Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie a la student - Forum Wereldfietser

fietsvakantie a la student

Hallo allemaal!

Het is wellicht een beetje vroeg maar dacht je kan nooit te laat beginnen.
(wou namelijk vorig jaar mijn eerste fietsvakantie maken maar was wel flink te laat
begonnen met iets voor te bereiden). Dus laat ik dat dit jaar toch een anders aanpakken.

Misschien heb je al uit de titel kunnen opmaken dat het hier om een student gaat
die geen bakken met geld ter beschikking heeft voor een eerste fietsvakantie.
Heb natuurlijk al veel achtergrond informatie opgezocht voordat ik deze post maak
dus dat standaard PDF-je met bergen informatie is al reeds voorbij gekomen :wink: .

Even mijn huidige situatie en mijn plan de campagne: Ik wil voor 1,5 à 2 weken
naar de ardennen/luxemburg, op de fiets natuurlijk en dat dan in de zomer.
De fiets naar keuze is mijn mountainbike (on one inbred), die is momenteel een
singlespeed (1 versnelling) maar dit is gemakkelijk om te bouwen, ik denk niet dat
ik het met een versnelling ga redden ondanks het velen fietsen :roll: .

Ik heb al een lijstje met spullen verzameld wat ik zo ongeveer wel denk dat het
belangrijkste spul is. Hier heb ik dus in het achterhoofd gehouden: goedkoop, warm weer, niet te moeilijk over ruimte en comfort.

Tent: Yellowstone matterhorn 1 http://www.tent-expert.nl/yellowstone-m ... ekkerstent
Slaapzak: Highlander Pactec 100 http://www.slaapzakplaza.nl/highlander-pac-tec-100
Slaapmat: Thermarest ridgerest classic http://www.bergsportwinkel.nl/slaapmat- ... -rest.html

Kookset: trangia 27-4 ul http://www.yaksports.nl/branders/3969-t ... 02746.html
(heb het niet zo op wankele gasflesjes onder druk)

Bagage drager: Nog geen idee heb wel normale bevestigingspunten dus zoek ik betaalbaars. Er zit vast nog wel iets goeds tussen een oldman mountain en een prut bagagedrager.

Tassen: Ortlieb backroller classic

Volgens mij heb ik hier het gros van de aankopen voor mij wel samen gevat.
Ik weet dat dit waarschijnlijk een van het goedkoopste spul is en je kan niet
voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar mijn vraag is meer zit hier
echt iets tussen wat echt niet kan, of sterk afgeraden wordt. En zie ik nog iets
groots over het hoofd? Ben zelf niet helemaal zeker van dat kooksetje volgens
mij is het helemaal niet slecht voor die prijs een brander + pannen.

Alternatieven, tips en behulpzame tips zijn altijd welkom!
Een neefje van me die vorig jaar ook lowbudget ging, kon voor een prikkie een aanhangwagentje op de kop tikken. daarmee hoef je geen superfiets te hebben en geen bagagedrager, al zijn de Ardennen natuurlijk wel een pokkengebergte om met een karretje over te komen, zeker als je geen ideale versnellingen hebt.
hallo ductape,
Als je geen hoosbuien (waterkolom is 2000) krijgt en het blijft rond de 10 gr 's nachts lijkt mij dit een prima beginnersuitrusting voor een student.
Ik zou niet met een karretje beginnen, gewoon een paar tassen op de achterdrager en eventueel zo'n tas aan het stuur. Je hebt wrs helemaal geen voortassen nodig.
Leuk setje die trangia, een simpel campinggaz pitje kan ook.
Benieuwd hoe het je vergaat. Mijn ervaring is dat er steeds meer bij komt wat ook nog aangeschafd moet worden.
Hou de aanbiedingen in de gaten scheelt flink, maar ook hier worden dingen te koop aangeboden.
gr Anja
Een singlespeed is inderdaad een slecht idee. Voor de rest lijkt het me verstandig een weekendje proef te fietsen en te kamperen. Dan weet je of alles goed werkt.
En helemaal budget vriendelijk kan dat proefslapen hier...
http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnacht ... j+kamperen
Als je lekker wilt fietsen in de steile heuvels maak je er een 21 speed van. Het goedkoopste is dat door de singlespeed te verkopen en een andere fiets te kopen op marktplaats. Voor mijn eerste fietsvakantie heb ik tent, slaapzak, brander en dergelijke geleend of bij mijn ouders van zolder gehaald. De gasfles was zo'n stalen fles van een liter die twee kilo weegt. Een fietsbroek? Wat was dat? Het was desondanks een van mijn leukste vakanties.
Ten eerste, hartstikke bedankt voor de tips! het proefkamperen zal ik overwegen, heb wel vaker gekampeerd alleen dat spul is eigenlijk niet mee te nemen op een fiets.

Ik ben inderdaad ook op de hoogte dat er 'ongemerkt' toch nog een hoop bij gaat komen maar dat is ook zeker het probleem niet. en voor het singlespeed probleem, die mtb gaat zowiezo niet weg want dat is mijn mtb naar keus :P . heb nog een setje liggen voor 9 speed en da moet goed lukken.
hallo,

ik heb hier het excel bestandje wat ik had gemaakt van mijn kosten schatting
Afbeelding

wat ik zo met mijn gezond verstand heb bekeken en vergeleken met bergen informatie op internet lijk ik hiermee het gros van de grote inkoop spullen voor mij te omvatten.

Volgens mij is die 450 euro echt aan de goedkope kant maar dit kan nog beter volgens mij, die ortlieb tassen zullen waarschijnlijk ook goede 2e hands exemplaren van zijn en dat geld ook voor andere onderdelen. dus zal over een tijdje eens van alles gaan afstruinen om wat moois bij elkaar te sprokkelen.
Hallo duct tape,

Ik heb hier nog twee nagenoeg nieuwe ortlieb backroller tassen liggen. Ik zal morgen eens op zoek gaan. Mocht je interesse hebben?
Mariette
Ik heb nog wel een kleine pomp liggen die je kan meenemen. Lees dan je pb.
Voor de drager zou ik investeren in een tubus. Mocht je blijven fietsen dan ben je daar voor een half fietsleven mee klaar, want zo'n drager gaat mee naar de volgende fiets etc. Mocht je er van af willen dan gaat dat supersnel want tweedehands zijn deze dragers erg gewild en gaan voor flinke prijzen weg. Verkopen van andere merken dragers is toch moeizamer.

Licht heb je in de zomer niet nodig; het is immers licht van 5 tot 22 uur. Daarbij is het ook met licht geen goed idee om over drukke wegen in de Ardennen of Luxemburg te fietsen want evt. automobilisten verwachten geen fietsers. Mocht je op een grote camping staan en per fiets naar het toilet willen dan is een hoofdlamp genoeg.

Pas op voor minipompjes. Probeer er een band mee op te pompen tot de vereiste druk voordat je een besluit neemt. (Met veel goedkope minipompjes lukt dat stomweg niet)
Neem dan liever een ouderwetse lange pomp aan het frame.
Bedankt voor de tip over de bagagedrager, ik zal er eens naar gaan kijken! en over het minipompje, Ik werk nu op de mtb of wielren fiets met CO2 cartridges maarja dat is een keer gebruiken en dan is het over. Maar heb onderweg al voldoende minipompjes voorbij zien komen die erg goed werkte. Ben het met je eens dat zn pompje wel een goede moet zijn anders kun je hem net zo goed niet meenemen.
Hoi!

Superleuk idee! Wij zijn ook ooit als arme studenten begonnen met fietsen.
Het eerste jaar op de fietsen van onze ouders, daarna wel al snel met een eigen fiets, maar met veel geleende spullen. Als je goede spullen van mensen kunt lenen, zou ik daar zeker gebruik van maken - dat levert weer meer budget op voor je vakantie. Bovendien kun je zo eens uitproberen of je het inderdaad leuk vindt om op fietsvakantie te gaan :)
Daarna gewoon voor elke verjaardag, sinterklaas of kerst nieuwe spullen vragen!

Voor wat betreft je pak-/aanschaflijst: vergeet niet om een helm te kopen!

Kleding kun je goedkoop bij Decathlon halen, maar investeren in een goede fietsbroek (als je die nog niet hebt) is zeker het geld waard. Ik zou liever veel geld investeren in een goede fietsbroek dan in een dure pannenset en brander - wij hebben al jaren een supergoedkoop pannenset en die doet het prima. Qua volume en smerigheid nemen wij op korte/dichtbij vakanties expres een gasbrandertje mee. Vaak kun je op een camping wel een picknickbank of tegel vinden waarop je die stellage stabiel neer kunt zetten.

Succes en alvast veel plezier!
bedankt voor de tips!

Laat het nou net zo zijn dan ik in mijn vrije tijd voor mountainbike en op de wielren fiets zit. dus een goede fiets broek, goede fiets, helm, fiets handschoenen enz enz heb ik allemaal al. Verder heb ik beide fietsen al meerdere keren helemaal uit elkaar gehaald en van alles mee gedaan dus reparaties onderweg moet makkelijk kunnen.

Ik zit op dit moment zo te denken:
over 3 jaar heb ik naast mijn HBO ook een universiteits diploma in mijn hand en vanaf dan zou geld niet meer mijn grootste zorg zijn, of dat is de bedoelen. Dus zoek nou meer uitrusting waar ik dan die 3 jaar mee zou kunnen overbruggen en daarna zie ik wel verder wat er mee gebeurt. Ik zal nog eens rond vragen of ik wat kan lenen bij kennissen dat zou inderdaad al een hoop schelen!
Hoi duct tape,

Ik heb dat tentje ook. Bij mij brak op de eerste dag bij het opzetten het haakse verbindingsstuk tussen de tentstokken. Ben ermee terug naar de winkelier gegaan en kreeg zonder morren een nieuw setje stokken mee. Ik was niet de eerste die dit is overkomen en de verkoper had de leverancier er zelfs al op aangesproken. Het zou natuurlijk om een incidenteel probleem met een mindere partij kunnen gaan, maar ik zou als ik jou was wel wat reserveonderdelen mee nemen om dit eventueel te kunnen repareren want: slapen in een half ingezakt mini tentje is RUK !

Zelf heb ik de tent iets aangepast door de pinnetjes waar je de uiteinden van de stok in moet schuiven (da's het moment waarop je enige spanning op de stokken zet en waarop deze bij mij brak) te verwijderen. Om nu de uiteinden op hun plek te houden heb ik de twee pen haringen die je door de ringen van het grondzeil steekt vervangen door v-vormige, door deze een beetje schuin naar binnen en niet te diep in de grond te steken is dat een mooi rustpunt voor de stokken en is er minder kracht nodig om ze op hun plek te krijgen. Verder heb ik de uiteinden van de glasfiber stokken verstevigd met...duct tape, hopelijk voorkomt dat splijten.

Succes.
Bedankt voor de tip! Of het persee die tent wordt weet ik niet maar heel veel alternatieven rond die prijs range zijn er niet. En ik kan me zo voorstellen dat voor die prijzen elke tent wel wat haken en ogen heeft. Het alternatief wat ik zo gevonden hand is de volgende:

http://www.tent-expert.nl/highlander-bl ... ekkerstent

Het enige waarom ik die andere had gekozen was omdat er iets onder stond dat er de binnenruimte klein was maarja dat is bij elk 1 persoontentje met die prijs en formaat wel dus. Heeft iemand ervaring met de bovenstaande tent?
Wat duurder, maar nog steeds goedkoop, en veel beter: de Wildcountry Zephyros1. Af en toe in aanbiedingen voor iets boven de 100 euri.
mag ik vragen in welk opzicht z'n tent dan beter is? zit hem dat alleen in de bouw kwaliteit van de onderdelen, in andere woorden dus de levensduur? Of zie ik hier iets over het hoofd. Wat me namelijk wel opviel is dat op het diagram lijkt alsof deze een weliswaar kleine voortent maar in ieder geval er wel een heeft.
Je blijft droog en als het hard waait breken er geen stokken. Met een beetje geluk zijn zulke budget tenten van gerenommeerde merken (het is een budget merk van Terra Nova) ook met meer kennis van zaken ontworpen. Het belangrijkste verschil met de dure Terra Nova Laser waarop de Zephyros is gebaseerd is dat de Lawer lichter is. Dit zijn overigens wel allemaal tenten waarvoor je niet al te lang moet zijn.
En, zoals je kan lezen, zijn de tentstokken ook niet van het beste materiaal gemaakt en ik zie op de foto van de Yellowstone tent al losse draadjes hangen. De waterdichtheid van de bodem is ook belangrijk, want als je een keer in een nat weiland staat is het wel fijn als het droog blijft binnen. Je tent is tijdens zo'n vakantie de enige rustplek, dus het als je daar een beetje droog en zacht ligt is dat erg prettig.

Ik zou zelf wat minder geld uitgeven aan de pannetjes en het brandertje en dat geld gebruiken voor een iets beter tentje (en matje). Op marktplaats kan je supergoedkoop aluminium pannetjes en gasbrandertjes kopen.

Mijn tent bleek afgelopen zomer niet meer zo waterdicht als het hoort en daarnaast liep mijn matje heel langzaam leeg. Dus ik zoek ook nieuw materiaal. De Wildcountry Zephyros1 tent lijkt mij wel wat.