Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help!Falende Vaude Aqua back pro en zit in Japan potverdrie! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Help!Falende Vaude Aqua back pro en zit in Japan potverdrie!

Christophorus schreef:Heb jij de tassen van voor of na de PVC-vrije periode?
Ik vermoed dat bij Vaude net als bij Ortlieb de haken nooit van PVC zijn geweest. PVC lijkt me namelijk niet de meest geschikte kunststof voor rails en haken.
Bij Ortlieb zijn alleen de tasmaterialen zelf (het "zeil") van PVC.
Op de haken van mijn oude Ortliebs staat PA, wat waarschijnlijk inhoudt dat de haken van polyamide (nylon) zijn gemaakt. Op de nieuwe haken kan ik geen code vinden; waarschijnlijk staat die op de bovenkant.
Post de codes die je op de onderdelen vindt hier, dan zoek ik het voor je op. De codes staan op elk afzonderlijk onderdeel en kunnen dus per onderdeel verschillen.
Christophorus schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik wil toch even een tegengeluid geven over Vaude.
Ik rij al jaren met deze tassen rond. Geen wereldreizen maar vaak off-road over stuiterende en slechte wegen. Tot nu toe nog geen enkel problemen gehad met de ophangsystemen. Ik ben erg tevreden over de tassen.
Gelukkig zijn die ervaringen in de meerderheid. Heb jij de tassen van voor of na de PVC-vrije periode?
Geen idee. Hoe kan ik dat bepalen? Ik heb ze in ergens in 2008 gekocht.
Ave Gone schreef:Post de codes die je op de onderdelen vindt hier, dan zoek ik het voor je op. De codes staan op elk afzonderlijk onderdeel en kunnen dus per onderdeel verschillen.
Ik heb mijn tassen helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar kan nergens codes vinden, behalve op de middelste gespsluiting. Daar staat "3 JL".

Op de Vaude-website staat enkel het volgende: Main fabric: 82% Polyamide, 18% Polyester; 800 D 78 T Tetrapolyurethane coated; Lining: 100% Polyester; 210 D Polyurethane coated
Volgens mij is een "tegengeluid" helemaal niet nodig. Sterker nog, dit lijken mij waardevolle meldingen van mensen die problemen hebben met recente modellen van Vaude. En dat kan te maken hebben met nieuw gebruikte materialen. Wat heeft het dan voor zin om te schermen met tassen van een ander materiaal, die niet meer gemaakt worden?

Da's bíjna hetzelfde als zeggen: het is geen probleem om een nieuwe XT-naaf te gebruiken, want degene die ik al een aantal jaar heb, lopen probleemloos.

Ja, het kán goedgaan...

Edit, vers van de pers: http://traveltheworldbybicycle.com/test ... s-panniers
Christophorus schreef:Ik heb mijn tassen helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar kan nergens codes vinden, behalve op de middelste gespsluiting. Daar staat "3 JL".

Op de Vaude-website staat enkel het volgende: Main fabric: 82% Polyamide, 18% Polyester; 800 D 78 T Tetrapolyurethane coated; Lining: 100% Polyester; 210 D Polyurethane coated
De kunststof codes staan waarschijnlijk op de plekken waar je niet bij kunt. Je zou de tas uit elkaar moeten halen.

De main fabric is dus alleen het zeilmateriaal. Lining is de voering of iets dergelijks.

Even een kanttekening bij mijn eigen opmerkingen:
Er zijn uiteraard ook altijd nog verschillende kwaliteiten van hetzelfde materiaal. Uitgangsstoffen kunnen zuiverder of onzuiverder zijn en de meng- en vormprocessen en -temperaturen kunnen beter of slechter zijn. Net als altijd zijn er meer dan genoeg gelegenheden om een goed ontwerp slecht te produceren.

Maar als ik onderstaande foto van El&El zie dan twijfel ik ook aan het ontwerp. Kennelijk hangt de draagraill hier alleen middels de dunne delen aan de kunststof plaat die weer alleen middels de blinde bouten aan de tas (en de binnenplaat) vast zit. Dat is duidelijk een veel kwetsbaarder ontwerp dan de situatie bij mijn oude Ortliebs waar de rail met boutjes rechtstreeks door de hele tas vastgemaakt zit.
De methode van reparatie op de foto erna is dus wel de voor de hand liggende :!:
Ook is de afstand van de haken tot de tas groter dan bij mijn oude tassen wat ongunstig is.

http://traveltheworldbybicycle.com/imag ... aude-5.jpg
(foto was met >850 te breed voor direct dit forum)

Aan Vaude de keus, aan de fietsers de test.

Al met al: wees zuinig op je oude tassen en als het zeilmateriaal kapot is doe dan de haken niet weg!
Travelmaster schreef:Volgens mij is een "tegengeluid" helemaal niet nodig. Sterker nog, dit lijken mij waardevolle meldingen van mensen die problemen hebben met recente modellen van Vaude.
Ik denk dat een tegengeluid goed is als het richting uitspraken gaat 'Sterkt mij alleen maar dat het gewoon Ortliebs gaan worden als ik komend jaar nieuwe tassen aanschaf'.

Dit geeft aan dat problemen met een bepaald type geprojecteerd worden op de gehele collectie. Ik kan me nl niet voorstellen dat alle tassen van Vaude nu ineens slecht zijn geworden.
Dat ben ik wel met je eens hoor. Overigens denk ik ook dat in 90% van de gevallen mensen nergens last van zullen hebben omdat ze de tassen bijvoorbeeld vooral op vlak asfalt met weinig beladning zullen gebruiken.

Ik wilde alleen benadrukken dat de problemen ook weer niet gebagatelliseerd moeten worden. Deze reeks kan daadwerkelijk problemen geven bij beoogd gebruik, als ik de berichtgeving mag geloven.

Noem het een tegengeluid tegen het tegengeluid :wink: .
Japan, Zuid-Amerika, Chili, Zuidoost-Azië: de tassen lijken vooral ver weg kapot te gaan :-)

@bergbeklimmer en Ronnie de Jong: welk type hadden jullie, en uit welk jaar?
PVC werd gebruikt voor de stof. Dat heeft Vaude nu vervangen door PU (polyurethaan). PU is minder schadelijk voor mens en milieu.

Zouden ze tegelijk met de overgang naar PU ook de manier van bevestigen van de achterplaat aan de stof hebben aangepast? Of zouden ze meer gerecycled materiaal voor de haken gebruiken, maar de kwaliteit niet op hetzelfde niveau hebben kunnen houden?

http://www.vaude.com/en-NL/Responsibili ... ogy/?shp=2
Ave Gone schreef: Maar als ik onderstaande foto van El&El zie dan twijfel ik ook aan het ontwerp. Kennelijk hangt de draagraill hier alleen middels de dunne delen aan de kunststof plaat die weer alleen middels de blinde bouten aan de tas (en de binnenplaat) vast zit. Dat is duidelijk een veel kwetsbaarder ontwerp dan de situatie bij mijn oude Ortliebs waar de rail met boutjes rechtstreeks door de hele tas vastgemaakt zit.
De methode van reparatie op de foto erna is dus wel de voor de hand liggende :!:
Ook is de afstand van de haken tot de tas groter dan bij mijn oude tassen wat ongunstig is.

http://traveltheworldbybicycle.com/imag ... aude-5.jpg
(foto was met >850 te breed voor direct dit forum)
Ja Leon, dat vinden wij eigenlijk ook. De draagrail scheurt dus los van de plaat. Maar onze oude 'niet groene' Vaude's hadden dat ook, maar daar scheurde de plaat niet van.
eindgebruiker schreef:....@bergbeklimmer en Ronnie de Jong: welk type hadden jullie, en uit welk jaar?
Ik kan het type niet meer achterhalen maar het waren destijds (nov 2012) de goedkoopste achtertassen van Vaude. Ik heb even op de site van Vaude gekeken naar het huidige model. En die heeft een veel groter en steviger plastic achterwand dan mijn versie. Volgens waren er dus meer klachten over de robuustheid van het oude systeem en zijn ze toch maar voor degelijk gegaan.
Voor onze reis van Patagonië naar Alaska vertrokken we beide met een set Aqua Back Plus tassen. De eerste set kochten we in januari 2011. Deze tassen hebben totaal geen problemen gegeven.

De tweede set kochten we in november 2012, een paar weken voor vertrek. Dit waren in tegenstelling tot de set die we al hadden zogenaamde 'groene' tassen. Met deze tassen kregen we al vrij snel problemen met de achterplaat.

Met de tassen die Vaude naar Chili stuurde (ook weer 'groene' tassen) hebben we probleemloos 25.000 km gefietst.
jasmon schreef:Met mijn Vaude tassen uit 2008 ook geen problemen.
In januari nog een nieuwe set bij gekocht, aqua backrollers nieuwe uitvoering 2015
maar daar is de achterplaat tussen de twee haken nu al van gescheurd........
Ik geloof dat ik dan de pijp maar aan Vaude" zou geven en heerlijk Orltliebs zou kopen (mits verkrijgbaar).

Maar eh, wel mega zwaar balen ondertussen. En doet mij wel twijfelen aan de kwaliteit van Vaude. Dit zou niet moeten mogen, toch?
eindgebruiker schreef:PVC werd gebruikt voor de stof. Dat heeft Vaude nu vervangen door PU (polyurethaan). PU is minder schadelijk voor mens en milieu.
Als PU niet duurzaam is, is dat veel schadelijker voor mens en milieu dan PVC. Ben zeer tevreden met mijn duurzame Ortlieb Back Roller set.

Piet.
Ik denk altijd; Ortlieb heeft dit soort tassen uitgevonden, dus die zullen het wel het beste kunnen. Vaude is toch een beetje een 'B'-merk naar mijn idee, ook wat andere artikelen betreft. Ortlieb is een specialist.
Georg schreef:Ik denk altijd; Ortlieb heeft dit soort tassen uitgevonden, dus die zullen het wel het beste kunnen. Vaude is toch een beetje een 'B'-merk naar mijn idee, ook wat andere artikelen betreft. Ortlieb is een specialist.
De designers van Vaude zijn afkomstig van Ortlieb.....uit onvrede jaren geleden geswitched.
O, wat raar. Welke onvrede? Over hun salaris?
Ik ben als Ortliebgebruiker nl zeer tevreden over die tassen. De best op de markt naar mijn idee, al zal de UL-fan daar anders over denken, ik moet deze (Orlieb) combinatie van sterkte, gebruiksgemak en ruimte nog tegen komen.
Hip zijn ze natuurlijk niet meer, het 'pionier'-achtige uit de begintijd is gezien de drommen vakantiefietsers die de tassen gebruiken er al lang vanaf, maar dat vind ik eigenlijk een snob-argumentatie. Het zijn gewoon erg fijne tassen.
Het lijkt wel alsof de altijd zeer goede merken Vaude en Ortlieb wat steken laten vallen. De merken moeten vernieuwen, vaak vanuit milieu-oogpunt, maar de tassen worden er niet beter op.
Ik heb klanten net iets te vaak Discover moeten opsturen (ook naar het buitenland) om er gelukkig van te worden. Dus ben ik er mee gestopt.

Ortlieb heeft nu helaas het QL2.1 systeem met weinig vlees op de 'moertjes' met alle gevolgen van dien. En aan de milieuvriendelijk geproduceerde black/white tassen valt ook e.e.a. op te merken

Blijkbaar zijn lange levensduur en milieupositief niet verenigbaar met elkaar.

Goed dat er twee concurrenten zijn bijgekomen: namelijk Thule en Arkel. Ik weet alleen nog niet hoe die zich op lange termijn houden. Als iemand op wereldreis gaat en hij of zij wil Thule tassen uitproberen, let dan komende week even op onze Facebookpagina; daar ga ik een set beschikbaar stellen.