Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grondzeil / tyvek - Forum Wereldfietser

grondzeil / tyvek

Even simpel (dom als u wilt) vraagje. In de deeerstekeeropfietsvakantie.pdf wordt gesproken over tyvek als ondergrondzeil. Dat zeil leg je dus onder je tent begrijp ik, als extra bescherming? Nog tips tav bevestiging / afmetingen?
Het grondzeil moet zo mogelijk de hele ruimte onder de buitentent afdekken om condensatie te beperken, maar mag niet buiten de buitentent uitsteken omdat dan het regenwater naar binnenloopt. Vastzetten is niet nodig omdat je tent er op staat.
Lijkt me duidelijk, dank.

Is Tyvek er alleen in wit?
http://www.modelbouwkrikke.nl/vliegers/ ... Tyvek.html

Hm kwam dit filmpje tegen, misschien goede isolatie voor je dons slaapzak :)
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... _UHoJwLiWs
Dat Tyvek papier lijkt me niet geschikt.

Ik heb al jarenlang eenvoudige gronzeiltjes van ik meen Bo-Campo. Die zijn in verschillende afmetingen te koop en kun je vervolgens op maat knippen (ca. +5cm rondom je binnentent. Kost misschien 5 euro of zo.

Je hebt ze ook van de rol van bij Bever. Let op dat je niet van dat knisperplastic koopt, want dat is superirritant.

Je kunt ook gewoon naar de bouwmarkt. Daar verkopen ze ook zeil.

Zorg dat je geen grondzeil koopt waar het water doorheen kan. Dus geen canvasspul.

Ik heb nog nooit een officieel grondzeil gekocht die bij de tent hoort, is me veel te duur.
Tyvek heeft enkele grote voordelen: licht, waterdicht, sterk, rafelt niet, vouwbaar, geen weekmakers. En je kunt er op schrijven (en het is toch geen papier...rara hoe kan dat? Door de ingebouwde micro-electronica!) dus makkelijk om de omtrek van je tent op af te tekenen voor het afknippen. En niet al te duur en vanaf de rol te koop.

Eigenschappen die niet veel samenkomen in andere materialen. Dus tyvek wordt algemeen gezien als een zeer geschikt materiaal voor een onderzeil en dus ook als zodanig door heel veel mensen gebruikt.
willem.m schreef:Dat Tyvek papier lijkt me niet geschikt.
Waarom lijkt je dat niets? Ik heb vaak een stukje tyvek mee, prima spul, stevig en weegt weinig: 140 x 100cm en weegt 50g. Heb ook een dun stukje zeil (bouwmarkt): 170 x 80cm en weegt 110gram, is toch het dubbele en is lang niet zo stevig. Ik kampeer vaak op rotsgrond en die dunne zeiltjes slijten daar snel, zo wordt de afvalberg alleen maar groter.
willem.m schreef: Let op dat je niet van dat knisperplastic koopt, want dat is superirritant.
Tja, blijkbaar is iedereen weer anders want ik heb nergens last van.
Yep, helemaal eens met Jaap!
Oeps, dan heb ik me vergist toen ik de website zag. Ik dacht vliegerpapier te zien maar het is dus geen papier. Ik kan dus 60 gram besparen. Hoe zit het met de isolatie-eigenschappen? Als mijn zwaargewicht plastic zeiltje het over 10 jaar begeeft moet ik dat ook maar eens gaan uitproberen 8)

Dat knisperplastic van de Bever: smaken verschillen. Ik vind het vreselijk. Misschien had ik een verkeerde rol, ben het later ook niet meer tegengekomen.
Mooi idee, dat Tyvek (®) als onderzeil. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tyvek
Ik heb inderdaad wel eens zo'n envelop gehad die ik niet doorgescheurd kreeg.
Is het echt waterdicht genoeg om water tegen te houden als de ondergrond nat wordt?
Natuurlijk afhankelijk van de dikte, hoe dikker hoe beter. Gewoon, normaal tyvek dat je overal koopt is waterdicht. Je kunt industrieel veel dunner tyvek kopen, dat is niet zo heel waterdicht meer.
Naar mijn idee knispert tyvek niet.
Komt dit topic net even op tijd! Was mij net aan 't oriënteren op de aankoop van een stukje grondzeil! :)

Waar is het mogelijk om zoiets te kopen (2 meter op 2,5 meter)? Voorlopig vind ik het enkel op rol met een maximum breedte van 1,5 meter... .
Mijn tent is niet zo breed dus heb het probleem niet. Wat bij me opkomt zijn tenten en of zeilmakers, of anders zonweringsfabrikanten. Een andere mogelijkheid is eens vragen bij een reclamebureau dat ook commercials maakt, zij hebben ook vaak grote stukken stof nodig.
ik heb hem ooit gekocht op deze website

http://www.vliegeruit.com/Vliegers-Tyvek-wit-per-meter

inderdaad alleen 1,5 meter breed.

prima spul.
@Kelly: neem je zo'n grote tent mee :lol: ? Past dat allemaal op de fiets?
http://www.wepaflyer.com/wepaflyer/acce ... pier/tyvek
Ik heb het hier besteld.
Het is vlgs mij waterdicht maar het mag van mij waterdoorlatend zijn, als de waterkolom van het grondzeil dan maar voldoende is.
Ik vind een beschermende laag en het feit dat je de tent zo goed als schoon oprolt belangrijker.
Heb vlgs mij al eens eerder geschreven dat ik ook nog een stuk worteldoek van de Action heb liggen, zelf nog niet geprobeerd, maar hoor ook positieve verhalen. Is goedkoper dan Tyvec doek en wél waterdoorlatend.
Anja
Hoi,

Ik heb een Mini-Peak II (versie 2015) en wil het grondzeil ook gebruiken om mijn voortent te bedekken. De binnentent is 2m50 op 1m, maar de voortent is dat uiteraard ook... . Ik zoek nog even verder en ga inderdaad anders voor het worteldoek of de grondzeiltjes van AsAdventure of iets dergelijks.

Bedankt alvast!
Kelly
Leuk tentje Kelly, nog niet eerder gezien.
Anja
Misschien is via deze weg wel iets breders te vinden: http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=6535
Kikitjah schreef:Waar is het mogelijk om zoiets te kopen (2 meter op 2,5 meter)? Voorlopig vind ik het enkel op rol met een maximum breedte van 1,5 meter... .
Er zijn twee soorten tyvek, hard en zacht. Heb zelf de harde soort (goedkoper) en dat vouwt anders op, het wordt een dikker pakketje, geeft meer pakvolume. Kun je als nadeel zien ..
En gebruiken als ondergrond in de voortent .. mwah, weet niet of dat fijn is, tis erg wit en hard. Ik heb weleens gehoord dat je tyvek kunt naaien (gewoon met naaimachine), dat zal wel de zachte soort zijn. Dacht ook dat er bv tarptentjes/bivakzakken zijn van tyvek. En iets met tapen en verhitting dmv strijkijzer. Even googlen misschien?
Je kunt Tyvek gewoon in de wasmachine doen, dan wordt het zachter.

Ik vind het mooi spul. Je ziet op youtube ook veel flimpjes van doe-het-zelf tarps en bivybags. Ik ben alleen niet zo overtuigd van het ademend vermogen van Tyvek. Het zal wel ademen, maar genoeg om een bivybag van te maken? Helaas kan ik nergens cijfers vinden over het ademend vermogen van Tyvek. Iemand anders wel?
<Enter huisvrouw> Voor de tenten breder dan 1,5 meter: Wanneer je het spul met de goede coating koopt kan je het (lage stand) aan elkaar strijken op de gewenste plekken. De coating plakt pas bij verhitting maar zit wel over de hele stof, een gaatje repareren onderweg kan dus gewoon met een afgeknipt hoekje en een geleend strijkijzer. <Exit huisvrouw>