Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 40 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Even wat bijgelegen in dit hak-op-de-tak-topic :D over fietsen en waarmee je kan bikepacken vond ik met name wel leuk. Krijg de indruk (niet alleen hier) dat daar altijd wat 'angstig' over gedaan wordt. En dat hoeft niet zei hij die een week geleden op een 34x19 (dus single speed) en rigid MTB in de Ardeche rond reed met volle bepakking. 350km met 6.000hm... Wat dat wil zeggen? Op zo'n fiets is weinig ideaal en ik kan iedereen eigenlijk alleen maar aanraden gewoon te gaan rijden op wat je hebt! Wat je niet hebt gaat niet stuk.

En voor tassen meteen ook nog even een tip: https://www.bikepack.nl. Heb er een frame bag, stuur harnas en feed pouch vandaan en prima prijs-kwaliteit. Levertijd is wat aan de lange kant maar het is een cottage shop en dan gebeurt dat soms.

Over het tent versus tarp gebeuren (2 pagina's terug ergens): ook ik vind een tentje in de zomer en op campings wat fijner dan een tarp vanwege beestjes en privacy. Momenteel probeer ik een tussenweg met een Trailstar en As Tucan deurtje. Wat ik tegen de beesten ga doen weet ik nog niet, misschien alleen DEET. Ook daar is mijn ervaring dat ik mij vaak van te voren drukker maak over beestjes dan het in de praktijk is. En in het slechtste geval help je een wolfspin aan een warme nacht (true story) of eet je wat insecten in je slaap (weet niet of dat een true story is).

Inmiddels plannen aan het maken voor wat S24O's en een 5 daagse trip ergens eind september.
Net terug van een bikepack weekendje; 2 dagen van elk 100 km gereden offroad door NL. De setup met het rekje is goed bevallen en het gewicht kon ik mooi verdelen tussen 3 kilo voor en 3 kilo achter. Gewichtsbesparing kan nog door een andere slaapzak of alleen te reizen met warm weer want dan hoeft al die thermokleding etc. niet mee.

De tocht was een deel van de TNNZ en ik ben met de fiets in de trein naar huis terug gegaan, voor alles moet een eerste keer zijn.

Al met al is het goed bevallen en heb ik weer het e.e.a. geleerd.
Ik wil ook graag mijn bikepacking setup gaan testen.

Wie kent een leuke bosrijke route in de buurt van de randstad? Ik wil graag twee dagen zoveel mogelijk onverhard fietsen en 1 nacht op een camping slapen.
Nabijheid van een treinstation zou ideaal zijn.
omedunk schreef:
do 16 mei, 2019 13:51
Wie kent een leuke bosrijke route in de buurt van de randstad? Ik wil graag twee dagen zoveel mogelijk onverhard fietsen en 1 nacht op een camping slapen.
Nabijheid van een treinstation zou ideaal zijn.
De Utrechtse Heuvelrug? Vanaf stations Maarsbergen, Veenendaal enzo zijn die leuk te bereiken. Of anders de Hoge Veluwe. Bij Nunspeet de Veluwe op kan ook en dan op de SBB campings overnachten.
maurits polak schreef:
do 16 mei, 2019 14:06
omedunk schreef:
do 16 mei, 2019 13:51
Wie kent een leuke bosrijke route in de buurt van de randstad? Ik wil graag twee dagen zoveel mogelijk onverhard fietsen en 1 nacht op een camping slapen.
Nabijheid van een treinstation zou ideaal zijn.
De Utrechtse Heuvelrug? Vanaf stations Maarsbergen, Veenendaal enzo zijn die leuk te bereiken. Of anders de Hoge Veluwe. Bij Nunspeet de Veluwe op kan ook en dan op de SBB campings overnachten.
Als je wat meer stukken echt onverhard wilt ... dan is het gebied van de Appelse hei, Hell etc tot en met Kootwijk het eerste wat in mijn gedachten boven komt bij de eis "in de buurt van de Randstad".
Er zijn daar zandwegen die je (bij regen) niet graag met een normale auto rijdt (don't ask me how I know).
Of je dan de trein naar Nijkerk wilt nemen, of gewoon in Amersfoort uitstapt (en de andere dag in Apeldoorn weer opstapt ... omgekeerd kan ook) dat zijn slechts details.

O ja, houdt er rekening mee dat je in het NOZ gebied bent.

Groeten BSM
Dank voor de suggesties.

Maarreeehhhhh.... NOZ...??
omedunk schreef:
do 16 mei, 2019 15:56
Dank voor de suggesties.

Maarreeehhhhh.... NOZ...??
De Gelderse Vallei en Noord-Veluwe zijn NOZ-gebied ... NOZ = Niet op Zondag, het is de Bible-Belt.

Er heersen geen Staphorst-tafrelen, er worden geen kopspijkertjes tegen de zondagse fietser gestrooid, je wordt gewoon vriendelijk gegroet, maar ongeveer alles is dicht op zondag.  

Ik ken Bible-Belt Boeren-B&B's (dus 5x B) in een ander deel van die Bible-Belt die een probleem hadden om op zondag de business te drijven (mijn oplossing om zaterdag dubbel tarief te heffen en zondag gratis ... gaf een glimlach).

Groeten BSM
(Offtopic:
NOZ: nooit van gehoord. Maar waarom is het relevant? Als je gaat fietsen ga je toch niet winkelen? Bovendien is er voor degenen die niet zelf eten meenemen met behulp van de telefoon :idea: altijd wel ergens een terras of snackbar te vinden.)
willem.m schreef:
do 16 mei, 2019 16:43
NOZ: nooit van gehoord. Maar waarom is het relevant? Als je gaat fietsen ga je toch niet winkelen? Bovendien is er voor degenen die niet zelf eten meenemen met behulp van de telefoon :idea: altijd wel ergens een terras of snackbar te vinden.)
Die smartphone heb je dan wel nodig. Van de keren dat ik er was herinner ik me dat de complete horeca dicht was. Het duurde echt een eind voordat we een afvallige uitbater hadden gevonden.

Maar als je het weet is het ook een LRF-gebied, van Lekker Rustig Fietsen.
Een beetje bikepacker is zelfvoorzienend en fietst niet van terras naar terras.
Voor mijn volgende fietsvakanties zoek ik een stuurrol/harnas. Ik heb net de Vaude trailfront maar die sleept tegen mijn voorwiel. Ik heb een erg sportieve houding. Mijn fiets is een trek 520, met 44cm racebocht. Het balhoofd is 18cm en er staat een -17° 120mm stuurpen op. Het systeem van de trailfront is niet optimaal, de spacers drukken tegen mijn kabels en mijn voorlicht en gps zitten in de weg. Ik ga voor de burra burra van specialized. Ziet er handig uit met de houders die ik vooraan aan de stuurbuis kan bevestigen naast mijn voorlicht en gps en lijkt me ook hoger monteerbaar. Iemand ervaring met stuurrollen in combinatie met beperkte ruimte boven het voorwiel?
Achteraan heb ik een drager en ik kan achtertassen monteren maar ik verkies een relatief grote bagagetas (zefal 80 van 30l met serieuze korrel zout) en dan een 18l rugzak.
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 16:12
omedunk schreef:
do 16 mei, 2019 15:56
Dank voor de suggesties.

Maarreeehhhhh.... NOZ...??
De Gelderse Vallei en Noord-Veluwe zijn NOZ-gebied ... NOZ = Niet op Zondag, het is de Bible-Belt.

Er heersen geen Staphorst-tafrelen, er worden geen kopspijkertjes tegen de zondagse fietser gestrooid, je wordt gewoon vriendelijk gegroet, maar ongeveer alles is dicht op zondag.  

Ik ken Bible-Belt Boeren-B&B's (dus 5x B) in een ander deel van die Bible-Belt die een probleem hadden om op zondag de business te drijven (mijn oplossing om zaterdag dubbel tarief te heffen en zondag gratis ... gaf een glimlach).

Groeten BSM
In mijn ervaring is de veluwe voor een toerist hetzelfde op zondag als Staphorst. Ik weet niet wat er in anders is in andere dorpen maar de supermarkten zijn dicht. Cafés zijn vaak gewoon open. Alleen je moet niet verwachten dat ze aan de kant gaan als de kerk uit is :wink:
Haha, heeel herkenbaar! Met mijn rondje Afsluitdijk reed ik op zondag over de Veluwe. Werken mag niet, maar hard rijden mag dus kennelijk wél van God, als zijn verkondiger klaar is...
jwkeij schreef:
ma 20 mei, 2019 16:52
Haha, heeel herkenbaar! Met mijn rondje Afsluitdijk reed ik op zondag over de Veluwe. Werken mag niet, maar hard rijden mag dus kennelijk wél van God, als zijn verkondiger klaar is...

Jazeker. Gezegend de week in dus gas erop. :roll:
Zoveel keuze...

Ik wil een kookstel/gasbrander kopen maar ik kom er even niet zo lekker uit.

Voor 1 persoon;
niet uitgebreid koken maar wel water verwarmen om maaltijden/warm drinken te maken;
compact en lichtgewicht
op gas (denk ik)
liefst met zo'n automatische onsteker

Zo'n setje waar je je pannen en gasblikje in elkaar kunt schuiven lijkt mij wat maar is het ook wat?
sjuutje1969 schreef:
ma 27 mei, 2019 22:45
Zoveel keuze...

Ik wil een kookstel/gasbrander kopen maar ik kom er even niet zo lekker uit.

Voor 1 persoon;
niet uitgebreid koken maar wel water verwarmen om maaltijden/warm drinken te maken;
compact en lichtgewicht
op gas (denk ik)
liefst met zo'n automatische onsteker

Zo'n setje waar je je pannen en gasblikje in elkaar kunt schuiven lijkt mij wat maar is het ook wat?
Beste sjuutje, gasbranders worden niet alleen door bikepackers gebruikt. Gebruik daarom de zoekfunctie voor het hele forum en zoek op: gasbrander
Daar vind je waarschijnlijk een keur aan berichten over gasbranders :D

Overigens denk ik niet dat er heel veel bikepackers met een automatische ontsteker, weegt toch echt wel 10 gram extra 8)
Smitty schreef:
ma 27 mei, 2019 23:39
sjuutje1969 schreef:
ma 27 mei, 2019 22:45
Zoveel keuze...

Ik wil een kookstel/gasbrander kopen maar ik kom er even niet zo lekker uit.

Voor 1 persoon;
niet uitgebreid koken maar wel water verwarmen om maaltijden/warm drinken te maken;
compact en lichtgewicht
op gas (denk ik)
liefst met zo'n automatische onsteker

Zo'n setje waar je je pannen en gasblikje in elkaar kunt schuiven lijkt mij wat maar is het ook wat?
Beste sjuutje, gasbranders worden niet alleen door bikepackers gebruikt. Gebruik daarom de zoekfunctie voor het hele forum en zoek op: gasbrander
Daar vind je waarschijnlijk een keur aan berichten over gasbranders :D

Overigens denk ik niet dat er heel veel bikepackers met een automatische ontsteker, weegt toch echt wel 10 gram extra 8)
Ik had al op het forum gezocht maar dan heb ik nog geen idee hoe groot/zwaar een brander is. Er komt heel wat voorbij maar dat lijkt allemaal m.n. gebaseerd op gemak en comfort en/of voor meer mensen. Juist hier lijken mij veel mensen te zijn die alleen op pad gaan met een minimaal gewicht of compact model. Vandaar...
Neem een 600-650 ml solo pannetje á la AlpKit MytiMug. Daar past een willekeurig 100 ml gasblikje in, samen met hun brandertje of bijv. een MSR PocketRocket II. Mogelijk past er dan nog een losse ontsteker bij, bijv. die van Optimus (degelijk en kan niet zo snel leeg/op raken als een aansteker). Dit past dan in een grote Stem Cell XL van AlpKit, met nog een spork en een paar noedel-pakjes als 2x lunch.

Dat is zoals ik het heb opgezet.
Ik heb nu (bijna) alle benodigde gear. En ga nu op zoek naar tassen.
Ik wil graag onverhard bikepacken. In de laatste week van augustus heb ik een weekje Ardennen gepland.

Omdat ik nog in de uitprobeerfase zit wil ik niet al te veel voor de tassen uitgeven. Ik denk er dus aan om twee drybags (stuur en zadel) te kopen. En deze met straps vast te zetten.

Heeft iemand dit als werkbare oplossing uitgeprobeerd?
Aan mijn stuur zitten trouwens 3 kabels; 2 voor hydraulische remmen en 1 voor de Rohloff. Zitten die niet in de weg?
Beste wereldfietsers,

Is dit dan eindelijk een echte Bikepacking related topic? Gaaf! Want ik ben zelf al een hele jaar aan het plannen voor mijn solo trip van Amsterdam naar Griekenland. Aangezien ik niet zo lang ben (1m64) en een relatief kleine frame heb, is het voor mij erg lastig om de juiste gear te vinden voor mijn reis. Op dit moment ben ik aan het experimenteren met verschillende designs!

Voor mijzelf ben ik al wel aan het kijken naar verschillende producenten zoals Apidura, J.Paks, Rogue Panda en Revelate voor inspiratie en ideeën.

Ik wil daarom aan jullie vragen welke Bikepacking Gear jullie het meest aanraden! 8) :D :P

Beginnend met Frametas en naam producent:

Framebag -
Saddlebag -
Handlebar bag -
Top tube bag -

Hieronder een paar foto’s van mijn (tijdelijke setup)
WhatsApp Image 2019-07-02 at 12.59.50.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-02 at 12.59.49.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-02 at 12.59.49 (1).jpeg