Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
HansvanderVeeke schreef:En wat zei dat testrappport?
Het komt erop neer dat de S2S vooral erg comfortabel is, maar zwaarder dan de concurrenten.
Nu ook even de tijd genomen de link bij te voegen.
http://www.outdoorgearlab.com/topics/ca ... eeping-pad
Ik heb inmiddels mijn derde Synmat (geen light), met geïntegreerde pomp. Bij de eerste lag ik, uiteraard net na het verstrijken van de garantietermijn, aan het einde van de nacht op de grond. Ik heb de mat in de badkuip gegooid maar geen gaatje kunnen vinden. Poreus?
Ik heb de mat op laten sturen en laten repareren. Het is pakweg een week goed gegaan, toen lag ik weer op de grond. Geen idee wat er gerepareerd is, er was geen plakker te zien. Iets tegen porositeit, of een nieuw ventiel?
Nieuwe mat gekocht, want hij ligt zo lekker als 'ie heel is. Na twee dagen de bekende bobbel: naad losgelaten over de hele lengte. Erg lastig in je vakantie; na de vakantie een nieuwe mat gekregen. Deze heeft het inmiddels een week of 5 gebruik volgehouden.

Ik heb ook 4 Thermarests. Van dikke, extra comfortabele (niet mee op de rug of fiets) tot ultralight. Sommige zijn meer dan 20 jaar oud. Nooit een probleem mee gehad.
Ik heb de verschillende mogelijkheden eens op een rijtje gezet. Waarschijnlijk niet compleet, maar dit is wat ik in de recente berichten kon vinden.
Afbeelding

Ik heb een lichte voorkeur voor de JR Gear matjes en dat is voornamelijk om de prijs. Omdat ze zo groot zijn, is het opblazen wat lastiger maar daar is een hulpmiddel voor te vinden.
Op de tweede plek (bij mij) staat de NeoAir Trekker regular. Iets lichter, maar iets grotere pakmaat en €50 duurder.
Ik heb een JR Gear vooral omdat ik ook wel eens bij temperaturen onder nul kampeer. Het opblazen is inderdaad wat lastiger, het eerste jaar heb ik het met een zak gedaan, het laatste jaar het met een Thermarest Neo Air wel zo makkelijk, terwijl je de tent opzet is de mat opgeblazen. Het laten leeglopen is kost ook wat meer tijd, maar dat stoort me niet echt. Voordeel, behalve de prijs en de isolatiewaarde is dat de mat geen geluid maakt en prima slaapt.
Vandaag heb ik bij Bever een nieuwe Exped Synmat UL LW opgehaald. Bij mijn oude Synmat UL 7 M, gekocht in juni 2013, hadden in juni van dit jaar de middelste twee banen losgelaten. Na wat aandringen heeft Bever de mat in augustus 2017 naar Exped gestuurd en zij hebben een nieuwe mat geleverd. Bonnetje had ik niet meer, maar was na wat speurwerk nog te vinden in het systeem van Bever.
Mijn tweede synmat UL LW van Exped delamineerde afgelopen zomer ook weer.
Een olifantenslurf ligt niet zo lekker.
(uit voorzorg een quechua matje meegenomen :oops: )

Kortgeleden bij Soellaart in Haarlem de gele mat omgeruild. Zonder problemen.
Het is nu een rode van hetzelfde type, maar met een pompzak; een nieuwe serie, die het beter zou doen dan de gele.
Exped heeft een naam hoog te houden, en zal m.i. niet zomaar weigeren hun product (i.v.m. delamineren) om te ruilen. Ikzelf ben het bewijs van hun goede product, anders zou ik het niet meer aanschaffen.
We gaan het zien, want tot nu toe heb ik nog geen - voor mij althans- prettigere mat kunnen ontdekken.

Ger
Ger64 schreef: Exped heeft een naam hoog te houden, en zal m.i. niet zomaar weigeren hun product (i.v.m. delamineren) om te ruilen. Ikzelf ben het bewijs van hun goede product, anders zou ik het niet meer aanschaffen.
Zoals gezegd. Voor mij is die naam niet zo hoog meer. Blijkbaar zijn ze selectief met omruilen.
Ondanks een duidelijk geval van delaminatie kreeg ik nul op het request bij fabrikant, importeur en kampeerwinkel.
Nieuwe Synmat UL een 10-tal keer gebruikt. Steeds met bijhorende zak opgeblazen, nooit met de mond. Momenteel in Oman aan 't fietsen. Gisterennacht, plop, middennaad gesprongen. 134 eu en minder betrouwbaar dan Decathlonrommel. Faut le faire! Geen outdoorshop in de wijde omgeving hier, zéééééér handig. Met garantie ben ik hier geen fluit. Nie wieder Synmat!
Michateller schreef:
zo 25 feb, 2018 11:23
Nieuwe Synmat Ul... Nie wieder Synmat!
Of bedoel je Nie wieder Synmat UL?

Ultralight is een keuze. Heb zelf diverse niet-UL Synmat matjes en nooit een probleem.
Als ik alles zo lees zou ik niet meer voor UL gaan. Vast goede garantie voor de meesten maar daar heb je weinig aan als je onderweg bent.

Hier jaren een (normale) Downmat gehad en die heeft gelukkig nooit problemen opgeleverd.
Wat mij interesseert, is of dit laatste geval nu zo'n nieuwe UL Synmat betreft, die zou sterker moeten zijn en is oranje ipv het vroegere geel als ik het juist heb. Als het zgn 'delaminatie-probleem' ook bij deze nieuwste versie nog bestaat dan is dat extra teleurstellend.
Georg schreef:
zo 25 feb, 2018 16:18
...nieuwe UL Synmat betreft, die zou sterker moeten zijn ...
In de ruim 12 jaar dat Exped matjes verkoopt zijn de matjes van dit jaar altijd beter dan die van vorig jaar, dat zeggen ze tenminste en dan zal het toch wel zo zijn? :roll:
Leon schreef:
zo 25 feb, 2018 17:04
In de ruim 12 jaar dat Exped matjes verkoopt zijn de matjes van dit jaar altijd beter dan die van vorig jaar, dat zeggen ze tenminste en dan zal het toch wel zo zijn? :roll:
Zo'n beetje als witwasmiddelen, die wassen al meer dan 50 jaar elk jaar witter :wink:
Leon schreef:
zo 25 feb, 2018 17:04
Georg schreef:
zo 25 feb, 2018 16:18
...nieuwe UL Synmat betreft, die zou sterker moeten zijn ...
In de ruim 12 jaar dat Exped matjes verkoopt zijn de matjes van dit jaar altijd beter dan die van vorig jaar, dat zeggen ze tenminste en dan zal het toch wel zo zijn? :roll:
Ach, er zit nu een opblaaszak bij inbegrepen, dus in die zin zijn we er wel op vooruit gegaan :wink:

Alleen jammer dat onze Synmat HL zo'n verdomde teringherrie maakt :evil:
Stelletje ouwe cynici!

Is er dan helemaal geen geloof meer in het goede in deze wereld?

Mocht het zwartste scenario bewaarheid worden, dan zie ik mij genoodzaakt tzt over te stappen/verliggen naar het vermaledijde Thermarest. Vroeger kocht ik opblaasmatjes bij Perry S. Een baan of zes, met per baan een ventiel. Niet geïsoleerd. Toch lag dat best lekker. Nooit een 'delaminatie' gehad destijds. Misschien stelde ik vroeger minder eisen.
Wel zo prettig eigenlijk.
Vroegere toen de wereld minder consumptie gericht was, en míjn lijf knokiger, sliep ik nog gewoon zonder slaapmat.
Ik rolde mijzelf in mijn slaapzak, en sliep een gat in de dag.
Zijn we tegenwoordig zulke verwende reizigers geworden?
Of kan je rug minder verdragen?
Nog even en je ziet af van het kamperen 😅
joukon schreef:
ma 26 feb, 2018 08:30
Zijn we tegenwoordig zulke verwende reizigers geworden?
Of kan je rug minder verdragen?
Nog even en je ziet af van het kamperen 😅
- Ja, er zijn ook veel meer mogelijkheden.
- Ja, leeftijd he (ook gemiddeld gezien hier op het forum ;))
- Kamperen is altijd afzien vergeleken met andere slaapmogelijkheden, maar je krijgt er veel moois voor terug, de mogelijkheden zijn groter en het is goedkoper.

Overigens ben ik toentertijd juist terug gegaan van een downmat naar een EVA-schuimmat (wel 20mm en dus een flink pakket op de fiets ;)). Was meestal aan het wildkamperen en dat betekende snel opbouwen en afbreken (en in het (half)donker en in een miniatuurtentje). Veel makkelijker met een schuimmat. Qua slaapcomfort was het wel weer ff een stap terug.
Heeft Thermarest met hun UL luchtbedden geen vergelijkbare problemen (als Exped)?
Ik slaap tegenwoordig echt heel goed op onze Exped matjes, terwijl ik me van de dunnere selfinflatables toch we herinner dat dat een stuk minder fijn lag.

Dus het kan ook wel op een selfinflatable of schuimmat, maar dit is echt zo'n innovatie die mij niet meer doet omkijken.

@Georg ikzelf ben wel geinteresseerd in Nemo
Fedor schreef:
ma 26 feb, 2018 10:31
- Kamperen is altijd afzien vergeleken met andere slaapmogelijkheden,
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik herinner me te warme hotels met veel te korte bedden (tussen beddenplanken) met een kuil met luide muziek en een enorme bromtoon van de koelingsunit net beneden mijn kamer en eten dat te laat, te vet en te weinig was naar mijn behoefte; Frank van Rijn is vorige week nog eens flink met de neus op de feiten gedrukt: http://www.frankvanrijn.nl/een-vijfsterren-nacht

Daarmee zeg ik niet dat dat soort dingen met kamperen niet ook mis kunnen gaan.