Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies stuurtas gevraagd - Forum Wereldfietser

Advies stuurtas gevraagd

Ik ben op zoek naar een stuurtas. Mijn huidige stuurtas is niet waterdicht en dat is... onhandig.

Mijn eisen:
-redelijk wat volume, maar niet overdreven. Iets van 4-5L
-bovenop praktisch doorzichtig vak voor kaarten
-waterdicht
-duurzaam
-moet via makkelijk kliksysteem af te nemen zijn
(-budget: rond de €40 (maar als dit niet realistisch is hoor ik dat graag)

Er zijn zoveel tassen dat ik door de bomen 't bos niet meer zie. Hebben jullie adviezen?
De eerste vraag is of een stuurtas nodig is. Vroeger gebruikte ik wel een stuurtas, maar als sinds jaren niet meer. Het was een Ortlieb. Goede kwaliteit, goede bevestiging, uiteraard waterdicht, maar de kaartenmap bovenop was waardeloos (snel ondoorzichtig).
Nadeel van een stuurtas is het hoge zwaartepunt en het feit dat je je voorwiel niet meer kunt zien.
Ik heb nu al een stuurtasje en die bevalt op zich goed omdat ik mijn waardevolle spullen erin doe en er makkelijk af kan halen. Deze heeft denk ik een volume van 1-2 liter. Ik wil iets groter om ook mijn lunch erin te kunnen doen.

Mijn huidige tas is wel op. Is niet waterdicht (niet fijn). Ook is een geprinte route meenemen altijd getob met ijzerdraad en plakband...

Verder rij ik met aanhanger of met twee tassen achter. Geen tassen aan de voorkant.
Jan Eleveld schreef:Vroeger gebruikte ik wel een stuurtas, maar als sinds jaren niet meer. Het was een Ortlieb. Goede kwaliteit, goede bevestiging, uiteraard waterdicht, maar de kaartenmap bovenop was waardeloos (snel ondoorzichtig).
Die klacht heb ik hier vaker gelezen, een probleem van vroegere modellen denk ik; ik heb de mijne in 2007 gekocht en herken dit probleem niet. Enige nadeel: Ortliebs zijn ongeveer twee keer zo duur als het budget van de vraagsteller...

Carl
Als je de stuurtas lager plaatst (extra voorbouw) dan heb je hier totaal geen last van.
Carl schreef:nadeel: Ortliebs zijn ongeveer twee keer zo duur als het budget van de vraagsteller...
Marktplaats komen ze ook wel eens voorbij. Is de mijne ook op verkocht nadat ik m ingeruild had voor een klein tasje op de bovenbuis.

Als je jezelf even paar weken zoektijd gunt is er daar best wat te vinden.
Topic-kaping.

Graag had ik advies, ik zoek nl. ook een stuurtas;
- 5 tot 7 liter (beetje gemiddeld).
- waterdicht.
- stevig, vormbestendig (beetje stabiel geheel).
- kaartleesvak.
- budget € 80 of zoiets, maar liever goedkoper :wink:

Meteen maar een Ortlieb kopen of zijn er goede alternatieven?

Bij de Ortlieb moet het kaartleesvak apart aangeschaft worden en met een touwtje/elastiek bevestigd worden. Dat ziet er een beetje goedkoop uit. Heeft iemand ervaring hiermee?

Tja, op marktplaats is nu niet veel te vinden (vakantietijd).
Is dat nieuw dan? Want die van ons, drie jaar oud, werkt met drukknopen voor de bevestiging van het kaartvak. En dat werkt prima.
Vaude stuurtassen zijn kwalitatief net zo goed als Ortlieb en vaak iets voordeliger, zie b.v. deze Vaude Road I http://www.bike4travel.nl/index.php?cPath=87_79
Alles gaat ooit kapot, maar in mijn ervaring zijn de Ortlieb-stuurtassen van een verbluffende kwaliteit. Dat de plastic hoes voor de kaart verkleurt, is allang niet meer zo. Mijn ortlieb Ultimate 6M heeft ook twee handige buitenvakjes waar je wat spulletjes in kunt doen, zoals inbussleutel en zakmes, en je fietscomputer als je van je fiets weg bent. Over de invloed van een stuurtas op de wendbaarheid van de fiets verschillen de meningen, maar ik laad mijn stuurtas altijd helemaal vol en dat gaat prima, qua stuurstabiliteit. Ik ben tenslotte geen raggende mtb'er die voortdurend zijn voorwiel dwars zet. En waarom je je voorwiel zou willen zien, is me een raadsel. Je achterwiel zie je toch ook niet? Een kuil kun je echt wel ontwijken, daar hoef je je voorwiel niet voor te zien.
Hallo,

ook hier als sinds jaar en dag Ortlieb (alhoewel ruim 30 jaar geleden gestart met Agu). Ik ben met mijn tweede Ortlieb stuurtas bezig nadat de eerste van het Classic materiaal op de vouwplekken waterdoorlatend was geworden. De huidige is alweer een jaar of zeven oud en doet het nog goed. Wel heb ik de kaartentas vervangen.
De nieuwste serie (Ultimate 6) heeft een ander soort kaartentas, maar de oude is nog gewoon leverbaar.
Voor onze dochters hebben we de compact uitvoering gekocht; voldoende groot voor een portemonnee, een pakje zakdoekjes o.i.d. en als onmisbare accessoire de mobiele telefoon.
Maar er kan geen kaartentas op.
Wat betreft de prijs kan even zoeken bij verschillende (Duitse) webwinkels een mooie korting opleveren bij de aanschaf van een overjarig model.
Het lijkt er overigens op dat Ortlieb de bevestigingsset heeft aangepast. Onze nieuwste tas past niet op de oudere bevestigingen.

Nog even een reactie op de stelling van Jan Eleveld
Jan Eleveld schreef: Nadeel van een stuurtas is het hoge zwaartepunt en het feit dat je je voorwiel niet meer kunt zien.
Ik kan mijn voorwiel gewoon zien over de tas. Misschien heeft dat te maken met een andere zithouding.

groet,

Jan
Nu je het over kwaliteit hebt even het volgende. De stuurtassen van Ortlieb hadden in het verleden altijd een aluminium rand rondom de bovenkant van de tas om deze de vereiste stevigheid en model te geven. Een paar keer is mijn fiets omgevallen waarbij de beugel werd verbogen. Geen ramp want in de bankschroef was dit met enige moeite weer recht te buigen. Bij de huidige modellen van Ortlieb is deze rand vervangen door een van plastic. Toen ik dit jaar een nieuwe tas moest aanschaffen heb ik gekozen voor de Vaude omdat daar nog steeds een aluminium rand in zit. De overweging was dat ik niet zo veel vertrouwen heb in zo'n plastic rand. Bij een val van mijn fiets heb ik liever een verbogen rand dan een gebroken.
Ook mijn advies/ervaring is Ortlieb. Misschien niet de hipste maar wel veruit de beste.
Essentieel uitrustingstuk wat mij betreft; het is mijn 'handtas' tijdens fietsreizen. Makkelijk van en aan het stuur, waterdicht, stevig (althans de 'classic' versie). Tegenwoordig met magneetsluiting, is nog weer iets handiger dan de oude drukknop-sluiting die ik heb, maar dat werkt ook prima.
Vaude is naar mijn idee niet van de hetzelfde kwaliteit als Ortlieb. De genoemde kunststof rand is bij mij probleemloos.

(ik heb geen commerciële banden met het merk overigens, alleen enthousiast gebruiker)
Een goedkoop alternatief (~€20) is er zelf een maken van een Klickfixhouder + Ortlieb of ander merk drybag. Zie http://rad-forum.de/showflat/Number/717742

Afbeelding
Georg schreef:
Vaude is naar mijn idee niet van de hetzelfde kwaliteit als Ortlieb. De genoemde kunststof rand is bij mij probleemloos.

(ik heb geen commerciële banden met het merk overigens, alleen enthousiast gebruiker)
Hoe vaak is je fiets al omgevallen waarbij de stuurtas als eerste de grond raakte?
cervus schreef: Bij de Ortlieb moet het kaartleesvak apart aangeschaft worden en met een touwtje/elastiek bevestigd worden.
Travelmaster schreef:Is dat nieuw dan? Want die van ons, drie jaar oud, werkt met drukknopen voor de bevestiging van het kaartvak. En dat werkt prima.
De huidige stuurtassen (Ultimate 6) werken inderdaad met dat nieuwe systeem. Er zullen in de handel waarschijnlijk ook nog wel Ultimate 5 tassen te vinden zijn met het oude systeem.

Ik heb geen ervaring met het nieuwe systeem maar Ortlieb kennende is de kans groot dat ook het nieuwe systeem prima voldoet. Het enige fundamentele probleem dat ik met mijn stuurtas ooit heb gehad was net met het drukknoppensysteem. Het lostrekken van die drukknoppen vroeg zoveel kracht dat bij mij op redelijk korte termijn de drukknoppen uit de tas zijn gescheurd.

Renaat
Ronald van der Perk schreef: Hoe vaak is je fiets al omgevallen waarbij de stuurtas als eerste de grond raakte?
Wat is de reden van deze vraag? Ik kan deze vraag niet plaatsen.
Wat ik zelf ook nog een voordeel vind van de nieuwe Ortlieb Ultimate 6 stuurtassen t.o.v. de oudere modellen en veel van de concurrenten is de mogelijkheid om bij de stuurhouder van Ortlieb zelf dit te monteren: https://www.ortlieb.com/en/Ultimate6%20 ... ing%20Set/

Als men geen ruimtegebrek heeft op het stuur hoeft dat natuurlijk niet. Maar als je net als mij iemand bent die wel wat extra ruimte op het stuur wil hebben lijkt me dat heel handig.

Renaat
De ANWB Webwinkel heeft momenteel een waterproof stuurtas in grijs of blauw voor € 15, dus ruim binnen budget :). Nadeel is misschien dat je de houder aan het stuur eigenlijk met stukjes rubber moet vastzetten tegen wegdraaien. Het is namelijk géén KlickFix systeem met een staalkabel. Een variant van de stuurhouder voor de (dikkere) ATB sturen ben ik niet tegengekomen. Plaatsing gaat eenvoudiger dan die van KlickFix en onderweg bijstellen kan vlot met een inbussleutel.

Mijn ervaring met de tas is positief en zelfs plezieriger in gebruik dan de Vaudé stuurtas. Tas is goed toegankelijk onderweg, want er is veel gewerkt met klittenband en de kaarthouder is ook aan de onderzijde transparant. De randen van de kaarthouder zijn niet 'gesealed', maar veel kaarten zijn tegenwoordig watervast. De bodemvulling loopt door de plaat uit een stuk iets ronder weg aan de rand dan bij de dure alternatieven.
Kortom een prima stuurtas die er niet goedkoop uitziet.

Jan
Allereerst dank aan jullie voor de info.

Ik ga eens wat rondneuzen bij een outdoorshop en misschien kan ik daar mijn slag slaan.
Om een tas "van een plaatje" bij een webshop te kopen; dat doe ik niet.
Misschien kan ik toch ook nog eens bij de ANWB binnenlopen, maar ik ben wat terughoudend bij de spullen. De kwaliteit van een eerdere stuurtas van ANWB was gewoon slecht terwijl de prijs bijna € 40 was.
Ik wil zeker een goed (waterdicht) kaartleesvenster. Dit omdat ik er, behalve kaarten, ook handgeschreven info in doe.