Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Nigor WickiUp4 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tent: Nigor WickiUp4

Misschien helpt stukjes shockcord plaatsen tussen tent en scheerlijn ook om de tent strakker te houden - zodat je niet steeds hoeft bij te spannen.
Je kan ook de tentstok wat omhoog schuiven zodat het doek wat strakker staat.
Showroom model van de 4p versie (zo te zien de Eureka en niet de Nigor) voor €299
er staat op mp nu een Nigor Wickiup 4 te koop,
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
(ben niet de eigenaar)
Ietwat late reactie, excuus daarvoor. Jacco en Joost dank voor jullie bijdrage.

Wickiup 4 (model 2015) heb ik inmiddels besteld. Vandaag of morgen ophalen en binnenkort maar eens opzetten. Zal wel even wennen zijn, zoveel ruimte voor ons tweeën. Ik ben benieuwd.
We hebben de Wickiup 4 gisteren voor het eerst opgezet. Mooi ding zeg. Slechts 5 minuten nodig gehad. Wat een verademing. Afstand binnen- en buitentent is nog wel een punt van aandacht, maar zal uiteindelijk wel goed komen. Kwestie van uitvogelen wat handiger is: eerst binnentent, buitentent of tezamen. Ook veel haringen gebruikt, kan ook slimmer/makkelijker vermoed ik.

In de handleiding staat de aanbeveling om de tent vooraf te behandelen met seam sealer. @Joost, polling of iemand anders wellicht: is dit nou echt nodig? Hebben jullie dit ook gedaan? Verder staat aangegeven dat nat opbergen ook in korte tijd al schimmelvorming kan veroorzaken. Nu neem ik dit doorgaans met een korreltje zout, omdat we de tent immers aan het einde van de dag gewoon weer opzetten en dus kan drogen/doorluchten. Wat is jullie ervaring?

Bevindingen tot zover:
- materiaal is werkelijk ultradun, slipperig ook, en lijkt erg kwestbaar. Tijd zal het leren;
- een zee aan ruime. Eerdere opmerking van Inge herken ik niet. De (optische)ruimte (en hoogte) die je tot je beschikking hebt is ongekend in deze gewichtsklasse;
- veel extra afspanpunten. Met 8 haringen lijkt de Wickiup een stuk stabieler dan tunnel- en koepeltenten;
- fijne, grote deuropening die geen problemen zal geven met inregenen;
- voorportaal(tje) is groot genoeg voor een paar fietstassen en nog wat ander klein spul;
- Wickipup is niet alleen erg snel op te zetten, afbouwen en inpakken gaat ook bijzonder vlot. Hooguit drie minuten werk.
Ik heb deze tent gekocht van iemand die hem te groot vond. Nu je erover begint kan ik me herinneren dat de 1e eigenaar de tent idd behandeld had.
Ik heb hem al kleddernat ingepakt en 's avonds zonder problemen weer opgezet. Was in no time weer droog.

Materiaal is dun maar hoogwaardig en sterk.
Niet behandeld, volledig waterdicht. Nat inpakken voor een dag (soms 2) was geen probleem. Daarna wel goed laten drogen en uitwaaien. Voor het inpakken de natte tent goed uitschudden heeft al een positief effect, een deel droogt de tent verder ingepakt.
Heeft iemand ook ervaring met of reviews gezien van de Nigor WickiUp 6? Ben benieuwd!
Ik ben op zoek naar een 4p tent met 2 kabines, en overweeg de Nigor of de Lowland Multinova (die volgens mij uit de handel gaat...).
Toch ook een negatieve reactie. Wij zijn nu twee maal met een nigor wiki up 4 op fietsvakantie geweest. Helaas lekte hij flink. Vooral op de naden. Bij een niet helemaal rechte grasmat zit de binnentent al gauw tegen de buitentent. Maar geen idee of het daardoor kwam. Na het eerste jaar terug gegaan en toen is de tent terug gestuurd. Verhaal was dat hij niet lekte, ze hadden er namelijk een emmer water over gegooid en dat ging goed :| We kregen nadenlijm mee maar goed het is acht keer dik twee meter en lekkage steeds op een andere plek. Dus niet echt te doen. Het tweede jaar werden we echt wakker van de druppels op onze neus. Dus weer terug en we kregen uiteindelijk met bijbetaling een nog duurdere nigor tent. Met helaas hetzelfde probleem... En helaas daarbij het nadeel dat als je bij regen de deur open ritst sowieso alles nat is. Voor tenten in deze prijscategorie vind ik het echt geen waar voor je geld dus ons advies is niet doen!!!!
Vervelend dat je tent zo lekte. Gelukkig heeft die van ons er geen last van, n wij kamperen er nu al een aantal jaren mee, in alle weersomstandigheden.
Weet je zeker dat het water van buiten door de naden doordringt? Lijkt me eerder condens aan de binnenkant van het buitendoek dat via het doek van de binnentent in de binnentent valt. Dat gebeurt meestal als de binnentent in aanraking komt met de buitentent.
Mijke schreef:Toch ook een negatieve reactie. Wij zijn nu twee maal met een nigor wiki up 4 op fietsvakantie geweest. Helaas lekte hij flink. Vooral op de naden. Bij een niet helemaal rechte grasmat zit de binnentent al gauw tegen de buitentent. Maar geen idee of het daardoor kwam. Na het eerste jaar terug gegaan en toen is de tent terug gestuurd. Verhaal was dat hij niet lekte, ze hadden er namelijk een emmer water over gegooid en dat ging goed :| We kregen nadenlijm mee maar goed het is acht keer dik twee meter en lekkage steeds op een andere plek. Dus niet echt te doen. Het tweede jaar werden we echt wakker van de druppels op onze neus. Dus weer terug en we kregen uiteindelijk met bijbetaling een nog duurdere nigor tent. Met helaas hetzelfde probleem... En helaas daarbij het nadeel dat als je bij regen de deur open ritst sowieso alles nat is. Voor tenten in deze prijscategorie vind ik het echt geen waar voor je geld dus ons advies is niet doen!!!!
Wat gek. Welk model heb je nu dan?
Vervelend Mijke. Zonde, want het is een geweldige tent. Tenminste, vind ik.

Herken het ook niet. Ondanks het advies om de naden te sealen, wat ik niet heb gedaan want enorme k*tklus, heb ik nog geen lekkages meegemaakt. Ook niet bij flinke hoosbuien.

Wat betreft het openritsen van de deuropening bij regen, die herken ik ook. Ook het dichtritsen vanuit de binnentent, vind ik - vooral bij nat weer - irritant. Als je het mij vraagt de enige beperking van deze tent. Heeft overigens meer met het type tent te maken.
De ideale lichtgewicht fietstent?
Voor mij wel in ieder geval.

Na jarenlang plezier te hebben gehad van een Exped-tent, was deze aan vervanging toe. Ik was eigenlijk al langere tijd van plan als volgende tent een Hilleberg Anjan of Nallo GT te kopen.
In het echt vond ik deze (prima materialen hoor, fantastische tenten) nogal tegenvallen qua lengte en hoogte. 2.20 meter lange binnentent bij al die tunneltenten, maar je ligt altijd met je voeten tegen de binnentent te trappen.
Toen ging ik in de showroom van Nigor in Utrecht kijken naar de Didis 3, maar bij binnenkomst viel mijn oog direct op die eigenzinnige tipi in de showroom en was ik direct genezen van mijn 'tunnelvisie'. Lichtgewicht en betrouwbaar hoeft niet per se een tunneltent te zijn, toch?
Nigor bewijst het, met de wat mij betreft ideale verhouding van gewicht, ruimte, goed doordachte constructie, opzetgemak, degelijkheid en prijs.

Ik gebruik mijn tent bijna uitsluitend voor fietsvakanties, soms solo en soms met tweëen. Bij slecht weer wil ik niet een hele dag in een benauwde sarcofaag opgepropt willen zitten, en bagage en schoenen wil ik in een vestibule kwijt kunnen. Als ik moet kiezen voor hyperlicht (zeg onder 2 kilo) of iets meer luxe en gemak aan iets meer gewicht (zeg 3 kilo) dan kies ik voor het tweede.
En dan zie ik opeens de Wicki-up 4, ruime hoge halve binnentent en enorme voortent: 2,2 kilo! Bijna te mooi om waar te zijn dacht ik aanvankelijk.

Na twee weken dagelijks op- en afbouwen dan hierbij de redenen waarom de WickiUp4 voor mij de ideale tent is gebleken:

- ruimte. Enorm. De Wicki-Up is gewoon een zéér prettige tent om in te verblijven. Met halve binnentent heb je echt een enorme vestibule over. En de halve binnentent is een heel mooi ding: prettig licht van kleur, staat altijd mooi strak, goed geventileerd, stevige kuip, en lang genoeg om ook nog bagage aan hoofd- of voeteneind kwijt te kunnen.
Overigens: Nigor heeft naast de buitentent ook de binnentent voorzien van afspanriemen. Heel netjes, maar in mijn optiek toch overbodig: de binnentent hoef je niet na te spannen. Ik heb die er dus afgeknipt en vervangen door simpel shockcord, bespaart weer bijna 100 gram.

- op- en afbouwen dus. Echt een no-brainer.... 4 hoeken los afspannen, erin kruipen en stok omhoog, en klaar. Ik las her en der op fora en in reviews dat mensen binnen- en buitendoek niet ver genoeg van elkaar kregen, waardoor deze bij regen en wind gingen 'plakken'. Echt een kwestie van samen in een keer opzetten, even niet lui zijn, maar binnentent loshaken van buitentent en met eigen haringen apart afspannen. Ik krijg op die manier meer ruimte tussen de twee doeken dan bij welke tunneltent ook ooit mogelijk zal zijn.
Afbreken gaat echt idioot snel en makkelijk. Omdat ik binnen- en buitentent apart afspan, moest ik er even een gewoonte van maken om bij inpakken deze weer even aan elkaar te klikken, dat is bij het opbouwen weer makkelijker. Bij regen kun je alvast droog binnen de Ortliebs inpakken, en binnen twee minuten de tent afbreken. Nat inpakken is natuurlijk nooit ideaal, maar de tent droogt bij opnieuw opzetten behoorlijk snel op.

- ik heb scheerlijnen in zakjes aan de afspanpunten gehangen maar ik denk niet dat ik die ooit nodig ga hebben. Als je alle afspanpunten onderaan gebruikt (16; allemaal heel mooi verstevigd om de belasting op het doek te verkleinen) krijgt echt niets deze tent van zijn plek. Waarmee wel direct een klein nadeel genoemd is: je hebt nogal wat haringen nodig, ik had er 24 mee (4 extra voor de dus onnodige scheerlijnen, en nog eens 5 om de binnentent separaat af te spannen). Omdat 4 stabiele hoeken essentieel zijn voor de constructie, is het bij slappe grond wel aan te raden deze met twee gekruiste haringen te verzekeren.
Wat wel heel erg handig en prettig is is dat je door de hoeveelheid gebruikte afspanpunten goed de hoogte van de buitentent boven de grond kan veranderen: hoog voor veel ventilatie bij warm weer, laag bij de grond bij kou, wind of regen. Je kan de tent zo laag afspannen dat je bij regen op harde grond nagenoeg geen last hebt van spatwater onder het buitenzeil door.

- het grondzeil voor de WickiUp gebruik ik niet. Mooi ding wel, meer een kuip bijna, prima als je zonder binnentent wil kamperen maar dan neem ik net zo graag de halve binnentent mee (weegt evenveel namelijk en is wel mugvrij) en zet ik in de voortent mijn spulletjes wel in het gras. Met een beetje oplettendheid waar je opzet zijn de huidige grondzeilen dermate sterk dat je er niet 1,2,3 een gat in trekt. Voor mij geen reden 800 gram extra mee te sjouwen just in case.

- erg prettig: het Gorlyn 20 doek rekt veel minder na dan ik gewend was, opspannen hoeft minimaal en als je goed opzet helemaal niet. Of helemaal mooi: je zet de tent in de volle zon vrij slap op, en 's avonds klik je vanuit de tent de stok gewoon een gaatje hoger! Ik heb het geprobeerd en het kan!

- ja het doek is dún! Laat gewoon licht door, maar dit draagt juist bij aan het heel aangename ruime en licht binnenklimaat van de tent.

- als het mooi weer is en je eigenlijk meer buiten je tent doet dan erin, wandel je met een tipi veel makkelijker naar binnen om even iets te pakken dan bij een tunneltent - geen gebuk, geen gekruip! Na mijn vakantie was ik nog even bij Zwerfkei in Woerden, en toen ik nog even langs de tenten wandelde (allemaal tunnels) dacht ik direct: tje wat zijn die dingen láág….

- je kunt natte was in de nok hangen: Nigor heeft met vooruitziende blik al kleine lusjes aangebracht die je met shockkoord met elkaar kan verbinden om een mooi waslijntje te maken. Of je koopt zo’n handige ‘stokklem’ met 2 haakjes eraan. Door de hoogte hangt die was je niet de hele tijd in de weg zoals bij een tunnel. En door het ‘schoorsteeneffect’ van de twee grote ventilatieopeningen bovenin de tent droogt die erg goed, zelfs bij regen.

- over de duurzaamheid van de door Nigor gebruikte materialen durf ik na één vakantie nog geen definitieve mening te geven. De stok zal zeker geen problemen geven. De mooie rechte rits, netjes dubbel afgedekt, ook niet. Blijft over grondzeil, buitentent, naden en de UV-bestendigheid op langere termijn. Wat mij op een volgend voordeel brengt: mijn vorige tent (de exped) heb ik moeten afschrijven omdat het silnylon buitendoek gewoon óp was. Binnentent, grondzeil en stokken waren nog in prima staat. Zonde toch? Bij de WickiUp kun je in zo'n geval gewoon een los nieuw buitendoek kopen! Of een losse grotere binnentent als je opeens met meer dan twee mensen weg wil! Mits Nigor deze tenten blijft maken - wat ik toch echt wel hoop!!!

- mijn nieuwe WickiUp4 werd direct op mijn eerste fietsvakantie stevig aan de tand gevoeld: 40 uur non-stop regen…
Zat ik aanvankelijk toch zo binnen te denken: is dat spul van Nigor wel zo goed als ze beweren ? Zeker toen zich aanvankelijk aardig wat druppels begonnen te verzamelen bovenin langs de 4 naden van de buitentent. Nou wil ik niet verzeild raken in de discussie of naden al dan niet getapet moeten/kunnen worden (zijn ze niet dus), maar bij dergelijk doek moet als ik het goed begrepen heb het garen waarmee gestikt is eerst een paar keer goed opzwellen. Daarna zijn de kleine stikgaatjes pas goed waterdicht. Ook daarna verzamelen zich dan nog wel eens microkleine druppeltjes langs de naden, die dan samenvloeien tot af en toe een grotere druppel die dan op de binnentent ploft. Niet erger dan gewone condens, dus ik kan daar prima mee leven.
Overigens heeft Nigor heel slim de elastische lussen waarmee de binnentent aan het buitendoek hangt, zo bevestigd dat deze schuin omhoog lopen naar de binnentent toe! Bij doorlekkende naden loopt het water dus niet langs deze lusjes richting je binnentent (als dat gebeurt is die echt in no time doorweekt) - heel slim van Nigor!
Door het steile ontwerp van een tipi loopt het meeste water trouwens sowieso al soepel en snel naar beneden.
Ik had de tent trouwens bij het (zonnig) opzetten met de binnentent in een kleine verlaging opgezet, kwam ik achter toen zich langzaam een klein meertje begon te vormen onder de kuip van de binnentent. Ik lag op een soort waterbed maar dat gaf geen enkel probleem. De kuip heeft overigens ook geen dwarslopende naden maar is uit één geheel.

- condens: de Wicki-up overspant een enorm oppervlak van bijna tien vierkante meter, dus condens is wel een issue maar niet extreem. Ook condens loopt door de steile wanden vrij makkelijk naar beneden, dus blijt niet bovenaan de tent hangen. Bij langdurige vochtigheid zeker aan te raden om een stukje van de deuropening open te laten om het ‘schoorsteeneffect’ van de tent te bevorderen.
Door de extra afspanpunten kun je ervoor kiezen de buitentent bij de binnentent wat dichter bij de grond te zetten voor minder koude tocht, en in de vestibule juist wat hoger te laten voor extra ventilatie.

- verbeterpunten?
Een breed stokvoetje bijleveren zou mooi zijn. Bij zachte of natte grond gaat de stok onder de druk geheid ‘inboren’, waardoor de spanning van het buitendoek vermindert. Overigens heeft Nigor de kuip wel heel netjes verstevigd op de plek waar de stok staat. Ik gebruikte een simpel dekseltje om de druk wat te verdelen.

De binnentent bevat verder totaal geen opbergzakjes, dat vind ik wel een flink gemis. Een beetje extra meshgaas voegt niet zo veel gewicht toe toch? Ik heb het opgelost door een paar van die lichte Ortlieb-binnentasorganizers te bestellen, en in de binnentent vast te naaien. Werkte prima.

Bij mooi droog weer gooi ik graag de hele voorkant van de Wicki open, dan wandel je echt héél makkelijk in en uit! Om het flinke stuk dunne (gaat snel klapperen in de wind) doek netjes af te kunnen binden zou het mooi zijn om de buitentent ook aan de overzijde van de rits te voorzien van één of twee houtje/touwtjes.

Een half grondzeil voor naar keuze onder de binnentent óf in de voortent zou ik wel een toegevoegde waarde vinden. Niet té veel extra gewicht, maar wel handig bij kouder of nat weer.


- misschien leest deze review alsof ik een enorme materiaalfreak ben. Nou, dat valt wel mee. Maar ik ga wel graag op pad met goed, practisch en doordacht materiaal. Waarvoor ik dan graag wat meer betaal. De WickiUp4 is bij uitstek een product in het rijtje Ortlieb, Tubus, Thermarest.....: het werkt gewoon, het is handig, je hebt er geen gezeik mee en in gebruik eigenlijk geen omkijken naar!

Meer weten of jouw ervaringen met deze tent delen?
Mail gerust: mfj@casema.nl
De tovenaar schreef:Weet je zeker dat het water van buiten door de naden doordringt? Lijkt me eerder condens aan de binnenkant van het buitendoek dat via het doek van de binnentent in de binnentent valt. Dat gebeurt meestal als de binnentent in aanraking komt met de buitentent.
Ja het is echt bij regen en via de naden. En daar raakt hij dan ook niet altijd de buitenkant (maar wel soms de stokken)
De Guam 3 is onze nieuwe tent.

En wat betreft het lekken. Wij hadden een oudere versie van de WikiUp 4 met hele binnentent. Via die lusjes lekte het bij ons juist wel erg (en inderdaad, dat geeft veel lekkage). Het eerste jaar hield de binnentent ons nog wel droog van de tegen buiten. Dat was het tweede jaar helaas niet meer het geval.

Inderdaad een heerlijk ruime tent... Dat wel!
Mijke schreef:
De tovenaar schreef:Weet je zeker dat het water van buiten door de naden doordringt? Lijkt me eerder condens aan de binnenkant van het buitendoek dat via het doek van de binnentent in de binnentent valt. Dat gebeurt meestal als de binnentent in aanraking komt met de buitentent.
Ja het is echt bij regen en via de naden. En daar raakt hij dan ook niet altijd de buitenkant (maar wel soms de stokken)
Stokken? Heb je het wel over de Wickyup?
In de gebruiksaanwijzing van de wickiup tenten wordt duidelijk aangegeven dat de naden geseamseald dienen te worden. Wellicht heb je geluk als je het niet doet maar het kan geen kwaad om het gewoon wel te doen.
Stokken is inderdaad de Guam.