Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een helm aanschaffen, waar op te letten? - Forum Wereldfietser

Een helm aanschaffen, waar op te letten?

Dit topic is nadrukkelijk niet bedoeld om de wel/geen helm discussie weer eens te voeren.

Ik ben tot nu toe helmloos door het leven gegaan, en ik verwacht dat ik dat voor een groot deel van de tijd ook zal blijven doen. Maar ik overweeg toch sterk om bij mijn tocht naar Wenen (vanaf volgende week zondag) er in elk geval een mee te nemen. Zodat ik iets op mijn kop kan zetten in situaties die ik als riskanter dan normaal/wenselijk zie.

Zoals het vaak gaat kun je volgens mij een grote variëteit aan uitvoeringen vinden. Wat het gemakkelijk maakt is dat ik ze allemaal lelijk vind, dus op vormgeving hoef ik niet echt te letten. Maar wat zijn wel selectiecriteria waar je rekening mee moet houden? Is er een keurmerk voor helmen? En wat is een redelijke prijs voor zo'n ding? Is alle waar naar zijn geld, of kun je jezelf ook voor een paar tientjes al behoorlijk beschermen?
PeterVanRijn schreef:Maar wat zijn wel selectiecriteria waar je rekening mee moet houden?
Pasvorm!
Is er een keurmerk voor helmen?
Jep, en helmen die daar niet aan voldoen mogen niet als fietshelm verkocht worden, dus daar hoef je niet op te letten.
En wat is een redelijke prijs voor zo'n ding? Is alle waar naar zijn geld, of kun je jezelf ook voor een paar tientjes al behoorlijk beschermen?
Duurdere helmen zijn hipper, beter geventileerd en/of hebben wat meer aerodynamische eigenschappen, maar goedkope zijn net zo veilig. 1 kanttekening daarbij: de goedkoopste modellen zijn vaak one-size-fits-most, iets duurdere komen doorgaans in 3 maten waardoor de kans op een perfect zittend exemplaar groter is!
De maat is inderdaad het allerbelangrijkste criterium. Een helm die niet goed past is minder veilig. Voor mijzelf geldt dat er maar een model op de hele markt mij past. Gelukkig is die helm nog steeds te koop.
Voor wat betreft keurmerken zijn er overigens twee: de Europese en de in sommige opzichten iets strengere Amerikaanse. Veel vooral Amerikaanse helmen voldoen aan beide normen, en het is de moeite waard daarop te letten.
En over je vraag over de prijs:
Ik zelf heb deze van 5 tientjes :idea:
Shrek schreef:En over je vraag over de prijs:
Ik zelf heb deze van 5 tientjes :idea:
Wow, een "gedurfd premium design" voor slechts 5 tientjes! :-)
Design is inderdaad een beetje een rip-off van de Giro Synthe, die 3-4 x zo duur is.
Verstelbaar voor wat betreft grootte. Ik merkte te laat (...) dat mijn helm niet meer past als ik mijn petje eronder op zet. En dat doe ik als brildrager altijd als het regent. De afgelopen maanden heb ik nogal eens keuzes moeten maken :roll:
Ik heb mijn fietshelm net vervangen (net even gecheckt en heb het bonnetje niet hier bij me, dus merk en precieze prijs moet ik je even schuldig blijven - maar het was bij de Perry).
arnob schreef:Verstelbaar voor wat betreft grootte. Ik merkte te laat (...) dat mijn helm niet meer past als ik mijn petje eronder op zet. En dat doe ik als brildrager altijd als het regent.
Mijn vorige helm had een vrij lang klepje aan de voorkant waar ik als brildrager om precies bovenstaande reden verguld mee was. Zo lang heb ik ze ditmaal helaas niet gezien, dus heb ik nu een helm met een wat korter klepje - moet nog even in de praktijk gaan zien hoe een en ander werkt (verder in de winkel met de verkopers vooral met de pasvorm bezig geweest).
Casartelli schreef:Mijn vorige helm had een vrij lang klepje aan de voorkant waar ik als brildrager om precies bovenstaande reden verguld mee was. Zo lang heb ik ze ditmaal helaas niet gezien, dus heb ik nu een helm met een wat korter klepje - moet nog even in de praktijk gaan zien hoe een en ander werkt (verder in de winkel met de verkopers vooral met de pasvorm bezig geweest).
Ik heb van mijn helm daarom het klepje verlengd met een pet-klep.

Een groot nadeel van mijn helm, in de zomer en bij beklimmingen dan, vind ik dat hij veel warmer op mijn kop zit dan een pet.
Bij een nieuwe helm zou ik dan ook gaan voor eentje met maximale ventilatie. Nu ontbreekt het vooral aan de achterkant van mijn helm aan gaten.
Ik hoor niemand over gewicht, maar daar kan best wat verschil in zitten. Lichter kan fijner zijn, ook afhankelijk van je houding.
Bij futurumshop een Giro helm voor 42.95 http://www.futurumshop.nl/giro-trinity- ... wart.phtml
Travelmaster schreef:Lichter kan fijner zijn, ook afhankelijk van je houding.
Lichter is ook significant duurder?
Zeker omdat ik nog geen helmervaring heb lijkt het me beter om een helm niet bij een webshop te kopen. Maar het geeft me in elk geval wel een beeld van de prijs waar ik ongeveer aan moet/kan denken.
PeterVanRijn schreef:Maar wat zijn wel selectiecriteria waar je rekening mee moet houden?
- Afgezien van pasvorm (en een helm past als hij ook zonder het riempje vast te maken goed op je hoofd blijft zitten maar je geen schele hoofdpijn bezorgt door de druk - zorg dat je een systeem vindt waarbij je de omtrek naar beide kanten nog wat aan kunt passen in geval van muts in de winter of verandering van haardracht)...
- ... vind ik zelf insectengaas aan de voorkant wel fijn. En waar geen gaas zit ventilatiesleuven die wijd genoeg zijn om er met een vinger doorheen te peuteren.
- Draag je een bril tijdens het fietsen, pas de helm dan met bril. Soms zitten ze elkaar in de weg.
- Fiets je tamelijk voorovergebogen, probeer dan of je je hoofd in fietshouding kunt houden zonder dat de achterkant van de helm in de weg zit.
- Wat mij betreft is het een pre als het ingebouwde zweetbandje op het voorhoofd vervangbaar is (en bij mijn volgende helm wil ik er gelijk een stapel op reserve bij).
- Bij sommige constructies willen de bandjes nooit vlak aanliggen, ik vind het zelf prettig als ze dat wel doen.

Succes met de aanschaf,

Carl
Naast de maat is er ook de pasvorm. Ik heb nog een Ekoi City+ liggen: de maat is perfect, maar de Fransen lijken een ronder hoofd te hebben. Voor- en achteraan spant de stelband en aan de zijkanten zit die dan weer te los.

De andere die ik liggen heb, is er eentje in "skater"-stijl: een Giro Surface, die ook al niet meer in productie is. Allebei kostten ze rond € 50. Zo'n Surface is een "winter"-helm: weinig ventilatie, maar wel behoorlijk waterdicht en lekker warm.
Nog een criterium voor de fietser die de helm vaak in de tas heeft (wij dus ook) is hoe bestand ie is tegen beschadigingen. Er zijn helmen met rondom een harde schaal, die hebben minder te lijden in de tas.

BertV
Je hebt er nu niets aan maar Lidl en Aldi komen regelmatig om de hoek met voor het geld (€ 15-20) prima helmen. Goede verstelbaarheid en soms met leuke opties als verstelbaarheid met draaiknop. Verschil met duurdere modellen is vaak het aantal- en de grootte van de luchtgaten. Maakt ze ook vaak flink kwetsbaarder.

Laatst zag ik in de trein een stel wereld<?>fietsers met witte MET helmen. Deze maakten een bijzonder robuuste (en zware<?>) indruk op me. Ik heb ze tot nu toe niet terug kunnen vinden.

Het grootste risico voor helmen is denk ik niet het vallen als wel dat ze in de verdrukking raken en daardoor beschadigen. een robuuste schaal helpt dan wel.
Oke, en nu serieus(*): een helm moet je hoofd beschermen tegen klappen van buitenaf. Hij moet de krachten niet vergroten. Dus:
  1. Pasvorm.
  2. Zo min mogelijk onregelmatigheden aan de oppervlakte. Die laten je hoofd namelijk torderen bij een ongelukkige val, waardoor je nek verdraaid wordt. (Je kunt in theorie en in praktijk levenslang verlamd raken, of nog een stapje verder.)
  3. MIPS. Waar het voor staat? Doet er niet toe. Wat het doet? Zorgen dat de torsiekrachten bij een val worden geabsorbeerd en je dus langer kunt leven.
Al het andere is bonus, zoals insectengaas, handige instelmogelijkheden (in koude omstandigheden wil je wellicht een warmer hoofddeksel eronder dan wanneer het warm is), etc.

(*) Wanneer verkeersveiligheid je beroep is, verdiep je je soms iets meer in dit soort onderwerpen.
Zodat ik iets op mijn kop kan zetten in situaties die ik als riskanter dan normaal/wenselijk zie.
Neem van mij aan dat een val of een ander ongeluk altijd gebeurt als je het niet verwacht...

Helmen van Bell, Spiuk of Giro kun je doorgaans vanaf 25 euro kopen en ze zitten goed is mijn ervaring. Je kunt het ook bij Decathlon proberen: nog goedkoper.
Een pet onder de helm lijkt me een slecht idee: te warm. Koop een bandana.
@Jan: een pet is misschien warmer dan een bandana, maar in een regenbui blijft mijn bril vrij van regendruppels. En bij het weer waarin we dit jaar fietsen lag de prioriteit daar ...