Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie a la student - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsvakantie a la student

oke top! ten eerste echt goed advies bedankt! vindt het geen probleem om meer geld uit te geven maar wil het wel nuttig besteden. Heb al een nieuw kooksetje gevonden brander incl pannen voor een euro of 35 al een heel stuk beter. Tent is inderdaad een van de punten waar meer uitgeven voor mij helemaal geen probleem is. Ookal is het om de fiets vakantie uit te proberen is z'n tentje natuurlijk nooit weg.

Afbeelding

Zo zit het nu een beetje in elkaar. alleen nog even kijken hoe en wat met de tent. maar zoals je zit begint het toch op een prikkie te lijken. Het hele procenten gebeuren erlangs is meer nieuwsgierigheid en om wat inzicht te geven.
Waarom geen 2ehands tent?
dat leek me nou eigenlijk net het gebied waar ik de prut van een ander niet zou willen overkopen.

Dit is nogal zwart wit dat weet ik, er zijn waarschijnlijk bergen goede 2e hands tenten te koop maar die zal ik waarschijnlijk net niet treffen. Mijn ervaring in ieder geval met 2e hands spullen dat er altijd haken en ogen aan zitten. en dan is de vraag is dat erg. Bij bijvoorbeeld fiets tassen zit ik daar minder mee dan met een tent.

Als ik dit fout zie verbeter me graag sta natuurlijk helemaal open voor dit soort tips zeker van mensen met veel meer ervaring hierin dan ik :wink:
Hey,

zelf ben ik ook een fietsende student. Vorige zomer voor het eerst op fietsvakantie geweest met een maat en uiteraard ook erg low-budget. Voor te koken maakten wij simpelweg gebruik van een gamel en dit brandertje:
http://www.campingaz.com/Benelux/p-2350 ... -plus.aspx

Kon je geen culinaire hoogstandjes mee koken maar voor een weekje fietsen volstond dit voor ons in elk geval. Daarnaast hebben wij gewoon een tentje uit de legerstock gekocht, was enkelzijdig maar we zijn nooit nat wakker geworden en woog superlicht. Conclusie; gewoon doen die fietsreis, duur spul is leuk maar zeker niet noodzakelijk ;)
http://www.kijkshop.nl/product/128318/gasbrander/

Je kunt het handvat erafzagen en de bovenkant losschroeven en dan is-ie heel compact, ineens. En de gastankjes die daarin horen zijn veel goedkoper en overal in doehetzelfzaken te krijgen.
ben dit tentje tegen gekomen: Gelert Solo.

Lees er opzich goede dingen over! iemand van jullie toevallig ervaring mee?
Ik heb dit tentje ook een aantal jaren gebruikt (en daarna voor de aanschafprijs weer verkocht!). Het is een prima tentje om mee te beginnen. Ik heb het uiteindelijk verkocht omdat ik er met mijn lengte (1,85 m) niet rechtop in kon zitten en omdat de rits van de buitentent ver doorloopt boven de binnentent waardoor je bij regenweer snel water in de binnentent krijgt. Verder zat alles degelijk in elkaar, er is bij mij nooit iets kapot gegaan.
M'n vorige bericht over de Yellowstone Matterhorn is een beetje onduidelijk: ik heb het steeds over stokken maar bedoel daarmee de segmenten van de boogstok. Dit tentje staat met 1 boogstok, de Highlander en Gelert gebruiken er 2: ook 1 bij het voeteneind.

Ik heb alle drie de tentjes overwogen en denk dat ze kwalitatief gelijkwaardig zijn. Volgens mij is de eerste versie van de Gelert wel beter vanwege het gebruik van een ander soort grondzeil. De Yellowstone is iets hoger van binnen maar door het ontbreken van een boog bij het voeteneind zou het buitendoek op die plek misschien makkelijker in contact kunnen komen met het binnendoek ? Heb de Yellowstone uiteindelijk gekozen vanwege de looks, lage prijs en toch wel positieve gebruikerservaringen ( iig geen meldingen van knikkende koppelstukken..)
@Marko: dat gasbrandertje is inderdaad extreem goedkoop, maar je moet er wel rekening mee houden dat er een prikblikje ingaat.
Dat betekent zeer waarschijnlijk dat je de brander moeilijk compacter kunt krijgen (die prikblikjes doe je namelijk in de houder en op het moment dat je die dichtdraait prik je het blikje open)...

Enneh.. voor culinaire hoogstandjes op één (klein) pitje: raadpleeg oude edities van het wereldfietser-tijdschrift, daar stonden vaak heerlijke eenpansrecepten in :D
Gudrun schreef:Enneh.. voor culinaire hoogstandjes op één (klein) pitje: raadpleeg oude edities van het wereldfietser-tijdschrift, daar stonden vaak heerlijke eenpansrecepten in :D
Of klik hier: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten en vind onder aan de pagina een lijst met recepten.
oke top! dan heb ik nog een vraag, is het verstandig om een grondzeiltje onder z'n tent te leggen of is dat niet zo nodig met die tentjes?
Zeker. Scherpe steentjes kunen zelfs het beste grondzeil doorboren. Na een week in Kroatie zaten er tientallen gaatjes in de ondergrondzeilen van onze tenten. Gelukkig waren het slechts de ondergrondzeilen.
Ja, zou ik inderdaad wel doen, een grondzeil.

Het hoeft echter niet (per se) een duur zeil te zijn; wij hebben jarenlang gewoon elk jaar grondzeil zonder weekmakers van PerrySport gebruikt - kost een paar euro en als je een groot genoeg formaat koopt, kun je het zeil een paar keer dubbelvouwen om te voorkomen dat steentjes etc. er al te snel doorheen komen.

Wat ook helpt: goed de ondergrond controleren op steentjes en andere scherpe dingen voordat je je tentje opzet :)
Gudrun schreef:Het hoeft echter niet (per se) een duur zeil te zijn; wij hebben jarenlang gewoon elk jaar grondzeil zonder weekmakers van PerrySport gebruikt - kost een paar euro en als je een groot genoeg formaat koopt, kun je het zeil een paar keer dubbelvouwen om te voorkomen dat steentjes etc. er al te snel doorheen komen.
Goedkoop (landbouw)folie bevat nooit weekmakers, daar zijn weekmakers namelijk te duur voor.