Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht tent - Forum Wereldfietser

lichtgewicht tent

Ik wil binnenkort een lichtgewicht (2-persoons)tent kopen. Het aanbod is erg groot, dus lastig om een keuze te maken. Ik wil letten op de volgende punten:
-gewicht (zeer belangrijk)
-makkelijk en snel opzetten van de tent
-kwaliteit van het materiaal
-stormvast
-p.m.

prijs € 500 a 600.

Wie kan mij advies geven, alhoewel ik mij realiseer dat dit niet eenvoudig zal zijn.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Voor twee personen? Neem dan een driepersoons tent.
Ben zelf zéér tevreden over de Hillberg Anjan 3 (zoals Wim zegt sterk aan te bevelen om een 3-persoons voor 2 personen te kiezen, iets meer gewicht maar veel meer comfort). Maar ik zie nu dat die bij Bever inmiddels € 750 kost, dus wel iets meer dan je budget. Overigens geen tent voor winterkampeerders.
Nigor WickiUp 3.
Afbeelding
Minimum Weight 1.8100
Full Weight 1.9280
Packed Size 45x12cm
Fly GorLyn 20, Ultra Lite 20D siliconized Rip stop 6.6 Nylon min. 3000mm
Inner Tent 15D Breathable Rip stop Nylon with 15D micromesh
Floor 40D Rip stop nylon, with min. 10.000mm TPU lamination
Poles DAC adjustable Aluminium pole

155cm hoog (effectief ~120cm?) en 220cm op z'n smalst. Afmetingen.
In het ruime aanbod ben ik gevallen voor de MSR Hubba NX ivm de prijs omdat het voor mij het tentje-erbij is.

De MSR Hubba Hubba HP is €500,-
Er stonden aantal van op het nazomerweekend.


2 persoons tent van MSR met extra bescherming tegen sneeuw, zand en wind dankzij extra gebruikte Nylon materialen. Nu slechts 1,69 kilogram minimaal en nu, dankzij een nieuw stokken systeem, sterker dan ooit. Perfecte leefruimte, 2 deuren en 2 StayDry ingangen.


SPECIFICATIES HUBBA HUBBA HP

Leefbaarheid: uniek stokkensysteem voor maximale ruimte, 2 StayDry openingen en opbergopeningen voor bepakking
Super lichtgewicht: een minimum gewicht van 1,69 kilogram.
Waterkolom
Snel op te zetten: nieuw stokkendesign is sterker dan ooit en eenvoudig te gebruiken
Veelzijdigheid: te gebruiken als dubbelwandige tent voor volledige bescherming of als 2 vrijstaande tarps met de optionele footprint
Gewicht: 1,69 kilogram minimaal
Capaciteit: 2 personen
Hoogte: 100 centimeter
Deze heeft mij altijd erg aangesproken, maar heb er geen ervaring mee.
http://www.kampeermarkt.com/Lowland-Trailrunner.html

(de twee deuren laten goede ventilatie toe wat bij de meeste tenten behelpen blijft. En het gewicht is met 1.1kg/pp nog wel ok )
je kan ook eens kijken naar de Helsport Reinsfjell SuperLight 2 Tent, momenteel 636 euro bij de Bever. Tent bevalt mij goed.
Hoi Fred,
Is die Helsport er eentje waarbij binnen en buitentent aan elkaar vastzitten (daar lijkt het op), of zet je de binnentent eerst op?
Wim
En ik roep weer :D Tarptent Stratospire 2. Lekker hoog, ruim en erg licht. Makkelijk op te zetten - koste mij de 2e keer opzetten (in mijn uppie) 10 minuten en kan zeker de helft vlugger.

Nadat ik hem besteld had was hij er met ca 10 dagen en de klosten waren in Juli (inclusief import aan de douane) 575, -- euro. Dit was inclusief 3 stokken om hem op te zetten (per stuk ik dacht 19,-- usd + seamsealen 30,-- usd + extra scheerlijn + Tyvek grondzeil).

Je moet er alleen wel op rekenen dat je 30,00 euro extra kwijt bent aan haringen tenminste ik heb er MSR groundhogs bijgekocht (10 stuks) ivm makkelijker opzetten. Deze haringen blijven wat beter vind ik dan de originele (worden er 6 bijgeleverd waard e tent mee op te zitten is) in de grond zitten. Dus als je die erbij telt kost hij 600,-- euro.
Als een tent net voldoende ruimte hoeft te bieden om er met 2 personen in te kunnen slapen (dus extra ruimte is overbodig), dan kun je ook naar de Nordisk Telemark 2 ULW kijken. Met nog geen 450 gram p.p. 1 van de lichtere tenten op de markt. Het model met alleen LW op het einde is in totaal 70 gram minder licht om te sjouwen, maar ook € 150 minder gewichtig voor je portemonnee.
Ik geef toch weer even de vuistregel van de fietswereld:

Light
Sturdy
Cheap

Pick two.

Dat superlichte spul is erg gaaf, maar Silnylon heeft een paar belangrijke nadelen tov polyester. Het is kwetsbaar en rekt als het nat wordt, waardoor je wel eens moet naspannen als het flink regent. Ook wil je niet te lang in de zon gaan staan met dat materiaal omdat het erg UV gevoelig is. Maar goed, als je die nadelen onderkent is het prachtig materiaal.

Voor wat het waard is: Inge's suggestie is verreweg de hoogst aangeschreven optie op Backpackinglight en heeft het minste last van de spannings nadelen

Verder is de Nordisk alleen leuk als je voor minimatjes gaat en erg gezellig onder elkaar bent, de breedte (de smalte!) is dusdanig dat 2 smalle rechthoekige matjes niet passen, laat staan een comfortabele 60 cm mat. Om het maar eens duidelijk te maken, mijn enkele lichtgewicht Downmat past net aan in dat ding... dus tweepersonen tent is nogal een boude stelling.

De Helsport en de Tarptent zijn lekker wijd. Twee 60cm matten gaan gewoon passen in die 2 persoons tentjes en zo hoort het. Gewicht is leuk, maar lekker slapen is noodzaak.

De Hilleberg is erg duur en niet heel erg licht. Ook is Hilleberg erg optimistisch met zijn persoonsaantallen en hanteert blijkbaar een hele grote schoenlepel (de tent versmalt aan het voeteneind). Drie matjes op 150cm proppen en dan niet de buitenten raken is erg knap als je nagaat dat een smalle Neoair TAR mat 51cm is.... Maar Hilleberg is wel van bijzonder hoge kwaliteit en ze maken het niet zo bont als Nordisk met hun propperij.

De MSR is ook al op dit forum bekend om problemen met de Silnylon buitenkant, zelfs met condens gaat hij hangen... Verder zijn MSR tentjes verrekte klein (wel groter dan de luciferdoos van Nordisk) tov de concurentie.

Tot slot de Nikor: hoog aangeschreven tent, geen negatieve verhalen. Een stok, maar erg laag, dus met wat scheerlijnen vast wel stormvast. En qua formaat een balzaal. Om deze maar even aan te scherpen... Hilleberg denkt 4 man kwijt te kunnen op 210cm (175cm voeteneind!) en ik schat dat je ook wel 6 Nordisk paspoppen in die Nikor kan proppen :lol:

Kortom, als ik (zei de gek) zou moeten kiezen ging het dus tussen de Tarptent en de Nikor, met als derde keuze de Hilleberg (gewoon een prachtige tent als je hem een maatje opschaalt).


Dit is trouwens op papier een heel interessante tent:

http://thetentlab.com/MoonLightTents/specs.html

Een goed design, sterke materialen, veel ruimte en redelijk licht (in dezelfde orde als de Anjan 3). Alleen zijn de prijzen (veel te)hoog (zeker met invoerrechten), levertijd lang en is de continuiteit van deze onderneming nog niet helemaal duidelijk (al drie mislukte Kickstarts voordat hij het dan maar zelf ging financieren).
Misschien onverwacht. Een van de laatste echte lichtgewicht tenten met 2 stokken.

https://www.esvocampingshop.com/nl/esvo-tenten/nylon/

Kampeer ik al jaren mee. Nederlands fabrikaat, zeer makkelijk op te zetten.
Leuk he die Esvo tentjes. Er is ook een helemaal katoenen versie van, die natuurlijk wel wat zwaarder is. Als je naar het zuiden gaat is katoen nog steeds wel erg lekker, en zoveel kleding hoef je dan weer niet mee te nemen.
Robertjan schreef:Nigor WickiUp 3.
Afbeelding
Minimum Weight 1.8100
Full Weight 1.9280
Packed Size 45x12cm
Fly GorLyn 20, Ultra Lite 20D siliconized Rip stop 6.6 Nylon min. 3000mm
Inner Tent 15D Breathable Rip stop Nylon with 15D micromesh
Floor 40D Rip stop nylon, with min. 10.000mm TPU lamination
Poles DAC adjustable Aluminium pole

155cm hoog (effectief ~120cm?) en 220cm op z'n smalst. Afmetingen.
Als 3 kg ook nog mag is de WickyUp4 een optie. Zee van ruimte. Tov de WU3 voordeel van ruimte om te koken in voorruimte.
Ik ben in ieder geval erg blij met deze tent.
Dag Bert ,
Al 2 jaar tevreden met de Hilleberg Anjan 3 .
Hoofdzakelijk alleen fietsend een zee van ruimte voor mijzelf en bagage.
Incidenteel met mijn vrouw.En dan voldoende ruimte om te slapen en wonen plus in de voortent nog ruimte voor tassen .
Voordeel vind ik ook het makkelijk in en uitstappen .Bovendien is de hoogte comfortabel.
Ik denk dat je in je overweging mee moet nemen dat het niet alleen van belang is hoe de tent functioneert bij een overnachting maar ook hoe het is als je 1 of meerdere dagen gevangen, door regen of ander onheil, op een camping bent en dus noodgedwongen in je tent moet verblijven .Dan is comfort wel heel belangrijk .
Nadelen aan de Anjan ? Jawel,hij zou wat langer mogen zijn en is bovendien wat boven jouw budget .Maar dat heb je al snel terugverdient als je bedenkt dat een nacht in een b&b zo tussen de €45 en €60 kost.
Groet.
Ik vind heel goed advies van Joost, Ando en eigenlijk ook Wim; ga goed nadenken of je gewicht over comfort wil stellen. Je bent fietser dat betekend dat de kilo's wat minder hard tellen dan voor een hiker, dus is het absoluut een goed idee je slaapcomfort voorop te stellen.

Je gaat erin met je reisgenoot, als een van beiden af en toe draait of met zijn haar armen zwaait is 130 cm erg krap. Het is ook niet iedereen gegeven om van een normaal bed over te schakelen naar een 50cm mat, 60cm is nog steeds krap tov wat je gewend bent. Ook is het prettig als je je aan kan kleden en een klein ontbijtje kan genieten als het regent.
De Anjan 3 (1,9 kg) biedt voor 100 gram meer maar liefst 30 cm meer breedte dan de Anjan 2 (1,8 kg). Dat was voor ons geen moeilijke keuze.
En toch is dit een wat zinloze discussie, zonder meer informatie. Is dit voor 1 persoon of voor twee, en waar gaat de tocht naartoe? Voor twee personen zou ik inderdaad al snel kiezen voor een driepersoons model, omdat dat veel meer ruimte geeft voor maar heel weinig extra gewicht. Ik ben een groot voorstander van lichtgewicht uitrusting, maar de tent is nu net een onderdeel waar je ik wel een paar honderd gram extra aan wil besteden, zeker met twee personen die toch al van alles over twee mensen kunnen verdelen. In je eentje wordt het wat anders.
Is die Helsport er eentje waarbij binnen en buitentent aan elkaar vastzitten (daar lijkt het op), of zet je de binnentent eerst op?

Wim,
Inderdaad. Je zet eerst de buitentent op en kan de binnentent er daarna inhangen (of tegelijkertijd als je de binnnentent al aan de buitentent had laten zitten).
Tent weegt iets meer dan 2 kg. en is geschikt voor lange mensen (230cm met stijl oplopende wanden).
Prima. Die geschiktheid voor lange mensen is niet onbelangrijk, want tenten als de Hilleberg Nallo en Anjan zijn aan de achterkant best laag waardoor je makkelijk met je slaapzak tegen de binnentent komt.