Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Nigor WickiUp4 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent: Nigor WickiUp4

Dank voor de terugkoppeling!
Polling schreef:De ruimte in de tent is gigantisch. Bijna de helft over: we konden met onze lage mayfly stoeltjes lekker zitten
Ben je niet bang voor schade aan de tent door de stoeltjes in de binnentent?
Nee. De pootjes zijn grote bollen kunststof, die prikken niet.
Wij hebben gisteren de Nigor WickiUp4 tent gekocht en gelijk opgezet in de tuin. Het zorgpunt van Polling, namelijk dat de (naden van de) binnen en buitentent tegen elkaar aan komen is bij ons ook een zorgpunt. We krijgen het met geen mogelijkheid voor elkaar voldoende (ventilatie)ruimte tussen de binnen en buitentent te realiseren. Gevolg is dat de binnenkant van het doek van de binnentent vochtig wordt op de plekken waar deze de buitentent raken. Dit kan niet de bedoeling zijn...

Wat doen we verkeerd? Ik las hier (Polling) dat het toch mogelijk is om wel die ventilatieruimte te krijgen? De eerste 30 cm van onderaf is er wel ruimte maar vervolgens kleven de naden van de binnen en buitentent aan elkaar.

Ik hoop een/de oplossing te horen. Verder namelijk zo'n fijne tent die we helemaal niet terug willen brengen naar de winkel.

Dank alvast!
Voor wie nog een Nigor tent zoekt,is dit misschien een optie;
https://www.outdoorxl.nl/tenten/tenten/ ... iling.html
De 3 persoonsversie voor €378 op http://www.walkonthewildside.eu
Mooie tent, goede afwerking en materialen, een paleis voor 1 persoon en nog zeer ruim voor 2. Nadeel van de wickiup3 is dat er maar één deur is en geen luifel. Je kan als workaround een deel van de binnentent opzijschuiven om luifelruimte te creeëren. Ik vond de ventilatie ook een issue, althans die indruk kreeg ik in het experience center in Utrecht. Nigor is van plan om in 2017 ook met kleinere versies binnententen op de markt te komen. Binnen- en buitentent zullen waarschijnlijk ook apart te bestellen zijn. Eureka komt in maart met een budgetversie, de Lone Tree, http://www.soellaart.nl/eureka-lone-tree-3 Specificaties niet bekend, materialen zullen wat goedkoper en zwaarder zijn (polyester ipv silnylon)
Afgelopen jaar de tent gebruikt op fietsvakantie en als overnachtingstent zodat onze grote tent ingepakt kon blijven.
Fijne tent. Heerlijk ruim.
In de zomer was het een keer erg warm. Toen geprobeerd zonder buitentent te slapen maar omdat de binnentent boven 40 cm alleen uit gaas bestaat, voelde dat wel erg "naakt". Na poosje van de sterren genoten te hebben toch maar weer de buitentent erover heen gegooid. Toen was de warmte in ieder geval wel uit de tent.
Erg leuk om te lezen over jullie ervaringen met de 4-persoons versie. Behalve een Duits forum heb ik er nog niet heel veel over kunnen vinden.

Ik was zelf al erg gecharmeerd van de wikiup 3 en de didis 2, maar miste bij de driepersoons versie een beetje een luifel... of de mogelijkheid om echt naast elkaar te liggen zonder stok in het midden. :P

Die Lone Tree ziet er ook leuk uit. Denk dat voor die prijs best wel wat mensen hem leuk vinden.
Bob van Backpackinglight.co.uk heeft op zijn youtube kanaal een uitgebreide recensie van de 3 en 4 persoons Wickiup:
https://www.youtube.com/watch?v=AWJ4BWzgG0I

De stok in het midden zou je kunnen vervangen door twee stokken die vanaf de zijkant in de nok in het midden worden verbonden, zie foto https://www.outdoorseiten.net/fotos/dat ... AG0513.jpg op https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... kiup-3-SUL
Of je kan de nok aan een tak hangen, vraag me af hoe stabiel dat is.
De tovenaar schreef:Bob van Backpackinglight.co.uk heeft op zijn youtube kanaal een uitgebreide recensie van de 3 en 4 persoons Wickiup:
https://www.youtube.com/watch?v=AWJ4BWzgG0I

De stok in het midden zou je kunnen vervangen door twee stokken die vanaf de zijkant in de nok in het midden worden verbonden, zie foto https://www.outdoorseiten.net/fotos/dat ... AG0513.jpg op https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... kiup-3-SUL
Of je kan de nok aan een tak hangen, vraag me af hoe stabiel dat is.
Outdoorseiten had ik al gelezen inderdaad. De foto's van de tent in de sneeuw waren vooral erg leuk.

Ik heb er nog eentje voor je; ;)
- Eureka! / Nigor WickiUp 3 SUL Review - BackpackingNorth

Een wandelstok kan een optie zijn, maar een vergelijkbare stok zoals de Mountain Hardwear Hoopla centerpole kan ook best werken.
Bij navraag van de fabrikant bleek deze maximaal 163.83 cm lang te zijn.
Kort stukje tuinslang om alles te verbinden bovenin en je hebt inderdaad een berg aan ruimte.
Al ben ik wel benieuwd hoe hij dat gedaan heeft, een korte berekening via de stelling van Pythagoras laat zien dat het schuine deel toch al snel richting de 2 meter lengte gaat...

Maar al ben je met 2166+ gram nog steeds erg licht, dan wordt de WickiUp 4 met zijn 2500 gram en €50 meer + voortentje steeds interessanter. :)
Ja die review had ik ook al gevonden.
Deze is ook interessant: https://markswalkingblog.wordpress.com/ ... t-options/

Ik vind het mooie tenten maar voor mij een beetje te groot. Hoewel ze niet zwaar zijn heb ik dan al gauw het gevoel dat ik teveel meezeul :wink: De Hexpeak van Luxe is meer iets wat ik zoek denk ik. Voordeel van dit type tenten is dat ik mijn hoed niet hoef af te zetten :lol:

Afbeelding
jaccow schreef:Die Lone Tree ziet er ook leuk uit. Denk dat voor die prijs best wel wat mensen hem leuk vinden.
Navraag bij Nigor leert dat de Lone Tree 3 de volgende specs heeft:
Nigor schreef:De tent is vanaf Januari in Utrecht te zien. Het volledig gewicht is: 2.8 kg en het minimum gewicht 2.65 Kg. Met name de gebruikte materialen zijn anders dan bij de Wickiup, qua maatvoering zijn de tenten identiek.

De buitentent van de Lone Tree is gemaakt van Taffeta Polyester met een 4000mm PU coating en de Vloervan Taffeta polyester met een 5000mm PU coating.
Zeker ook een aantal goede video's!

Blijkbaar is Schots weer ook geen probleem: Backpackinglight.co.uk

En dit ziet er gewoon strak uit. ;)
Afbeelding
(link)
Estherm schreef:Wij hebben gisteren de Nigor WickiUp4 tent gekocht en gelijk opgezet in de tuin. Het zorgpunt van Polling, namelijk dat de (naden van de) binnen en buitentent tegen elkaar aan komen is bij ons ook een zorgpunt. We krijgen het met geen mogelijkheid voor elkaar voldoende (ventilatie)ruimte tussen de binnen en buitentent te realiseren. Gevolg is dat de binnenkant van het doek van de binnentent vochtig wordt op de plekken waar deze de buitentent raken. Dit kan niet de bedoeling zijn...

Wat doen we verkeerd? Ik las hier (Polling) dat het toch mogelijk is om wel die ventilatieruimte te krijgen? De eerste 30 cm van onderaf is er wel ruimte maar vervolgens kleven de naden van de binnen en buitentent aan elkaar.

Ik hoop een/de oplossing te horen. Verder namelijk zo'n fijne tent die we helemaal niet terug willen brengen naar de winkel.

Dank alvast!
De oplossing is om iets preciezer op te zetten, afstand tussen binnen en buitentent onderaan zo groot mogelijk te houden en de binnentent niet te strak op te zetten, buitentent wel strak. Hoewel bovenin binnen en buitentent elkaar blijven raken, geeft dat geen vochtproblemen binnen. Wel als je te dicht tegen de binnentent aanligt, waardoor die de buitentent gaat raken, dan is de slaapzak meteen vochtig.
Wij hebben er inmiddels veel verschillend weer mee gehad, van 2 graden en witte buitentent in de ochtend, storm met omgewaaide bomen, stortregens, maar ook tropische temperaturen. Het enige nadeel is meteen het voordeel: de hoogte binnen zorgt dat bij kou de tent minder snel lekker comfortabel is. Groter volume te verwarmen.
Ik zet de binnen en buitentent strak op en bovenaan komen ze idd tegen elkaar. Maar geen probleem hoor.
Wij hebben dit weekend de Hellsport Fjellheimen aangeschaft. Ivm comfortabele binnenruimte de 3-persoons voor z'n tweeën. Hellsport heeft 3 soorten doek: normaal, light en superlight. Scheelt ruim een kilo tussen de lichtste en de zwaarste. Bij Bever in Houten staan ze allemaal uitgestald. De light en superlight doeken kwamen ons nogal kwetsbaar over en ook de verkoopster adviseerde om de zwaardere variant te nemen voor een lange reis met veel vrij kamperen.
Koen Joosse schreef:Wij hebben dit weekend de Hellsport Fjellheimen aangeschaft.
Ook een leuke tent, maar wel iets heel anders dan de eerder besproken tipi's. ;)

Als je het extra gewicht van de zwaardere modellen geen probleem vind dan is dat wel een betere tent inderdaad. De reguliere versies hebben bijvoorbeeld veel betere ventilatie en afspanmogelijkheden. De superlight is extreem licht, maar het gebrek aan spanbandjes voor het doek betekent wel dat je altijd je haringen perfect moet plaatsen.
Wij willen binnenkort ook de Wickiup 4 aanschaffen. De 4 ipv 3 vanwege de extra ruimte en de handigheid van een extra luifel(tje) voor natte spullen.

Wel nog wat mits en maren:
- Het materiaal is ontzettend dun. En lijkt dus niet erg duurzaam te zijn. Klopt dit?
- Het opzetten van de WU schijnt heel eenvoudig te zijn. Toch lees ik ook, onder meer in dit topic, dat het lastig is om de binnen- en buitentent van elkaar te scheiden. Is dit een kwestie van oefenen of een blijvend probleem? Bij een flinke regenbui moet dat toch haast wel voor problemen (namelijk doorlekken) zorgen.
- Hoe zit het met condensvorming in deze tent. Zul je natuurlijk altijd hebben, maar bijv. vergelijkbaar met een gemiddelde tunneltent? Meer, minder?

Alvast dank!
DennisM schreef:Wij willen binnenkort ook de Wickiup 4 aanschaffen. De 4 ipv 3 vanwege de extra ruimte en de handigheid van een extra luifel(tje) voor natte spullen.

Wel nog wat mits en maren:
- Het materiaal is ontzettend dun. En lijkt dus niet erg duurzaam te zijn. Klopt dit?
- Het opzetten van de WU schijnt heel eenvoudig te zijn. Toch lees ik ook, onder meer in dit topic, dat het lastig is om de binnen- en buitentent van elkaar te scheiden. Is dit een kwestie van oefenen of een blijvend probleem? Bij een flinke regenbui moet dat toch haast wel voor problemen (namelijk doorlekken) zorgen.
- Hoe zit het met condensvorming in deze tent. Zul je natuurlijk altijd hebben, maar bijv. vergelijkbaar met een gemiddelde tunneltent? Meer, minder?

Alvast dank!
Nog geen lange termijn ervaring maar volgens mij is het materiaal weliswaar dun maar kwalitatief hoogwaardig en sterk.
Opzetten gaat eenvoudig. Ik zie geen probleem met doorlekken door raken binnen en buitentent.
Minder condens door hoogte en gaas in binnentent.
Enige minpunt is kou bij lage temperaturen.
DennisM schreef:Wij willen binnenkort ook de Wickiup 4 aanschaffen. De 4 ipv 3 vanwege de extra ruimte en de handigheid van een extra luifel(tje) voor natte spullen.

Wel nog wat mits en maren:
- Het materiaal is ontzettend dun. En lijkt dus niet erg duurzaam te zijn. Klopt dit?
- Het opzetten van de WU schijnt heel eenvoudig te zijn. Toch lees ik ook, onder meer in dit topic, dat het lastig is om de binnen- en buitentent van elkaar te scheiden. Is dit een kwestie van oefenen of een blijvend probleem? Bij een flinke regenbui moet dat toch haast wel voor problemen (namelijk doorlekken) zorgen.
- Hoe zit het met condensvorming in deze tent. Zul je natuurlijk altijd hebben, maar bijv. vergelijkbaar met een gemiddelde tunneltent? Meer, minder?

Alvast dank!
Hier ook nog geen langetermijnervaring, maar wel al regelmatig opgezet.

1) Het materiaal zou vergelijkbaar moeten zijn met het SilNylon doek van Hilleberg. Dus tenzij je er een berg meer af probeert te glijden valt het wat slijtage wel mee. ;)
2) Ik heb inderdaad gelezen dat er mensen zijn die moeite hebben met opzetten, maar ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad tot nu toe. Mij lukt het bijvoorbeeld prima om zowel binnen- als buitentent met slechts 6 haringen op te zetten.
Wat wel mee zou kunnen wegen is de neiging van SilNylon om slapper te gaan hangen wanneer het koud en nat is. Dat is inherent aan de stof, dus het kan soms nodig zijn om de boel opnieuw aan te spannen.
3) Theoretisch zou het minder moeten zijn dan met een tunnel omdat het min of meer een schoorsteen is. Dus of het druipt naar beneden langs het doek, of het verdampt en stijgt op door de ventilatie bovenin.

Afbeelding
Kijk maar eens rechts van de deur, daar zit een goede 10 cm aan ruimte tussen binnen- en buitentent.

Afbeelding
Min of meer hetzelfde bij de WickiUp 4 (links).