Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Nigor WickiUp4 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Tent: Nigor WickiUp4

Dit zijn heel erg lichte tenten, maar er wordt ook wel van erg lichte materialen gebruik gemaakt (10D voor de buitentent en 40D voor het grondzeil). Ook Helsport en Hilleberg hebben de afgelopen tijd in enkele nieuwe modellen gebruik gemaakt van erg licht nylon, maar toch niet zo licht als hier. Ik vraag me wel af hoe lang dit materiaal mee zal gaan. Ik ben toe aan een nieuwe eenpersoonstent, en aarzel tussen een Helsport RIngstind uit de Pro serie met zwaar doek of een RIngstind Superlight met dun materiaal.
Zelf hebben wij een Hilleberg Nammatj (dus uit hun zwaarste serie met veel degelijker materiaal) en ook die tenten halen de tien jaar niet of nauwelijks. Ik kan me niet voorstellen dat tenten van zulke lichtere materialen even lang mee gaan, of zelfs maar in de buurt komen. Dat wordt me dan toch wel een beetje te gortig, zowel financieel als uit milieuoverwegingen. Voor wat betreft dat laatste: Hilleberg heeft ook een tijdje een 10D materiaal gebruikt (in de Enan) maar is daar vanwege nieuwe milieuvoorschriften mee gestopt.
Wij kamperen er nu een aantal jaren mee, trekvakanties, dag in dag uit opzetten, in. De zak proppen (nat) en 's avonds weer opzetten. In de zomer, 30+ en aan de kust, in voorjaar en herfst (hagel, regen, nachtvorst en ijs op de tent). Ik denk inmiddels een kleine 100 nachten, en nog geen slijtageproblemen.
3F UL Gear heeft een interessante nieuwe binnentent voor oa de Wickiup3 voor wie wat meer luifel nodig heeft maar niet een dure halve binnentent wil aanschaffen:
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 15138.html

Zou misschien ook in m'n Hexpeak kunnen passen maar dat wordt krap.

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een 2 persoons tipi van 3F UL Gear. De afwerking en kwaliteit zijn erg netjes.
Vele jaren later: wat zijn nu de bevindingen van de tent? Hoe blijft de kwaliteit van de tent over de jaren? En waar ik dan vooral benieuwd naar ben: hoe houdt het buitendoek zich op plekken waar veel spanning staat (de nok, bij de bevestigingspunten)? Blijft die daar ook goed waterdicht?

Groet,
Vera
Wij hebben deze tent inmiddels toch zeker een jaar of 5 a 6 in gebruik. Er gaan bij ons ook kinderen mee, er wordt niet extra voorzichtig mee omgesprongen of zo, en wij merken geen slijtage. Vorig jaar nog uitstekend waterdicht, ook in de nok, bij enorme buien in de alpen. Wel is het zo dat de tent slechts zelden overdag op staat. Het is bijna altijd s'avonds opzetten, eten, slapen, afbreken, dat scheelt natuurlijk enorm als het om slijtage door UV licht gaat.

Ideale tent voor relatief veel ruimte met beperkt gewicht, en vooral ook makkelijk en snel opgezet. Minder geschikt voor vroege voorjaar, de ventilatie is erg goed, en het muggengaas loopt tot laag door, waardoor het dan snel fris is (in de zomer is dat juist wel weer fijn). Bij veel en langdurig regen is de schuine ingang wel wat onhandig.
Dank voor dit antwoord. Waarin is die schuine ingang bij regen onhandig? Lastig om-en uitgaan zonder dat de binnentent nat wordt?
Tent houdt zich prima. Bij alle trek-vakanties nemen we hem nog steeds mee. De onhandigheid bij het openen en sluiten is dat je ver en laag naar buiten moet reiken, en dan wil er bij regen / veel condens nog wel wat nattigheid naar binnen komen,
Ja, dat inderdaad, en dan vind ik het naar binnenkomen van nattigheid nog wel gaan. Het open- en dichtdoen in de nattigheid is onhandig omdat je ver naar beneden moet reiken, en als je naar buitengaat, en het regent flink, krijg je al snel alles wat rond de ingang op het doek ligt over je heen. Op zich is het een kleinigheid bij een verder ideale tent. Kwaliteit is echt uitstekend, ook zonder onderhoud (heb de nok en naden b.v. nog nooit behandeld).

Voordeel met regen is wel weer dat het met wat handigheid te doen is om de binnentent op te ruimen en alles in te pakken terwijl alleen de buitentent nog staat. Je heb vervolgens alle ruimte om op je stoeltje te wachten tot het droog genoeg is. om te vertrekken :?