Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor afwasmiddel, wasmiddel, shampoo, douchegel? - Forum Wereldfietser

Alternatief voor afwasmiddel, wasmiddel, shampoo, douchegel?

Langzamerhand heb ik al een flinke uitrusting verzameld en toch komt er steeds weer iets waar ik even het fijne van wil weten.
Ik heb ergens gelezen dat je met babyshampoo (welke? maakt dat wat uit?) alles kan wassen, is dat juist.
of heeft iemand een andere geweldige tip?
Zo'n klein flesje "alleswasmiddel" die ik bij Bever zag is natuurlijk na een paar weken op en dan??? Is volgens mij ook vrij prijzig.
ik ben weer erg benieuwd naar de reacties.
groet, Anja
Ik doe het al een paar jaar met gewone shampoo: mijn huid, mijn haar, de afwas en de kleding en dat gaat prima. Het is fijn als er niet te veel parfum in de shampoo zit en in ieder geval bij wild kamperen is het natuurlijk veel beter als de shampoo afbreekbaar is.
In shampoo zit over het algemeen meer ontvetter dan in douchegel. Prima dus voor haren wassen, de afwas doen? en om de kleren te wassen? In noodgevallen kun je je er ook wel mee wassen, maar het droogt je huid uit als je het langere tijd als huidzeep gaat gebruiken.
Alweer 30 jaar geleden ben ik gestopt met zeep/shampo/gel gebruik voor het reinigen van mijzelf.Elke dag douche ik zonder al die chemische , beetje stinkende substantie. Water is voldoende .Is ook veel beter voor je huid.En het scheelt een hoop gewicht in je fietsvakanties.
Voor de afwas heb ik een klein flaconnetje met geconcentreerd afwasmiddel.Kun je ook je kleren mee wassen.
Overigens, als er op de camping zo,n handzeepwas automaat hangt kun je daar ook prima je kleren mee wassen.

Groet.
Ik gebruik shampoo voor alles behalve kleding wassen. Waarschijnlijk kan dat laatste ook best met shampoo. Maar ik vind wasmiddel beter werken.

Er is ook speciale zeep voor alle doeleinden te koop bij (onder meer) Perry en outdoorwinkels, die bovendien biologisch afbreekbaar is. Dat laatste is erg zinvol als je kampeert op plekken waar geen afvoer is, zoals meestal bij wildkamperen.
Bij een alles-in-een is het ontvetten per definitie een compromis: je wilt niet dat de zeep bij het douchen alle vet van je huid afhaalt, maar je wilt wel dat hetzelfde type vet dat je in de loop van de dag in je kleren hebt gesmeerd (kraag, oksels, kruis) uit de kleren gewassen wordt. Mij beviel het kleren wassen met shampoo niet; ik stonk daags erna 's morgens al :oops:
Ik reageer hier ook ff op want ik heb hier in mijn fietstas zwerfzeep en wat staat er op het etiket:
Super geconcentreerd fosfaatvrij biologisch afbreekbaar zeepje voor
Was en afwas voor in koud en warm water,in zout en zoet water
Te koop bij bever
Waarom zou je voor alles 1 zeep/middel willen gebruiken?
Je blijft dezelfde hoeveelheid/volume spul nodig hebben, dus het scheelt alleen een beetje dunwandig verpakkingsmateriaal, en hoeveel is dat nou helemaal?
Als je van die kleine plastic flesjes vult, is het niet zoveel bij elkaar, tenminste zo doe ik dat.
Als je voor ieder doel apart zeep/middel meeneemt, zijn dit toch "veel" flesjes en volume. Bovendien moet je dan ook ieder flesje apart aanvullen als het leeg is (en de rest weggooien?)
Ook is het bij veel kleine flesjes moeilijker om een accurate inschatting te maken van het gebruik en is de kans dat ik ergens te veel (of te weinig) van mee neem veel groter dan bij één grotere verpakking.
...of je neemt een klein handzeepje mee. Daar doe je erg lang mee.
1 biologische afbreekbare multi zeep voor kleding, afwas en mezelf mocht ik wild gaan badderen. 1 hair/body flesje voor in de campingdouche. Dekt alle situaties lijkt me...Daarnaast neem ik altijd een pakje snoetepoetsers mee, voor onderweg handen schoon maken bij het eten, of als de campingdouche te smerig is, een geimproviseerde avond poetsbeurt.
Ik heb wel eens gehoord van shampoo in zeepblok-vorm, dat zou wel schelen, tenminste, shampoo is bij mij de grootste fles.
Overigens gebruik ik voor het scheren scheerolie; dat is echt een aanrader voor de lichtgewicht fietser, minimaal flesje gaat eindeloos mee.
Maar wellicht was de TS gewoon op zoek naar eenvoud, dat kan natuurlijk ook, en dat zou mij ook wel interesseren.
Shampoo in zeepblokvorm heb ik geprobeerd, was geen succes. Veel (warm) water nodig om de shampoo los te weken van het blok en daarna toch een waterdichte zeepdoos nodig om het natte blokje op te bergen. Hooggeconcentreerde shampoo in een flesje werkt voor mij het beste. Ook ik scheer me met scheerolie en dat bevalt heel goed.
Gewoon een blok zeep. Haren, huid, scheren. Prima. Alleen afwassen werkt niet
Iedereen bedankt voor de reacties, de ultieme tip zit er nog niet tussen en zal dus niet bestaan. Denk dat ik het maar bij 1 flesje (zo'n alles in 1) hou en hoop dat er een camping is waar iemand wat zeep heeft laten staan. Gelukkig heb ik geen scheerspul nodig... :lol: scheelt weer een potje. Het nadeel van kleine flesjes is dat je ze moet bijvullen, waar laat je de rest? Weggooien is zonde.
Heb ook ergens gelezen (waar toch...?) dat iemand een blokje zeep in stukjes had geschaafd, maar of dat echt handig is?
Blokje Sunlight zeep is misschien nog een optie voor de was. Doen Italiaanse dames op de camping ook.
Groet, Anja
Als je een blok zeep in dunne plakjes schaft, op zo'n keukenschaaf bijvoorbeeld, krijg je waarschijnlijk plakjes waarmee je net 1 keer kan douchen. De andere plakjes blijven dan droog, dus je sleept niet rond met een nat stuk zeep! Dat kan natuurlijk handig zijn...
In het algemeen kijk ik niet zo heel erg op gewicht etc., maar op onze laatste reis hebben we voor het eerst wat van die kleine doosjes met 'blaadjes' meegenomen van Sea-to-summit.

Neemt amper ruimte of gewicht in, lekt niet, en is 'biodegradable'.

Ik vond de shampoo versie niet echt een succes, de douchegel wel oké, het afwasmiddel erg handig (met name voor wildkamperen, én om je handen mee schoon te maken als je bijv. aan je ketting hebt zitten klooien). Het wasmiddel voor kleding is ook oké, maar bij grotere hoeveelheden was heb je nogal wat zeepblaadjes nodig, vind ik.

Al met al een wisselend succes, maar ik ga het afwasmiddel zeker vaker meenemen.
Gudrun schreef:In het algemeen kijk ik niet zo heel erg op gewicht etc., maar op onze laatste reis hebben we voor het eerst wat van die kleine doosjes met 'blaadjes' meegenomen van Sea-to-summit.
Bij mij waren die dan weer geen succes. Als deze een keer wat te vochtig worden (en dat kan ook door hoge luchtvochtigheid) dan kleven de blaadjes aan elkaar en kan je er niets meer mee.

Voor het scheren ben ik ook een tevreden gebruiker van scheerolie. Maar dan mag men de baardharen wel niet te lang laten worden, anders werkt het niet meer goed.

Renaat
Je moet een vochtig stukje zeep niet meer nat maken maar alleen afwrijven op datgene wat je schoon wilt maken. Daarna pas water erop.

(Gevolg is wel dat ik eens met zeep op mijn kop geen water in de douche kreeg omdat het muntjesapparaat niet werkte :twisted: )

Maar goed, met blokzeep ben ik gestopt omdat het mijn huid tocht wel erg effectief uitdroogde. Mijn kolonies met goede bacteriën vertrokken ook.