Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht fietsschoenen/sandalen en Sealskinz sokken - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht fietsschoenen/sandalen en Sealskinz sokken

Hoi,

Voor mijn aankomende fietsvakantie in Ladakh ben ik op zoek naar een lichte fietsschoen of -sandaal met spd-klikmogelijkheid, al dan niet in combinatie met dunne Sealskinsokken.

Ik moet er korte stukken mee kunnen lopen; voor langere wandelingen neem ik lichtgewicht wandelschoenen mee. (Na mijn glijpartij op eenglibberig geitenpaadje op Tenerife wil ik voor lastige wandelingen voldoende grip hebben.)

Met licht bedoel ik tussen de 500 en 700 gram per paar. Ik heb al zware goretex fietsschoenen van Shimano. Die wegen met spd-plaatjes 1100 gram. Ik neem deze dus niet mee.

Die Sealskinzsokken zou ik dan kunnen gebruiken om ermee in langdurige regen te kunnen fietsen, eventueel over andere sokken heen als het echt koud wordt (vriespunt).

Ik heb vrij smalle voeten, een dunne enkel terwijl het bij de tenen juist wel weer vrij ruim moet zijn.

Ik heb me via internet georiënteerd:
- Er zijn allerlei fietsschoenen van Shimano, Vaude, Mavic, Keen… Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik neig naar een goedkoop Shimanopaar.
- Over de Keen sandalen lees ik vrij veel negatieve berichten (slijten te snel?). Ik kan me ook voorstellen dat je voeten en sokken in sandalen veel sneller vies worden op gravel roads (or worse).
- Op de Sealskinz pagina zie ik dat er een dikke, gewone en dunne uitvoering is. Is de dunne uitvoering voldoende slijtvast en waterdicht? (ja ik weet het, het water kan er aan de bovenkant in)

Wie heeft persoonlijke en vrij recente ervaringen met:
1. lichtgewicht fietsschoenen
2. lichtgewicht fietssandalen
3. de dunne variant van de Sealskinzsokken

Svp geen discussie over het nut van bergschoenen, spd-pedalen, stalen frames en brede banden :roll: Ook sluit ik de hoge Shimano fietsschoen bij voorbaat uit.
Ik doe het al een paar jaar met deze:
https://www.topbikes.nl/webwinkel/7662/ ... ick-r.html
Lekker luchtig door het gaas, ik draag er korte fietssokjes in.
Ook een goede wandelschoen. Ik neem inmiddels alleen deze schoenen mee.
De maten kloppen niet bij Shimano, dus ofnaar de winkel of ongeveer twee maten te groot bestellen.
Succes met je keuze.
Bij Shimano moet je 1 maat groter nemen dan wat je normaal gewend bent.
Dag Willem,

Wij waren 2 jaar terug in Ladakh. We waren toen heel blij met onze zware goretex fietsschoenen van Shimano. Een dergelijke fiets / bergschoenen misstaat volgens ons niet in een gebergte als de Himalaya.

We hadden toen geopteerd voor een licht goretex vestje. We hadden geluk met het weer maar een volgende keer zullen we toch een steviger goretex jas meenemen. Het weer blijft al bij al onvoorspelbaar en de natuurelementen kunnen boven de 4000m best heftig zijn.

Geniet van de Ladakh. Mocht je nog inspiratie zoeken, ons verslag vind je op http://movingaround.be/van-manali-naar- ... -himalaya/

Groeten,
Wim & Tine
Hallo Willem,

Ik ben een groot fan van de Keen Commuter sandalen en de lichte Sealskin sokken. Echt licht zijn ze niet, gewogen net geen 500 gram per stuk. De Sealskin sokken bevallen goed, ze schijnen niet het eeuwige leven te hebben, maar ik trek ze alleen aan bij nat en koud weer. Mijn Keen sandalen gaan al heel lang mee. Zolang dat ik het reservepaar wat ik ooit heb gekocht van de hand wil doen. Mocht je interesse hebben om eea te bekijken: ik woon in Vught en de Keen sandalen maatje 43 (normaal heb ik schoenmaat 42,5) zijn te koop voor 60 euro.

(ps Ik heb ook de dikkere variant van de Sealskin sokken de sandalen zijn zo zwaar vanwege de zware stijve zool: ik denk danook dat je geen lichte SPD-geschikte schoenen/sandalen gaat vinden. Zo ja: dan hoor ik het graag!

Bert
Reinder:
Zoiets zoek ik inderdaad. Alleen is er zoveel keuze.

Wim & Tine:
Kort & bondig verslag en vooral mooie foto's! Ik heb ook al uitgebreide verslagen van Bernice. En het verslag van Jim cs van een paar jaar geleden was de aanleiding om naar Ladakh te gaan. Tot zover de verslagen, terug naar het topic.
We zullen goed zijn voorbereid op slechte omstandigheden, no worries.
De vraag gaat echter over schoenen/sandalen/sokken.
Zoals ik al aangaf neem ik sowieso goede, maar wel lichtgewicht wandelschoenen mee

Bert:
De Keen Commuter zou iets kunnen zijn, al vind ik ze nog vrij zwaar. Maar dat ligt dan blijkbaar aan de dikke zool. Ik heb zelf maat 43 voor gewone schoenen maar zou voor fietsschoenen/sandalen liever iets ruimer willen.
De fietsschoenen van mijn partner (SH-WM-34) zijn 773 gram incl plaatjes, vergelijkbaar met de door Reinder voorgestelde schoenen.
nog even gewogen: 2 x 475 gram
Sealskinz sokken blijven een jaar goed. Daarna gaan ze lekken en geeft Sealskinz niet meer thuis.
jazzz75 schreef:Sealskinz sokken blijven een jaar goed. Daarna gaan ze lekken en geeft Sealskinz niet meer thuis.
Klopt maar ze blijven dan waterdicht genoeg om in nat gras te lopen met sandalen aan.
Ik trek ze vaak aan op de camping en dan hou ik in mijn Keen sandalen toch warme droge voeten.
Willem, ik heb een paar jaar gefietst met de Keen Aroyo Pedal. De Commuter van het zelfde merk is mij voorin te smal. De Aroyo heeft een erg brede leest, de zool is stevig maar naar mijn smaak eigenlijk niet stijf genoeg.
Was daarom benieuwd naar de (nieuwe) Keen Commuter 4. Heb onlangs een paar besteld waarmee ik inmiddels ca 2.500 km heb gefiets, o.a. over de Alpen naar Italië. Ik vind het behoorlijk dure- maar bijzonder prettige fietssandalen. Breed voorin maar minder breed dan de Aroya. De zool is iets stijver dan die van de Aroyo en tenen en hielen zijn gesloten.
Heb ze net even voor je gewogen: 430 gram per schoen.

Frank
frank bueters schreef:Willem, ik heb een paar jaar gefietst met de Keen Aroyo Pedal. De Commuter van het zelfde merk is mij voorin te smal. De Aroyo heeft een erg brede leest, de zool is stevig maar naar mijn smaak eigenlijk niet stijf genoeg.
Was daarom benieuwd naar de (nieuwe) Keen Commuter 4. Heb onlangs een paar besteld waarmee ik inmiddels ca 2.500 km heb gefiets, o.a. over de Alpen naar Italië. Ik vind het behoorlijk dure- maar bijzonder prettige fietssandalen. Breed voorin maar minder breed dan de Aroya. De zool is iets stijver dan die van de Aroyo en tenen en hielen zijn gesloten.
Heb ze net even voor je gewogen: 430 gram per schoen.

Frank
Mee eens. Ik heb deze Commuter sandalen ook gekocht en een maand uitgeprobeerd. Ondanks de wat slappe bovenkant - ik heb er andere veters ingedaan die wel goed strak blijven zitten - is het een ideale fietssandaal. Je waadt er even een bergbeek mee door en ze zijn zo droog. Ideaal voor warme en koude oorden.