Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Nigor WickiUp4 - Forum Wereldfietser

Tent: Nigor WickiUp4

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan voor een nieuwe tent. Wat we nu hebben bewaren we zeker, maar de grotere ruimte en vooral de hoogte van deze tipi lijkt ons heel prettig. Het nieuwe lichtgewicht materiaal ben ik wel benieuwd naar: hoe kwetsbaar is dat in praktijk?
Bij de fietsvakantiewinkel met de Europafietser-korting voor 530 euro...

Waarom de 4 en niet de 3? De 3 zou groot genoeg zijn, maar ik kook graag, ook bij slechter weer, en dan is de kleine vestibule een groot voordeel denken we. Dat geldt ook bij in en uit de tent gaan met slecht weer...

Wij hebben ons mede laten overtuigen door dereview-video van The Outdoor Station

Als de tent binnenkomt en het weer wat aangenamer wordt, gaan we hem voor het huis een keer opzetten. We hebben trouwens ook de footprint gekocht, maar weten niet of we die ook meenemen op de fietsvakantie dit jaar (Duitsland).

Meer mensen die deze tent (of de 3) hebben? Al ervaringen?
Wat een leuk ding, en mooi lichtgewicht zeg! Erg benieuwd hoe die in de praktijk gaat bevallen!
Om dezelfde redenen heb ik ook de 4 gekocht. Heeft alleen nog in mijn tuin gestaan. Echt groot, ff wennen hoor. Ik kan niet wachten om ermee op pad te gaan. Ongelofelijk licht en dun. Ben ook erg benieuwd of het heel blijft.
Toendertijd was er een stuk minder keuze en heb ik dan ook een Arran Light 5 gekocht van (destijds Moskoselkatan, nu:) Tentipi. Dat voelt behoorlijk stevig en duurzaam aan allemaal, heerlijk ruim ook. De stok lijkt ook een stuk groter qua diameter dan die van de WickiUp in het filmpje, wellicht dus ook (nog) steviger? Het model bestaat nu niet meer, maar er zal vast een ander model voor in de plaats gekomen zijn.
Het kan een alternatief zijn, voor mensen die dit draadje/onderwerp tegenkomen.
Groter, zwaarder, duurder... Maar ik heb er ook naar gekeken hoor, mooie tenten!
De stok van de WickyUp gaat zeker het probleem niet zijn. Is stevig genoeg. De kans op stokproblemen zal nooit zo groot zijn als bij boogstokken. Wel heb ik er een onderlaatst van kunstof bij gekocht in een campingwinkel om de druk op het grondzeil wat meer te spreiden.
er staat er op dit moment 1 te koop op mp.
tent is 1 nacht gebruikt
(ben niet de verkoper en geen connecties)
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
Is Eureka en Nigor één en hetzelfde...?
yep.
Merk: Eureka
Model: Wickiup 4 SUL
Prijs: € 499,95
Bedrijf: Nigor Net Bv
Website: www.eurekaeurope.com
Het is 1 bedrijf, dat is correct. Maar de tenten die onder de naam Nigor verkocht worden hebben ander doek, het nieuwe materiaal. Daarom zetten ze naast Eureka het merk Nigor neer omdat zij vinden dat het een beter segment is. Dat is wat 1 van de medewerkers mij vertelde op de fiets en wandelbeurs.
De Nigor-versie is volgens mij niet te koop voor onder de 530 euro. Dat betaalde ik met de EF korting bij de fietsvakantiewinkel, en goedkoper heb ik ze niet gezien.
Ik heb de prijslijst van Nigor zelf hier liggen. De WickiUp 4 kost 599,95.
Dus er zijn twee wickiup4 modellen. Goed uitkijken wat je koopt dus.
We hebben hem inmiddels voor op het grasveldje opgezet. Inderdaad is het materiaal heel erg licht en dus, je ziet er doorheen waar de mesh-wnaden van de binnentent beginnen. Dat is gelukkig redelijk hoog, dus veel spannende inkijk is er niet, als je met binnentent kampeert.
Verder viel ons op dat je toch wel een redelijk aantal haringen nodig hebt: de vier hoeken en de opening = 5, dan staat de tent. Maar of dat voldoende is... Als je hem zo opzet, met 1 haring voor binnen- en buitentent en de tussenpunten en scheerlijnen niet, dan staat hij mooi strak, maar heeft weinig tot bovenin geen ruimte tussen binnen- en buitentent. De mesh van de binnentent ligt vrijwel strak tegen de buitentent... Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de waterdichtheid.

Afbeelding

Als je de binnen- en buitentent los van elkaar afspant, binnentent ongeveer 10 cm. meer naar het midden, alle tussenpunten afspant en ook nog de scheerlijnen afspant, dan heb je zomaar 20 haringen meer nodig... Maar dan staat de tent wel als een huis, ook bij storm enz.

Wij hebben binnen- en buitentent nu aan elkaar laten zitten bij het oprollen. Door de boogstokjes tbv de ventilatie in de nok van de buitentent, is gewoon 'proppen' geen optie. Maar met wat beleid kan de tent wel terug in de originele zak. De footprint kan er met geen mogelijkheid bij helaas. Dat is trouwens wel een mooi ding, ondanks het exhta gewicht, je kan hem als losse bodem in de buitentent klikken en dan kan je zonder binnentent op pad, met kuipgrondzeil. Alleen geen bescherming tegen het doorkijken of de beestjes...
Misschien interpreteer ik het verkeerd maar het lijkt alsof het iets tegenvalt...?
Mijn ervaring is dat het mogelijk is de binnen en buitentent met dezelfde haringen op te zetten zonder dat ze tegen elkaar aan komen.
Heb hem gisteren bekeken bij Carl Denig (moest nog wat ophalen) - maar moet zeggen dat ik hem erg claustrofobisch vond aanvoelen. Moet er wel bij zeggen dat ik alleen in het midden heb gestaan daar het mij voornamelijk om de sta hoogte + breedte langs de stok te doen was.

Het materiaal op zich vond ik er goed uitzien.

Ben en blijf erg nieuwsgierig naar jullie gebruikerservaringen.
Inge1 schreef:claustrofobisch
Wonderlijk...ik zou eerder last hebben van pleinvrees.
Hij valt zeker niet tegen, maar ik heb wat vragen bij de ruimte tussen binnen- en buitentent. Als het moet kunnen met dezelfde haringen, doe ik blijkbaar iets verkeerd... Toch binnentent te strak? Als die slapper staat, is er natuurlijk wel meer ruimte tussen binnen en buitentent.
Zoals beloofd de gebruikerservaringen.

Twee nachten, vrijdag met mooi weer opgezet, zondag met mooi weer afgebroken, zaterdag in wind (5) en regen gestaan.

Het is een heerlijke tent om op te zetten. Na het proef-opzetten hadden we binnen en buitentent aan elkaar laten zitten en een aantal scheerlijnen gemonteerd. Met de footprint staat de tent nu in minder dan 5 minuten (zachte grond, als haringen er moeilijker in gaan, zal dat ook meer tijd kosten).
Voordeel is inderdaad de oranje riem bij de ingang, bij opzetten meteen duidelijk waar die zit.

Ruimte tussen binnen- en buitentent is goed. Gewoon meer ruimte laten bij het opzetten en dan de riempjes van de buitentent mooi strak zetten. Simpeler kan niet: footprint uitspreiden, tent er overheen, hoeken vast, erin, stok overeind en opspannen, tent dicht, afspannen, klaar. Nu hadden we 12haringen gebruikt (hoeken, deur, tussenpunten, vier lijntjes) en dat is ruim voldoende, ook bij windkracht 5.
Wij hebben een voetje meegenomen, grootte van een jampotdeksel, om de druk van de poot meer te spreiden. Dat werkt goed bij zachte grond.

De tent staat met buitentent mooi laag bij de grond, waardoor de tocht beperkt blijft. Dat is handig, bij nachttemeratuur van rond 2-5 graden hadden we er in ieder geval geen last van. Doordat de tent van binnen veel meer ruimte (vooral ook in de hoogte) heeft dan de gemiddelde trekkerstent, waren we bang voor kou: daar hebben we geen last van gehad.

Ook bij flinke regen en windkracht vijf staat de tent als een huis.

Twee normale ligmatjes passen precies samen aan een kant van de stok. De ruimte is gelukkig in de lengte groter, zodat je zowel bij hoofd- als bij voeteneind ruimte over houdt. Anders lig je al gauw met je hoofd tegen de binnentent. Nadeel is hier dat er geen zakjes in de tent zijn, ik was gewend daar een zaklampje, boek en bril in op te bergen. Dat gaat nu dus niet: daar gebruikte ik nu deksel van de stuurtas voor, die open aan het voeteneind stond.

De ruimte in de tent is gigantisch. Bijna de helft over: we konden met onze lage mayfly stoeltjes lekker zitten zonder met de matjes te moeten schuiven. De Vestibule is ook lekker ruim, kunnen de tassen goed liggen. De footprint ligt alleen onder de binnentent.

Nog een nadeel: het vergt wat rekken en strekken om vanuit de binnentent (bij nat gras bijv) de buitentent helemaal tot onderaan te sluiten.

Samenvattend: Lekker ruime, comfortabele, windvaste, lichte tent, wellicht te groot voor twee, maar wij vinden het voordeel van de vestibule grloot genoeg om te kiezen voor een 4 ipv een 3 persoons model.
Hoe duurzaam en betrouwbaar het tentmateriaal is, moeten we afwachten. In ieder geval is de afwerking prima in orde.