Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Leon schreef:
ma 26 feb, 2018 11:23
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik herinner me te warme hotels met veel te korte bedden (tussen beddenplanken) met een kuil met luide muziek en een enorme bromtoon van de koelingsunit net beneden mijn kamer en eten dat te laat, te vet en te weinig was naar mijn behoefte
OK OK mijn waarnemingen zijn wat beperkt in deze want alleen in Westerse landen (en wat toeristeneilanden) in hotels verbleven ;)... en behalve hitte weinig meegemaakt.

Maar bij wild kamperen een vlak stukje (en boomwortel- en takvrij) vinden kan soms ook een hele opgave zijn ;)
willem.m schreef:
zo 25 feb, 2018 11:53
Michateller schreef:
zo 25 feb, 2018 11:23
Nieuwe Synmat Ul... Nie wieder Synmat!
Of bedoel je Nie wieder Synmat UL?

Ultralight is een keuze. Heb zelf diverse niet-UL Synmat matjes en nooit een probleem.
Helaas, mijn niet-UL Synmat 9 met pomp had ook hetzelfde probleem. Nu een Downmat 7, ben benieuwd hoe lang die het houdt.
Iemand hier trouwens ervaring met de matjes van Klymit? De versies met isolatie (P = 4,4) zouden concurrerend kunnen zijn met de opblaasmatjes van Exped en ThermaRest.

Worden ook direct via Lowland (importeur) verkocht. Bij hun zit het meestal wel goed (als ik het zo lees) qua garantie en coulance.
Vannacht weer feest op de camping: Ploink! Weer een matje kapot.
Ook mijn synmat ul heeft nu, onderweg in Duitsland, de geest gegeven. De dikke bobbel door de delaminatie is steeds groter geworden en er valt inmiddels niet meer echt op te slapen. Garantie kan ik vergeten is me gezegd. Gelukkig komt mijn dochter me vandaag vergezellen en neemt een oude onverwoestbare self inflatable mee.
Ik ben inmiddels een beetje klaar met exped. Van de twee downmats waarmee we begonnen is er eentje dons gaan lekken. Die is nog netjes vervangen. De andere is dit voorjaar gaan delamineren. Nu dus mijn synmat ul. Dus van de vier hebben we er nu nog eentje over.
Ik vroeg me af of de ervaringen met de Neoair matrasen van Thermarest net zo beroerd zijn. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. En geldt dat ook voor de xlite?
Vanwege de slechte ervaringen met Exped was ik uitgeweken naar Thermarest. Ik kon er vanwege het ontbreken van de dikkere eindbanen niet op slapen. Inmiddels weer terug naar Exped.
Met Ultralight neem je nu eenmaal een risico.
Wim schreef:
vr 03 aug, 2018 08:45

Ik vroeg me af of de ervaringen met de Neoair matrasen van Thermarest net zo beroerd zijn. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. En geldt dat ook voor de xlite?
Vervelend Wim. :cry:
Ik gebruik nu een NeoAir Trekker voor een paar jaar, zonder problemen. Daarvoor ook een paar Expeds versleten helaas. Net een XTherm gekocht, daar dus nog geen ervaring mee.
Wat ik wel denk is dat door de constructie, banen over de breedte, ipv over de lengte bij Exped, de kans op delaminatie wat kleiner is. En als het gebeurt heeft het ook minder impact op het comfort.
Wim schreef:
vr 03 aug, 2018 08:45
Ik vroeg me af of de ervaringen met de Neoair matrasen van Thermarest net zo beroerd zijn. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. En geldt dat ook voor de xlite?
Sinds 2009 gebruiken we Neoair matrassen. Een enkel maandagochtendexemplaar hebben we kunnen omruilen. Onderweg hebben we er nooit problemen mee gehad. Na een jaar of vijf kan er wel delaminatie optreden, maar dat was ook al het geval met de self inflatable matrassen van Thermarest, die veel minder comfort boden dan de Neoairs. Ook het pompje dat we sinds een paar jaar gebruiken, bevalt goed. We hoeven de matrassen nauwelijks meer mondmatig op te blazen, waardoor er weinig vocht in de luchtbanen komt. Met 2 oplaadbare AAA-batterijen kunnen we dit pompje een paar weken lang elke dag gebruiken.
Met de xlite versie hebben we geen ervaring.

Voor alle zekerheid nemen we op lange tochten wel een ouderwets schuimmatje van 140 g mee, zodat we bij onverhoopte lekkage toch iets hebben om op te slapen. Dat is tot nu toe nooit nodig geweest. We gebruiken dit schuimmatje vooral om enigszins comfortabel te kunnen zitten op een stenige, stoffige of zanderige bodem.
Wim, ik ga je niet adviseren over een nieuw matje, domweg omdat daar te veel persoonlijke verschillen in comfort ervaring zijn. Ik kan je wel meegeven dat de garantie van de therm-A-rest importeur, CJ Agencies, uitstekend is over het algemeen. Nee, ik heb geen belang daar.

3 jaar geleden liet bij mijn matje de overtrek los. Het was een matje van 2,5 cm dik, pakweg 25 jaar oud. Lijkt me niet zo gek want ook lijmen en kunststoffen verouderen. Dit allemaal eerlijk opgebiecht bij CJ, ook dat ik geen bon meer had en dat de 25 jaar een schatting was en ik ook niet zeker meer wist waar ik het gekocht had. Ik dacht Bever.

Via Bever het matje opgestuurd, ook bij Bever het eerlijke verhaal verteld, en na 3weken lag er een nieuw matje klaar. Geheel zonder kosten. Wat mij betreft een pluim voor CJ en Bever.

Dit mag misschien ook wel eens verteld worden.
Garantie is een mooi iets, zeker. Maar gerantie geeft je geen nieuwe mat als je er een nodig hebt!
Je hebt weinig aan garantie als je mat in Marokko ploft (tent vergeven van de donsveertjes) of als je nog een maand op een gedelamineerde mat moet slapen in Finland. Voor mij nooit meer een Exped!
De Neoair SV Camper doet het al weer een paar zonder mankementen. Nu hoop ik maar dat dat zo blijft.
Hoe goed de garantie van Therm-A-Rest ook mag zijn, je mat gaat nooit kapot als je thuis bent.

Groet,
Tom.
Tijdens onze tocht vorig jaar delamineerde een van onze Thermarest-matjes. Ik heb toen contact opgenomen met Thermarest en drie dagen later lag er een spiksplinternieuw exemplaar voor me klaar in Praag.
Dus ook de Thermarest matjes gaan kapot.
Ja hoor, ook therm-A-rest matjes kunnen stuk. Uiteindelijk blijft alles aan slijtage en veroudering onderhevig. Ik kan alleen zeggen dat ik het op basis van mijn ervaring een goed product zou noemen, dat ik aan durf te bevelen.
Wim schreef:
vr 03 aug, 2018 08:45
Ik vroeg me af of de ervaringen met de Neoair matrasen van Thermarest net zo beroerd zijn. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. En geldt dat ook voor de xlite?
Tot nu toe geen ervaring met Exped (al heb ik me nu toch aan de aankoop van een Exped Synmat UL gewaagd, hopelijk krijg ik daar geen spijt van) maar wel ervaring met 3 verschillende NeoAir-matjes. Tot nu toe nog geen last gehad van delaminatie of andere grote problemen.

Wel één matje gehad dat geleidelijk aan lucht verloor (geen gaatje te vinden). Op zich niet heel problematisch (nog net bruikbaar voor een nacht), maar niet zoals het hoort. Dat matje is netjes en ver buiten de garantie (en zonder papieren en dergelijk) vervangen door K2 (winkel in Antwerpen) en Thermarest.

Renaat
Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik blijf de indruk houden dat de problemen vaker voorkomen bij exped dan bij Thermatest. Bovendien lijkt het garantie beleid van exped zich te verharden. ik ben bereid te accepteren dat ik met ultralight spullen voorzichtiger moet zijn en dat hun levensduur geringer zal zijn. Maar twee jaar en een probleem dat toch echt de schijn heeft van een ontwerp of fabricage probleem vind ik niet acceptabel. Het probleem kwam blijkbaar te vaak voor om de soepele coulance te continueren.
Als ik terug ben zal ik de importeur maar eens bellen. Uiyeraard rapporteer ik dan het resultaat.
Ik vermoed dat ze calculeren, maar dat is uiteraard niet zo.
Exped ontkent dat delaminatie een meer dan incidenteel probleem is, ik vroeg het ze al eens. (En ik verwachtte geen ander antwoord)

Misschien dat de huidige "versterkte" UL matjes beter zijn?
Matje is na 7 jaar stuk gegaan. Baan in het midden met lekkage die niet meer onderweg te plakken was.
Altijd opgepompt met pompzak.
Reclamatie bij winkel en fabrikant heeft helaas niet geholpen.
Ze geven twee jaar garantie op UL/Hyperlite / Hypersleep/ Winterlite en andere producten 5 jaar.
Voor ons geen Exped meer.
In 2015 twee nieuwe matjes (downmat ul) gekregen binnen de garantieperiode omdat de lijm was losgelaten en er bobbels ontstonden.
1 van de nieuwe matjes heeft nu weer hetzelfde probleem (hele banen losgelaten). Is maar 3 vakanties gebruikt (en verder altijd uitgelegen op zolder met ventielen open), maar wel ouder dan 2 jr.
Contact opgenomen met de winkel en later ook nog met Exped zelf.
Beiden geven zelfde verhaal: 2jr is voorbij en met ul neem je een risico. En Exped gaf nog tips om de houdbaarheid van de mat te verlengen, maar zo ben ik er altijd mee omgegaan. (Uitleggen met ventiel open wanneer je hem niet gebruikt en nooit met de mond oppompen).
Ik ben er klaar mee. 3 van de 4 matjes met hetzelfde probleem.
Ik kan me voorstellen dat je buitenkant van de ul kwetsbaarder is. Dit probleem lijkt meer een 'constructiefout'. Maar ja... Ik ga dit nooit winnen, dus nu op zoek naar een nieuwe mat van een ander merk.
Leuke klus voor de komende herfst.

Karin