plan mijn ortlieb zijtassen thuis te laten. Op de bagagedrager (achter) en aan het stuur een bagagerol, misschien een frametas aanschaffen. Ik hoop het met maximaal 15 kg aan bagage af te kunnen, anders ga ik misschien proberen in hostels of b&b te overnachten.
Dit weekend mijn eerste bikepack-avontuur, na deze zomer met een zware (oldtimer)transportfiets zonder versnellingen nu op pad met een lichte racefiets, het contrast kan niet groter zijn :P Ik ga een drietal daagjes richting Ardennen, hopelijk bevalt de set-up me^^
Ardo schreef:Dit weekend mijn eerste bikepack-avontuur, na deze zomer met een zware (oldtimer)transportfiets zonder versnellingen nu op pad met een lichte racefiets, het contrast kan niet groter zijn :P Ik ga een drietal daagjes richting Ardennen, hopelijk bevalt de set-up me^^
En Ardo, hoe was het? en we willen natuurlijk ook graag plaatjes zien! :wink:

Heb er zelf nu wat kleine bikepacking tassen bij: een Revelate feedbag, gastank en jerrycan.
Het vervelende is dat de laatste twee alleen passen zonder de frametas: 't klitteband waarmee je de tassen om de bovenbuis zet komt nl op precies dezelfde plekken, nogal dom van Revelate. Maar misschien dat het alleen bij de S-maat is en past het anders wel?

Ook zit m'n stuur momenteel nogal vol met andere nuttige zaken en daarom past helaas ook de feedbag er niet meer bij.
Zou ook graag een km-tellertje willen maar daar is nu ook geen plek voor.
En binnenkort is het dikke handschoenenweer en dan moet er ook nog eens extra ruimte komen om beter te kunnen schakelen, stom gedoe allemaal. :( Tis niet zo makkelijk als het lijkt ..

Dacht wel een plek voor de (extra) brandstoffles te hebben gevonden: tussen het stuur en de tweede drybag in. Moet alleen nog testen of dat wat is .. misschien dat de kabels vervelend gaan doen .. :?

Zijn er misschien nog ideeën/tips of foto's van andere bikepacking stuurinrichtingen/cockpit (hoe heet dat eigenlijk in 't nederlands?)
Zoek ook een idee om de lamp wat hoger te bevestigen, maar dan wel mtb/fatbikeproof.

Hier twee plaatjes van m'n stuur:
. 't harnas met de bandjes
. de tweede drybag die voor extra bandjes zorgt
. de GPS (in 't midden van 't stuur) gebruik ik niet vaak maar wil hem toch pas weghalen als de batterijen gaan bevriezen (dan gaat ie in de jas)
. de rechterlamp zit ook vaak op m'n helm of muts en zou daar dus weg kunnen maar liever niet, heb nu op m'n muts een kleinere lamp en dat is toch prettiger voor de ogen. En ik moet wel veel lampen anders rijden ze me plat.
. de linkerlamp (waarvan nu alleen de houder te zien) moet opschuiven anders kun je met dikke handschoenen aan niet schakelen

Afbeelding

Afbeelding
Hey Yoppie :D

Was echt super hoor! Had op het internet de RV8 'La Transwallone' tegengekomen en leek me wel een leuke route als eerste bikepacking-weekend. Ben uiteindelijk de vrijdagnamiddag na school vertrokken met deze fiets:

Afbeelding

De tentstokken aan het kader bevestigd, slaapzak voorop (heb toch wel een lichtere/kleinere nodig :p), de fueltank voor GSM en koekjes/rozijnen/nootjes, de framebag van Rose (waar ondergoed, extra fietsshirt, reparatieset, zakdoek,.. inzat), zadeltasje met fototoestel/portefeuille en nog meer koekjes (can't have enough cookies^^) en dan een rugzak met tent, opblaasmat, kaarten in. De opblaasmat was uiteindelijk wat te zwaar op de rug en in het vervolg zou ik toch een alternatief zoeken in de vorm van een seatbag ofzo.

De rit zelf dan;
Eerst zo'n 50 km onderweg geweest naar Kluisbergen waar deze route begon. Vandaar naar Tournai gereden om een pizzatje te eten en dan ergens tegen 9u (was ondertussen al goed donker) m'n tentje opgeslagen.

Afbeelding

De volgende dag voor dag en dauw vertrokken voor het vervolg van de route.

Afbeelding

Afbeelding

Die dag zo'n 215km gereden en beetje voorbij Namen m'n tentje weer opgeslagen.
De volgende ochtend weer vroeg wakker en tegen 9u in Luik gearriveerd, daar uiteindelijk op de trein gestapt omdat ik in de namiddag nog ergens diende te zijn.
Al bij al echt een heerlijk avontuurlijk weekend gehad met zo'n 370km fietsplezier. Sowieso voor herhaling vatbaar alleen dien ik nog enkele punten te verbeteren. Zo heb ik nog geen goede verlichting waardoor ik vroeger moest stoppen met fietsen dan ik wou. Ook zoals eerder vermeld dienen de rugzak/slaapspullen veel lichter te worden.

Btw Yopie, is dit geen oplossing voor je ruimtegebrek op je stuur?
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-barni ... aid:116750
Hej Ardo, leuk te lezen!
Slim die tentstokken door de frametas heen, en krijg je de bidon er nog makkelijk uit of gaat ie naar rechts? En 215 km is niet weinig. :D 8)
Ardo schreef: .. en dan een rugzak met tent, opblaasmat, kaarten in. De opblaasmat was uiteindelijk wat te zwaar op de rug en in het vervolg zou ik toch een alternatief zoeken in de vorm van een seatbag ofzo.
Hoeveel kg had je op je rug?

Op dit 'zijtassenforum' wordt een rugzak snel afgeraden terwijl er toch legio fietsers zijn die er zeer tevreden mee zijn, vooral onder racefietsers, mtb'ers en fatbikers. Voordeel van een rugzak is dat als je de fiets ergens parkeert dat je dan altijd de waardevolle spullen bij je hebt (camera, ID, geld, mobiel etc). En ook dat je lekkere zachte broodjes niet in een drybag hoeft te proppen. :)

Heb zelf net een rondje door NL gefietst, bikepacking en met een kleine camelbak op de rug. Ging prima, nergens last van gehad, geen zweten/pijn of wat dan ook. Nu was het ook geen 215km op een dag en -tig kilo's :D , dat scheelt natuurlijk heel veel.
De camelbak weegt 575 gram (had 't watergedeelte thuisgelaten), met spullen erin was het misschien net 2kg, soms meer als ik net had 'getankt'.

Was toen ook een paar dagen met iemand die wel een zware rugzak had. Hij heeft een goede conditie, is groot/stevig maar offroad en 100km per dag merkte hij toch wel. Bij elk kuiltje in de weg veerde/knalde ie toch zwaarder op de fiets dan ik.
In hoeverre je dit kunt trainen weet ik niet en het is ook vast op een racefiets plus glad asfalt een heel ander verhaal.
Ardo schreef: Btw Yopie, is dit geen oplossing voor je ruimtegebrek op je stuur?
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-barni ... aid:116750
Hee das misschien wel een idee ja!
Nu met de koude donkere dagen is het stuur echt te klein geworden en ook komen de lampen maar net boven de stuurrol uit.
Heb nu ook een extra (hoofd-)lamp met 't bandje gewoon om de stuurrol zitten, wel zo makkelijk. Ben nu net een verlichte kerstboom en een schrik voor de automobilist want waar ik woon vergeet men weleens het grootlicht uit te zetten tot ik ook m'n lampen even vol aanzet (tis bij elkaar 7.000 lumen dus akelig veel licht).

Zag dat er verschillende soorten houders zijn: carbon/alu/staal en met verschillende bevestingsmethodes. Heeft er iemand misschien ervaring met zo'n fietscomputer/lamphouder?

En thanks voor de tip, Ardo.
Bidon ging er nog vrij gemakkelijk uit doordat de top van de framebag niet volledig gevuld was, geen last van gehad.

Had toch wel vrij veel gewicht in de rugzak, m'n slaapmat is momenteel nog een ouderwetse luchtmatras (net eens gewogen en kom op 2.3 kg uit, pijnlijk :p Zal dus toch eens uitkijken naar een lichtgewicht matje :p), daarnaast m'n tentje van 1 kg, kaartjes, regenjasje, nog wat eten en flesje water, wat in totaal toch wel veel was. Overigens ben ik wel een voorstander van fietsen met rugzak zoals jij het zegt, voor wat eten/drinken en paar waardevolle spulletjes.

Overigens net je verslagje van je trip met de fatbike gelezen, leek erg leuk!^^
Volgende zomer waarschijnlijk ook eens met de vriendin door Nederland touren.

Zelf heb ik geen ervaring met die houder maar lijkt me wel handig om een licht op te plaatsen zodat die boven de stuurrol uit kan schijnen. Hoofdlampje om de stuurrol zoals jij beschrijft is ook wel een leuk idee, Geeft het ook wat licht of is het vooral om gezien te worden?
Ardo schreef: Hoofdlampje om de stuurrol zoals jij beschrijft is ook wel een leuk idee, Geeft het ook wat licht of is het vooral om gezien te worden?
De lamp is 5.000 lumen en dat is bar en bar veel.
Maar ik fiets in de wintermaanden vnl door bos, sneeuwscooterpaden en over ijsvlaktes enzo en kan gewoon niet zonder goede lampen. Met deze lamp zie ik op tijd gaten/dikke scheuren in 't ijs, gemeen uitstekende rotsblokken etc. En ook fijn op bevroren meren want hij schijnt ver vooruit zodat je je wat beter kunt orienteren (blijft moeilijk want alles is wit).

En voor als ik onverwachts toch de weg op moet, dan ziet men mij hopelijk op tijd (dan gaat alles wel op een wat vriendelijker lichtstandje).
Hier zijn nl geen fietspaden, ook geen wegverlichting maar wel bochtige 80km wegen, automobilisten die geen fietsers verwachten, sneeuw en superglad ijs.

Zal binnenkort proberen wat plaatjes in het donker te maken maar tis helaas niet zo makkelijk (begin net te ontdekken dat ik plaatjes schieten leuk vind maar nu nog leren raak te schieten). :)
Yopie schreef:Op dit 'zijtassenforum' wordt een rugzak snel afgeraden terwijl er toch legio fietsers zijn die er zeer tevreden mee zijn, vooral onder racefietsers, mtb'ers en fatbikers. Voordeel van een rugzak is dat als je de fiets ergens parkeert dat je dan altijd de waardevolle spullen bij je hebt (camera, ID, geld, mobiel etc). En ook dat je lekkere zachte broodjes niet in een drybag hoeft te proppen. :)

Heb zelf net een rondje door NL gefietst, bikepacking en met een kleine camelbak op de rug.
:wink:

(Zijtassen = rugzak = >50L en aanverwante kilo's, kleine Camelbak <15L en bijbehorend licht gewicht.)
Tref ik op de site van www.bike4travel.nl zomaar een hele lijn mooie bikepacking tassen van Apidura aan. Ziet er netjes uit!
Even dit topic weer naar boven gehaald.

Heb nu een Revelate bovenbuistasje, de gastank, alleen past ie helaas niet samen met de Revelate frametas. De bevestigings/klittebandjes zitten precies op dezelfde plaats, nogal dom van ze. De frametas is maatje S, misschien dat de andere maten net anders vallen? dat weet ik niet.
Maar kijk dus goed voordat je zo'n tas aanschaft, is zonde van je geld.
Yopie schreef:Even dit topic weer naar boven gehaald.

Heb nu een Revelate bovenbuistasje, de gastank, alleen past ie helaas niet samen met de Revelate frametas. De bevestigings/klittebandjes zitten precies op dezelfde plaats, nogal dom van ze. De frametas is maatje S, misschien dat de andere maten net anders vallen? dat weet ik niet.
Maar kijk dus goed voordat je zo'n tas aanschaft, is zonde van je geld.
Goed advies. Zijn ze door een kleermaker niet te verplaatsen, denk je?
Travelmaster schreef: Goed advies. Zijn ze door een kleermaker niet te verplaatsen, denk je?
Nee denk het niet. Het gastanktasje bevestig je voor aan het stuur en dan zit er achteraan nog een klittenbandje voor over de bovenbuis. En die zit zo ver mogelijk achterop zodat de tas niet zijwaarts gaat hangen, althans dat had ik zo bedacht ..
Het bandje van de frametas kan een stukje naar voren maar daar heeft het weinig nut en waar het nu zit helpt het ook bij 't dichttrekken van de nogal zware rits.

Heb nog een ander tasje van Revelate, de Jerrycan, die zit ook op de bovenbuis maar dan tegen de zadelpen. Moest daar eerst een derde ofzo van de klittenband afknippen voor die goed zat.
Dus echt een ding om over na te denken mocht iemand zo'n tas willen aanschaffen: let op of het wel gaat passen. Ik dacht heel simpel: tis allemaal Revelate dus op elkaar afgestemd maar nee dus.

Omdat plaatjes duidelijker zijn, de klittebandjes van frametas/gastank die op dezelfde plek zitten:
Afbeelding

hier onder het achtertasje/jerrycan met het wat kleiner geknipte bandje. Tis een klein tasje maar ben er blij mee want al het gereedschap plus de batterij van de voorlamp past erin. Vooral nu het winter is is dat fijn want dan zit je toch met meer spullen.
Afbeelding
Photoshop is geduldig, maar met schaar en naaimachine zou het ook moeten lukken.

Frank

Afbeelding
Wel lastig. Je zou denken dat revelate designs wel rekening houdt met waar de klittenbandjes komen wanneer je een frametas combineert met een gastank, of fuelpod.

Zelf heb ik een alpkit, ik dacht maat medium, het grote voordeel is dat je de velcro bandjes zelf kan plaatsen waar je wilt.

https://www.alpkit.com/products/fuel-pod

Afbeelding2014-08-31_11-14-26 by go-far, on Flickr

groet
Patrick
frank bueters schreef:Photoshop is geduldig, maar met schaar en naaimachine zou het ook moeten lukken.
Dat ziet er mooi uit Frank, knap werk geleverd.
Maar wil zelf toch liever niet het voorbandje van de frametas smaller knippen. Het zit nu prachtig goed, lekker stevig enzo. Ik sjouw/sleur ook heel wat af met die fiets en de frametas geeft alsnog geen krimp, ben een beetje benauwd dat ie dat anders wel gaat doen.
Maar je hebt me iig aan 't denken gezet, naald en draad heb ik vast wel ergens liggen. Bedankt Frank.

Denk dat ik een verstelbaar bandje op de bovenbuistas ga zetten, zoals bij de Alpkit van Patrick. Tis wel een erg dikke bodem waar je doorheen moet prikken maar ga het gewoon proberen. Mocht het niet werken en de tas gaat vervelend zijwaarts hangen dan moet ie maar op een andere fiets, iig kan het bandje dan wel zonder knip en plakwerk naar achteren.

En bedankt weer voor het meedenken, kom zo toch weer verder, ook al is het maar een tasje. :)

Dit is 't Alpkit systeempje, net wat beter doordacht met die verplaatsbare bandjes:

Afbeelding

Er zijn blijkbaar ook twee verschillende Revelate gastanks. Eentje waarbij je 't stuurpenbandje niet kan verplaatsen, zou iig bij de Pugsley niet lekker zitten, komt veel te laag:
Afbeelding

en die van mij, die is wel verstelbaar, heb er maar een plaatje van gemaakt, misschien kan ik er nog iemand meehelpen ofzo:

Afbeelding
Frame bag poging 1 (ik heb wel rekening gehouden met het plaatsen van een Shanetank straks 8)

AfbeeldingDIY frame bag by shanecycles.com, on Flickr