Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grondzeil / tyvek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

grondzeil / tyvek

dat is nuttige informatie die ik nog niet kende, wassen en strijken. :D
ja, het avontuur spat er vanaf hier!
Ah dan wordt er vanavond een was gedraaid! wil wel een lekker zacht grondzeiltje. :wink: Las dat het niet door het wassen komt maar door de beweging/het kraken van de stof door het draaien in de machine. Je zou het ook met de hand kunnen doen, de stof eindeloos lang verkreukelen. Dus geen zeep, warm water gebruiken maar gewoon in de koude was. Er zijn er die tennisballen erbij doen, als een soort wasverzachter. :D
Ben benieuwd, ik hoef eigenlijk geen soft zeiltje, tis meer dat ik nieuwsgierig ben.
Zal ook een stukje strijken, heb nog wat kleine stukjes tyvek liggen. Geloof tenminste dat ik thuis een strijkijzer heb, wordt nog zoeken ..
Dat knisperplastik van de Bever is mogelijk irritant maar wel het beste ...althans dat vinden wij.
Pedalero schreef:Je kunt Tyvek gewoon in de wasmachine doen, dan wordt het zachter.
Goede tip! heb 't grondzeiltje in de wasmachine gepropt en inderdaad kwam ie er veel zachter uit. Wel verkruekeld maar die kreukels gaan er wel weer uit.
Pedalero schreef: Ik ben alleen niet zo overtuigd van het ademend vermogen van Tyvek. Het zal wel ademen, maar genoeg om een bivybag van te maken? Helaas kan ik nergens cijfers vinden over het ademend vermogen van Tyvek. Iemand anders wel?
Tyvek wordt veel in de bouw gebruikt, als muur/dak isolatie; tis oa brandwerend, ademend en laat geen vocht door. Mss heb je wat aan deze link? Men heeft het over mvp/mvt in perms. Tyvek 58 perms en bv Typar 13.7 (typar wordt ook vaak toegepast bij isolatie), des te hoger het getal des te meer het ademt. Hoe je dit weer vertaald naar bv ripstop nylon, geen flauw idee. Denk zelf dat een gesloten bivybag nooit ademend genoeg is, als je in één nacht al 1L vocht uitademt .. en met veel zweten zal dit natuurlijk aanzienlijk meer zijn.
De gesloten witte overalls (met schoenen/capuchon) die men oa bij de kernramp Fukushima droeg zijn trouwens ook van Tyvek gemaakt, nu adem je niet in zo'n pak uit maar denk toch dat je heel wat afzweet ..
Maarten vdk schreef: Wanneer je het spul met de goede coating koopt kan je het (lage stand) aan elkaar strijken op de gewenste plekken. De coating plakt pas bij verhitting maar zit wel over de hele stof, een gaatje repareren onderweg kan dus gewoon met een afgeknipt hoekje en een geleend strijkijzer.
Nou dan heb ik duidelijk niet de goede coating want 't wilde helaas niet plakken. Gelijk toen ik 't strijkijzer erop zette trok de stof samen en vielen er gaten in. Het gaat dus niet smelten, smeulen, branden en 't stinkt ook niet maar het vervormd, tot gatenkaas.
Hoe weet je nu van te voren of je het goede spul hebt, kun je dat misschien zien?

Afbeelding
't houtfornuis was de strijkplank (voor degene die zich afvraagt wat de zwarte ondergrond is) :)
Pedalero schreef: Ik ben alleen niet zo overtuigd van het ademend vermogen van Tyvek. Het zal wel ademen, maar genoeg om een bivybag van te maken? Helaas kan ik nergens cijfers vinden over het ademend vermogen van Tyvek. Iemand anders wel?
Hier: http://www.hiking-site.nl/prikbord zijn er zonder twijfel mensen te vinden die het geprobeerd hebben.
Yopie schreef:Hoe weet je nu van te voren of je het goede spul hebt, kun je dat misschien zien? http://i60.tinypic.com/m7qjqr.jpg
't houtfornuis was de strijkplank (voor degene die zich afvraagt wat de zwarte ondergrond is) :)
Tyvek is gemaakt van HDPE en dat begint te verzwakken bij 90 °C en komt bij 120 °C echt in de problemen. Dat zijn temperaturen die je met een strijkbout heel snel bereikt.

Misschien lukt het als je de strijkbout opwarmt door hem in een laagje kokend water te zetten, dan kom je niet boven de 100 graden.

Mooi, zo'n houtfornuis overigens.
Gewoon aan elkaar vaststikken lijkt me de handigste optie en dan seamseal over de naad.
Yopie schreef: Tyvek wordt veel in de bouw gebruikt, als muur/dak isolatie; tis oa brandwerend, ademend en laat geen vocht door. Mss heb je wat aan deze link? Men heeft het over mvp/mvt in perms. Tyvek 58 perms en bv Typar 13.7 (typar wordt ook vaak toegepast bij isolatie), des te hoger het getal des te meer het ademt. Hoe je dit weer vertaald naar bv ripstop nylon, geen flauw idee. Denk zelf dat een gesloten bivybag nooit ademend genoeg is, als je in één nacht al 1L vocht uitademt .. en met veel zweten zal dit natuurlijk aanzienlijk meer zijn.
De gesloten witte overalls (met schoenen/capuchon) die men oa bij de kernramp Fukushima droeg zijn trouwens ook van Tyvek gemaakt, nu adem je niet in zo'n pak uit maar denk toch dat je heel wat afzweet ..
Wat ik opsteek van filmpjes van mensen die van Tyvek een bivibag hebben gemaakt is dat de variant die in de bouw wordt gebruikt veel minder ademt dan dunnere varianten, zoals de 1443R die de vliegershop/modelbouwwinkel (Krikke) bij mij om de hoek verkoopt. Maar hoeveel dat dan is? Condens is inderdaad een bekend probleem bij bivibags, hoe goed het materiaal op papier ook ademt. Aan de andere kant schijnt Tyvek dan wel weer goed de warmte vast te houden.

Op Extremtextil.de staat bij de 1443R Tyvek een waterkolom van 750 mm vermeld. Lijkt me wat weinig voor langdurige regen, ook bijv. voor een tarp?

Kwam een filmpje op Youtube tegen van iemand die van zo'n overall een regenpak had gemaakt. Hij meldde ook dat het een buitje wel wordt tegengehouden, maar aanhoudende regen niet. Voor wat het waard is: hij vergeleek het ademend vermogen overigens met GoreTex, maar volgens deze persoon zou dat helemaal niet zo goed ademen. Wat dan weer tot de conclusie leidt dat Tyvek ook niet goed ademt. :wink:

Naaien verzwakt het materiaal, waardoor het snel uitscheurt. Dubbelzijdig tapaijt plakband zou een verbinding opleveren die sterker is dan het materiaal zelf.
Ben ik de enige die gewoon een stukje worteldoek meeneemt? Vind ik altijd ideaal. En dan iets breder dan je tent, zodat je bij een wat modderige ondergrond nog droog kunt in en uitstappen. Weegt ietsje meer, is onverwoestbaar en spotgoedkoop.
Aart Veldhuizen schreef:Ben ik de enige die gewoon een stukje worteldoek meeneemt?
Nee, want dat idee is al vaker ter sprake geweest op dit forum (zie ook de reactie van Kikitjah), maar deze discussie gaat daar even niet over. Wel opletten op de achterste rij!

Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie van Maartenvdk op het strijkexperiment van Yopie.

Carl
Strijktip: doe een natte/zeer vochtige handdoek tussen de strijkbout en de tyvek. Als je meent iets te moeten gaan strijken dat van plastic (of iets dat er op lijkt) is dan is het altijd een goed idee zo koud mogelijk te beginnen. In dit geval 100 graden, of minder als je niet lang doorstrijkt.
Mijn Tyvec valt niet te lijmen.koud strijken lijmt niet en bij iets heter dan gebeurt er hetzelfde als bij Yopie, en plakt nog steeds niet aan elkaar.
Mijn doek kraakt en knispert overigens niet.
Anja
Leuk experimentje, daar ga ik met mijn grote mond :)
Ik ken tyvrek dat door verhitting aan ander tyvrek of polyester gemaakt kan worden, dat heeft een heat seal coating. Een laagje dat als op de stof is aangebracht en pas bij verhitting gaat plakken. Er zijn verschillende coatings te vinden, zeker ook binnen de range die tyvrek aan kan. Alleen is de strijkbout kennelijk niet geschikt, misschien met de doek die JaapG voorstelt, of met een haarföhn.
Maarten, weet je nog waar je de Tyvek-strijk-plak-info hebt gevonden? Zou wel graag een linkje willen zien, geloof er namelijk niet zo in. :D
Vond wel een link dat je 't kunt strijken met bakpapier ertussen en ook kunt verven. Dit is wat Tyvek Dupont zelf zegt: je kunt het naaien, lijmen en om het te sealen gebruik je doorgaans een thermosealstrip. Geen woord over lijmen dmv strijken/verhitting, of ik ben nog niet helemaal wakker en heb er overheen gelezen, kan ook. :)
Ik vertrek morgen voor 9 weken fietsen dus uitgebreid zoeken heeft geen prioriteit boven inpakken :wink:

maar... ik ken tyvrek van het heatsealen van steriele apparaten. Dat ziet er zo uit, maar je hebt veel kleinere apparaten. Echt strijken is het niet. Ik heb zelf de conclusie getrokken dat strijken ook zou moeten werken. In principe ben ik het daar nog steeds mee eens, maar misschien komt de temperatuur te precies.
https://www.youtube.com/watch?v=e6ktFR7 ... redirect=1
Dit is misschien ook een interessante optie:

http://retail.luxeoutdoor.de/index.php? ... duct_id=62

Ultralight and durable Footprint made from Dupont Tyvek®.
Tyvek is nonwoven high density polyethylene (HDPE), and suited for recycling. It is extremely water repellent, breathable and strong.
* Small: 210cm x 80cm ~95gram. € 15,--
* Medium: 210cm x 130cm ~125gram € 19,--
* Größe L: 210cm x 150cm ~140gram € 22,--
There are 4 pegging points sewn to the edges.
Als grondzeil voor mijn tent, een Helsport Issfjell 2 Camp, kocht ik bij Decathlon een grondzeil met ongeveer de maten van mijn buitentent.
Zeil was stuk te groot, wel met bevestigingsogen en elastieken.
Heb uit midden een strook over de lengte eruitgeknipt (wel goed meten en aftekenen) en de 2 buitenstroken aan elkaar gestikt op naaimachine, en klaar! Bij tent opzetten met paar haringen vastzetten, wel zo handig. Voldoet prima, eigenlijke tent blijft droog en voortent ook. 8)
Goede kwaliteit, neem aan polyestersoort, maar gemaakt als grondzeil. Werkt prima, voor minder dan € 30,-. Strook die ik overhield groot genoeg om tentzak te vernieuwen en hoes te maken voor tuinstoelen, en dan nog stof over.
Met groet, Richard
Ik heb 2 jaar een tyvek grondzeil gebruikt en regelmatig gewassen maar om nou te zeggen dat het waterdicht is, ik kreeg altijd natte knieen bij het in en uit mijn tent stappen. Tegenwoordig heb ik een grondzeil wat speciaal voor de tent is, erg fijn, droge knieen, net zo groot op te vouwen als de tyvek en ietsje zwaarder maar niet noemenswaardig. Ik ben er blij mee.

Tyvek kan je vaak ook wel via marktplaats kopen van iemand die een rol heeft.
Ik gebruik nu al een aantal jaren "polycryo" plastic als grondzijl. Erg dun en licht en sterk genoeg; 100% waterdicht en ik doe meerdere seizoenen met één zeil. O.a. te koop bij trekking-lite maar wat ik ervan heb begrepen is dit hetzelfde plastic dat ze gebruiken voor isoleren van ramen dus misschien dat je ook in een bouwmarkt terecht kunt.

Je moet er alleen niet je hete pannen opzetten want dan begint het in elkaar te schrompelen. Oh en natuurlijk net als met andere grondzeilen zorgen dat het ruim binnen je buitentent blijft, anders heb je een rivier door je tent stromen (of een meer onder je binnentent...)