Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent advies gevraagd / ervaringen met robens - Forum Wereldfietser

tent advies gevraagd / ervaringen met robens

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar 1+ persoonstent (a.k.a. een ruime 1 persoons of een krappe 2 persoons, voor veelal 1 persoonsgebruik, maar in geval van nood/uitzondering 2 persoons gebruik) voor fietstochten in Europa tot minimum net boven het vriespunt. Momenteel ben ik me een beetje aan het oriënteren op de merken / modellen en de tentjes die mij aanspreken. En ik wil binnenkort ook langs wat winkels om wat tentjes "live" te zien.

Op internet kwam ik de robens buzzard en osprey 2 tegen, beiden hebben ongeveer het formaat dat ik zoek en een schappelijke prijs (wat een pluspuntje is). Het gewicht van beide tenten is ook nog te doen (max. 2,5kg, want moet het alleen dragen). Helaas ken ik geen winkels die ze hebben staan om in het echt te zien en is het bestaan van een footprint van deze tenten mij een beetje raadselachtig (zitten die erbij of zijn ze er niet?).
Heeft iemand ervaringen met een van beiden tenten? En zo ja, hoe geschikt zijn ze voor slechtere weersomstandigheden en hoe zit het met de condensatie (met mijn donzen slaapzak heb ik grote schrik voor teveel condens)?

Daarnaast heb ik gekeken naar hilleberg tenten (ik zou graag wat later in het seizoen ook nog kamperen en wellicht binnen 3 a 4 jaar een tocht door Ijsland doen) dus ik ben nu in lichte twijfel of ik niet iets langer moet sparen en een hilleberg aanschaf (of eventueel tweedehands kijk). De nallo 2 / soulo / unna lijken mij interessant. Welk model zou het best geschikt zijn voor mijn doeleind?

Aangezien ik nog volop aan het oriënteren ben: zijn er verder tenten die zeker het overwegen waard zijn?

Alvast bedankt voor meningen / tips / gebruikerservaringen (en hopelijk wat feedback over de robens tenten! Want hier heb ik nog maar weinig over gevonden.).

Groetjes,
Carlijn
Ik heb de Robbens Osprey 2, model 2012. De polyester variatie. Volgens mij zijn deze tenten nu van nylon.
Een enorm fijne tent welke ook elke storm doorstaat. Waterdicht en ontzettend sterk.
De buitentent kan je spannen waardoor deze wel of niet aansluit op de grond. Voor en achter grote ventilatieluiken die je kan doseren. Ik heb tot nu toe niet veel last gehad van overmatig condens. Een grote 1-persoons tent met genoeg ruimte voor de tassen als je deze binnen wilt hebben en door de twee deuren in de voortent kan je altijd uit de wind koken.
Heb de tent in de uitverkoop gekocht in Engeland voor een spotprijsje. Heb er al drie jaar heel veel plezier mee gehad, in warmte en in koude, storm en ontzettend veel regen. Een fijne tent van goede kwaliteit met overigens zeer fijne ensterke DAC poles. Robbens verdient, naar mijn mening, echt meer waardering.

Groet,

Arno
In dit segment zou je ook naar Vango kunnen kijken,
tenminste voor je eerste doel europa in mooi weer seizoenen

Voor najaar en ijsland kom je denk in een hoger segment uit waaronder inderdaad Hilleberg, maar er is meer dan ... :wink:

Er is op het forum al veel over geschreven.
De decathlon QUICKHIKER ULTRALIGHT 2 bevalt veel mensen erg goed. Mij ook: goedkoop, redelijk licht, handig en sterk.
Als je een tent wilt kopen die ook geschikt is voor IJsland dan kan ik als ervaringsdeskundige wel een paar specificaties voor een geschikte tent meegeven:

1. Opening aan de zijkant. Het regent vaak, en je wilt bij openen van de tent niet dat al het water op je spullen valt, en zeker niet de binnentent inwaait.
2. Voortent ruim genoeg: Je zult naar IJsland wat meer spullen dan normaal meenemen vanwege het gebrek aan winkels en extra (warme/regen)kleding. Sommige mensen koken -op een gasbrander- in de voortent*.
3. Stormvast: Het wil nog wel eens waaien.

*) Beschouw dit niet als een verkapt advies want dan heb ik zo forumbezoekers op mijn dak die zeggen dat ze ervoor gestudeerd hebben en koken in de tent afraden, al doen veel mensen dat stiekem wel als het buiten plenst en je geen afdak oid hebt.
> Ik ben op zoek naar 1+ persoonstent (a.k.a. een ruime 1 persoons of een
> krappe 2 persoons, voor veelal 1 persoonsgebruik, maar in geval van
> nood/uitzondering 2 persoons gebruik)
Dat is het gros van de tenten die door fabrikant en winkel tweepersoons genoemd worden. Erg populair onder solofietsers.

> En ik wil binnenkort ook langs wat winkels om wat tentjes "live" te zien.
Een trektocht of weekend van deze club is ook een idee.

> en is het bestaan van een footprint van deze tenten mij een beetje
> raadselachtig (zitten die erbij of zijn ze er niet?).
Zelden of nooit.

>Heeft iemand ervaringen met een van beiden tenten? En zo ja, hoe
> geschikt zijn ze voor slechtere weersomstandigheden en hoe zit het
> met de condensatie (met mijn donzen slaapzak heb ik grote schrik
> voor teveel condens)?
Condens is maar voor een klein deel te verminderen door de tent.
De slechtste combi is een wintertent (met zijkanten tot op de grond en minder ventilatie) in een natte zomer gebruiken. Het is dus een compromis.

> Daarnaast heb ik gekeken naar hilleberg tenten
Ja die zijn mooi.

> Aangezien ik nog volop aan het oriënteren ben:
Een eenvoudig tentje dat je in twee vakanties afschrijft kan ook.
Ik heb zelf een Robens Mythos Duo, en die ik om voornamelijk in Nederland te gebruiken: het regent hier nog wel eens en dan is het handig dat de buitentent met de stokken opgezet wordt, en de binnentent daar aan hangt.
(Op vakantie ga ik naar mooi-weer-landen, en dan hangt de binnentent aan de stokken. Mocht ik mijzelf misrekent hebben, en er komt alsnog regen dan kan de buitentent erover heen.)

Ik vindt Robens een goed merk, dat goede kwaliteit biedt voor een zeer redelijke prijs (200 euro bij Outdoorxl).

Het ontwerp van zowel de Buzzard als de Osprey 2 lijkt mij goed te zijn, het is dan maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Mijn eigen ervaring met condens is dat dat vooral aan de weersomstandigheden ligt, als je 's morgens in een windstille en drijfnatte omgeving wakker wordt denk ik niet dat er een tent is waarvan de buitentent in die omstandigheden droog is aan de binnenkant.

Als het gaat om zeer slechte weersomstandigheden denk ik zelf vooral aan een zeer sterke wind die bedreigend is voor je tent. Als je daarvoor benauwd bent is een superlichte tent geen goed idee (Hilleberg Yellow label versus Black label): beter een sterker uitgevoerde (tunnel)tent die je met zijn kont in de wind op kan zetten. Wat de wind betreft zou de Osprey 2 de betere keus zijn denk ikzelf.
Bij Bever In Houten is een permanente tentenshow met tentjes zoals jij zoekt en in alle prijsklassen.

En daar niet ver vandaan in Utrecht Eureka
Ik kan ook bevestigen dat Robens zwaar ondergewaardeerd wordt. Ik gebruik al jaren de Voyager 2. In weer en wind geeft de tent geen krimp. kwaliteit van het doek is uitstekend en de tent is uiterst vormvast. De enige problemen die ik gehad heb, zaten in de stokken die van een lichte aluminium legering gemaakt zijn, en de spanning na verloop van tijd niet meer aankonden. Met behulp van de door Robens meegeleverde reparatiestukjes voldoet de tent nu al weer heel wat jaartjes.

Succes met kiezen!

Alfred
Bedankt voor de tips!
Ik wil inderdaad dit weekend een kijkje nemen bij de bever in Houten, om een aantal modellen te zien en vergelijken, zodat ik ook een betere voorstelling heb van de dimensies en vormen van verschillende tentjes.
Fijn om te horen dat mensen met robens tenten hierover tevreden zijn!
In Houten langsgaan loont zeker. In hetzelfde pand zit ook Frans de Witte en die herft ook menig tent staan. In elk geval Vango, dacht ook Robbens. Helaas kun je niet meteen langs Carl Denig, die zijn vertrokken uit Nieuwegein.
Vandaag in Houten langsgegaan, en inderdaad wel erg fijn om alle tentjes te zien en te voelen. Uiteindelijk toch gevallen voor de nallo 2gt in mooi zandbruin :) al sprak de soulo mij ook wel aan (al zou ik daar toch geen dag in "gevangen" willen zijn bij hondenweer). Ben benieuwd hoe de Nallo het doet in het echt!
Carlijn, hadden ze in Houten ook de Robens Buzzard?

Ik ben ook op zoek naar een vervanging van mijn oude op leeftijd zijnde Terra Nova Solo I. Die Robens Buzzard lijkt me een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Een beetje aan de zware kant maar het moet ook niet té licht worden. In tentjes van rond de kilo heb ik weinig vertrouwen. Materialen lijken me wel ok, hoe duurzaam is het polyester grondzeil in vgl met nylon?

Andere tenten die ik op mijn shortlist heb zijn de Exped Mira I of II en Tarptent Scarp I of II. Bij de laatste komen helaas nog bijkomende verzendkosten, importheffingen etc (ca 150 euro) nog bovenop.
Als je naar de Tarptent kijkt - misschien ook de moeite waard de SS1 of 2.
Inge1 schreef:Als je naar de Tarptent kijkt - misschien ook de moeite waard de SS1 of 2.
Nou nee, lijkt me meer een tent voor wandelaars, ik neem geen wandelstokken mee op de fiets :wink:
Helaas geen enkele trekkerstent van robens (dus ook niet de buzzard), had ze wel graag in het echt gezien! Enkel een familie-grootte sta-tent, maar een ander doek dan de buzzard, dus was niet echt informerend.
Er stonden wel veel trekkers tentjes, maar voornamelijk van vango, eureka, de wechsel pathfinder, een hoop hillebergjes, een wickiup3, sierra design tentjes en nog wat andere merken.
Je kunt gewone stokken gebruiken voor de ss1 en 2 - ook bij de tent te bestellen. Dus geen wandelstokken nodig. :)