Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groot kleine lichtgewicht handdoeken-topic - Forum Wereldfietser

Groot kleine lichtgewicht handdoeken-topic

Na de vele tips en adviezen van jullie gekregen,

de uitrusting mag weer uitgebreid worden..
dit keer handdoeken.

wat zijn jullie ervaringen met handoeken? Lichtgewicht is mooi meegenomen.
overal te koop, bij de outdoorwinkels maar ook bij Xenox

merk, maat, materiaal? Aantal?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik gebruik het liefst de gladde microvezelhanddoeken. Die vind ik een stuk prettiger dan die 'wollige' microvezelhanddoeken. Maar dat kan iemand anders natuurlijk weer net andersom ervaren. Waarschijnlijk zelfs, gezien het assortiment van de outdoorwinkels.
Ik gebruik een synthetische (sport)handdoek van het merk Rubytec.
Licht, klein, dus handig voor op de fiets.
Het drogen met zo'n doek vergt enige gewenning; het is meer deppen dan wrijven, maar het werkt goed.
Ha leuk een handdoekenvraag :D , weer eens wat anders dan slaapmatjes en banden.

Ik heb een SeaToSummit pocket towel, maatje S, 40x80cm, 42 gram en opgepropt zo groot als een tennnisbal. Neemt snel vocht op en ff ophangen in de wind en dan is ie weer droog.

Meestal kijkt men wat ongelofelijk als ik met dat dunne keukenlapje de doucheruimte in ga, maar dan lach ik gewoon vriendelijk terug want ik ben er erg blij mee.

http://www.seatosummit.com.au/products/ ... ket-towel/

edit: zie op de StS link dat ie 70 gram weegt en waar ik hem heb gekocht weegt ie 42gram dus ga ik hem zo maar zoeken en wegen :)
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/po ... -small.php

yes, heb hem gewogen: 47 gram!
Ik ben vooral benieuwd de ervaringen met vervelende 'luchtjes'. Heb zelf een Rubytec en in het verleden wel eens een Xenos handdoek gebruikt. De Xenos ging al heel snel na één keer gebruiken stinken. De Rubytec houdt het zeer lang vol zonder stank, ook wanneer je hem meerdere keren gebruikt zonder te wassen en zelfs als je hem nat opbergt, gaat het nog redelijk goed. Ben nu heel wat jaartjes verder en nu werkt hij niet echt optimaal meer en gaat hij sneller stinken. Wordt dus tijd voor een nieuwe. Benieuwd of er nog andere suggesties dan de Rubytec komen.
leuk onderwerp.
Ik vind de gladde handdoeken prettig, heb een dure van StS maar ook goedkope (Aldi, Lidl, Xenos?? geen idee meer) en ze bevallen allebei prima, geen nare luchtjes. Heb ze ook bij Decathlon gezien.
Ik heb ook van die "ruwe" handdoeken (Xenos) en als je zoals ik last van wat droge handen hebt word je hier helemaal gek van. Ook blijven grasjes en strootjes erin vast zitten als de handdoek op de grond valt. Nare luchtjes....? dat komt mij niet bekend voor.
Ik ben dus voor de gladde variant.
Anja
Merk: Travel & Co., blauwgroen microvezel (uit assortiment?).
Maat: liever lang en smal dan vierkant, om mijn rug makkelijk af te zemen; 84 cm * 35 cm. De lengte is prima, het zou smaller kunnen. Smaller (of kleiner) betekent wel vaker uitwringen bij afdrogen na het douchen (nu 2 à 3 maal).
Gewicht: ? (ben op reis, wel de handdoek bij me, maar geen weegschaal).
Aantal: één handdoek is genoeg; op langere reizen nam ik er 2 mee, maar verloor er ooit 1 en realiseerde me dat ik niets miste. Na gebruik meteen even uitspoelen, evt. een mini-handwas om fris te houden (samen met de fietskledij). Handdoek is klein genoeg om zo nodig tussentijds in een pannetje uit te koken met zeep (mocht ie erg 'funky' worden).

Ik merk dat de handdoek door het vele gebruik (>300 dagen) en heel vaak wassen toch wel minder vocht op is gaan nemen. Na deze reis degradeer ik 'm tot poetslap. Heb ooit op een beurs voor weinig (<€7, de m.i. overbodige opberghoes ontbrak) een lekker zacht microvezel badlaken van Sea-to-Summit gescoord (Dry-Lite Towel, Large 60 * 120 cm, opgegeven: 145 gram; nog niet zelf nagewogen). Die neemt goed vocht op en wordt binnenkort in de lengterichting doormidden geknipt, evt. ingekort (2 handdoeken plus 1 washandje en/of tentdweiltje er van maken) & op de naaimachine omgezoomd, voilà: ik kan weer een hele tijd vooruit voor weinig. De lage prijs prevaleerde boven gewicht(sbesparing).

Het afdrogen met dit soort zemen (ik heb dus ook een gladde handdoek) vergt wel enige gewenning. Je kunt je er niet zo lekker mee droogwrijven als met katoenen badstof handdoeken. Toch geef ik op reis de voorkeur aan de microvezel doeken vanwege hun lage gewicht, omdat ze vlot drogen en niet snel stinken. N.B. Een nog vochtige handdoek gaat altijd onder de spanriem van de achtertas, om verder te drogen (tenzij ik door stoffig gebied reis), dat helpt naar mijn idee mee om nare geuren in toom te houden.
Alle kleuren en maten uit het Decathlon assortiment in huis. Bevallen prima voor kamperen met klapkar of fiets. Blijf me er altijd over verbazen dat zo'n klein lappie zo'n groot lijf droog krijgt en vervolgens weer hoe snel die dingen ook weer droog zijn.
Ben wel eens benieuwd naar de StS of Rubytec versus Decathlon, want die laatste zijn voor mij gewoon prima en dat tegen een kwart van de prijs van die andere.
Ik heb wel eens microvezeldoekjes gebruikt uit de schoonmaakafdeling van de supermarkt. Die kosten iets van 1 euro en werken prima als handdoek. Licht zijn ze natuurlijk ook, en ze zijn er in verschillende maten. Ik koos iets dat eruit zag alsof het lekker zou voelen. En dat deed het.

Ik kan die doekjes dus aanraden.
Tim_070 schreef:Ben nu heel wat jaartjes verder en nu werkt hij niet echt optimaal meer en gaat hij sneller stinken.
Stank heeft vaak met bacteriën te maken. Het kan zijn (al garandeer ik niets) dat het probleem dan ook op te lossen is door de handdoek eens echt bacterievrij te maken. (Heel warm wassen, ontsmettende middelen op los laten, ...)

Renaat
PackTowl had ooit wat ruwe handdoeken, welke door gebruik wat minder onaangenaam werden. Zodra de microvezel handdoekjes van Rubytec (SportsTowel) voorbij kwamen heb ik daar toen een tussenmaat van gekocht. (Ik vermoed de voorloper van deze.)
Al doende leert men, dus het bleek dat ik met een kleinere maat toe kon. Daarom scheef een handdoek uit die handdoek geknipt, welke op de breedste punten zo'n 50 x 23 cm meet.

Als ik nu een nieuwe handdoek zou moeten kopen en ik kijk bij Robijns op de website, dan zou ik voor dit model (de 'Omni towel Texel') gaan. Dan wel doormidden knippen (43x20cm) en de karabiner thuislaten. Vraag me af hoeveel er dan nog van die 17 gram overblijft... :D
Als ik bij Cascade Designs op de website kijk, dan zou ik voor dit model (de 'PackTowl UltraLite' maat S) kiezen. 51x23cm is groot zat. Wel weegt die dan iets meer, maar dat kan ook komen omdat deze wellicht wat dikker is dan bovengenoemde Omni towel Texel. Dus minder vaak uitwringen, wat ook wel wat waard is.
Robertjan schreef:
Dan wel doormidden knippen (43x20cm) en de karabiner thuislaten. Vraag me af hoeveel er dan nog van die 17 gram overblijft... :D .
43x20cm??
Roberjan, ben jij soms kaal?
of gewoon een bikkel, kan natuurlijk ook. :wink:
Revanho schreef:Stank heeft vaak met bacteriën te maken. Het kan zijn (al garandeer ik niets) dat het probleem dan ook op te lossen is door de handdoek eens echt bacterievrij te maken. (Heel warm wassen, ontsmettende middelen op los laten, ...)
Handdoekstank heeft zover ik weet altijd met bacteriën te maken. Zodra een handdoek besmet is gaan de bacteriën zich vermenigvuldigen. Wat ze afscheiden ruikt niet zo fris.
Je hebt handdoeken die zilver bevatten en daardoor in zichzelf bacteriedodend zijn, maar er zijn ook twijfels of dit wel zo gezond is.
Om het zo lang mogelijk te laten duren voordat een handdoek stinkt pas je alle middelen toe: (in toenemende mate van effectiviteit)
* was je goed voordat je je afdroogt, want de bacteriën op een handdoek komen in de eerste plaats van je eigen lijf. Uiteraard kan dit niet altijd.
* stel de handdoek zo veel mogelijk bloot aan lucht. Bacteriën houden er van om opgepropt in een tas te zitten.
* stel de handdoek zoveel mogelijk bloot aan zonlicht. Felle zon werkt goed tegen bacteriën. Het is niet voor niets dat men vroeger de was in de zon droogde of "op de bleek" legde.
* probeer te zorgen dat je handdoek af en toe helemaal kurkdroog wordt. Daar hebben bacteriën een hekel aan.
* was de handdoek af en toe op 60 graden of meer. 50 graden helpt maar matig. Méér dan 60 graden is echt overbodig. Bij 60 graden gaan alle bacteriën dood.

Als laatste redmiddel kun je je stinkende handdoek uitwassen vóórdat je je afdroogt. Ook met een net uitgewrongen handdoek kun je je prima afdrogen, ook al voelt het niet zo lekker.
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:Stank heeft vaak met bacteriën te maken.
Handdoekstank heeft zover ik weet altijd met bacteriën te maken.
Ach, ik houd graag een slag om de arm, vandaar de 'vaak'. In de praktijk zal het inderdaad zo goed als altijd zijn. Maar denk voor de uitzonderingen o.a. aan lekkende brandstofflessen
Ave Gone schreef: Je hebt handdoeken die zilver bevatten en daardoor in zichzelf bacteriedodend zijn, maar er zijn ook twijfels of dit wel zo gezond is.
Klopt, maar ik denk dat men zich daar bij handdoeken, waar men maar beperkt en zelden langdurig contact met heeft, veel minder zorgen over hoeft te maken dan met de vele buitensportkleding die op deze manier het bacterieprobleem aanpakt.

Renaat
http://nl.hg.eu/products/show/id/6651/w ... ortkleding Een vrij effectief middel tegen ongewenste geurtjes in sportkleding.
Vermeldt HG ook wat voor stoffen er echt in zitten, behalve iets vaags dat europees is voorgeschrevn zoals "anionogene en niet-ionogene stoffen < 5%"?
Half Nederland gebruikt geen chloor (eig. hypochloriet) meer in de badkamer, maar heeft de schimmel vocht & weerplekken reiniger van HG wel op de badkamer staan, niet wetende dat dit een geconcentreerd chlorrmiddel is. Bovendien een heel duur flesje voor wat er in zit. (Wat voor heel veel van de m.i. overbodige middelen van dit merk geldt)
Misschien handig voor jasmon, de oudere vraagstaarten met ervaringen over handdoeken. Naar mijn idee alle nog even actueel. Maken we van deze draad het 'Groot kleine lichtgewicht handdoeken-topic'.

2004: tip ! lichtgewicht reishanddoekje
2006: Lichtgewicht handdoek
2006: TIP - Sporthanddoek van Jack Wolfskin
2009: rubytec omnitowel

Over het juiste formaat reageerde Robertjan al eens naar johnny-vs: "Alles groter dan maat M is functioneel 'oversized'".

Nare luchtjes verwijderen - bacteriën doden - schijnt ook te lukken door je handdoek in te vriezen (YMMV).

@Ave Gone: ik onderschrijf je punt. Maar als je je geld kunt verdienen door knollen voor citroenen te verkopen? Met elementaire scheikunde kun je je schoonmaakmiddelenarsenaal enorm reduceren (zand, zeep, soda, schoonmaakazijn of citroenzuur, bleekmiddel of waterstofperoxide, brandspiritus) en heb je ook geen last van parfum, e.d. (ik heb een gevoelige huid).
HG verstopt de productinformatie helemaal onderaan hun pagina in een separaat menuutje (niet bij de producten zelf, hebben ze iets te verbergen?) en gebruikt Engelse termen op zowel de product- als de veiligheidsbladen. De goedgelovigen betalen voor gemak: ze zijn onwetend hoe goedkoop de wasmiddelversterker tegen nare geurtjes in sportkleding is samen te stellen want een mengsel van natriumwaterstofcarbonaat (bakpoeder, maagtabletten), waterstofperoxide, natriumsulfaat (Glauberzout, laxeermiddel) en natriumcarbonaat (soda).


Edit. Een v.d. links gecorrigeerd.
Edit 2. Reactie over HG toegevoegd.
Ik gebruik een stuk Evolon. Het stuk is 50x90 cm en weegt ongeveer 45 gram. Het droogt net iets fijner dan mijn oude decathlonhanddoekje, maar het grootste voordeel is het grote oppervlak: het droogt super snel en is ook makkelijker om mijn natte haar of middel te doen. (Hoewel voor dat laatste een iets langer stuk fijner was geweest.)

Van een wandelend ex-vriendje heb ik ooit geleerd dat je voor je je handdoek pakt eerst met je handen het meeste vocht van je lijf moet verwijderen. Gewoon met je platte handen over je borst, armen en benen naar beneden wrijven. Helpt vooral bij harige mannen erg goed. Als je niet meer kletsnat bent werken alle handdoeken fijner.

Echt bacterievrij is moeilijk: als er een paar terug zijn en het klimaat fijn voor ze is, heb je er zo weer een heleboel. Het schijnt dat bacteriën van vet houden. Er komt toch altijd wat huidvet in je handdoek, dus eens een keer voor het de machine in gaat in wat biotex weken kan ook helpen. Ik heb daar in ieder geval succes mee voor (sport)shirts en theedoeken die wel erg snel gingen stinken.
Revanho schreef:
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:Stank heeft vaak met bacteriën te maken.
Handdoekstank heeft zover ik weet altijd met bacteriën te maken.
Ach, ik houd graag een slag om de arm, vandaar de 'vaak'. In de praktijk zal het inderdaad zo goed als altijd zijn. Maar denk voor de uitzonderingen o.a. aan lekkende brandstofflessen
In de praktijk zijn het naast bacteriën vaak juist ook schimmels. En niet alle methoden van bestrijding werken voor beide even goed.

Belangrijkste om stank probleem te voorkomen is simpelweg preventie. Ongeacht wat je ook doet, je handdoek zal toch altijd schimmels en bacteriën bevatten. Dit doet het al als je het in de winkel koopt. Een wildgroei aan bacteriën en schimmels is echter waardoor je het begint te ruiken. Vocht + warmte is waar dit soort micro-organismen het perfect op doen. Probeer natte handdoeken en kleding in het algemeen dan ook zo droog mogelijk te houden. Zelf span ik mijn handdoeken in netjes achter op de bagagedrager. Heel de dag wind + zon expositie om zo droog mogelijk te blijven.

Langdurige (belangrijk) warmte expositie reduceert bacteriën en schimmels eveneens. Ca. 90% wordt gedood na ongeveer 1 uur 60 graden of 30 minuten 70 graden. Eén keer in de week dus een wasmachine te gebruiken om een wasje te draaien is aan te raden. Enkel een vlug handwasje waarbij warmte expositie beperkt is, zal minder effectief zijn. Zeker als het al stinkt.



Qua handdoek keuze heb ik verder geen specifieke voorkeur qua merk. Gebruik gladde micro-vezel handdoeken van diverse merken.
Waardevolle tips!

ik concludeer voorlopig
- andere manier van afdrogen die even wennen is
- merk maakt niet zoveel uit, persoonlijke smaak/ervaring
- handdoek luchtjes zijn met genoemde tips tot een minimum te beperken


Bedankt voor de reacties tot zover.