Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met een Bob yac. - Forum Wereldfietser

Fietsen met een Bob yac.

Wie heeft er ervaring om met een Bob Yac op pad te gaan, Wil een nieuwe kopen in het voorjaar, om achter mijn Koga te gaan fietsen. De rede is dat ik het lastig vindt om op en af te stappen met al die bagage op mijn fiets, aangezien ik een heren frame heb, en twee nieuwe heupen, blijf ik wel eens met mijn been hangen en val dan bijna om :shock:
Fietst het veel zwaarder?
Met klimmen?
Na beneden fietsen?
Kan dat systeem gemakkelijk samen met mijn rohloff en riem?

gr kirsten
je kunt er prima mee fietsen en ook klimmen en afdalen (volgt perfect )
omdat het een eenwieler is heb je geen last in de bochten van de kar
wij hebben hem achter de tandem met rohloff naaf en ook op mijn stadsfiets met rohloff naaf geen probleem
gebruik hem veel want onze hond zit er in en ook dat gaat goed
al duizenden km zo gefietst
zonder hond en met bagage ook wel gefietst en dat is alleen maar makkelijker
je hebt wel het gewicht van je kar nog bij je bagage wat het iets zwaarder maakt
en echt off road is denk ik ook niet echt lekker fietsen
en bij de tent heb je meteen een tafeltje als je hem omkeert :D
bodhi schreef:je kunt er prima mee fietsen en ook klimmen en afdalen (volgt perfect )
omdat het een eenwieler is heb je geen last in de bochten van de kar
wij hebben hem achter de tandem met rohloff naaf en ook op mijn stadsfiets met rohloff naaf geen probleem
gebruik hem veel want onze hond zit er in en ook dat gaat goed
al duizenden km zo gefietst
zonder hond en met bagage ook wel gefietst en dat is alleen maar makkelijker
je hebt wel het gewicht van je kar nog bij je bagage wat het iets zwaarder maakt
en echt off road is denk ik ook niet echt lekker fietsen
en bij de tent heb je meteen een tafeltje als je hem omkeert :D
Bedankt voor je reactie, zag laatst een tandem met Bob Yac fietsen in de weeribben op weg naar Ommen.
kirsten schreef:Wie heeft er ervaring om met een Bob Yac op pad te gaan, Wil een nieuwe kopen in het voorjaar, om achter mijn Koga te gaan fietsen. De rede is dat ik het lastig vindt om op en af te stappen met al die bagage op mijn fiets, aangezien ik een heren frame heb, en twee nieuwe heupen, blijf ik wel eens met mijn been hangen en val dan bijna om :shock:
Ik heb twee jaar met een bob achter de mountainbike gereden. En om dat het een eenwieler is. Moet je rekening houden met het in evenwicht houden van fiets en bob bij het op en afstappen en bij stilstand. Misschien is voor jouw een tweewieler die uit zich zelf blijft staan een beter idee.
Bedankt voor je reactie, zag laatst een tandem met Bob Yac fietsen in de weeribben op weg naar Ommen.
zijn daar deze zomer geweest met tandem bob yak met hond en volle kampeer
uitrusting
dus er zij er meer :D
en ik zou altijd voor de eenwieler kar gaan
volgt altijd en ook met paaltjes of obstakels op de weg geen probleem
kun je niet een keer eentje uitproberen ??
en je ziet ze soms ook wel op marktplaats staan
was ook nog een keer een test in de bike en trekking
http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/70 ... -2009.html
@Kirsten - "grappig" dat jij om makkelijker op en af te stappen naar de bob-yak aan het kijken bent ik ben zelf om die reden me aan het oriënteren op de extra wheel. Ik weet dat ik dan nog wel achtertassen heb - vermoedelijk bij kampeertochten en anders heb ik allen tassen op het extra wheel. Voordeel hiervan vind ik dat de wielmaat dezelfde is als van de fiets, dus mocht er iets kapot gaan dan is het makkelijker te repareren. Verder is deze met eventueel vliegen makkelijker mee te nemen vermoed ik.
Een Bob Yak zal denk ik een fractie zwaarder rijden omdat er 3 ipv 2 banden aan de weg kleven. Houd verder bij een bocht, en zeker bij een heen en weer gaande bocht, altijd beide handen goed aan het stuur als je zo'n aanhanger met volle belading hebt omdat je anders kan worden omgetrokken door je aanhanger(!) Belaad hem ook niet te hoog of met te veel gewicht. Ik weet niet of zo'n aanhanger zo maar kan met een riemaandrijving omdat me de aanhanger behoorlijk aan de achtervork lijkt te trekken, ik zou daar advies over vragen. Let er overigens op dat een aanhanger soms niet zomaar meekan in vliegtuigen en op veerboten tenzij tegen extra betaling. Ik heb tot slot een paar jaar redelijk tevreden met een Bob Yak gefietst maar als ik je een tip mag geven: huur of leen er 1 een paar dagen om te merken of het een oplossing voor je is.
Een BoB neem je primair voor het plezier tijdens het rijden. Het zal ook iets handiger zijn bij op- en afstappen omdat het zwaartepunt veel lager ligt dan bij achtertassen.
Voor de koppeling aan je fiets wordt een speciale snelspan-as bijgeleverd die de normale vervangt. Of dat met een Rohloff kan, zul je moeten checken.

Andere voordelen van een BoB zijn dat je achterwiel minder belast wordt dan met tassen en dat je fiets met aangekoppelde aanhanger blijft staan als je ze in een hoek van 90 graden zet. Standaard is dus overbodig, hoewel in mijn opinie een standaard sowieso overbodig is. Je vangt ook veel minder wind met een BoB.

Een BoB weegt zo'n 6 kilo inclusief tas en dat is wel meer dan een rekje met twee achtertassen, maar er kan ook veel meer in.

Ik heb nooit problemen gehad in het vliegtuig. De BoB ging zonder probleem mee. Vergeet niet lucht uit de band te laten. De mijne is geëxplodeerd.
Dag Kirsten, je mag mijn Bob yak wel een aantal weken lenen om uit te proberen.
Hattem is niet zo ver van Rutten.
Kijk maar of je er gebruik van wilt maken.
Het is een Bob Yak voor 26", maar hij past ook net achter mijn 28" Giant.
Ik weet dus niet of hij past achter je Koga. Heeft vooral te maken met hoever je spatbord doorloopt.
Ik gebruik de Bob Yak vooral voor vakanties in Europa als ik een "grote" tent en campingstoelen mee wil nemen. Op campings ben ik al omgekocht met lekker eten door fietsers die op de grond zaten en graag een paar uur op een echte stoel wilden zitten :D

Erik Veenstra
Ook hier positieve ervaringen met een Bob. Als je je te hard laat gaan op slechte paden, dan kan hij wel eens de lucht in wippen, een waarschuwing dat het iets te hard gaat.

Overigens: doordat een bob een één wieler is, licht hij altijd even schuin in de bocht als je fiets, hierdoor zou ik net verwachten dat er weinig krachten worden overgedragen op je frame, behalve dan in de richting dat ook je eigen gewicht werkt.
Kirsten,
ik heb eens een Bob Yak in bruikleen gehad van een vriend en er toen ongeveer 1200 km mee gefietst, richting Zuid Frankrijk. De kar volgt goed, maar is lang. Bij het afkoppelen valt ze om en doet bij aankoppelen soms lastig. Meestal bij betalen op trein of vliegtuig, niet opvouwbaar. In 2013 met een tweewielige kar ' Radical Design Cyclone gefietst van Antwerpen naar Rome, een zalige kar. Je hebt natuurlijk een wiel meer, maar de kar is, althans mijn ervaring, veel gemakkelijker in gebruik. Aan en los koppelen in een wip, valt niet om bij loskoppelen. Je kan de wielen ook naar achter verplaatsen in dezelfde wip en dan heb je een wandelkar. Ook niet te verwaarlozen, niet bij betalen op trein of vliegtuig, het is nml een rugzak op wielen. Een Nederlands ontwerp. De kar weegt leeg nog geen 5 kg. Nadeel kan zijn dat je teveel meeneemt maar dat is bij de BY hetzelfde probleem. Je kan de RDC kar ook met een draagriem als rugzak gebruiken, handig als je ergens logeert en een trap opmoet, of in een trein moet stappen, rugzak en fiets, handig toch. Ik heb vroeger ook met bagage aan mijn fiets gereden en was nooit echt fan. Bij bergop rijden kan je met de RDC ala ' danseuse ' ( recht op trappers ) fietsen, met BY vind ik moeilijker omdat de kar vasthangt aan de as. De RDC kar is bevestigt met een kogelgewricht aan de linkerkant van het frame, nadeel is dat je rechtsom minder dan 90° kunt afdraaien. Kar is niet breder dan stuur, dus je kan goed inschatten of je ergens door kunt of niet! Vergelijk met een kinderfietskar, heeft in principe koppeling. Ook belangrijk is het opbergen thuis, opgevouwen 12 cm hoog, kan gemakkelijk ergens worden tussen geplaatst, rechtstaand. Enfin, ik ben uitgepraat.

Succes met de zoektocht en fietstochten,

Philmar

Ps: ik ga altijd op fietsvakantie met een MTB omdat ik ook regelmatig off roadtochten maak, maar dan zonder kar.
hallo Kirsten,

ik heb sinds een jaar of 15 een Bob Yak die ik soms gebruik achter mijn ATB maar die ik vooral inzet om alle zooi mee te krijgen als we met de hele familie (of soms zelfs twee) op fietsvakantie gaan (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 40#p220340).

Even een paar opmerkingen bij de Bob die denk ik voor jou van belang kunnen zijn:
- de Bob past ook goed op Rohloff-naaf alleen weet ik niet of de combinatie met riem verstandig is. De Bob geeft namelijk flinke torsie-krachten op de achternaaf. Voor riemaandrijving heeft de achtervork een opening waarvan ik niet weet of die voldoende stevig is om dit langdurig op te vangen.
- als de Bob aan de fiets hangt heb je er doorgaans weinig last van, al merk je bij snelle bewegingen wel wat extra duwtjes;
- een Bob in en uit de trein tillen is lastig. Voor mijn vrouw is het bijvoorbeeld niet te doen. De sprinterlijn van Zwolle naar Amsterdam is ideaal, want daar kun je gelijkvloers inrijden. Vooral bij de koplopertreinen moet je flink zeulen om het ding in en uit trein te krijgen;
- Ook het verplaatsen van de Bob met bagage maar zonder fiets gaat niet erg handig. Door de instabiliteit is rijden zeker over gras of bospad (op de camping) niet fijn.
- de bevestigingsbeugel van de Bob past niet bij een Tubuslogo achterdrager. Bij andere dragers moet je uitkijken of de bevestigingsboutjes niet te ver uitsteken (dat was bij mij het geval);
- een achterstandaard combineert slecht met de ophanging.

Deze nadelen maken dat ik vorig jaar heb overwogen een Radical Design te kopen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik verwacht de Bob nog een jaar of twee te moeten gebruiken als bagagekar op vakantie.

Mocht je Hattem te ver vinden, dan mag je ook hier in Dronten proberen of de Bob voor jou geschikt is.

groet,

Jan
JWH schreef:hallo Kirsten,

ik heb sinds een jaar of 15 een Bob Yak die ik soms gebruik achter mijn ATB maar die ik vooral inzet om alle zooi mee te krijgen als we met de hele familie (of soms zelfs twee) op fietsvakantie gaan (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 40#p220340).

Even een paar opmerkingen bij de Bob die denk ik voor jou van belang kunnen zijn:
- de Bob past ook goed op Rohloff-naaf alleen weet ik niet of de combinatie met riem verstandig is. De Bob geeft namelijk flinke torsie-krachten op de achternaaf. Voor riemaandrijving heeft de achtervork een opening waarvan ik niet weet of die voldoende stevig is om dit langdurig op te vangen.
- als de Bob aan de fiets hangt heb je er doorgaans weinig last van, al merk je bij snelle bewegingen wel wat extra duwtjes;
- een Bob in en uit de trein tillen is lastig. Voor mijn vrouw is het bijvoorbeeld niet te doen. De sprinterlijn van Zwolle naar Amsterdam is ideaal, want daar kun je gelijkvloers inrijden. Vooral bij de koplopertreinen moet je flink zeulen om het ding in en uit trein te krijgen;
- Ook het verplaatsen van de Bob met bagage maar zonder fiets gaat niet erg handig. Door de instabiliteit is rijden zeker over gras of bospad (op de camping) niet fijn.
- de bevestigingsbeugel van de Bob past niet bij een Tubuslogo achterdrager. Bij andere dragers moet je uitkijken of de bevestigingsboutjes niet te ver uitsteken (dat was bij mij het geval);
- een achterstandaard combineert slecht met de ophanging.

Deze nadelen maken dat ik vorig jaar heb overwogen een Radical Design te kopen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik verwacht de Bob nog een jaar of twee te moeten gebruiken als bagagekar op vakantie.

Mocht je Hattem te ver vinden, dan mag je ook hier in Dronten proberen of de Bob voor jou geschikt is.

groet,

Jan
Hoi bedankt voor jou reactie, zal eerst eens contact opnemen met jan Brinkman Dronten daar komt mijn fiets vandaan hoe het met die riem zit, Ook wil ik even kijken voor die radical desingn.

gr Kirsten
JWH schreef:- de bevestigingsbeugel van de Bob past niet bij een Tubuslogo achterdrager. Bij andere dragers moet je uitkijken of de bevestigingsboutjes niet te ver uitsteken (dat was bij mij het geval);
Deze ervaring hebben wij ook. Als je al een Logo hebt is de oplossing om deze iets omhoog en naar achteren te plaatsen. Tubus maakt hiervoor een setje maar zelf maken kan natuurlijk ook, zie de onderste foto van een Russische (!) fietssite.

Afbeelding

Afbeelding
Wij hebben ervaring met twee eenwielers.:

1. Bob YAK
2. Oxtail http://www.oxtailbicycletrailers.com/index.html

Beide goede producten. De Oxtail is lekker compact, de Yak heeft een handigere laadvloer. De reden dat we ook een Oxtail hebben gekocht is omdat de Yak een uitvalnaaf nodig heeft en dat was op onze E-Bike gewoon geen optie. Overigens had die oplossing zoals hierboven wel eens uitkomst kunnen bieden.

Ik heb stabiliteit nooit een issue gevonden met deze karren. Parkeren is ook niet zo'n probleem mits je ze in een "knik"kan zetten. Qua weerstand merk je uiteraard wel dat er een kar achter zit, niet alleen zit je met de rolweerstand, je pakt duidelijk meer lucht, hoe laag die dingen ook zijn.

Als ik een uitvalnaaf had zou ik het bij de BOB houden, maar de OXTAIL fietst verassend lekker. De bevestigings boom is dan wel erg lang, omdat hij scharniert onder je lichaam (zadelpen) is hij wendbaarder dan de BOB. Het gekke is dat de OX eigenlijk niet makkelijk "recht" te monteren is (spoort volgens mij nooit perfect met je wielen), maar dat je daar bij het fietsen helemaal niks van merkt.

Verder zou je de Ox tot 70kg moeten kunnen beladen. Nou is hij zeker sterker dan de Yak en geloof ik direct dat hij dat wel kan hebben, maar dat lijkt me voor het fietsen niet te doen. De maximale belading van de Yak is plenty.

Dus:

Als het past, kies dan een Yak. Bewezen model, werkt goed, de laadvloer is erg prettig.
Als je niet bij je Naaf kan monteren is de Oxtail een goed alternatief. Ook een bewezen model en werkt (veel!) beter dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Beetje behelpen met de laadvloer, maar daar kom je in de praktijk wel uit.

+> Ow begrijpend lezen is een kunst. Voor jouw probleem (op en af stappen met een heren frame) is de Ox waarschijnlijk geen oplossing. Je bent namelijk dan wel een stuk smaller, die buis zit toch weer een stukkie hoger.